Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 02.11.2013 10:49 Viestin aihe: |
|
|
jampe m kirjoitti: | vwtyp1 kirjoitti: | Anonymous kirjoitti: | vwtyp1 kirjoitti: | 7.6 osioon liitettävä teksti kuljettajan istuin kiinnityskiskoineen ja turvavyöt ja kiinnitys-silmukat.
Lisäksi vierasmoottorisäännössä voitaisiin hyväksyä poikkeus vw:n kuplan ilmajäähdytteistä moottoria käytettäessä vierasmoottorina sallittu max. kuutiotilavuus 1650cm3 lisäksi 1680cm3 Painona 710kg kuten kuplassakin. |
Eikös ne penkit ole tähänkin asti irroitettu niin, että sinne jää vaan kiinnitysreijät lattiaan.
Tuota esittämääsi moottoriasiaa en oikein ymmärrä. Onhan sen vierasmoottorin tilavuus tuupparissa aina enint 1650cm3.
Ja jos joku käyttää kuplan konetta vierasmoottorina evk-autossa on sen enimmäistilavuus 2250cm3.
Tuosta 1680 tilavuusluokasta on näköjään jäänyt se (kupla) pois, mutta onkos sillä mitään käytännön merkitystä. |
Kyllä on irroitettu. Mutta sääntökirjassa voisi lukea että penkit ja penkin kiinnikkeet ts. jalat.
Moottori homma siksi että voisi käyttää ns. "88" (1680) vw ilmakone fiatissa tms. vierasmoottorina laillisesti. Tehoa sillä ei tule sen enempää eikä kilpailukykyä,eikä näillä moottoreilla muutenkaan kisoja enää voiteta.
Näitä kun valitettavasti on tullut vastaan useampia laittomia. |
Sorry! Nyt vasta minäkin tajusin mitä tarkoitit. Olit vaan tuonne alkutekstiin kirjoittanut 1650cm3.
Toisaalta samaa mieltä,toisaalta taas taitaa kuplan koneet olla häviävä "luonnonvara". |
Onhan joo,mutta sillä saataisiin kyläkisoihin osia käyttöön talleista ja kustannuksia alaspäin sitä myötä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Taka Piru
Liittynyt: 14 Maa 2008 Viestejä: 78
|
Lähetetty: 02.11.2013 13:22 Viestin aihe: |
|
|
Tämänkin keskustelun luettuani päädyn taas siihen samaan ajatus maailmaan "Rikos kannattaa!". Eli mitä enemmän tehdään laitonta sen enemmän AKK:n sääntökirja alkaa niitä puoltamaan. Kysymys kuuluu MITÄ VI**UA! Eli Kardaani kunkussa aikoinaan avattiin parit moottorit (suurin osa tietää tarinan) ja kaikki oli ylikokoa niin sääntökirjaan laitettiin merkintä vierasmoottori saa olla 2.2L nyt jos Fiat jossa kuplan moottorit olleet 88 pytyillä niin sallitaan ne ? Eli pitääkö mun alkaa sanomaan että katsastan auto aina jonkun toisen uusilla ajokamoilla mutta ajan aina niillä vanhan säännön vermeillä! Jos joku vaikka ensi vuonna kirjaa ne takaisin sääntökirjaan? No onkos niitä painoja alettu laskea kun tänä vuonna ollut niin paljon alipainoisia autoja kisoissa varsinkin isomoottorisia. Jos tällaisia todetaan niin haluaisin tietää paljonko näistä on kilpailukieltoa jaettu ja kuinka monelle? Ja koska ne astuvat voimaan sekä päättyvät? Jos välillä harrastajat ovat hölmöjä niin miten on sen laita joka näiden tahtipuikkoa heiluttaa? _________________ Se jolta kuollessaan löytyy eniten romua ON VOITTAJA. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 02.11.2013 13:32 Viestin aihe: |
|
|
peltokorpi kirjoitti: | Onhan se komia jonkun menettää Suomenmestaruus irrooneeseen roiskeläppään? |
Jos se läppä puuttuu jo katsastuksessa, niin näinkin voi käydä.
Kyllä tässä on ajateltu aivan muita asioita kun että saataisiin autoja pois radalta, sääntöjen vastaisina.
Tuulilasit pysyy huomattavasti kauemmin turvallisina, esimerkiksi.
Lajiryhmäläisiä on pohdituttanut nopeuden määräyksiin tullut vakuutusasia.
Lukekaa ensin: 1. Yleiset määräykset nopeuskilpailuja varten
Tämän jälkeen: 9.2 Kilpa-autojen vakuutus _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Mätinki
Liittynyt: 23 Tou 2012 Viestejä: 21
|
Lähetetty: 02.11.2013 13:55 Viestin aihe: |
|
|
Roiskeläppien leveys on puolitoistakertainen vetävien pyörien suhteen. Asennetaan 10 cm maasta ja 15 - 25cm renkaan takapuolelle.
Tämän mukaan kun esim. 850 fiattiin asentaa roiskeläpät, puolet menee konehuoneen puolelle, ja roiskeläppä tulee suunnilleen alkuperäisen takavalon kohdalle Sääntökirjaa olisi varmaan tarkoitus parantaa vuosi vuodelta, tässä on nyt menty joka vuosi vain huonompaan suuntaan, joka vuosi tehtävät kyselyt eivät näytä vaikuttavan mitenkään uusiin sääntömuutoksiin ?? Ja mitäköhän materiaalia läppien pitää olla? 4mm pelti on varmaan aika sopivaa? Vai pitääkö olla FIA-hyväksyntä?
Vierasmoottorin tehtaan ilmoittama alkuperäinen moottoriteho saa olla enin - tään 150kW. Moottorin tehon toteennäyttövelvollisuus on kilpailijalla
TässäKÄÄN sääntömuutoksessa ei ole mitään järkeä! Aika monta autoa millä ajettiin tänä vuonna, on taas ensi vuonna laittomia Eli akk:n mukaan on fiksumpaa rakentaa moottorit 50kw aihioista, kuin tehokkaammista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 02.11.2013 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Voisiko edellinen kertoa ne jokkisautot jossa on ollut vierasmoottori jonka teho on ollut yli 204 hevosvoimaa alun perin? Jos Fiat 850 autoon asentaa roiskeläpän sääntöjen mukaan, tulee sen leveys olla suurin sallittu renkaan leveys + 46 millimetriä x 2. Onko tämä mahdoton toteuttaa? Eihän tämä 46 millimetriä ole kuin sen verran mitä näissä autoissa rengas tulee korin lokasuojien ulkopuolelle. Jos ei ymmärrä mikä on roiskeläppä ja sen materiaali voi kysyä sitä kilauttamalla kaverille. Jos kaveri ei vastaa, silloin voi laittaa sen vaikka pellistä. Nähdäänpä sitten kisoissa kenen puhelimeen ei ole vastattu.Täytyykö joka sääntö kohtaan kirjoittaa ”Term Eller Engångsavgift Förklaring” , jotta asia olisi kaikille selvyys? Eipä tuolla säännöissä lue sitäkään että koneen sisuskalut täytyy olla racingtasoa ja hinnoissa, kuitenkin niitä sinne sisuksiin laitetaan. On minullakin huonoja päivä, tänään taitaa olla yksi sellainen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Matti Karppinen
Liittynyt: 02 Maa 2009 Viestejä: 93
|
Lähetetty: 02.11.2013 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Vattu sentään... Onko tosiaan, niin kädettömiä JM-harrastajia etteivät osaa roiskeläppiä asentaa pikku.Fiiattiin??
Kuitenkin saatta konehuoneeseen survottua kytkylaatikon kanssa jonku TC koneen tai Golffilaisen,
Koko roiskeläppien vastustusperustuu joko kädettömiin asentajiin tai kädettömiin kuskeihin.
Vähemmän on ohi pyrkijöitä kun antaa kivien lentää vapaasti.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 02.11.2013 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Eipä taas yllätä tämänkään keskusteluosion taso.
Tuota 150kw sääntöä avaisin sen verran,ettei itselläkään ole tähän mennessä tiedossa yhtään jokkiksessa käytössä olevaa vierasmoottoria jonka tehtaan ilmoittama teho olisi yli tuon 150kw.
Säännön tarkoitus on, ettei sellaisia tulisikaan (esim. Honda S 2000 moottori).
Nimim. TakaPirun harmitusta en ymmärrä ollenkaan tämän lajiryhmän osalta. Eihän nyt mitään tilavuuksia ole muutettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 02.11.2013 19:49 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Kenelle Jorma olet tuon kyselyn lähettänyt? Lajiryhmälle asti se ei ainakaan ole tullut.
Kun lähetätte kyselyjä tai tiedusteluja lajiryhmälle, osoittakaa se myös heille. |
Ensin tekniikan päällikölle joka vastasi että mielenkiintoisia kysymyksiä mutta me ei käsitellä jokamieluokan asioita ja pyysi lähettämään jokkislajiryhmälle, lähetin sen päällikölle joka vastasi ja pyysi lähettämään kahdelle tekniikasta tietävälle (Iltanen ja Levo) molemmille lähetuín eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään.
AKK:n yhteystiedoista olen sähköpostiosoitteet ottanut.
Mistään postituksesta ei ole tullut vastausta että olisi mennyt perille tai ei olisi mennyt perille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 02.11.2013 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Asiahan ei minulle kuulu eikä tähän topiciin,mutta mikähän Hondan moottori Väyrysen Opelissa oli/on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomi Suomela
Liittynyt: 17 Maa 2013 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 02.11.2013 23:06 Viestin aihe: |
|
|
vtec |
|
Takaisin alkuun |
|
|
markku luostarinen
Liittynyt: 01 Huh 2011 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 03.11.2013 19:20 Viestin aihe: |
|
|
Joka kerta kun olen tarvinnut neuvoa tekniikka kysymyksiin, niin Levon Jussilta olen saannut apua. On jopa käynyt paikan päällä katsomassa kilpurin tekoa. Joillekin vain tuntuu olevan niin pirun vaikeaa ymmärtää
näitä sääntöjä. Soita Jorma ja kysy levolta niin varmaan saat vastauksen noihin pulmiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Prinz4
Liittynyt: 03 Jou 2012 Viestejä: 7
|
Lähetetty: 04.11.2013 11:34 Viestin aihe: |
|
|
Mitähän nämä uudet kohdat tarkoittavat käytännössä:
10.6. Moottori
Autoissa saa käyttää autonvalmistajan siihen malliin
sarjatuotannossa asennettua moottoria.
Kaikki saman merkin sylinterimäärältään saman
lukuiset 2 venttiiliä/sylinteri olevat moottorit luetaan
samaksi moottoriksi.
ja
10.7. Polttoainejärjestelmät ja polttoaine
Etu- ja kardaanivetoisissa autoissa suihkutus-/ kaasutin
järjestelmä on vapaa.
Sallitaanko nyt esim. fiestaan tyrkätä 3.0 Pinton kone läppärungoilla? Tai esim. C-Corsaan 2.8 cih läppärungoilla tai volvo66 3.2 evon koneella? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 04.11.2013 11:49 Viestin aihe: |
|
|
Prinz4 kirjoitti: | Mitähän nämä uudet kohdat tarkoittavat käytännössä:
10.6. Moottori
Autoissa saa käyttää autonvalmistajan siihen malliin
sarjatuotannossa asennettua moottoria.
Kaikki saman merkin sylinterimäärältään saman
lukuiset 2 venttiiliä/sylinteri olevat moottorit luetaan
samaksi moottoriksi.
ja
10.7. Polttoainejärjestelmät ja polttoaine
Etu- ja kardaanivetoisissa autoissa suihkutus-/ kaasutin
järjestelmä on vapaa.
Sallitaanko nyt esim. fiestaan tyrkätä 3.0 Pinton kone läppärungoilla? Tai esim. C-Corsaan 2.8 cih läppärungoilla tai volvo66 3.2 evon koneella? |
Samaa juuri lueskelin ja päättelin läppärunkojen olevan nyt siis sallittuja. Taitaa olla parempi odottaa uutta päivitystä opuksesta jotta saadaan puolet "pudonneista" asioista takaisin. Huoh. oi miksi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 04.11.2013 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Sallitaanko nyt esim. fiestaan tyrkätä 3.0 Pinton kone läppärungoilla? Tai esim. C-Corsaan 2.8 cih läppärungoilla tai volvo66 3.2 evon koneella? |
Eikö ole vuosimalli rajoituksia (-90 tai uudempi)? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 04.11.2013 14:11 Viestin aihe: |
|
|
Prinz4 kirjoitti: | Mitähän nämä uudet kohdat tarkoittavat käytännössä:
10.6. Moottori
Autoissa saa käyttää autonvalmistajan siihen malliin
sarjatuotannossa asennettua moottoria.
Kaikki saman merkin sylinterimäärältään saman
lukuiset 2 venttiiliä/sylinteri olevat moottorit luetaan
samaksi moottoriksi.
ja
10.7. Polttoainejärjestelmät ja polttoaine
Etu- ja kardaanivetoisissa autoissa suihkutus-/ kaasutin
järjestelmä on vapaa.
Sallitaanko nyt esim. fiestaan tyrkätä 3.0 Pinton kone läppärungoilla? Tai esim. C-Corsaan 2.8 cih läppärungoilla tai volvo66 3.2 evon koneella? |
Se vanha ruiskujen käyttöä koskeva vm.90+ sääntö on edelleen voimassa,se vaan on jostain syystä tipahtanut pois.
Joten ruiskuversiona noita koneita ei voi vanhoihin koreihin laittaa.
Mutta muuten,jos kyseessä on saman merkin syl. määrältään alkuperäinen 2vent/syl.oleva moottori niin koolla ei ole väliä kunhan paino on tilavuuden mukainen.
Eihän tuo sääntö käytännössä juuri mitään muuta,onpahan vaan selkeämpi ja yksinkertaisempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|