Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
..kokemattoman kysymyksiä..

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Heikki Härkönen



Liittynyt: 26 Maa 2013
Viestejä: 314

LähetäLähetetty: 27.03.2013 20:35    Viestin aihe: ..kokemattoman kysymyksiä.. Vastaa lainaamalla viestiä

1) Kun nyt tän vuoden säännön mukaan pitää toinen "oviputki" hitsailla kuskin puolelle; täytyykö tämä putki olla juuri saman kokoista putkea kun muutkin kaarien putket? Vai onko haittaa jos hitsailen siihen hieman halkaisijaltaan jämäkämmän putken? Onko kyseisille putkille määritelty kiinnityskorkeutta? Eli saako laittaa suht alas..Smile) ?

2) Kun jätetään ostotarjouksia..ja arpa osuu; onko normaalia, että auto jätetään lunastamatta...eli jos kisoissa tarjoan neljästä autosta ja kaikki sattuisi osumaan arvalla..niin onko epäkohteliasta tai lajin hengelle vahingoittavaa, että jättää lunastamatta, ja antaa arvonnan jatkua..

3) ..tarviis kuplaan 12V starttia..tai sit ne helekatin helat menny sieltä kytkinkopasta, neuvoja?

4) Ja jos joku tarttee Anglian koria, ni löytys (väärä topic)

..kiittää

Heikki Härkönen
Haukivuori
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Helldorado



Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 27.03.2013 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sääntökirjasta löytyy vastaukset kahteen ensimmäiseen kysymykseen.

1) Putken tulee olla kylmävedetty saumaton hiiliteräsputki, jonka minimi mitat ovat 38x2,5 tai 40x2 (sääntökirja/tekniikka s.300)

2) Ostotarjous menettelyssä lunastamattomat tarjoukset käsitellään aina niin että arvan saaneella ei ole ollut rahaa sitä lunastaa ja siitä tulee jonkunlainen sanktio.. esim. kilpailukieltoa tms.. (Sääntökirja/jokamiesluokka s. 251-252)[/u]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heikki Härkönen



Liittynyt: 26 Maa 2013
Viestejä: 314

LähetäLähetetty: 27.03.2013 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

..eli saumallinenko ei paksumpana kelpaa..pittääkö kaaret olla muka saumatonta putkea nykyjään??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari Hyvärinen



Liittynyt: 15 Lok 2010
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 27.03.2013 22:06    Viestin aihe: tollasta Vastaa lainaamalla viestiä

Turvakehikossa on saumallisen putken käyttö sallittu, jos putken paksuuden ainevahvuuden nimellismitta
on vähintään 42,4x3,2 mm ja samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa. Tollasta putkee ite laittanu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heikki Härkönen



Liittynyt: 26 Maa 2013
Viestejä: 314

LähetäLähetetty: 27.03.2013 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

..no hommasin just tota putkee, et laitan siihen kuskin oven toiseks putkeks... ni perkule vie nyt muut vanhat kaariputket vissiin sit pienempätä..etittävä vissiin jostain sitä saumatonta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Helldorado



Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 28.03.2013 07:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos turvakaari kehikko on kokonaan sitä saumallista putkea niin voit laittaa hankkimaasi saumallista putkea oviputkeksi vaikka se olisi muita putkia paksumpaa. Mutta jos et ole varma turvakaarista niin kannattaa hankkia sitä saumatonta. Sääntökirjan mitat ovat niitä minimi mittoja!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Ikonen



Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 09.04.2013 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Helldorado kirjoitti:
Jos turvakaari kehikko on kokonaan sitä saumallista putkea niin voit laittaa hankkimaasi saumallista putkea oviputkeksi vaikka se olisi muita putkia paksumpaa. Mutta jos et ole varma turvakaarista niin kannattaa hankkia sitä saumatonta. Sääntökirjan mitat ovat niitä minimi mittoja!



Lainaan tätä keskustelua, kun samat mietteet on ollut mielessä. Muutama vuosi pois kuvioista ja muutama kisoista ostettu auto hallissa ja tarkoitus olis taas kisata tänä vuonna. En löytänyt säännöistä mainintaa oviputken korkeudelle sen kummemmin ja nyt oli akk:n sivut jumissa, joten ei päässyt tarkistamaan. Mittasin myös autossa olleet kaaret ja molemmissa ulkohalkaisija maalit päällä kaarissa n. 42,5 - 42,7mm.

Osaako joku viisaampi kertoa suorilta vastaukset:

1. Oviputki ainoastaan kuskin puolelle ja tarkempaa paikkaa ei määritelty?

2. Miten todetaan vanhoista kaarista saumattoman ja saumallisen ero varsinkin maali päällä jos ulkomitat samat? Jos nyt ei itse, niin esim katsastuksessa.

3. Muistan jossain yhteydessä maininnan reikien poraamisesta putkeen seinämävahvuuden mittaamiseksi... Onko pakollista ja tarpeellista lisäputkien osalta?

4. Onko muita sääntölisäyksiä, kuin "nascar" verkon käyttö kuskin puolella?

Kiitokset sille joka vastailee

Mikko Ikonen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.04.2013 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laittakaas tästä asiasta paremmin tietävät vastauksia...
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Helldorado



Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 10.04.2013 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta ei sen paremmin ole tietoa kuin mitä sääntökirjassa lukee mutta tässä pari omaa tulkintaa asioista:

1. Oviputki vain kuljettajan puolella pakollinen koska ei ole apukuskia. Tuo oviputken on tarkoitus lisätä kuljettajan turvallisuutta joten sen sijoitus olisi varmaan paras miettiä siltä kantilta. Sitä ei mielestäni ole määritelty tarkemmin.

2. Kaariputkien eroa noiden kahden välillä on vaikea todeta mittaamalla, mutta niinkun sääntökirjassa lukee, ilmoitetut mitat ovat minimi mittoja. Eli jos ulkomitta ja mitattu sisämitta ovat vähintään ilmoitettuissa mitoissa niin ei pitäisi tulla sanomista. Saumallista putkea saa käyttää jos kaaret on tehty kokonaisuudessaan siitä mutta mielestäni jos jotain lisäputkia haluaa laittaa niin saumattoman käyttö on sallittu.

3. Säännöissä lukee, koskien pääkaaria: "Seinämävahvuuden mittaamista varten on 5 cm:n päähän lattiasta ajajan puolelle
porattava 6 mm:n reikä.Reikien poraaminen ei koske luokiteltuja kehikoita." Eli ymmärtääkseni ei tarvitse lisäputkiin porailla. Kannattaa pitää porakone mukana mikäli katsastus haluaa saada mitat putkista.

4. Olen ollut Jokkiksen parissa vasta pari vuotta joten en osaa varmaksi sanoa, mutta jos lukee tekniikan liitteestä ainakin kohdan suojakehikon minimi vaatimukset ja vertaa kuvia omiin kaariin niin luulisi niiden kelpaavan. Toiseksi turvavöiden takakiinnitykseen, jos käyttää lenkkejä tulee niiden olla läpiholkilla kiinnitetty putkeen. Holkin mitat oli: halkaisija 20mm, pituus 50mm ja kierre se 7/16x20 UNF. (Loytyy sivulta 290 liite- J) Muita muutoksia ei koriin ole mielestäni tullut..

Lisätkää/korjatkaa joku jolla tulee muuta mieleen! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jake74



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 135

LähetäLähetetty: 10.04.2013 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jokkis sääntöissä lukee että: Liite J kohta III Art. 253 mukainen turvakehikko,

noissa sääntöissä sitte lukee: Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010
jälkeen.

eli pitääkö jokkiksessakin laittaa nuo pellin palaset jos 2 diagonaalitukea on esim ristiin laitettu tai oviputket on ristissä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Ikonen



Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 10.04.2013 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja vielä kysymys katsastuskortin hankkimisesta ja päivämääristä ja sääntöjen muodostumisista. Tarkoittaako ykköskortin hankkimista, vai jos olet hukannut alkuperäisen ja tilaat kakkoskortin, niin muuttuuko säännöt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Lähteenmäki



Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 163
Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA

LähetäLähetetty: 10.04.2013 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja vielä kysymys katsastuskortin hankkimisesta ja päivämääristä ja sääntöjen muodostumisista. Tarkoittaako ykköskortin hankkimista, vai jos olet hukannut alkuperäisen ja tilaat kakkoskortin, niin muuttuuko säännöt?


Autonrakennus päivä on kakkoskortissa sama kuin alkuperäsessä.Eli jos 1.kortti on esim 1.1-1999 ja hukkaat kortin,niin 2.kortissa tai 3. jne auton valmistus päivä on myös tuo 1.1-1999. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mikko Ikonen



Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 10.04.2013 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

poika kirjoitti:
Ja vielä kysymys katsastuskortin hankkimisesta ja päivämääristä ja sääntöjen muodostumisista. Tarkoittaako ykköskortin hankkimista, vai jos olet hukannut alkuperäisen ja tilaat kakkoskortin, niin muuttuuko säännöt?


Autonrakennus päivä on kakkoskortissa sama kuin alkuperäsessä.Eli jos 1.kortti on esim 1.1-1999 ja hukkaat kortin,niin 2.kortissa tai 3. jne auton valmistus päivä on myös tuo 1.1-1999. Wink



Tack
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)