Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 15.03.2013 16:53 Viestin aihe: |
|
|
Kuva ko. tuotteesta
Edit. ei onnistunut kuvan laitto |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 15.03.2013 18:34 Viestin aihe: |
|
|
salmari kirjoitti: | Kuva ko. tuotteesta
Edit. ei onnistunut kuvan laitto |
No pittää minun yrittää.Tuommonenko kumi lie kyseessä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 16.03.2013 10:59 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tämän "aasin" mielestä parempi renkaan pito lisää kaarre nopeuksia. Joten jos ratin takana oleva "aasi" on ratti miehiä niin suoranopeudet ja huippu nopeus kasvaa. Jarrutus matkat ja auton kulkeminen reaktio ajan aikana pitenee joten kaiteeseen tai muuhun esteeseen törmäämis nopeus kasvaa ja etenkin jos jarrut ei ole kulkenut kehityksessä mukana ja ovat näille nopeuksille riittämättömät. Riski "aasin" loukkaantumiselle kasvaa. Joten parempi pito ei lisää turvallisuutta rataolusuhteissa. TM:n lause on tarkoitettu tieliikenteeseen jossa tien pitäjä on määrännyt nopeus rajoitukset. Siellä paras mahdollinen pito lisää turvallisuutta. |
Olisiko siis Hämeenkorvella ollut asfalttikunkussa paremmin hallittava auto ja lyhyemmät jarrutusmatkat, jos hän olisi käyttänyt autossaan esim. Marangoni trioja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Keronen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Pyhäselkä
|
Lähetetty: 16.03.2013 17:27 Viestin aihe: |
|
|
Mahdollisesti se on varmaa että kaarre ja suora nopeudet olisi ollut huonommat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Lahola
Liittynyt: 30 Lok 2011 Viestejä: 48
|
Lähetetty: 16.03.2013 21:31 Viestin aihe: renkaat |
|
|
mun mielestä vois hyvinkin rajoitaa renkaiden max. lev. 185 mut kun kerran poistetaan evk kaluston kilp. etu niin silloin piitää tuupparien etu myös poitaa elikkä autojen min. paino pitää sit olla 800 kg |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viltteri
Liittynyt: 20 Tam 2008 Viestejä: 130 Paikkakunta: Nurmes
|
Lähetetty: 16.03.2013 21:41 Viestin aihe: |
|
|
http://www.pentep.fi/yokohama/rata-a008-a048
Tuoltahan ton saa, ja seoksenkin sen mukaan mikä tuntuu miellyttävältä.
Alkuerät ja välierät mediumilla ja sitten semit ja finaalit softilla. _________________ --Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Matilainen
Liittynyt: 01 Lok 2008 Viestejä: 34 Paikkakunta: Merikarvia
|
Lähetetty: 17.03.2013 01:36 Viestin aihe: |
|
|
pive kirjoitti: | salmari kirjoitti: | Kuva ko. tuotteesta
Edit. ei onnistunut kuvan laitto |
No pittää minun yrittää.Tuommonenko kumi lie kyseessä? |
No toi rengas kiellettiin jo vissiin 3v. sitten... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomi Suomela
Liittynyt: 17 Maa 2013 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 17.03.2013 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että tollaset saatanan idiootit jotka ei edes lajia harrasta voisi pitää turpansa helvetin tiukasti kiinni!
En minäkään mene offroad palstalle mene väittämään heidän nappularenkaitaan laittomiksi kun en heidän lajista yhtään mitään tiedä.
Kaikkein järkevintä olisi vapauttaa koko rengas sääntö. Voihan ihminen ostaa 4500e vaihdelaatikon tai sitten voi ostaa vakiolaatikon murto osalla siitä hinnasta. Harrastaja voi myös ostaa 5000e vinkamin fiiattiin ja taas toinen voi ajaa vaikka vakiolla jos haluaa. Valintojen maailma nääs..
Miten renkaat sitten nyt on niin epäreiluja. tuuppareihin saa myös samoja renkaita mitä evk:autoihin. Ne joilla on rahaa ostaa paremmat renkaat ja ne joilla rahaa ei ole niin ajaa huonommilla. tämä pätee ihan joka asiaan moottoreihin, koreihin ja laatikkoihin.
Ja mitä tulee noihin semislikseihin niin ne ovat paljon turvallisempia kuin siviilirenkaat..
kevät terveisin Tomi Suomela, Loimaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 256 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 17.03.2013 15:07 Viestin aihe: |
|
|
Kilpailijana ja katsastajana toivon että saataisiin selvä sääntö ettei tarvisi puolin ja toisin asiasta vängätä joka kevät.
Tuo Yokohama on sääntökirjan mukaan sallittu nyt ja ennemmin, löytyy DOT ja E merkinnät sekä H-nopeusluokka 60 ja isommista profiileista.
Mikäli joku vetoaa sääntökirjassa olevaan tekstiin track day- renkaasta niin kyseisen renkaan kyljessä EI sitä tekstiä lue.
Mikäli sääntökirjan tekstiin vedotaan niin tässä pikaisella haulla muutama säännöissä kielletty rengas koska niiden kyljessä lukee "sport" joka on kielletty sana:
Vredestein Sportrac 5 185/60 R14 82H
Dunlop SP SPORT 01 185/60 R14 82H
Dunlop Sport BluResponse 185/60 R14 82H
Dunlop SP SPORT 01 185/60 R14 82H
Dunlop SP Sport Fast Response 185/60 R14 82H |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilkka Ollikainen
Liittynyt: 03 Syy 2010 Viestejä: 24
|
Lähetetty: 17.03.2013 19:19 Viestin aihe: |
|
|
sumppi90 kirjoitti: | Kaikkein järkevintä olisi vapauttaa koko rengas sääntö. Voihan ihminen ostaa 4500e vaihdelaatikon tai sitten voi ostaa vakiolaatikon murto osalla siitä hinnasta. Harrastaja voi myös ostaa 5000e vinkamin fiiattiin ja taas toinen voi ajaa vaikka vakiolla jos haluaa. Valintojen maailma nääs.. |
Tuliko mieleen että lajin nimi on jokamiehenluokka? Eikös lajin alkuperäinen idea oo just se että normiduunarillakin olis vara harrastaa ja pärjätä ilman isoja sponsoreita ja kohtuutonta satsausta. Rengassäännön vapauttaminen todennäkösesti vaan pahentaisi nykyistä tilannetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jani rahikainen
Liittynyt: 27 Tam 2013 Viestejä: 16
|
Lähetetty: 17.03.2013 21:59 Viestin aihe: |
|
|
yksi rengasmerkki nokian nr 21 nii loppuu itku ja valitus!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Taka Piru
Liittynyt: 14 Maa 2008 Viestejä: 78
|
Lähetetty: 18.03.2013 17:43 Viestin aihe: |
|
|
Sääntötarkennus: JM-rengassääntö kesäkaudelle, päivitetty 30.4.2009
10.16. Levypyörät ja renkaat
Kesäkauden rengassääntö
Hyväksyttyjä renkaita ovat tieliikennekäyttöön tarkoitetut yleisesti myynnissä olevat E-hyväksytyt hienokuvioiset renkaat sekä liiton hyväksymä Ässä Renkaiden valmistama Pilot merkkinen pinnoitettu uusiorengas, jossa on merkintä Jokkis. Muiden pinnoitettujen sekä jälkikuvioitujen renkaiden käyttö on kielletty, samoin renkaan pinnan muotoilu tai jälkikäsittely. Renkaan enimmäisleveys on 185 mm. Kardaani-/ etuvetoisten autojen rengasleveys on vapaa. Renkaan profiilisuhde on minimi 60.
Ja isoissa kuvissa olevat renkaat eivät mielestäni näytä "hienokuvioisilta" mutta silti huonoille säännöille ja porsaanreijille niissä ei tavallinen harrastaja vaan voi mitään. Jos säännöt menisivät uusiksi mielestäni koko Yokohama merkillä ajamisen voisi kieltää sekä Kumho,Dunlop,Hankook ja Toyo. Ihan vaan koko merkit kiellettyjen listalle silti jää vielä rengas merkkejä vaikka muille jakaa. Mutta minähän en laadi näitä sääntöjä vaan yritän vaan olla sukeltamatta suurimmista porsaan reijistä jotka välillä ovat KATUSLIKSIEN kokoisia
(PS: tiedän että kyseinen sääntö tarkennus on jo vanha mutta tuli ensimmäisenä vastaan ) _________________ Se jolta kuollessaan löytyy eniten romua ON VOITTAJA. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 256 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 18.03.2013 18:17 Viestin aihe: |
|
|
Tuo hienoikuvioinen määritelmä on melko epäselvä, monta millimetriä tarkoittaa sana hienokuvioinen, niin kauan kun sanaa vahvistamaan ei ole tarkkaa mittaa on määritelmä turha.
Joskus muinoin tuolla sanalla oli tarkka määritelmä kun kesäralleissa piti olla hienokuvioiset renkaat mutta siitäkin on jokunen vuosikymmen.
Listan kielletyistä renkaista olisi helppo tehdä kun selaa nettiä ja sieltä tarkastelee nopeaan ajoon tehtyjä semi-slicksejä.
Nokian NR21 on huono valinta kun sitä ei enää valmisteta eikä sitä saa asfaltille turvallisella profiililla...
Samalla kun rengassääntöä tarkistetaan niin voisi ottaa käsittelyyn kaukoidästä tulevien M+S merkinnällä olevien täysin selvien kesärenkaiden salliminen jokkiksessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 18.03.2013 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Vanhaan hyvään aikaan oli kesäisin mm rallissa hienokuviosen säänto ja muitaakseni rajana oli 9mm helppo tarkistaa 9x9 palikka ei saanut mahtua kuvioon, ajettiin pinnatuillakin mm Lampelan tekemillä Pokumeilla jotka oli tehty juuri tuon mitan mukaisiksi, taitaa olla itelläkin vielä joku rengas tallella, ja joku Hakkapeliitan mallikin täytti tuon hienokuvioisen säännön.
Mitä jos kemorassa sataa vettä aivan kuten kardaanikunkussa mennä kesänä onkos ne kalliit nettirenkaat silloin minkään arvoiset siellä sateessa, miettikääpä sitä ennenkuin hankitte kummeja. Eikös muuten hienokuvioisen sääntö olisi paikallaan poistaa Asvalttiradoilta nehän eivät kulu kun ei ole hiekkaosuuksia radalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|