Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 08.11.2014 19:56 Viestin aihe: |
|
|
Otettiinhan Karsutlassa auto viivaltakin, kun puuttui renkaasta pultteja? Lukeeko säännöissä jossain kohtaa monellako pultilla rengas tulee olla kiinnitettynyä? Tekeekök renault tässä poikkauksen? Niin turvallisuuteen voi vedota, mutta oliko viivalta poisto kuitenkaan sääntökirjanmukainen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ennuli
Liittynyt: 21 Tam 2008 Viestejä: 21
|
Lähetetty: 08.11.2014 20:48 Viestin aihe: |
|
|
Muistaakseni on sovittu roiskeläpistä seuraavaa: esikakatsatuksessa tarkastetaan roiskeläpät ja niiden kiinnitys. Kilpailun aikana ei niitä enää tarkasteta, jos lähtee kilpailun aikana irti, niin siitä ei rangaista, eikä oteta viivalta pois. Tämä asia sovittiin Ähtärissä Tuomariston puheenjohtajapäivillä. Ilmeisesti siitä ei ole mennyt tietoa eteenpäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Seppo Kivimäki
Liittynyt: 15 Huh 2014 Viestejä: 45
|
Lähetetty: 08.11.2014 21:24 Viestin aihe: |
|
|
kyllä ähtärissä sovittiin niin että jos lähdön aikana irtoaa roiskeläppä niin sitä ei liputeta pois (musta-oranssi), mutta seuraavaan lähtöön tultaessa pitää olla molemmat roiskeläpät kiinni |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 08.11.2014 22:02 Viestin aihe: |
|
|
battery kirjoitti: | kyllä ähtärissä sovittiin niin että jos lähdön aikana irtoaa roiskeläppä niin sitä ei liputeta pois (musta-oranssi), mutta seuraavaan lähtöön tultaessa pitää olla molemmat roiskeläpät kiinni |
Tässä on hyvä malliesimerkki. Jotain sovitaan, mutta harvalukuinen joukko tietää mitä on sovittu. Tietääkö tämän kaikki operatiiviset kilpailunjohtajat, saatikka kilpailijat _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Seppo Kivimäki
Liittynyt: 15 Huh 2014 Viestejä: 45
|
Lähetetty: 08.11.2014 22:17 Viestin aihe: |
|
|
sitten taasen lukee toi sama asia roiskeläpistä vähän "eri muodossa" tuolla tutkinnonpitäjien asiakirjoos
• Vetävien pyörien taakse on asennettava roiskeläppä.
- oltava hyvin kiinnitettynä ensikatsastuksessa
- läpän puuttuminen lähdössä ei aiheuta hylkäämistä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jani rahikainen
Liittynyt: 27 Tam 2013 Viestejä: 16
|
Lähetetty: 08.11.2014 22:58 Viestin aihe: |
|
|
roiskeläpät saa autoo kiinni sillee et ei irtoo jos haluu ne laittaa kunnol. vaihdelaatikot pitäis olla automerkin oma |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomas Maijala
Liittynyt: 25 Maa 2013 Viestejä: 9
|
Lähetetty: 08.11.2014 23:41 Viestin aihe: |
|
|
rahis kirjoitti: | roiskeläpät saa autoo kiinni sillee et ei irtoo jos haluu ne laittaa kunnol. vaihdelaatikot pitäis olla automerkin oma |
Vai että automerkin oma,jospa nyt ei kuitenkaan. Ajatellaampa vaikka että rakentaa jostakin vanhemmasta ja hieman eksoottisemmasta autosta,kuten Austin,Hansa jne. niin tuohan olisi siinä mielessä mahdotonta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapio Rautiainen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 60
|
Lähetetty: 09.11.2014 11:54 Viestin aihe: |
|
|
Just, sovitaan " tuomariston puheenjohtajapäivillä" ja "tutkinnonpitäjien asiakirjoissa". Eiköhän näitten juttujen tarttis tulla vähä suorempaa kilpailuissa aktiivisesti toimiville katsastuspäälliköille |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 09.11.2014 14:34 Viestin aihe: |
|
|
kylälähtee kirjoitti: | Just, sovitaan " tuomariston puheenjohtajapäivillä" ja "tutkinnonpitäjien asiakirjoissa". Eiköhän näitten juttujen tarttis tulla vähä suorempaa kilpailuissa aktiivisesti toimiville katsastuspäälliköille |
Kaiman kanssa täsmälleen samaa mieltä. Se miksi tieto ei leviä tämän enempää ei ole kyllä TPJ:n ansio tai syy. Syy löytyy sylttytehtaalta Missä tämä sijaitse, en viitsi enää tarkentaa... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 256 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 09.11.2014 18:44 Viestin aihe: |
|
|
Tässä ketjussa taas jälleen kerran tulee ilmi tuo jokkissääntöjen sekavuus, jotain sääntöä vuosien varrella muutettu niin joku rivi on alkuperäisestä säännöstä jäänyt pois eikä sitä ole lisätty enää takaisin vaikka sääntöä ei siltä kohden ole tarkoitettu muutettavaksi.
Sitten nuo tulkinnat, joku on keksinyt "porsaanreiän" ja kun sen tulkintaan ei puututa pyynnöistä huolimatta niin joudutaan muuttamaan sääntöä vastaamaan sääntöjenvastaisesti tehtyjen autojen mukaiseksi.
Paras olisi kun sääntö olisi kuten edelläkin on mainittu eli "kaikki mitä ei ole sallittu on kielletty", se olisi yksinkertaisin tapa eikä jättäisi mitään tulkinnan varaan.
Tuohon vaihteiston sääntöön, jos siinä lukee vapaa niin se saa olla millainen tahansa ja sen saa jopa jättää pois eli jos vaan vääntö riittää niin kardaani suoraan kiinni vauhtipyörään...
(mikäli varuste on vapaa sen saa myös jättää pois... jotain tuon suuntaista lukee sääntökirjassa) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 10.11.2014 00:33 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | kylälähtee kirjoitti: | Just, sovitaan " tuomariston puheenjohtajapäivillä" ja "tutkinnonpitäjien asiakirjoissa". Eiköhän näitten juttujen tarttis tulla vähä suorempaa kilpailuissa aktiivisesti toimiville katsastuspäälliköille |
Kaiman kanssa täsmälleen samaa mieltä. Se miksi tieto ei leviä tämän enempää ei ole kyllä TPJ:n ansio tai syy. Syy löytyy sylttytehtaalta Missä tämä sijaitse, en viitsi enää tarkentaa... |
Pystytkö Emppu selventämään mulle tota, kun itse asioita selvittelin jäin vähän eri käsitykseen kenen vastuulle sääntöasiat jokkiksessa kuuluu. Tällä en koita v***uilla kenellekkään vaan olisko tässäkin käynyt niin, että kun tarpeeksi on pidetty asioista kiinni on saatu omassa pesässäkin asiat vähän epäjärjestykseen.
Sen vähän ajan kun mä olen tän lajin parissa ollu, niin olen huomannut, että vaikka harrastajia ja mielipiteiden haltijoita on paljon ja kilpailutapahtumissa järjestelyt toimii yleensä kuin junan vessa, niin kuitenkin kokonaisuudessaan jokkis lajina on retorisesti sanottuna vähän kuin valtamerilaiva päijänteellä ilman kapteenia.
Jokkis kait on AKK lajeista ainoa, jonka sääntöasiat on ns. harrastajien omassa hallussa, joihin akk ei pysty vaikuttamaan. Joka vuosi on kuitenkin kauhea haloo säännöistä ja kuinka ne on enemmän tai vähemmän päin v****a.
Harrastajamäärät on sen verran isoja, että eikös jokkis jo lajina voisi harrastajien keskuudessa valita palkallisen etujensa valvojan, vaikka laillisen äänestyksen saattelemana, jonka toimenkuvaan kuuluisi selvittää esim harrastajien puolesta epäselvät asiat ja viedä lajia sen harrastajien edun mukaisesti selvemmille vesille, nyt kun tuntuu, että kaislikossa vaan suhisee, mutta siihen se sit jääkin. Lajinahan jokkis on sen verran iso, että sen asiat on varmasti syytä ottaa tosissaan, mutta jos esim. 300 ukkoa soittelee pitkin kyliä, niin ei kait tästä saakkaan kun kauhean sekametelisopan aikaiseksi.
Nämä vaan mietteitä mitä tässä sivusta seuranneenna huomannut. Enkä nyt halunnut hyppiä kenenkään varpaille, että turha alkaa murisemaan 😁 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 10.11.2014 06:33 Viestin aihe: |
|
|
Hyviä huomioita Mikolta. Sääntöasiat on lajiryhmän kontolla. Lajiryhmä tekee työnsä talkoilla eli eivät saa palkkaa tai palkkioita luottamustehtävästään.
Nykyään heidän kontolleen jää liikaa sellaisia töitä jotka kuuluisi liiton palkollisten tehdä.
Hommat jää väksinkin puolitiehen, kun se apu mitä palkatuilta saadaan ei ole aina niin luotettavaa, laadultaankaan.
En todellakaan tiedä mitä lajipäälliköllä toimistolla "teetetään", mutta tuloksista voisi päätellä ei hän kyllä lajiasioita siellä päätöinään hoida.
Mikko on osunut asian ytimeen, niin kuin moni muukin. Laji puksuttaa aalloilla ilman kapteenia. Lajilta on puuttunut kapteeni siitä lähtien kun Sulkava jäi eläkkeelle. Sen jälkeen on tuossa tehtävässä vieraillut ukkoa eri pituisissa pätkätöissä. Se kertoo mitä loppujenlopuksi liitossa lajia kohtaan tunnetaan ja miten sitä arvotetaan.
On puuttunut se osaaminen ja tietotaito sekä sitoutuminen jolla vältettäisiin pahimmat matalikot ja karikot. Matalikoille ajetaan tämän tästä mm puuttuvan asianmukaisen ja tietävän tiedottamisen vuoksi. Tiedotteita välillä tulee, mutta sisällöstä ei ota selvää lajia hyvinkin tuntevatkaan. Tiedotteita kyllä muokkaillaan, mutta on saatu aikaan sekasotku, ja tavoittaako nuo muokkaukset enää kaikkia?
Sitten nuo 300 ukkoa soittelee ristiirastiin, ja kaikkihan sen tietää mitenkä käy kun ydelle kerrotaan jotain, ja hän kertoo sen toiselle. Jonon toisessa päässä alkuperäisestä ei ole jäljellä kuin sama laji, jos sitäkään. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 10.11.2014 07:12 Viestin aihe: |
|
|
Irrallisena tuohon edelliseen kirjoitukseeni.
Kuten edellä on kirjoitettu, on viivalta otettu pois auto jossa vanne ei ole kiinnitetty kaikista kiinnistyspisteistään.
Ei säännöissä missään mainita että se olisi syy poistaa ketään viivalta. Jos tuo on käytäntö, pitäisi MO antaa sillekkin jolla irtoaa pyörä kesken lähdön.
Olin paikalla kun tuo toisen roiskeläpän puuttuminen sovittiin ettei se aiheuta poisottoa. Mutta samaisessa tilaisuudessa sovitiiin myös siitä annetaan tiedote, ei ole näkynyt. Siksi pidän aivan aiheellisena Rautiaisen kommenttia missä hän ihmetteli miksei tästä ole informoitu katsastuspäälliköitä eikä muitakaan asiaan osallisia.
Sääntöihin voi aivan hyvin kirjoittaa syyt millä poisotot tapahtuu, ei siihen montaa riviä tarvitse. Nyt kun taas on ollut aika tutustua sääntöihin tarkemmin, on siellä monta riviä jotka sieltä joutaa poistaakkin.
Kun kaikkien tiedossa on pelisäännöt millä pelataan, vältytään turhilta mouruamisilta.
Ei säännöissä kaikenkaikkiaan ole juuri mitään muutettavaa, ei edes tekniikassa. Selvyyden ja tasapuolisuuden vuoksi tässä "löpistään".
Laji itsessään voi aika hyvin. Kuten on kirjoitettu, kisat sujuu pääsääntöisesti jopa erittäin hyvin.
Kun säännöt on selkeät ja pelisäännöt kirjattu myös sääntöön, silloin ne on KAIKKIEN TIEDOSSA, eikä minkään pitäisi tulla yllätyksenä kenellekkään.
Ajotapahtumien arviointi ja sanktiot on eri juttu. Niitä ei voi mitenkään kirjata sääntöön yksiselitteisesti. Ne tapahtuu välillä oikein ja välillä väärin, onneksi pääsääntöisesti oikein. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juksu
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 27
|
Lähetetty: 11.11.2014 20:10 Viestin aihe: |
|
|
joo mun kohdallehan se viivalta poisto tapahtui..kysyin kyllä että näyttäkää sääntökirjasta minulle osio että missä lukee että pitää kaikki mutterit löytyä..sain erittäin tympeän ja epäasiallisen vastauksen sieltä se löytyy..noh miksi kirjoitan olen muutaman kerran nyt joutunut(edeleenki joudun kun ku kirjoitan)aivan uskomattoman mielivallan kohteeksi..kyllähän tuonne sääntökirjaan pitäis saada pykälät mitkä oikeuttaa viivalta poistoon taikka mustalippuun yms ajosuorituksen lopetukseen..nythän on valta sillä joka siinä on jos ei naamamiellytä niin vaikka seisot käsillä sen edessä se voi sun suorituksen hylätä jollakin ihan millä sattuu perusteella..t.juha veikanmaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 12.11.2014 07:12 Viestin aihe: |
|
|
Ei kai siinä ole mitään epäselvää:
Art 252:
1. Yleistä:
1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI
YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,
OVAT KIELLETTYJÄ.
Auton osien tulee säilyttää alkuperäinen toiminta.
1.2 Yleisten määräysten käyttö: Yleisiä määräyksiä on
noudatettava mikäli ryhmän säännöt eivät aseta vielä
ankarampaa määräystä.
Moni unohtaa että yleiset säännöt ovat määrääviä ellei lajisäännöt muuta kerro. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|