Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Harri Leskinen
Liittynyt: 28 Maa 2011 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 03.04.2013 15:11 Viestin aihe: |
|
|
Veskee kirjoitti: | Mulla olis sellaane ehrotus, jotta ajettaas vaikka kilipaa välillä?
Joskus tämä oli sellaane mukava harrastus, moikattihin tuttuja varikolla ja onniteltihin voittajia päivän päätteeksi. Ny ristus aikuuset ihimiset taisteloo jostaki kuplan vanteen leveyksistä, ennenkö on eres kisoja ajettu.
|
Kannatetaan! Toisaalta parempi kai taistella ennen kisoja niin ei tarvii raivelissa roikkua sitten kisapaikalla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 03.04.2013 22:05 Viestin aihe: |
|
|
Veikkaan että mustat ja pyöreät on parhaat renkaat.
Ajetahan kohta piikkipyärillä, jos säät tällääsena jatkuu.
Ei siälä taira sambatyttöjäkään katsomossa olla, muuta ku minkkiturkit päällä.
Älkää ny sitten sualakko baanaa. Oli aikoonaan kovin lipoonen.
Taktikoottiin tehot pilttuuseen ja kolomella pytyllä sai lähtövoiton.
Niin kylmä oli et lährön jälkeen oli viäläki vetet jääs.
Sunnuntaina oli pitoo, ku suoralla alkoi keulimaan ku paiskasin kolomosta..
Salliiko sääntökirja vanteiden muokkaamisen ja prässäyksen?
Tossa sanotaan keskiöstä, jää entiselleen, kääntämisessä se jääkin, prässäämisessä ei jää..
oliskohan se jää alkuperäiseksi ollut taas paree sanamuoto.
Vanteen kääntäminen on mahdollista
kun keskiö jää entiselleen.
Renkaan saa asentaa vanteelle vain rengasnormien
mukaisesti.
Heikkeneehän ne jos vaatinee n.10T voimaa ennen kun esijännitys paukahtaa ja alkaa taipuun.
Sitten enään tarvitaanki alle puolet puristusvoimasta.
Jos Raamatussa lukee että asennus rengasnormien mukaan.
Ei kaikki asentele noita gummia rengasliikkeissä...
Ne asennusnormitkin pitää lukea sääntökirjassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JJo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 73
|
Lähetetty: 04.04.2013 08:08 Viestin aihe: |
|
|
Haloo pilkun nuohoojat, olen ajellut jokkista 37 vuotta käännetyillä, prässätyillä ja alumiinivanteilla ilman "vaaratilanteita", sensijaan pultit löysällä ja pyörä irti näkee kisoissa aina joskus, eikä sekään aina kovin "vaarallista "ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa Launiainen
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 04.04.2013 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Aika monella näkyy olevan myös sisärenkaat tubeless renkaan sisällä. Jos tarkaksi menee |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 04.04.2013 17:03 Viestin aihe: |
|
|
JJo kirjoitti: | Haloo pilkun nuohoojat, olen ajellut jokkista 37 vuotta käännetyillä, prässätyillä ja alumiinivanteilla ilman "vaaratilanteita", sensijaan pultit löysällä ja pyörä irti näkee kisoissa aina joskus, eikä sekään aina kovin "vaarallista "ole. |
Eihän siitä ollutkaan kyse vaan "turhista" säännöistä jolla ei tee mitään.
Tekis tietysti jos myös valvottais.
Vanteet vaihtuu tiheään jokkis vehkeessä verrattuna enduranceen, jossa ajellaan siistimmin ja hyvällä alustan pidoilla.
Ja kyllä se renkaan irtoominen on aina vaaratilanne.
Jos ei oo kuskille, mutta kun on myös yleisöö ja lippupisteillä väkeä.
Onko se tupeles renkaassa sisäkummin käyttäminen kiellettyä säännöissä tai siviilissä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 04.04.2013 21:22 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä prässivanteet siviilirenkaillakin murtui, Botniaringillä endurance kisassa yhdellä joukkueella oli autossaan prässivanteet ja ihmeteltiin että miten ne pääsivät ajamaan sellaisilla.
Lyötiin vetoa koska ensimmäinen vanne hajoaa ja muistaakseni puolen tunnin paikkeilla meni ensimmäinen, seuraava kesti hieman kauemmin ja olikohan sen vai kolmannen jälkeen uskoivat ja vaihtoivat pyörät toisiin.
Yksi porukan kuskeista mielestäni kirjoitteleekin täällä, hän voisi tarkemmin kertoa...?
Endurancessa nuo vanteet paljon kovemmalla ja pitkäkestoisemmalla rasituksella kuin jokkiksessa.
Eikös täällä on hyvä väitellä ja sitten vappuna keskittyä vain ajamiseen...
Nykyinen rengassääntö on pääpiirteissään hyvä mutta tuo maksimi H-nopeusluokka karsii matalaprofiilisia renkaita pois, monessa 50 sarjalaisessa renkaassa on V-nopeusluokka.
Rengasonlinessa esimerkiski 195/50-15 renkaassa kymmenen halvimman renkaan joukossa on vain kaksi H-luokan rengasta.
Selvin sääntö olisi kiellettyjen renkaiden lista johon listattaisiin selkeästi "katuslicksit" ja vastaavat.
Viimeinen muokkaaja, Jorma Peltokoski pvm 05.04.2013 16:43, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 04.04.2013 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Onko mahdollista, että teen vastalauseen askussa Fiattien etupään ylileveästä raideleveydestä, koska alkuperäinen 1151mm on ylitetty prässivanteilla? Mikähän on laillinen maksimiraideleveys? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 248 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 04.04.2013 23:27 Viestin aihe: |
|
|
Kannatta lukea sääntökirjaa ennen vastalauseen tekemistä. Eikö teillä oikeesti oo mitään tekemistä vaikka kilpa-autossa kun täällä kirjotellaan ihan päättömyyksiä. Eikä oo kyl hajonnu/murtunut yhtään vannetta multa 20 vuoden aikana, ja oon ajanut jokusen kisan sinä aikana ja myös kaatanut melko kovin. Joten joko riittäisi tää paskan jauhaminen. Puhutaan välillä vaikka että joko Kemorassa näkyy asfaltti/kesakot? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 05.04.2013 08:02 Viestin aihe: |
|
|
Missäs kohtaa säännöissä lukee, että hitsaamalla levitetty tai prässivanne on laillinen? Onko kilpailuissa ikinä mitattu autojen leveyksiä ja vertailtu niitä valmistajan ilmoittamiin leveyksiin? Olen lähdössä kemoralle vakiolla tieliiketeeseen katsastetulla autolla, ja ne kilpa-auton rakentelu rahat käytetään tänä vuonna johonkin muuhun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 248 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 05.04.2013 09:24 Viestin aihe: |
|
|
Ne autokun auto saa olla vaikka 6m leveä jos lokasuojat vaan riittää ainakin sääntökirjan mukaan!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 05.04.2013 17:08 Viestin aihe: |
|
|
Paskan jauhamista tai ei niin paljon asiaa ja epäselviä kohtia on esille tuotu.
Sitä sääntökirjaa kannattaa lukea joskus tarkemmin ja ajatuksella sekä verrata omien autojen muutoksia siihen mitä sääntökirjassa määritellään ja myös miettiä mitä mikin sääntö oikein tarkoittaa.
Tämä kohta jää usein huomioimatta jokkiksen sääntöjen alkupäästä:
Autojen on täytettävä tekniset, turvallisuus ja yleiset
määräykset
Mikäli katsastus mentäisiin pilkulleen sääntökirjan mukaisesti niin melko paljon kirjoiteltaisiin kortteihin tai moni jäisi hyväksymismerkintää vaille.
Mistä tämä kertoo? Joko sääntöjen noudattamisesta on lipsuttu tai sitten säännöissä olisi rukkaamista hieman enemmänkin.
Mitä pitäisi tehdä?
Joissain lajeissa/luokissa on tehty muutamia muutoksia vastaavassa tapauksissa eli sääntöä on muutettu että sääntöjenvastaiset autot saadaan sääntöihin sopiviksi.
En tiedä missä kohtaa menee jokunen vuosi sitten puheena ollut lajistrategia joka muistaakseni piti olla valmis (tai toteuttaa?) 2014, ilmeisesti silloin on tulossa laajempi muutos sääntöihin.
Olisiko vaikka lajiryhmäläisillä antaa väliaikatiedotetta asiasta vai mennäänkö siinä sammutetuin lyhdyin ja kaikessa hiljaisuudessa rukataan sääntöjä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomi Suomela
Liittynyt: 17 Maa 2013 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 05.04.2013 18:52 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: | Kyllä prässivanteet siviilirenkaillakin murtui, Botniaringillä endurance kisassa yhdellä joukkueella oli autossaan prässivanteet ja ihmeteltiin että miten ne pääsivät ajamaan sellaisilla.
Lyötiin vetoa koska ensimmäinen vanne hajoaa ja muistaakseni puolen tunnin paikkeilla meni ensimmäinen, seuraava kesti hieman kauemmin ja olikohan sen vai kolmannen jälkeen uskoivat ja vaihtoivat pyörät toisiin.
Yksi porukan kuskeista mielestäni kirjoitteleekin täällä, hän voisi tarkemmin kertoa...?
Endurancessa nuo vanteet paljon kovemmalla ja pitkäkestoisemmalla rasituksella kuin jokkiksessa.
Eikös täällä on hyvä väitellä ja sitten vappuna keskittyä vain ajamiseen...
Nykyinen rengassääntö on pääpiirteissään hyvä mutta tuo maksimi H-nopeusluokka karsii matalaprofiilisia renkaita pois, monessa 50 sarjalaisessa renkaassa on V-nopeusluokka.
Rengasonlinessa esimerkiski 195/50-15 renkaassa kymmenen halvimman renkaan joukossa on vain kaksi H-luokan rengasta.
Selvin sääntö olisi kiellettyjen renkaiden lista johon listattaisiin selkeästi "katuslicksit" ja vastaavat. |
Mutta miksi ihmeessä sinun ja monen muun mielestä ns katusliksit pitää kieltää ? Renkaat eivät ole ylivoimaiset. Tai voitte nimetä kuinka monta luokkaa viime vuonna voitettiin niillä katuslikseillä. käytetyttyinä ne ovat erittäin sopivan hintaiset ja silti käyttökelpoisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teppo Joutsi
Liittynyt: 21 Hel 2010 Viestejä: 28
|
Lähetetty: 05.04.2013 19:34 Viestin aihe: |
|
|
Pistäkää jo tää keskustelu lukkoon.. Aivan älytöntä itkua.. Nykysääntö hyvä. Ne ,jotka haluaa ajaa "slikseillä" ajaa niillä ja ne ,jotka ei halua ajavat vaikka rollstereilla.. Toi poru noista renkaista ja "hirmuvaarallisista" rengasvanne yhdistelmistä sekä prässivanteista on aivan naurettavaa.. Ottakaa vielä tähän se perintein tuuppari vs evk taistelu niin tää on täydellistä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kemora Info
Liittynyt: 21 Huh 2010 Viestejä: 33
|
Lähetetty: 05.04.2013 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Radan tilanne Kemoralla on se, että rata on aurattu ja lähes täysin jo sula. Ensiviikolla loppuviikosta alkaen on mahdollista testata. Varikolla ja ympäristössä on paljon lunta, joten radalla on myös penkkoja tarjolla ja mahdollista nojata jos pyörä ei pidä..
Soitelkaa ennen jos olette tulossa, niin tiedetään olla paikalla
Terveisin
Jyri Ahonen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 05.04.2013 21:40 Viestin aihe: |
|
|
Pohjois-Koreassa ja Kiinassa laitetaan keskusteluja lukkoon, mitä vähemmän keskustellaan sitä varmemmin nykytila ei muutu.
Useampikin ehdottanut että kielletään keskustelu säännöistä ja niissä mahdollisesti olevista virheistä / puutteista...Miksi näistä ei saisi puhua?
Joku tässäkin ketjussa keskustelukieltoa esittänyt voisi kertoa mikä on suurin uhka jonka hän kokee tälläisen keskustelun jatkumisessa.
Eikö se olisi kaikille helpompaa jos säännöissä ei olisi nykyisiä virheitä, miten nuo AKK.n amatöörimaiset virheet paljastuisi ellei niistä saa puhua.
Tuuppari / evk keskustelu ei johda mihinkään, ei edes oikeaan keskusteluun, vaikka joskus tuokin on ehkä pakko käydä. Paitsi ellei joku kiellä sitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|