Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vesa Launiainen
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 13.06.2012 15:10 Viestin aihe: |
|
|
Onko auto kilpailu kunnossa jos se on keittäny 6litraa vettä pihalle? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jukka Pöyhönen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 38 Paikkakunta: Kokkola
|
Lähetetty: 13.06.2012 16:45 Viestin aihe: |
|
|
Puntarikin antaa yleensä eri lukeman lähes joka kerran,kuten esim. kemorssa yks kerta oli muutaman kilon alipainoinen fiat ja noin 6kerta toden sanoi ja olikin just oikeissa painoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.06.2012 17:00 Viestin aihe: |
|
|
nopeuskilpailujen säännöissä on määritelty auton punnituksesta muistikuvani mukaan jotenkin näin, auto punnitaan maalintulon jälkeen eikä siihen lisätä mitään aineita eikä edes niitä osia joita on matkalle varissut. Kartingissa toimitaan näin ja kysessä siis myös nopeuskilpailu.
Ko. tapauksessa kun punnitaan kaatunutta autoa olisi ehkä voinut käyttää samaa soveltavaa harkintaa jota käytetään aamun esikatsastuksessakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
markku luostarinen
Liittynyt: 01 Huh 2011 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 13.06.2012 18:51 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän Katsastuspäälikön olisi pitäny tajuta tuollanen homma, et jos auto kaatuu , niin ei sitä ruveta enää punnittee. Se ei näy tuolla onlainissa kaatona ollenkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kokko
Liittynyt: 20 Tam 2008 Viestejä: 23 Paikkakunta: Alajärvi
|
Lähetetty: 13.06.2012 19:29 Viestin aihe: |
|
|
Tässäkin keskustelussa on mainittu usein kuultu "kilpailijan oikeusturva".
Voisko joku viisaampi selittää mitä se käytännössä tarkoittaa??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 13.06.2012 20:17 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä auto punnitaan niissä varusteissa kun se on katsastettukin, oli se kaatunut tai muuten vaurioitunut. Kaato tai muu vaurio ei estä punnitsemasta autoa. Kaatuneen auton punnitseminen voi tosin olla joskus vaurioiden vuoksi haasteellista kilpailuolosuhteissa ja sen vuoksi voidaan se jättää tekemättä. Itse katsoin tuota onlinea ja pappojen lähdössä 19 on N merkintä kaadosta. Autoja on ennenkin hylätty alipainoisina ja joskus asia on täälläkin keskusteluttanut. Tällaista vääntöä ei ole liene aikaisemmin ollut, lienee sanktio osunut hankalaan kohteeseen. Autoja pitää punnita jatkossakin ja hylätä tarvittaessa. Kilpailun vaaka on virallinen, sekin on hyvä pitää mielessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 13.06.2012 20:49 Viestin aihe: |
|
|
Autoa ei haeta varikolta punnitukseen enää yli puolen tunnin jälkeen kun kilpailu on jo päättynyt vaan punnitsemisen on tapahduttava ennen auton varikkopaikalle viemistä, siksi punnitsemispaikka valitaan aina maalilinjan jälkeen ennen varikkoaluetta.
Jos kilpailija joutuu keskeyttämään niin auto viedään punnittavaksi ennen varikolle menoa.
Ko:ssa tapauksessa vaakajärjestelmä oli jo purettu ja se jouduttiin kasaamaan uudelleen jälkeenpäin tapahtunutta punnitusta varten, kun tällainen muutostyö tehdään niin vaakan näyttölukemat eivät ole enää samanlaiset kuin aiemmin tapahtuneissa punnituksissa.
Tässä tapauksessa on turha syyttää toimitsijoita ja talkoolaisia (kuten Emppu väittää) vaan syyllinen lienee Kalevi Sulkava joka on tulkinnut tapauksen virheellisesti.
Jos autosta irtoaa esim. tuulilasi "kaadon" aikana ja auto punnitaan sen lähdön maaliintulon jälkeen kun se saadaan esim. hinattua vaakapaikalle ja auto on ilman tuulilasia 1 kg. alipainoinen niin onhan täysin selvää että autossa ollut lasi etsitään ja lisätään autoon irrallisena.
Jos autoon rakennetaan 30 kg. pohjapanssari vain lähtösuoraa varten ja paino irroitetaan kuljettajan toimesta esim. vivun avulla niin asia onkin sitten toinen.
Kyseessä ei ole kuljettajan tekemä virhe joten luulen että kilpailupaikalla tehty hylkäyspäätös kumotaan ja tulosluettelo muuttuu takaisin siihen kun se oli 15 min. voittajan maaliintulon jälkeen.
Olisikohan se protestiajan umpeutumisaika?
Auto punnitaan niillä varusteilla kun se on ollut siinä lähdössä josta se on otettu vaakaan. Katsastusvarusteilla ja painolla ei ole mitään merkitystä punnitushetkeen, mutta siinä viimeisessä lähdössä pudonneen pakoputken saa hakea auton punnitukseen.
Viimeinen muokkaaja, Juha Hytönen pvm 13.06.2012 23:13, muokattu 3 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.06.2012 21:00 Viestin aihe: |
|
|
En löytänyt kirjasta jokkiksen punnitusmenetelmää ja jäi itsellekkin epäselväksi punnitaanko auto tosiaan niillä varusteilla joilla se on katsastettukkin.
Epäilen hieman voiko radalle pudonneen esim. pakoputken (meillä n.20kg) hakea mukaan punnitukseen.
Hyvä että asiasta keskustellaan kun ilmeisesti ei nämä ihan selviä asioita ole kaikille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 13.06.2012 21:18 Viestin aihe: |
|
|
Autojen tulee täyttää seuraavat vähimmäispainot todellisen kuutiotilavuuden mukaisesti kilpailukunnossa
ilman kuljettaja.
Eikös esikatsastettu auto ole kilpailukuntoinen kun kerran on mennyt katsastuksesta läpi???? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Risto V
Liittynyt: 28 Tam 2010 Viestejä: 5 Paikkakunta: Ii
|
Lähetetty: 13.06.2012 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Sunnuntaina A-finaali autot punnittiin ainakin naisten luokassa niiltä osin jotka liikuivat omin voimin, n 32 kippas nurin ja tuotiin park fermee alueelle piikkien nokassa mutta katsastusmiehiä ei kiinnostanut tämän auton paino jäi punnitsematta, mihin sääntöön tämä perustuu? Jos vaikka ois ollut alipainoinen ja palkintopytty on nyt väärän henkilön hyllyssä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.06.2012 23:39 Viestin aihe: |
|
|
Esikatsastuksessa vaadittava paino onkin varmaan kaikille selvä asia, kysymyksiä herättääkin se saako loppukatsastukseen lisätä painoa jos se kilpailun tuoksinnassa on syystä tai toisesta vähentynyt.
Mielestäni ei saa. Varma en ole koska viimeisimmästä katsastuskoulutuksestani on kuitenkin jo monta viikkoa
Katsastuspäällikkö laatii ennen kilpailua suunnitelman jonka mukaan toimitaan, ehkä tuo 32 tai sen sijoitus ei kuulunut "listalle" kaikista ei voi kaikkea tarkistaa.
Näistä voi kehitellä vaikka minkälaisia salaliittoteorioita miksei jonkun autosta katottu sitä tai tätä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 14.06.2012 08:32 Viestin aihe: |
|
|
On se kumma kun asia ei ala mennä perille..............
Jos "kaadon" aikana autosta irtoaa tuulilasi jonka paino on esim. Fiat 133:ssa n.10 kg. ja mikäli auton paino on punnituksessa 5 kg. alipainoinen ilman tuulilasia on tuulilasi lisättävä auton painoon jolloin se täyttää sääntöjen vaatimukset painon ollessa sitten 5 kg. ylipainoinen.
Auton painohan voi muuttua jokaiseen lähtöön esim. nesteiden ja renkaiden vaihteluiden vuoksi.
Auton painoa ei ole koskaan mitattu lähtöviivalla vaan se mitataan lähdön päättymisen jälkeen ennen varikolle siirtymistä, keskeyttänyttä autoa ei viedä varikolle koska silloin on mahdollista laittaa esim. lisäpainoja, työkaluja, kiviä rautaromua auton sisälle, siksi punnitus on tehtävä ennen varikolle menoa.
Katsastusvaiheessa ennen kilpailun alkua tehdyllä punnituksella ei ole mitään merkitystä kilpailun aikana tehtävään punnitukseen, ................siitä ei liene ennakkopäätöksiä jos auto on alipainoinen ennen kilpailua suoritettavassa punnituksessa ja autoa ei ole käytetty uudelleen vaaalla ennen kilpailun alkua, niin estetäänkö kilpailuun osallistuminen siksi että vaakapaikan pöytäkirjaan ei ole saatu hyväksyttyä painoa ennen kilpailua.
Luulisin että ei estetä, mutta varmaankin auto on merkitty seurattavien ryhmään.
Jos autosta irtoaa ajon aikana 20 kg. painoinen äänenvaimentaja ja ajoa jatketaan edelleen niin silloinhan ajo on laitonta koska äänenvoimakkuus ylittää sääntöjen rajan (paitsi jos moottorin kierrosluku on tyhjäkäyntitasolla jolloin äänet alittavat hylkäysrajan), silloin ajosuoritus on keskeytettävä (paitsi jos "tuomarina" on tuttu kaveri) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mari korkiakoski
Liittynyt: 01 Hel 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 14.06.2012 23:36 Viestin aihe: |
|
|
Jokainen pelaa kuten parhaaksi näkee mutta eikö ole turhaa itkeä kokemaansa vääryyttä kun auto ei ollutkaan painoissa JOS itse tietoisesti niiden litrojen mukaan laskee autostaan tekevän laillisen?
Käy niin että pääseekin finaaliin jossa otetaan punnitukseen ja todetaan esim. vaikka 20kg. alipainoiseksi.
Kun se tankki on tullut ajettua tyhjäksi ja kusipoikakin tyhjennettiin aamun katsastuksen jälkeen ja syyläri höyrysi jossain vaiheessa.
Täh?
Siis kun varmaan joku osaa kuitenkin laskea että jos kokonaismäärä nesteissä on vaikka tuon 20l, niin aamulla katsastuksessa voi olla täydet nestemäärät ja kisan aikana hyödyn sen 19kg muihin kun nesteet hävisi.. Tankki ei kuitenkaan voi olla kokonaan tyhjä että sen saat ajettua finaalissa moottori käyden viivalle (ja tyhmä kun olen, oletan että tarvitaan ainakin hivenen bensaa auton käynnissä pysymiseen, ehkä, hmm...) osallistuaksesi lähtöön ja nyt oletetaan että siihen tarvitaan tuo litra bensiiniä joka riittääkin maaliin asti.
No, eikö se ole ihan selvä että siinä vaiheessa kun finaaliautot punnitaan on kyseisessä autossa 19kg alipainoa ja kun niitä nesteitä eikä muutakaan raudanpalikkaa siihen enää saa lisäksipainoksi laittaa niin missä se syy on ja ketä siinä sormella osoitat että autostasi puuttuu siinävaiheessa tuo kilo määrä?
Säännöissähän sanotaan että auton vähimmäispainon saavuttamiseksi on käytettävä tarvittaessa metallisia lisäpainoja... eli sama se sille kuinka niitten nesteitten kanssa lääräät...
Ja olenpa kokenut kyllä senkin että auto oli alipainoinen enkä päässyt ajamaan ennenkuin painot oli kohillaan, hitsattiin 30kg lisärautaa ihan vaan varmuuden vuoksi, eikä vtuttanut yhtää ja a-finaalissa olin kiloistani huolimatta
Että näin tällä kertaa..... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mari korkiakoski
Liittynyt: 01 Hel 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 14.06.2012 23:42 Viestin aihe: |
|
|
...ja tuo edellä kirjoittamani ei liity mitenkään Tuusniemen kisoihin, kunhan ajan kulukseni tässä luulen jotakin miettiväni.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 15.06.2012 08:15 Viestin aihe: |
|
|
Nythän kyseessä on 1 kg. alipainoinen auto ja vaakajärjestelmä oli purettu jo pois ennen punnitusta ja se kasattiin uudelleen ko:n auto jälkipunnitusta varten.
On aivan turhaa verrata ko:a tapausta 19 kg. alipainoiseen autoon.
Totuushan on kuitenkin se että Kalevi Sulkavan tekemä virheellinen päätös puretaan seuraavassa "oikeusasteessa". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|