Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Hallituksen päätöksiä:
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sanna Simontaival



Liittynyt: 22 Lok 2011
Viestejä: 67
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 15.06.2013 08:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antti Salminen, loisto kirjoitus Very Happy
mutta tätähän tämä on ollu niin kauan kuin muistan ja se joka asiasta sanoo niin saa samalla lähettää toimitsijalisenssin (mikäli on) jo valmiiksi akk:hon ja selvityksen miksi hän uskalsi moittia akk:n tekemää sääntökirjaa tai muita toimia.
Ollkaahan varovaisia Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 15.06.2013 12:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kylläpä Antti osasi tosiaan kirjoittaa juuri niinkuin asiat on! Ja Sannallakin on ainakin puolitotuus tuossa toimitsijalisenssin AKK:lle palauttamisessa Very Happy

No, jospa siellä JR:n puolella saadaan nyt (harrastajille paremmin sopivat) säännöt lukittua vaikka pariksi vuodeksi, niin tähän voi todeta: Onneksi on JR!
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Sanna Simontaival



Liittynyt: 22 Lok 2011
Viestejä: 67
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 15.06.2013 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllä se on totuus, HYVIN läheltä seurannu (vierestä) kun akk:lta tulee ilmotus lähettää toimitsija lisenssi kun hiukan asioista puhunu/ ilmoittanu mielipiteensä ääneen...
_________________
Rakkaudesta lajiin vuodesta 81 <3
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juksu



Liittynyt: 20 Hel 2008
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 15.06.2013 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllähän nyt mennään minun mielestäni metsään säännöissä..ja sitä en ole tajunnu miksi iesus niitä pitää ihan koko ajan mulkata edes takas..rengassääntö: meillekkin on kertyny vuodesta 1989 asti vaikka minkä merkkistä rengasta nyt jos se ei satu listaan niin ei se käy ees talviauton myyntipyöränä eikä se käy ees äitini nissan micraan..vai haluaako joku kertoa mihin siviliautoon käy rengaskoko 175/80/13 tai 155/80/15? eikä muuten mutta kun sattuu nytkin olemaan 14 erimerkkistä halparengasta hallissa..jos yks(kemora)kilpailu aiheuttaa närää rengassäännöissä eikö sitä voi hoitaa talvirengassäännön mukaan eikä sotkea muuten hyvää rengassääntöä pilalle.?.
ostotarjous:tuo sääntö ei suosi minun mielestä ketään. parhaiten minusta tarjoussääntö oli silloin kun sai tehdä yhden vieraan ja halutessaan 5suojaa suosi rakentajia ja sekä sitä että annettiin autoja naisten/nuorten/pappaluokkaan ajaakseen ainakin itellä tuli annettua monesti sen takia kisoissa joissa muut luokat ajaa ennen yleistä..nyt laittaa jo miettimään uudestaan..toki n,30kertaa oon antanu ajaa ja niistä 2 saanu pitää ajopaikkalaisten nimellä suojalla ja nekin pikkukisoissa..ja sinulle joka olit jopa 17lappua tehny ja olit 3 saanu tein viime vuonna 375 tarjousta ja sain 2 autoa..ja koitin kans pikkusen hajonneitaki ja alle 5lapun autoja mutta kun ei tuu niin ei tuu..ja jos 6-8 kisaa ajan vuodessa on ollut pakko suosia joppareita kun lapulla ei saa ja suoja ei pidä!
ja aikasempia kirjoituksia lukiessani pisti silmään hinta keskustelu..ketä tämä hinta suosii muita kun joppareita?jos auton hintaa nostetaan sais ees joskus hajonneen viedä kotia eikä siitä lohkovikasesta ois 20lappua..
osien hinnat ovat nousseet niin huimasti että kyllä auton hinnanki täytyis..ja kun mainittiin laittettais enempi rahaa autoihin..mihin niihin enää laittaa rattiakseliinko 500e teippaamalla? eiköhän niissä oo nyt kaikki mahdollinen ja mahdoton mitä säännöt sallii!!

t.juha veikanmaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 16.06.2013 07:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri näin Juha ! Kyllähän se vaan niin on , että auton rakentajista on tullut koko ruletin maksajia !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 16.06.2013 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä kysymys MIKSI auton rakentajien pitää maksaa käytännössä seurojen hyvinvointi? Kyllä se auton hinta pitäisi saada järkevälle tasolle koska jossakin on vikaa jos auto jonka moottori on räjähtänyt niin menee kaupaksi ja joidenkin on taas turha ruveta itkemään eettä auton tekee viidellä saturaisella sen saa tehdä siltikin vaikka myynti hinta olisi 2500€. Saisi edes omansa pois kun tekee kilpa-auton. Taas turha huutaa ettei se vakio Civikki tarvii kun kaaret auttaisi kummasti sitäkin välitetty toosa. Kyllähän yleisökin haluaa nähdä kilpailukykyisiä autoja viivalla eikä mitään jonossa meneviä vakio paskoja. Rupee riittämään toi toisten rahottaminen!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Karppinen



Liittynyt: 02 Maa 2009
Viestejä: 93

LähetäLähetetty: 16.06.2013 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="T.H"]Hyvä kysymys MIKSI auton rakentajien pitää maksaa käytännössä seurojen hyvinvoint

Kilpailuillla ja niiden tuotoilla rakennetaan radat, maksetaan kisojen kustannukset ja kaikki AKK:n kin vaatima raha toimitsijakoulutiksista, radantarkastuksista, kilpailuluvista.
Lisäksi käsi ojossa ovat myös: kunta ympäristölupamaksuineen, pelastuslaitos kisan paloautosta, ja näin Itä-Suomessa myös yksityinen ambulanssiyrittäjä maakunnan ulkopuolelta 80-110€/h. Se mahdollisesti tulevaisuudessa vaadittava lääkäri voi kustantaa pahimmillaan yli 1000€/kisapäivä..

Autourheiluseuran jäsenmaksu on meillä 25€/vuosi, ja vaikka jäsenistä 3/4 ei kilpaile, ei tuo raha riitä toiminnnan ylläpitoon, kun AKK ottaa siitäkin siivunsa. Minä en näe muuta mahdollisuutta kuin sen, että kilpailun järjestämisen kustannukset katetaan kilpailijoilta+ yleisökioskeista kerätyll'ä rahalla siltä osin kuin mahdollinen sponsori tuki ei kata kustannuksia.

Suurin ongelma jokkiksessa ei tule olemaan ostotarjous, auton hinta tai palkinnot.

Toimitsijoista tulee lähivuosina niin kova pula. että sen takia perutaan kisoja. Ihmisillä on paljon muitakin harrastuksia, ja katsokaa lippumiesten/naisten keski-ikää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 16.06.2013 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AUTONRAKENTAJA ei vättämättä ole=90% kilpailijoista joten pitäisikö OSALLISTUJIEN maksaa kyseinen asia EI MINUSTA AUTON RAKENTAJAN?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Karppinen



Liittynyt: 02 Maa 2009
Viestejä: 93

LähetäLähetetty: 16.06.2013 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noh pikkusen vissiin eri asiasta puhuttiin sitten. Tarkoitin sitä että kilpailijat ne pääsääntöisesti pitävät seurat pystyssä.
Autojen hintojen karkaamiseen on minun mielestä turhe edes yrittää rajotteita keksiä. Koko touhu käänty kieroon vierasmoottorisäännön myötä. Nyt on kytkylaatikkoo ja monen tonnin konetta, ei tämä oikeasti enää mitään jokamiesluokkaa ole. Seassa toki on harrastelijoita, jotka ajavat pienellä budjetilla jopa alle kisahintaisilla vehkeillä. Palkintopallille näillä harrastelijoilla ei ole asiaa..
Keksitään mikä sääntö hyvänsä, heti on joku siitä porsaanreikää etsimässä ja rahaa lapioimassa auton rakennukseen.
Miten paljon ruotsin Folkrace kamppeet on muuttuneet viimeisenä 10 vuotena?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 16.06.2013 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai pitäsköhän ongelmaa etsiä AKK:n päästä. Kilpailun järjestäminen on niin helvetin kallista, että jostain kautta on pakko koittaa sitten kerätä rahoja takas. Nuo AKK:n vaatimukset+kisamaksut ovat sitä luokkaa, että kohta ei ajeta enää yhtään kyläkisaa, ainakaan AKK:n alla.
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Vesa Hietikko



Liittynyt: 09 Huh 2012
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 16.06.2013 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestä ostotarjoussääntö on hyvä, varsinkin jos ajatellaan jobbareiden kitkemistä pois. Koskaan niitä ei kokonaan saa, mutta tämä sääntö auttaa jo kummasti. Nyt ei pystytä valjastamaan sataa tarjousta ja jos näin tehdäänkin, tulee se maksamaan niin paljon, ettei kannata.

Sitten kun puhutaan, että autojen hinnat nousee tämän takia suorilla ostaessa pilviin, niin eihän se niin voi olla. Tällä hetkellä jo hyvän ostoauton hinta on melko lähellä sitä hintaa, mitä auto tulee maksamaan kun sen rakentaa/rakennuttaa aasta ööhön. Siinä hyvässä ostoautossakin kun aina on jotain laitettavaa. Jos näistä nykyisistä suorilla myytävistä hinnoista hinnat vielä nousee, niin sittenhän se on vain lajille hyväksi kun on halvempi rakentaa uusi.. Ainakin kalusto uusiutuu. Ei uuden tarvitse olla välttämättä vakiopaska, eikä hitekki, vaan se voi olla myös jotain siltä väliltä.

Niinhän se menee, että kun toiselle kumartaa, niin toiselle pyllistää. Nyt kumarretaan niille, jotka kannattavat mahdollisuutta pitää hyvä auto kilpailun jälkeen. Viime kaudella se oli mahdotonta, tällä kaudella erittäin hyvällä tuurilla vähän mahdollista ja ensi vuonna taas paremmin. Pyllistys tulee niille, jotka haluavat ostaa valmiin auton ja ehkä useammankin. Muistetaan nyt kuitenkin, että autoista on vähemmän tarjouksia, joten perusharrastajan mahdollisuus saada arvalla autoa ei mielestäni huonone. Se tapahtuu, että kauheat tarjousmäärät huippuautoista putoavat ja hyvän auton kisaan tuonut harrasta voi saada viedä sen auton kotiinsa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 16.06.2013 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli taas oltua seuraamassa kisoja, ja väistämättä tuli mieleen pari kysymystä:
- pitäisikö yhdellä autolla osallistuminen rajoittaa max. kahteen luokkaan/kilpailu, pysyisivätkö ne yhtään paremmin nipussa koko kilpailun ajan?
- pitäisikö katsastuksissa ottaa tiukempi linja myös tekniikan toteutusten suhteen, lähinnä öljyvuodot ja pyöränripustusten ruostevauriot pistivät silmään

Ja ostotarjoushommasta tuli vielä mieleen yksi vaihtoehto, jota ei ole kokeiltu, arvonnassa auton saanut maksaa esim. 100€ kilpailun järjestäjälle "käsittelykuluja", tämä ei tietenkään koskisi suojatarjouksia. Näin saataisiin kohdistettua isompi osa kuluista ostoautoilla ajaville.

En ole mikään suuri AKK-fani, mutta täällä esiintyvät ristiretket AKK:ta vastaan tympivät, suurimmaksi osaksi ne ovat turhia. Kyselyn tuloksia on kaivattu, ja kun ne joskus julkaistaan uskon näiden sääntömuutosten tosiaan tulevan kyselyn pohjalta. Otetaan esimerkki:

5 kysymystä, kaikissa vaihtoehdot kyllä ja ei, monellako tavalla tähän kyselyyn voi vastata? 32 lienee vaihtoehtojen määrä, ja silti vain yksi vaihtoehto voidaan toteuttaa.

Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana on nähty kaikenlaisia irtiottoja rokkiralliharrasterallijokkisrace-yhdistyksiltä ja osa näistä on pystynyt tarjoamaan paremman vaihtoehdon keskusliiton toiminnalle muutamille harrastajille, ja hyvä niin. Jostain syystä "suuret joukot" eivät kuitenkaan ole leiriä vaihtaneet, ainakaan pysyvästi. Mistä se sitten johtuu niin se onkin sitten jo kokonaan toinen keskustelunaihe.

Auton hinta ei muuten ollut sääntömuutosten listalla, onko se sitten kohdallaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kusti



Liittynyt: 08 Tou 2009
Viestejä: 67
Paikkakunta: vaasa

LähetäLähetetty: 16.06.2013 23:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokkis on karannut alkuperäisestä tarkoituksesta liian kauas, tarkoitus oli että kuka vain tavallinen pulliainen pystyi ajamaan kilpaa tasaveroisella autolla ns nimimiehiä vastaan pienillä kuluilla. Nyt jo pakolliset varusteet maksaa suhteettoman paljon, niihin menee yhden auton hinta, kukuja on nostettu aivan suotta samoin auton hintaa hinattu ylös, Ruotsissa on pysytty alkujuurilla ja auton hinta on edelleen 3500kruunua, suomen markka-ajan tasalla, ei siellä kyllä kalusto ole kaksista suomeen verrattuna mutta hauskaa on ja vierasmoottorit pääosin Volvon ja Saabin koneita myös tuuppareissa vinokoneet. Akk.n pitäis valvoa vauhtia autoissa eikä suunnitella ratojen muuttamista nykyiselle kalustolle sopivan hitaaksi, siihen ei seurojen rahat riitä, eikä uusia ratoja juurikaan enää tule lisää, siitä lama huolehtii
Kaasarit pienemmäksi ja vaikka sitten vapaat moottorit ja hinta takaisin tonniin, rakentajille mahdollisuuksia ja vauhtia pois, vaikka hinta olisi 10 tuhatta niin aina joku satsaa enemmän, tehkööt joku kalliita autoja mutta ei tavis-harrastajan tartte siitä maksaa jotta hinnat nousee, ei ole heidän vika jos joku satsaa kalustoonsa ja maksaa palikoista maltaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 17.06.2013 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sääntöehdotukset/uudistukset tuntuu aiheuttavan runsasta keskustelua,hyvä niin.itse uudistuksista olen sitä mieltä että parempi kun jatkettais vaan vanhoilla säännöilläkunnes löytyy oikeasti jotain harrastajaa sekä järjestäjää palveleva ratkaisu.tässä jotain mietteitä ja ehdotuksia.osto tarjouksen tai suojan hinta kyllä tavan harrastajalle liikaa niin rahallisesti kuin myöskin verrattuna määrättyyn osallistumismaksuun(40e),joka on sekin varsinkin kyläkisoissa liikaa.kilpailun järjestäjällä pitäisi edelleen olla valta määrätä osallistumismaksu omien kulujen,radan,kilpailun mukaan.sitten niihin ostotarjouksiin, mielestäni sopiva hinta olisi 30e/tarjous ja määrä 1kpl ja suoja 15e ja määrä3kpl.näin saisi kilpailija/autonrakentaja vähän hyvää kun suojatarjous on puolta halvempi.sit toimitsijoille vaikka ilmanen,arvakkaas paljonko olisi toimitsijaks tulijoita jos jossain jokkisnetissä ois selkeä ilmoittautuminen toimitsijaksi ja palkaksi ilmaset tarjoukset 1tai2kpl.eli siis ostoporukat kattois sieltä ensiks et onko toimitsija paikkoja vapaana kun kumminkin paikalle tulevat.sais muutenkin kuulua lisenssiin että pitäis osallistua sekä kilpailijana että toimitsijana.sitten ehdotus josta ehkä hyötyisi kilpailija eli autonrakentaja (jossain tapauksissa vain maksaja) sekä pienempien kilpailujen järjestäjät: ostotarjousrahat jaettaisi seuraavasti eli autokohtasesti,riippumatta sijoituksesta. vaikka 30% autosi tarjouksista tulleesta summasta.se kannustaisi ehkä tuomaan kyläkisoihin vähä parempaa kalustoa jolloin olisi useammasta autosta tarjouksia ja myös taso paranisi.usein kyläkisoissa on vainmuutama auto josta yli 10 tarjousta,niistä ei järjestäjä paljoa kostu.vastaavasti arvokisoissa toki järjestäjä häviäisi sievoisia summia mutta uskaltaisin väittää että isommat tapahtumat pärjäilee kuitenkin ja voihan arvokisassa olla tuntuvastikkin isompi osallistumismaksu.ja tällätapaa myös enemmän autoihin panostaneet saisi kohtuulisesti rahaa "takaisin",satasia jolloin ei tarvitsisi nostaa auton hintaa loputtomiin.kommentoikaa ihmeessä.liian pitkä romaani eikä ehdotukset välttämättä ole kelvollisia esim verottajan takia tai muutenkaan.tarkoitus on luoda vaan uusia ideoita kun mielestäni ei tätä lajia virkistä auton hinnan nosto,muiden hintojen nosto,minkään asian kielto tai salliminen.
hyviä kisoja kaikille terv.jukka heino
Takaisin alkuun
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 17.06.2013 07:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärretäänköhän kilpailun järjestämisen kustannusrakennetta täysin. Kirjoitetaan että 40 euron osallistumismaksu kyläkisoihin on liikaa. Totuus on että niissä se 40€ juuri onkin perusteltu, niitä kisoja on reippaasti yli puolet ajetuista kilpailuista, ehkä jopa 75% kisoista. Kilpailun järjestämisessä on peruskustannuksia jotka eivät muutu kilpailun osallistujamäärien mukaan, ne on melko vakiot. Minusta nuo sääntöesitykset on hyvinkin perusteltavissa ja oikeansuuntaisia. Jos tuo uusi ostotarjoussääntö vähentää niistä tulevia rahavirtoja, kompensoi osallistumismaksun korotus sitä ja kilpailun järjestäjä voi aivan omatoimisesti vähentää tavarapalkintojen arvoa jos näyttää siltä että rahalippaaseen ei pursua rahaa entiseen malliin. Tuota hylättyä palkintokattoa voisi käyttää suosituksena aivan hyvin.
Tuota osallistumismaksua muuttaisin niin että nuorten luokan osallistumismaksu voisi olla puolet tuosta ja jos kilpailija osallistuu samalla autolla useampaan luokkaan, sitäkin osallistumismaksua voisi harkita uudestaan. Päättäjiä minäkin moitin, minultakaan he eivät ole kysyneet mitään. Ei ole kyselyä näkynyt, ei sähköpostissa eikä julkisuudessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 3 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)