Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jukka Rahikainen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 28.07.2016 09:15 Viestin aihe: Auton hinta - ostotarjous - rakentaminen |
|
|
Nyt on monessa foorumissa ja monen aiheen alla samoja asioita.
Josko tehdään oma ketjunsa tälle asialle ja mikäli joku pääsee kirjoittamaan ja Vi#%*ilemaan muuten kuin omalla nimellään niin josko Timppa poistaisi ne täältä.
1. Auton hinta mielestäni OK. 1400 eurolla pystyy rakentamaan kyläkisoihin auton jolla ajellaan A-finaaliin joka luokassa. (kokemusta on).
Jos auton hintaa täytyisi nostaa niin mielestäni kilpailuissa joilla on SM-arvo voisi hinta olla hiukan korkeampi.
2. Ostotarjouksissa pitäisi hieman ottaa takapakkia ja mennä takaisin 1 per/henkilö systeemiin. Jos halutaan hieman muokkailla niin kilpailijoille 3 suojaa omasta autosta á 10 eur/kpl.
Toimitsijat ovatkin sitten eri homma, heitä tarvitaan ja ehkä heillä voisi olla esim. 2 kpl tarjouksia/kisäpäivä.
3. Rakentaminen on karannut ihan lapasesta aikoja sitten. Olen vuodesta -98 ollut mukana ja rakentanut koko ajan kilpailukykyisiä autoja. En itse ole kehittänyt mitään uusia teho systeemejä vaan yrittänyt pysyä kehityksessä mukana. Nyt tuntuu teema olevan että vapautetaan sääntöjä enemmän ja enemmän. Yhden uuden auton rakentaminen vie nykyään yhtä kauan kuin ennen kolmen auton rakentaminen.
Jos siihen autoon hakkaa useita tuhansia niin se on jokaisen oma päätös jos sitä rahaa on. Voihan sen johonkin tyhmempäänkin käyttää. Mutta silloin ei kannata valittaa auton hinnasta, nyt jo tavallisilla harrastajilla on vaikeaa päästä mukaan. 1400 euroakin on iso raha tavalliselle työssäkäyvälle perheelle. Rallicrossissa on tilaa rahalla tehdyille autoille ja olisi hienoa jos sinne tulisi jokkiksen huippuja mukaan.
Ketään loukkaamatta kesäisin autourheilu terveisin
Juxu Rahikainen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuke
Liittynyt: 12 Lok 2012 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 28.07.2016 09:44 Viestin aihe: |
|
|
1. Komppaan Jukkaa, auton hinta 1400€ OK, pidetään laji myös pienemmällä aloitusbudjetilla myös niiden harrastettavissa joilla ei mahdollisuutta rakentaa uutta autoa siihen kyläkisaan joista tämä laji edelleen pääasiassa koostuu.
2. Tarjousmäärät kilpailija/nuortenluokan huoltaja/toimitsija nykyisellään OK. Tarjousten hinta takaisin 20€ kpl. (Poislukien 10€ suojat).
3. Komppaan Jukkaa, poislukien jokkiskokemus vuodesta -98.
Ja jobbareille terveiset, menkää parempipalkkasiin töihin niin ei tarvitse tahkota rahaa muiden kädenjäljellä. Totta on että ei kukaan ole niin tyhmä että myy 5000€ arvoisen auton 2000€ - se kuuluu ajaa maailmalle.
Turkka Kivilehto |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sami Kukkonen
Liittynyt: 02 Tou 2012 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 28.07.2016 10:20 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on nyt toimiva järjestelmä, kyläkisojakin kannattaa vielä järjestää ym. Juurikaan ei ole jouduttu kisoja peruuttamaan osallistujapulan vuoksi.
Siksi ihmettelen hinnan nousua vaativilta, että miten JÄRJESTELMÄ hyötyisi tuosta hinnan korotuksesta? Niin kuin edellinen kirjoittaja totesi auton pystyy tuolla 1400 eurolla tekemään, jos haluaa panostaa enemmän niin sitten se vaan pitää kärsiä omassa nahassa.
Tämä laji elääkseen tarvitsee edelleen ne 1400 euron ja allekin olevat autot kisoihin. Väitän että jopa hinnan korotus 1800 euroon tiputtaa tarjouksien määrää reippaasti ja näin näkyy suoraan seurojen kassoissa. Samoin nostaa kynnystä uusille harrastajille, joita tämä laji todella tarvitsee! Jos jollain ylimääräistä on, niin tottakai saa ja kuuluukin tehdä paras mahdollinen auto, mutta sitten ei voi vaatia järjestelmää muuttumaan sen mukaan.
Tämän 1400 euron tehtävä on juurikin rajoittaa rakentamista ja tämä tuska osoittaa järjestelmän toimivuuden.
Ymmärrän auton tekemisen tuskan, kun siitä joutuu vielä tappiolla luopumaan. Laji on kuitenkin jokamiehenluokka ja hienous on juuri siinä että voi harrastaa monin eri tavoin. Pienellä rahalla ja isolla jos haluaa, tehden autoja tai ajella ostoautoilla. Jokainen valitkoon tavan jonka osaamien ja kukkaro antaa myöden.
Tuntuu typerältä todeta että harrastakaa jotain muuta, jos auton myynti ei maistu, mutta tottahan se on.. Jokainen tekee ja harrastaa omalla tyylillään, omien rahkeiden mukaan järjestelmän suomilla säännöillä, jotka tässä nyt on jo todettu monta kertaa vielä enemmistön kannattamiksi. Jos et halua myydä tappiolla, älä tee ylihintaista autoa tai jos haluat tehdä voittoa tai saada työtunneille korvausta, myy autosi suorilla.
Eli ei rikota toimivaa järjestelmää vaan aletaan elää sen mukaan, varsinkin kun hinnan nosto ei tule vaikuttamaan kilpailukykyyn, autojen turvallisuuteen (katsastus sitä varten) vaan ainoastaan kulujen kasvamiseen ja näin osallistujamäärien putoamiseen. Ja jos vielä aletaan kovasti lisää autoihin panostamaan esim. nyt tuon 600 euroa, alkaa perusradat myös jäämään jälkeen autoista, joka on sitten varmasti se lopullinen tuhon tie. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Pohjaniemi
Liittynyt: 02 Kes 2015 Viestejä: 100 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 28.07.2016 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Nyt täällä puhutaan viimesenpäälle asiaa! Komppaan jokaista edelläni kirjoittanutta.
Lukeudun itse näihin joille harrastuksen uudelleen aloittaminen / ajamaan pääseminen on vaikeaa jopa tällä nykyisellä hinnalla. Mikäli hintaa nostetaan entisestään, voin suoraan todeta että pysyttelen suosiolla katsomossa. On asuntolaina, syödäkin täytyy ja kylläpä tässä ajansaatossa taitaa olla 1 suu lisää ruokittavana. Olen ajanut itse viimeksi 2008 edellisen kilpailuni. Jonka jälkeen ei ole muu auttanut kun vain seurata vierestä muiden hauskanpitoa radalla. Jos jokamiesluokan kynnystä vielä entisestään nostetaan, käy lajille erittäin huonosti. Ei ole enää jokkista. Ei ainakaan sellaisena lajina jona me tavalliset harrastelijat sitä olemme pitäneet. Karkaa pahasti käsistä jo nyt.
Tekniikkasääntöihin pitäisi saada aikaan muutos. jolloin olisi liki mahdoton rakentaa sitä fiattia tai volvoa joka keulii viivalta. Se ei ole enää mistään kotoisin kun kilpailuun huiput taluttaa viivalle auton joka pomppaa viivalta paremmin kuin SRC luokan autot.. Siinä alkaa tälläistä pienellä rahalla harrastavaa viimesen päälle vituttamaan ja sekin syö harrastusintoa kun jo viivalle mennessään tietää että ei tätä voi millään voittaa. Minun mielipiteeni on yksinkertaisesti se että autojen rakentelua pitäs rajoittaa siten että kalusto olisi mahdollisimman tasaväkistä.. jolloin ranteet merkkaa enemmän kuin se kuinka paljon on paalua! _________________ On se joskus valmis! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapio Rautiainen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 60
|
Lähetetty: 28.07.2016 16:56 Viestin aihe: |
|
|
Täysin samaa mieltä edellisten kanssa. Itse ajoin vuosina 86-05 ikään ei ollu alla ylihintaista eikä rahalla tehtyä autoa. Tuolla kuitenki pyttyjä lojuu vajaa sata kappaletta. Asiahan on niin että 1400 € auto on kilpailukykyinen toisien 1400€ autojen kanssa, helppoa eikö totta. Kuka teidät adressin tekijät pakottaa rakentaan niin ylihintaisia autoja että pitää ehdoin tahdoin yrittää pilata lajin pohjimmainen ajatus. Ps. Rahalla ei saa kuitenkaan ranteita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janika Viita
Liittynyt: 15 Kes 2008 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 28.07.2016 18:37 Viestin aihe: |
|
|
Mun mielestä tuohon tarjous/autoraha touhuun kaikista järkevin vaihtoehto olisi että lisättäis tarjouksen hintaan 10€ ja se 10€ tilitettäisiin auton omistajalle.. Tietty järjestäjälle lisää hommaa mutta eipä siihen tarttisi kuin noin 2 kökkäläästä Saara / isokisa ja niitten ei tarttisi ku osata laskia.. Vähä asialline smmis purota jollaki ökyllä lauantaina ku on 200 tarjousta nii kyllä sillä aika hyvin sais ainaki vitutuksee viinaa jossei muuta.. mutta sillä nousis kumminki auton hinta "järkevästi" ylöspäin ja kellään ei pitäisi kovin paha mieli tulla 10/tarjous lisää.? Ja kun hyvistä/uusista autoista on smmis se 30-100 lappua sillä jo tulis auton omistajalle se 300-1000€ tällä saisi "tekijälle" lisää vaivan palkkaa ja jopa jotkut voisi malttaa tuora kisoihin niitä hyviä autoja sieltä latojen syvyyksistä ilman että kiertää nettiauton kautta.. tietysti tästäki joku voi vastaan laittaa ku omasta autosta ei oo ikinä vieraita, ja muut saa isoja rahoja verottomana käteen.? Kateellisuus maan perii. :p
T. Joni Viita |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 29.07.2016 04:42 Viestin aihe: |
|
|
Tuotakin ollaan mietitty, voisiko palkintoina jakaa osuus ostotarjousrahoista kuten liigassakin, ja pokaali tietenkin menestymisen mukaan.
Jakosumma vaikka tuo 10€ per autoon kohdistunut tarjous, tai 40% osuus auton keräämistä rahoista. Keskimäärinhän ostotarjouksesta tuleva maksu on noin 25€ per tarjous. Eli näinkin päädytään tuohon 10€ summaan.
Maksamisessa tulee suurimmaksi kysymysmerkiksi kelle sen voi maksaa. Jos maksetaan suoraan kuskille, täytyisi periä verot. Kuljettajan seuralle sen voisi maksaa verotta, ja seuransa maksaisi ne matkalaskua vastaan, jotta vältytään veroseuraamuksilta.
Tämäkään ei tietty kaikkia miellytä, mutta esimerkki tämäkin.
Tämäkään ei kustannuksia laske, eli siihen voisi todella paneutua, miten kustannukset saataisiin kuriin.
Auton hintaa nostamalla, kustannukset ei ainakaan laske.
Ja minäkin liputan tuon puolesta, että yksi tarjous per oikeutettu - á 50€, suoja kympin.
Toimitsijan ostotarjouskäsittelymaksun saisi järjestäjä päättää, vaikka 0 euroa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markus Suominen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 29.07.2016 07:11 Viestin aihe: |
|
|
Pistetään nyt yksi ehdotus lisää tuohon ostotarjous käytäntöön.
Kuski/ nuorten huoltaja saisi tehdä 5 kpl suojia ja 1 kpl vieraasta autosta
Toimitsija saisi tehdä 2 kpl.
Muut 1kpl.
Ja hinta voisi edelleen olla tuo 30 €
Tällä ehdotuksella ainakin paranisi mahdollisuus tuoda se oma rakas sieltä kisoista kotiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Piekiäinen
Liittynyt: 02 Kes 2016 Viestejä: 5
|
Lähetetty: 29.07.2016 12:52 Viestin aihe: |
|
|
1400 € sopiva hinta autolle. Pitäisi säännöillä sopivasti rajoittaa rakentelua.
Voisi olla sopiva aika painojakautumalle pistää rajat. Olisi helposti
kontrolloitava ja helpottaisi rakentamista. Voisi myös kisat ratketa enemmän
ajamalla kuin kiihdyttämällä. ( Kiihdytysajo on eri laji kokonaan ). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Välimäki
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 20
|
Lähetetty: 29.07.2016 16:32 Viestin aihe: |
|
|
ihan vaan mielen kiinnosta kysyn että mitenkä on mahdollista tehdä kyläkisoihinkaaan 1400€ oikiasti autoa joka toimii kaikilla pytyyllä ja on edes jonkulainen ajaa. jos tilanne on että hallilla ei oo ku penkki ja vyöt ja rupee tekeen jostaki esim fiatin korista ja joutuu senki ostaan vaikka 300€ seki on alakanttiin todellisuudesta eikä siis uus auto vaan normi kyläkisa ja siihen hommaalee toimivan puolikas askin ja tarpeeliset osat ympärille ja vaikka omamäntä kolffin ja siihen tarvittavat hilut siis vaan pakolliset niin oikiasti kuinka moni sen pystyy tekeen kisahinnan puittees koska ei kaikilla oo koneistus vehkeitä muutaku rälläkkä ja vinku ja niinku kaikki tietää että ei ne piisaa ulkopuolisen apua tarvii ja kyllä ne yleenaä maksaa ja kyse on vaan kylä kisa autosta hyvät autot on viä aika kaukana ja siihen hintaan mitä ne maksaa nii ikinä ei päästä se on varma enkä sitä haluakkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Liikala
Liittynyt: 18 Syy 2008 Viestejä: 49 Paikkakunta: Alajärvi
|
Lähetetty: 29.07.2016 16:58 Viestin aihe: |
|
|
Meillä tämä on ratkaistu valitsemalla etuvetoinen auto, halpa(Renault) hankkia aihio, tehot autoissa riittää kyläkisoihin,jopa luokka voittoihin.
Kaaret on ostettu autoon laitettuna, muut jokkikseen tarvittavat nippelit hankittu itse ja laitettu paikoilleen.
Meidän tekemistä autoista "vain" yksi(1) on ollut ns. ylihintainen.
Näin on kilpailtu jo vuodesta 2007 lähtien!
Virittämättäkin "voi" voittaa... _________________ Timo Liikala |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Välimäki
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 20
|
Lähetetty: 29.07.2016 17:09 Viestin aihe: |
|
|
mutta jos etuveto auto ei ole vaihtoehtona olenkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Olli Ojala
Liittynyt: 15 Tam 2015 Viestejä: 11
|
Lähetetty: 29.07.2016 23:10 Viestin aihe: |
|
|
Enkä mä ole ihan varma että ainakaan alue7 kyläkisoissa ehtis vakio rellullakaan edes evk:n luokkavoittoon. Ei tule heti mieleen kisaa missä näin olis tapahtunu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sami Kukkonen
Liittynyt: 02 Tou 2012 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 29.07.2016 23:24 Viestin aihe: |
|
|
olliO kirjoitti: | Enkä mä ole ihan varma että ainakaan alue7 kyläkisoissa ehtis vakio rellullakaan edes evk:n luokkavoittoon. Ei tule heti mieleen kisaa missä näin olis tapahtunu. |
Kyllä aikaslailla edullisella kalustolla ite ehdin evk:n voittoonkin asti alue7 kisoissa ja reippaasti toistakymmentä pyttyä kotiin vein kesän aikana.. Eli harrastaa mukavasti voi kisahintasellakin kalustolla tai ilmeisimmin jopa hiukan halvemmalla..
Mutta hinnan noston en ymmärrä kenenkään kilpailukykyä parantavan millään, koska kyllä silloin muutkin autojaan kehittävät.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.P.K.K.
Liittynyt: 26 Lok 2015 Viestejä: 3
|
Lähetetty: 30.07.2016 12:01 Viestin aihe: |
|
|
kyläkisoihin 1400 on hyvä summa . mutta SM ja liigakilpailuihin ostohintaa voisi nostaa, koska niihin kisoihin panostetaan muutenkin enemmän kaluston suhteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|