Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Eskoon 16v kone

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
wanhus



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 18.04.2009 13:38    Viestin aihe: Eskoon 16v kone Vastaa lainaamalla viestiä

Ford Escort Mk1/2 on maailman voittoisin eli eniten voittoja saavuttanut ralliauto, ehken sillä pärjäisi jokkiksessakin.
Sitä valmistettiin sarjatuotantona 1967-80, viimeiset lienee rullannu ulos eurooppalaiselta liukuhihnalta ehken -81.
Fordin RSAn ja NZn tehtailla tuotanto kuitenkin jatkui, niitä saaneepi yhä edelleen.
Viimeisin itse näkemäni uusi Mk2 kori oli valmistunut 1999 ja matkasi edelleen FIA Group4 Historic ralliautoksi.

Escortin "16v" kelpoisuudella ja valmistuksen päättymisellä ei ole juuri merkitystä - omia 16v koneitakin on riittävästi.
Ford Motor Corporation oli aikoinaan luokittelun eli "Homologation" papereiden mestari.
Hoppahan käytti ja luokitteli Escort Mk1 ja Mk2 autoissa 20+ erilaista 16v moottoria, kaasareilla ruiskuilla ja giljotiineilla.
Niputtaan vaan takapotku Escoon 16v myllyjä alle 1150cc, 1300, 1600 ja 2000cc sekä yli 1600cc, pienin ns rautalohko 940cc.
Miten olisi vaikka Group2 luokiteltu RS2000 ohc, mutta 16v alukannella ja ruiskulla (5566-5/5/V FIA 13.5.1974)

Tupsuvuorelle 050-555 4614 tai YV tai jm.wanhus(at)kolumbus.fi


Viimeinen muokkaaja, wanhus pvm 18.04.2009 14:14, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wanhus



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 18.04.2009 14:12    Viestin aihe: 1599 rautalohkosta aloitettiin Vastaa lainaamalla viestiä

Fordin wanhin 16v kone Eskoissa oli 1599cc ns rautalohko BDA, juurikin vuonna 1970.
Tätä 16v konetta testattiin vuonna 1969 FIA-sarjassa, mutta Capri oli liian "raskas" voittohaaveisiin.
Siis otettiin tavallinen 1600cc OHV Grade A lohko, ja siihen päälle 16v kansi, siinähän se 1599cc 16v kone oli.
Lohkoina käytettiin 711M, 600/750 sarjalaisia ja 711M AX sekä myöhemmin AX (Formula Ford alle 1600cc) - kaikki kelpasi.

Tästä XF-16v moottorityypistä käytettiin yleisesti nimeä RS1600, kansia oli useita - niin nytkin.
Ford hamusi voittoja eikä alle 1600cc koneella siihen pystyttäisi.
Parin kaljan jälkeen mekaanikko (pubissa illalla) hiffasi, luokitellaan teräsmotti C Grade kampiakselilla > 1600.4cc eli alle 2 litranen.
Tie menestykseen ja RS1800 ja BDG moottoreihin oli auki johtavien 16v kansien tekijöiden kanssa.

"Teräsmoottoreita" oli useita, sieltähän se ohv litaniasta löytyy lohkovalikoima kannen alle.
Kansia 16v oli ja on käytössä lukuisia, moni rautalohkon 16v kansi sovitettiin alulohkon päälle.
Pikkulohkoista nähdyin/käytetyin täällä lienee ollut alle 1300cc Impeissä Staroissa yms ollut BDH.

RautalohkoXFn yleinen yli-mäntäkoko oli 85mm, suurin 87.5mm, käytetyin nyt 87mm.
Iskunpituutta lisättiin normaalisti 4mm, nykyään moni isomäntäinen on 1900+cc.
Kierrosherkyys haettiin käyttämällä kapeita NJ laakereita, 10000+rpm koneet varustettiin 4x rukolaakeripultein

Lukemalla wanhaa kirjallisuutta - sieltä ne kymmenet 16v Escort Mk1/2 nikseineen avautuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wanhus



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 18.04.2009 14:50    Viestin aihe: Escort RS2000 16v Vastaa lainaamalla viestiä

Hiukka hymyilyttää kun Citikka vissiin mainostaa "tehokasta" 140bhp 16v moottoriaan. Tuossa tallissa on Escort RS2000 16v moottoreita - vakiona 150bhp. Ne on kuitenkin takapotkuun nuoria - ovat sopivia Escort Mk5 ja Mk6 etuvetoon ja harvinaisempaan 4x4. Tämä jälimmäinen on hyvä kardaaniauto - etuveto vain pois käytöstä.

Mutta takaisin 70-luvulle. Luokitteluhuumassaan Ford tekaisi Escort FIA Group2 RS2000 16v - OHC koneella v1974.
Alukansia taas ainakin kolmee erilaista ja ruiskullakin, käytetyin saarivaltakunnassa on nyt Holbayn valmiste.

Joku voi älähtää ettei tuo ole Ford tuotantoa - mutta Group1 oli 5000 identtistä autoa, Group2, Group3, Group4 jne vähempi.
Itselleni on aina ollut oleellisinta auton luokittelupaperit (FIA Homologation) ja alkuperäinen korjaamokäsikirja - siitä se selvii.

Kun muistaa että iskunpituutta voi lisätä ja BMW veivit laittaa ja 97mm putkitus niin ...
... niin kannattaako laittaa 16v kantta kun tehoa tulee muutenkin ylenmäärin

"Taunuksenakin" tunnettu OHC oli käytössä myös 1600cc kokoisena Escort Mk2 Mexico mallissa - ei tuotu meille.
"Down under" eli Australian pojan luokkarit/valmistus ja USAn tehtaan motit lisää valikoimaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wanhus



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 18.04.2009 15:20    Viestin aihe: RS1800 Vastaa lainaamalla viestiä

Ford Escort RS1800 on "SE" auto, joka kuulemma on ainoo Ford Escort Mk1/2 jossa on alunperin on ollut (BDA) 16v moottori.
Korjausopas "Escort Mk1 RS" esittelee RS1600 ja "MK2 RS" vastaavasti esittelee RS1800.
Nämä ovat kuitenkin vain perusmallit Ford Escort Mk1/2 autoissa alunperin käytetyistä 16v moottoreista.

FIA passittajat ja FIA ovat kaikessa viisaudessaan (ja rahanhimossaan ?) hyväksyneet OHC OHV BDA BDG BDT jne lohkojen ja kansien tilalle myös "aftermarket" eli "reproduction" eli uustuotannon. Kun eipi kuulemma wanhaa kalustoa ole tarpeeksi saatavissa. Tupsuvuoren Escort kartanolla on näkynyt myös FIA passitettuja Escort Mk2 16v autoja joissa olisi ikäänkuin ollut Cossun näköistä tavaraa.

Jos ymmärsin niin 4.1.2009 päätöksellä olisi jossain hyväksytty 205 (Cossu) lohko Escort Mk1/2 autoihin esim 5566 luokitukseen. Ja kansi taas turbonsa menettäneenä siihen päälle. Varakkaammat hankkii uuden 1600 1800 tai 2000 alulohkon. Ja uusi/käytetty kansi päälle.

Täysin uusi voittoihin kykenevä alle 2-litranen alumiini-BDG 250bhp 16v Escort Mk1/2 mylly maksaa 25-30 tuhatta puntaa ja verot päälle. Hinnan nappasin paikasta missä Häkän 1000+ bhp mäkkärit penkitettiin joku vuosi sitten.

Ja 050-555 4614 tai txt tai YV tai jm.wanhus(at)kolumbus.fi

Capri, Sierra, Taunus, Cortina, Fiesta jne omaavat samat kuviot.
Suurin luokiteltu Eurooppa-Ford lienee Sierra XR8 eli V8 yli 5 litraa ja eniten venoja löytyneepi 24.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)