Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Toimitsijoiden turvallisuus JM-kilpailuissa.

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Juha Hytönen



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 439
Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala

LähetäLähetetty: 16.03.2013 12:03    Viestin aihe: Toimitsijoiden turvallisuus JM-kilpailuissa. Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkunhan pitää aloittaa tämä aihe kun AKK ei siitä ole aloittanut keskustelua.

Miten parannamme toimitsijoiden turvallisuutta JM-kilpailuissa,,,, rata-alueella?
vai jatketaanko samaan malliin kuin ennenkin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Lähteenmäki



Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 163
Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA

LähetäLähetetty: 16.03.2013 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LAJI- JA SÄÄNTÖASIAT
Jokamiehenluokka

Lajiryhmän esitys hallitukselle: Lajiryhmä esitti seuraavaa muutosta sääntökohtaan 2.2. Ratojen määräykset: Ratavalvontapisteessä voidaan käyttää lipun apuna tai pelkästään merkinantovaloa. Mikäli olosuhteet tai turvallisuus vaatii pelkän merkinantovalon käyttöä ratavalvontapisteessä, tekevät siitä päätöksen kilpailun järjestäjä sekä tuomariston puheenjohtaja yhdessä. Tästä pitää olla maininta kilpailun säännöissä tai ilmoitustaululla. Valo ei korvaa ratavalvontapisteen henkilökuntaa.

Hallituksen päätös: Hyväksyttiin esitys valoliputusjärjestelmän käytöstä JM kilpailuista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 16.03.2013 16:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä keskusteluja on käyty ja muutoksia tulossa mutta asioiden (Ähtärin tapauksen...) ruotiminen suoritetaan sellaisten henkilöiden kesken joille se kuuluu ja sen ruotiminen ei mielestäni ole foorumilla jossa huudellaan "puskista" ja osa esiintyy nimimerkkien takana.

Edellä oleva päätös on hyvä esimerkki (esimakua???) miten nopeasti tarvittaessa ja halutessaan voi AKK toimia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Juha Hytönen



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 439
Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala

LähetäLähetetty: 16.03.2013 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdotin kirjallisesti asiaan muutosta ja samalla myöskin melkoisen tarkasti uusia toimintatapoja jo yli 5 vuotta sitten.
Myös kahteen muuhun asiaan joita tein kirjalliset sääntömuutosesitykset saatiin muutokset vasta yli 1 vuosi esitykseni jälkeen ja toiseen niistä sain AKK:sta hörönaurut heti esitykseni jälkeen.
On kuitenkin poikkeuksiakin, yhteen ehdotukseeni reagoitiin AKK:ssa välittömästi ja sääntömuutos tuli erittäin nopeasti sääntökirjaan kirjatuksi.
Ähtärissä näytti olevan tärkeintä se kuinka monen gramman auton alle tuleva peite on oltava.
Pitääkö aina sattua jotakin ennenkuin muutoksia alkaa tulemaan Question

Siirtyihän se iso kivi pois Pieksänmäen radan pääsuoran jälkeisen mutkan ulkokaarteen takaa kun ensin siihen törmättiin tarpeeksi pahasti, onneksi autossa oli keskellä ohjaamoa pystyssä oleva turvakaari.
Rata-alueen kartassa sitä kiveä ei ollut olemassakaan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 16.03.2013 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä. Tarvittaessa noita sääntömuutoksia tehdään nopeasti, ennakointi olisi paras tapa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Esko Reinikainen



Liittynyt: 25 Maa 2011
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 18.03.2013 09:12    Viestin aihe: Toimitsijoiden turvallisuus jm-kisoissa. Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo AKK:n tahojen hyväksymä valoliputusjärjestelmä on hyvä uudistus jm:m sääntöihin. Kuitenkin kun on pelättävissä, että niiden tuleminen radoille monestakin eri syystä, joista laitteiston hinta on ilmeisesti yksi voi pahimmillaan kestää vuosia, olisi hyvä käydä keskustelua siitä mitä muuta asian hyväksi voisi tehdä. Tällöin keskustelufoorumi asiallisin ehdotuksin olisi varsin hyvä apu esim, lajiryhmälle. Foorumilla olisi mahdollisuus eri tekijöillä ilmaista näkökantansa asiaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 18.03.2013 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkilöitä pitää siellä pisteessä olla valojen lisäksi, toimihenkilöiden turvallisuuteen tuo esitys siis ei vaikuta.
Isot, oikein sijoitetut valot voisi kuitenkin riittää JM-kilpailuissa. Akk.lla on kyllä rahaa jolla voitaisiin nopeuttaa valojen tulemista mutta onko tahtoa l
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 18.03.2013 18:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä valojen käyttäminen parantaa paljonkin ratatuomaripisteen henkilökunnan turvallisuutta kun se valotolppa voidaan laittaa lähemmäs rataa ja henkilökunta voi mennä kauko-ohjaimen kanssa kauemmas siitä alkuperäisestä paikasta.

Omat kokemukset valotolpista ovat positiiviset sekä lipunvarressa ollessa että kuskin paikalla ollessa.

Miten monessa paikassa noita tolppia on käytössä tai saatavissa käyttöön?

Ainakin Botniaringillä noita on ja muutamissa lähialueen kisoissa niitä on käytetty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
viltteri



Liittynyt: 20 Tam 2008
Viestejä: 130
Paikkakunta: Nurmes

LähetäLähetetty: 18.03.2013 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saiskohan tässä soveltaa, edullinen ratkaisu:

Jos mahdollista radan keskialueelle ratatuomarille auto suojaisaan paikkaan, akusta kaapelit katkaisijan kautta valotolppaan. Valotolpan tekaisisi vaikka traktorikäyttöön tarkoitetusta LED majakasta, kenties joku taustalevy jos päivä olisi erittäin kirkas. Majakka ja johdot maksaa n 40e per ratatuomaripiste. (tuli tänään bilteman luettelo) Ja jos oikein hurvittelemaan lähtee niin toki sen voi ihan normaaliin irtoakkuunkin kytkeä, veikkaan että yhdessä akussa riittää virta pitemmänkin kisapäivän liputuksiin.

Ei kai tuolle valomajakalle ole annettu missään säännöissä jotain luksimääriä tai muuta?
_________________
--Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä--
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Markku Kankare



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 270
Paikkakunta: Somero

LähetäLähetetty: 19.03.2013 07:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moron
Valojen käyttöön suhtaudun hyvinkin myönteisesti. Saataisiin henkilökunta kauemmas radasta vaarallisissa pisteissä, joissa ei aina pysty järjestämään riittävää poistumis/pakenemisreittiä.
Valojen kanssa touhutessa pitää kuitenkin miettiä muutama asia: 1."sekakäyttö" siis lippu-valo pitää sallia, jottei kustannuksia tule liikaa. 2. Miten valoilla hoidetaan keltainen tuplaliputus 3. Mihin valon pitää näkyä: no tottakai kilpailijoille, mutta niiden pitäisi näkyä myös pisteen henkilökunnalle/johtotorniin/aluetuomareille 4. Joku määritelmä valon pinta-alalle/kirkkaudelle pitää saada jottei ratojen varressa nähtäisi ihan mitä tahansa kynttilän tehoisia virityksiä 5. Saisiko valolla korvata vain keltaisen lipun, jonka liputtaminen on ehkä riskialtteinta puuhaa
Kustannuksista: Emppu kertoi Botniaringin valotolpan hinnaksi 300 euroa. Jos tuota haluaisi verrata johonkin, niin tuolla hinnalla ei taida saada edes kunnollista Headsetillä varustettua radiota.
Summa summarum, turvallisuuden eteen kannattaa tehdä hommia. Yksikin turma, vaikka pienempikin on liikaa. Eikä kannata myöskään unohtaa sitä, että turvallisuus on isolta osalta ennakointia.
T. Markku Kankare
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
samuli kiiskinen



Liittynyt: 17 Maa 2008
Viestejä: 65
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 19.03.2013 09:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voisikohan tuon toteuttaa näin. Tuomarit olisi vaikka n. 15m päässä radasta, radan sisäpuolella. Liput olisi radan vieressä telineessä ja niitä käytettäisiin naruilla jotka menisi tuomareitten luokse. Tuommoisen telineen rakentaminen tuskin vaatisi insinööriä. Näppärältä kaverilta siinä tuskin menisi pitkäänkään, ja siinä voisi käyttää ainakin osittain lajin hengen mukaisesti kierrätys tavaraa. Lippuja voisi olla tarvittava määrä ja tässä tapauksessa vaikka ohuesta vanerista tehtyjä, näkyisivät paremmin kun eivät heiluisi tuulessa. Liput voisi tuoda paljon nykyistä lähemmäksikin rataa, miksi ei vaikka radan päälle. En usko että kustannuksetkaan olisi monta kymppiä per lippupiste. Tämmönen tuli ensimmäisenä mieleen kun näin tuon Ähtärin valitettavan tapauksen.
_________________
Kulta voitetaan ja hopea hävitään!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 19.03.2013 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mut-palvelu Asko Linnansuu kyseisellä miehellä on jo valmiina ja on noita valoja jo käytetty mailmallakin. Näkyy ainakin noi Askon tosi hyvin mitta on joku n.500x500.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 19.03.2013 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulin että ollaan suunnittelemassa ko valojen yhteishankintaa, alueittain.
Minkälaiset nuo yhteishankintavalot olisi, siitä ei minulla ole tietoa.
Tuo malli joka on ollut esillä, "botniaring" on siitä puutteellinen että siinä ei ole valkoisen lpiun valoa. Sen hintakin on varmistamatta.
Kuten jo tehty päätöskin kertoo, on "sekakäyttö" mahdolista, ja tuo valkovalon puute vaati/sallii sekakäytön vielä pisteelläkin.

Hyviä ideoita valoratkaisuksi otetaan vastaan, että saadaan mahdollinen kilpailutus täydelliseksi, ja tiedoksi kaikkialle eri mahdollisuudet.

Tämä on yksi polku turvallisuuden parantamiseksi. Polkuja tulee kevään aikana lisää käytäväksi.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika Väänänen



Liittynyt: 21 Kes 2010
Viestejä: 209
Paikkakunta: Lehmo - city

LähetäLähetetty: 19.03.2013 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vois kuvitella että valkoinen valo voi olla vähän ongelmallinen käytännössä, siis että sävy on sellainen että sen erottuu selkeästi keltaisesta valosta ja näkyy myös kirkkaassa säässä eikä toisaalta sokaise kuljettajia...tiedä häntä kun käytännön kokemusta ei ainakaan mulla ole...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jani Koivunen



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 42
Paikkakunta: Raum o ai Raum

LähetäLähetetty: 19.03.2013 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös näissä olis kaikkein järkevin käyttää ihan perinteisiä majakoita?
Neljän rivi, kaksi keltaista, valkoinen (tai jokin näkyvämpi sävy joka tarkoittaa valoliputuksessa valkoista? Sininen?) ja punainen.

Ei mitään ledihommia nyt ainakaan alkuun, vaan vaihtaa vaikka 100W H-polttimot tilalle. Kunnollinen ehjä akku kestää helposti koko päivän tälläsessä käytössä. Myös käyttöä 24V voi olla helppo ratkaisu, näin saa helposti 70W polttimon käyttöön. Ovat myös kestävämpiä kuin 12V polttimot.

Helppo ja halpa tehä ja ei todellakaan ole teknisesti mikään vaikea. Ja näkyy normaalioloissa ihan varmasti.

Näissä olis se hyvä puoli, että näkyy oikein aseteltuna tasan joka puolelle rataa, myös yleisölle ja tuomaritorniin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)