Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Auton hinta - ostotarjous - rakentaminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 1995
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.08.2016 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohdittu on monellakin taholla, raha ja palkintoasioitakin.

On paljon hyviä ehdotuksia, joiden toteuttamisessa on monia asioita auki - esimerkiksi tavaran tai rahan jakaminen palkintoina tai muilla tavoin yhdistyksestä.
Yhdistyksiä sitoo verolait samalla tavalla kuin yrityksiä tai yksityisiä henkilöitä.
Jo nyt liikutaan hyvinkin tummansävyisellä harmaalla alueella palkintojen suhteen. Yli 100 euron arvoiset palkinnot pitäisi yhdistyksen ilmoittaa verottajalle. Rahasta pitää suorittaa aina ennakonpidätys, mikä lienee lähellä 50%.

Se on "ysiysi" varma että jos kisoista jaetaan rahaa tavalla tai toisella osallistujille - venänäläinen verovalvonta toimii, eli joku tekee verottajalle (kateuksissaan) ilmoituksen.
Tämän jälkeen on järjestäjät kusessa, kera palkintojen tai rahan saaneiden kanssa, jälkiveroja korotettuna ropisee. Tietääkseni kymmenen vuottä jälkikäteenkin tämä on mahdollista.

Se että "ei tähänkään mennessä" verottajaa ole kiinnostanut, ei tarkoita sitä että sitä ei kiinnosta tulevaisuudessakaan.
Eli kannattaako tätä muurahaispesää tonkia tämän enempää - ainakaan näin julkisesti?

Olen itsekkin ehdottanut rahan jakamista, mutta sen tulisi tapahtua sen seuran kautta jossa kilpailija on jäsenenä. Tämäkään ei ole ongelmatonta, miten yhdistyksestä "jaetaan" rahaa ulos, siitäkin tuolla alempana olevissa linkeistä löytyy esteitä..

Tuossa muutamia linkkejä taustoiksi:

https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Verovapaat_suoritukset/Apurahojen_stipendien_tunnustuspalkintoj(34557)

http://www.yhdistystoimijat.fi/toiminnot/talous-2/verotus/
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pullonkaula



Liittynyt: 12 Maa 2014
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 02.08.2016 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Empun kanssa samaa mieltä ettei kannata lähteä sorkkimaan verotuspykäliä ollenkaan, eikä tahattomasti "pyytää" verottajalta virka-apua tähän tilanteeseen. Siltä taholta kyllä kiinnostutaan varmasti pohjattomalla innolla. Ja mielestäni rahan jakaminen ratkaisuna autonrakentajien mielipahaan on sinänsä muutenkin ontuva, koska nykyäänkin kyläkisoissa on tuhannen euron hitsauskoneita palkintona jne, joita sitten joskus näkee seuraavalla viikolla torissa myynnissä. Todennäköisesti tällaisista palkinnoista jonkinlaista karkkia saa auton menettämisen tuomaan harmitukseen.
Kaikki kunnia kuitenkin heille joilla on rahaa, tilaa, intoa, osaamista ja kaikkea sitä mitä uuden kilpa-auton tekemiseen tarvitaan, ilman heitä laji pysyy varsin nilkutellen hengissä. Ehkä kuitenkin löytyy joku sovelias tapa palkita kilpailussa se joka tuo uuden auton ensimmäiseen kilpailuunsa? Tietenkin huomioiden se että väärinkäytöksiä ja vilppiä aina esiintyy. Tai että joku tuo siviliauton kaaret hitsattuna. Väärinkäytösten mahdollisuus ei kuitenkaan saa olla esteenä palkita niitä jotka oikeasti näkevät vaivaa ja pitävät lajia hengissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elisa Saarela



Liittynyt: 02 Elo 2016
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 02.08.2016 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ottamatta sen enempää kantaa eo. Kirjoituksiin autojen myyntihinnasta toisin esiin toisen, mielestäni hieman suuremman, kehityskohteen joka lajissa käsittääkseni on. Eli lajin aloittamisen, ja siihen liittyvät kustannukset ja "vaatimukset". Useampi kirjoittaja onkin jo sivunnut ko. Asiaa, mutta näkisin että jos jotakin asioita lajissa muutetaan, niin niiden tulisi madaltaa kynnystä lajin aloittamiseen. Itse en ole "rahamiehiä", mutta uskaltaisin väittää että mikäli auton hinta pysyy 1400€, kovinkaan moni ei harrastamista lopeta. Mutta monellako uudella tulokkaalla on mahdollista maksaa pelkästä autosta 2000€?

Enempää en halua vastakkainasettelua aiheuttaa, vaan toivoisin rakentavaa keskustelua ja ideointia siitä miten laji pysyy "jokamiehen oikeutena". Kinastelu siitä kuka haluaa ajaa etuvedolla ja kuka ei, on mielestäni melko toissijaista lajin kehittämisen suhteen. Mutta jotakin ehkä tulisi muuttaa, koska esim. vuonna 2005 nuorten sm-kisoissa oli osallistujia 98 ja viime vuonna samaisissa kisoissa 56.

Ehkä olisikin aika siis miettiä sitä, miten me itse, yksilöinä tai yhteisönä, voisimme auttaa tulokaskuskeja pääsemään mukaan "jokkisperheeseen", ihan vaan lajin jatkumisenkin vuoksi!

Rakentavia ehdotuksia odotellessa,
Elisa Saarela
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 04.08.2016 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lajissa jo 30 vuotta pyörineenä en usko hinnan nostolla olevan myöskään harrastajamääriä laskevaa vaikutusta. Laji vaan ei houkuttele ihmisiä samalla tavalla kuin ennen, nykyään tällainen paljon aikaa ja jonkin verran rahaakin vaativa harrastus ei kiinnosta, sama kohtalo on ollut monilla muillakin lajeilla.

Jos mietitään suosion hiipumista, niin 90-luvun alkupuolella Varsinais-Suomen alueen SM-karsinnoissa oli 180 kuskia. Siis karsinnoissa! Eli kisattiin ihan tosissaan paikasta SM-kilpailuihin, muistaakseni kiintiö oli n. 30 kuskia tältä alueelta. Suurin huolenaihe pitäisikin minusta olla miksei Suomenmestaruus enää kiiinnosta, koska sen pitäisi olla se tärkein kisa vuodessa kaikille harrastajille.

Auton hinnasta puhuttaessa on täysin toissijaista onko nuorilla siihen rahaa vai ei koska suurin osa nuorista ei maksa itse autojaan. Olennaisempaa on se että auton hinnan tulisi olla samalla tasolla kuin keskimääräisen kaluston rakentaminen tulee maksamaan. Jos joku onnistuu tekemään voittoa rakentamalla auton halvemmalla, hienoa mutta se ei voi olla perusteena nykyiselle polkuhinnalle. Toiseen topikkiin voitaisiinkin avata keskustelu mitä maksaa, jossa saisi vapaasti kertoa kokemuksia siitä, mitä maksaa sellaisen auton rakentaminen, jolla ollaan finaaleissa nurkkakisoissa, ainakin silloin tällöin.

Harrastuksen aloittamisesta ei kannata tehdä liian isoa numeroa, itse menin kloppina reippaasti pyörimään vanhempien harrastajien talleille, imemään oppia ja auttamaan. Samalla alkoi löytyä osia sopuhintaan kun pääsi piireihin ja reilun vuoden kuluttua ensimmäinen oma auto oli nipussa. En ainakaan itse tiedä parempaa tapaa aloittaa, siinä tuli niin ihmiset kuin tekniikkakin tutuksi. Nykyinen "hetimullekaikkitännenyt"-meininki ei mielestäni sovi tähän lajiin.

Lisäksi on surullista että kilpailujen talous on riippuvainen ostotarjousten määrästä, tämä on suurin syy koko lajin vääristymiseen. Auton hinta johonkin 2000-2500€ ja osallistumismaksu tavittaessa vaikka 100€ kompensoimaan pienenevää ostotarjousten määrää niin saadaan joku tolkku tähän hommaan. Auton hintahan on eräällä tavalla vain pantti, senhän saa takaisin kun auto jatkaa taas seuraavalle omistajalle, eikös vaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Markoto



Liittynyt: 16 Mar 2009
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 04.08.2016 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JV kirjoitti:


Jos mietitään suosion hiipumista, niin 90-luvun alkupuolella Varsinais-Suomen alueen SM-karsinnoissa oli 180 kuskia. Siis karsinnoissa! Eli kisattiin ihan tosissaan paikasta SM-kilpailuihin, muistaakseni kiintiö oli n. 30 kuskia tältä alueelta. Suurin huolenaihe pitäisikin minusta olla miksei Suomenmestaruus enää kiiinnosta, koska sen pitäisi olla se tärkein kisa vuodessa kaikille harrastajille.



Siks ku sieltä saa vaan suomen mestaruuden, eikä henkilöautoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Markku Ketomäki



Liittynyt: 13 Hei 2016
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 05.08.2016 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

testi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Keimo _



Liittynyt: 07 Tou 2014
Viestejä: 33

LähetäLähetetty: 05.08.2016 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JV kirjoitti:
Lisäksi on surullista että kilpailujen talous on riippuvainen ostotarjousten määrästä, tämä on suurin syy koko lajin vääristymiseen. Auton hinta johonkin 2000-2500€ ja osallistumismaksu tavittaessa vaikka 100€ kompensoimaan pienenevää ostotarjousten määrää niin saadaan joku tolkku tähän hommaan. Auton hintahan on eräällä tavalla vain pantti, senhän saa takaisin kun auto jatkaa taas seuraavalle omistajalle, eikös vaan?

Toisaalta sen myyntihinnan voisi nostaa suoraan 7000-8000 euron kulmille. Sillä rahallahan rakentaa A-finaali auton isoihinkin kisoihin? Sitähän voi ajatella panttina. Tommonen muutaman satasen hinnan nosto ei käytännössä muuta tai auta yhtään mitään. Ennemminkin siitä tulee useimmille harrastajille vaan paskanmaku suuhun "kun aina vaan nostetaan hintoja ja kaikki kallistuu".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 07.08.2016 07:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saatte haukkua "allekirjoittanutta" persaukiseksi mutta kyllä 100 euron osallistumismaksu asettaa jo sen sortin esteen kisoihin osallistumiselle ettei enää pysty kuin kerran kaksi vuoteen lähtemään mihinkään. Asia on kuitenkin niin että oheiskuluja on valmiiksi kaikille reilusti, renkaat jne. auton kuntoon laitto ennen kilpailua. Siihen päälle vielä 100€ osallistumista niin sama vaikka lopettaa koko homma. Mitä niitä autoja pihassa pitämään kun ei ole varaa niillä mihinkään lähteä?

Osa nuorista maksaa itse harrastuksensa suurelta osin, ja osa vain joiltain osin. Ja ne jotka aloittavat vanhempien varoilla eivät tee eroa tähän asiaan, sillä jostain sen isukinkin on ne rahat kaivettava. Kustannusten nousu nostaa aloittamisen kynnystä tätäkin kautta.

Ja tämä pantti-logiikka on kyllä niin harhaa. Se että sinä olet nähnyt sen auton kilpailussa sen kyseisen kiinteän hinnan arvoiseksi, ei tarkoita että se todella olisi sitä aina. Se voi olla ostettaessa sitä, mutta esim hajotessaan testissä tai jarrussa, alkaa arvonalenema sylettämään. Etenkään jos se sattuu vielä kaatumaan kunnolla tai joku ajaa perään niin että moottorista ei ole mitään ehjää jäljellä (olettaen nyt että moottori on takana koska niillä ajavat peräänajoista eniten kärsivät) niin kyllä siinä alkaa useimmilla huumori loppumaan, samoin harrastaminen. Se auton hinta ei yksinkertaisesti ole vain pantti, vaan harrastukseen säästetty ja sijoitettu raha jonka EHKÄ saa takaisin.

Jos kustannusten nousu ei joidenkin mielestä vaikuta harrastajamääriin, voidaan kysyä miksi kaikki halukkaat eivät harrasta rallia? Vastaus on että kaikilla ei vain ole siihen RAHAA.
Takaisin alkuun
tomi isokangas



Liittynyt: 28 Syy 2012
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 07.08.2016 08:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1400e on passeli hinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)