|
Jokkis.net Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
|
|
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
juksu
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 27
|
Lähetetty: 09.11.2013 19:23 Viestin aihe: |
|
|
Mulla ei muu v..uta kun joka jeesuksen vuosi jotakin sääntöä mulkataan käännetään ja väännetään..ainoa ylivoimainen tehtävä lajiryhmällä on jäädyttää säännöt vaikka 3 vuodeksi..näissä romuissa kun riittää muutenki laittamista ku joka vuotisia sääntömuutoksia lisää! Käsittämätöntä touhua!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jarrupenkki
Liittynyt: 28 Hei 2010 Viestejä: 41
|
Lähetetty: 10.11.2013 11:12 Viestin aihe: |
|
|
AAMEN!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vastapaino
Liittynyt: 03 Lok 2008 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 13.11.2013 12:44 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | peltokorpi kirjoitti: | Onhan se komia jonkun menettää Suomenmestaruus irrooneeseen roiskeläppään? |
Jos se läppä puuttuu jo katsastuksessa, niin näinkin voi käydä.
Kyllä tässä on ajateltu aivan muita asioita kun että saataisiin autoja pois radalta, sääntöjen vastaisina.
Tuulilasit pysyy huomattavasti kauemmin turvallisina, esimerkiksi.
Lajiryhmäläisiä on pohdituttanut nopeuden määräyksiin tullut vakuutusasia.
Lukekaa ensin: 1. Yleiset määräykset nopeuskilpailuja varten
Tämän jälkeen: 9.2 Kilpa-autojen vakuutus |
Onko lajiryhmä tullut johonkin johtopäätökseen tästä vakuuttamis-aiheesta? Tiedän että tämä koskee yleisiä nopeuden sääntöjä, ei jokamiesluokan sääntöä pelkästään. Koitin tässä kerrankin olla etukäteen liikenteessä ettei keväällä iske paniikki, että mistä sopiva vakuutus saataisiin. Nytpä tarvittaisiin siis vetoapua joko lajiryhmältä tai AKK:lta jonka loppukädessä muodostamme me, harrastajat.
Olin yhteydessä paikalliseen LähiTapiolan konttoriin ja kertoivat vaihtoehtoina oleva autoni ympärivuotista liikennevakuuttamisen tai vaihtoehtoisesti siirtokilpien hakemista joka pyhälle erikseen. Eli ens vuonna punakilpisellä jokkista!
Koska kilpa-autoille ei LähiTapiolasta vapaaehtoista vakuutusta ole saatavilla, kehoittivat kääntymään Rallivakuutus.fi:n puoleen josta moisen saisin.
Yritin selittää että tarkoituksena ei ole vakuuttaa itse kilpa-autoa, vaan periaatteessa koko muu ympäröivä universumi. (Saattanee kuulostaa vitsiltä mutta käytännössä totta)
Ympärivuotinen liikennevakuuttaminen ei tule missään tapauksessa kyseeseen eikä siirtokilvetkään tunnu olevan ratkaisu mikäli yhtään muistan että niitä saa käyttää tosiaan vain siirtotarkoitukseen, kuten korjattavaksi yms. Lisäksi siirtolupahakemukseen pitää merkitä reitti ajoa varten jolloin mahdollisessa virkavallan suorittamassa tarkastuksessa voidaan tarkastaa että ajoneuvo on sillä reitillä/alueella jolle siirtolupa on anottu. Nythän tarkoitus on kilpailualueella liikkuminen kilpailutapahtuman aikana, ei liikenteen seassa ajaminen.
Lisäksi tuntuu todella typerältä ottaa liikennevakuutus autoon jolla ei ajeta metriäkään yleisellä tiellä. Siirto tapahtuu erillisellä kuljetus ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä joissa luonnollisesti on kaikki tieliikenteeseen vaadittavat seikat kunnossa (verot, vakuutus, vuosikatsastus)
Mitä ystävällisimmin pyydän lajiryhmää antamaan neuvoja oikeanlaisen ja kustannustehokkaan vakuutuksen saamiseksi. Huomionarvoista liikennevakuuttamisessa on se, että ajoneuvon omistajan/haltijan ikä sekä asuinpaikka vaikuttaa todella merkittävästi vakuutusmaksun määrään. Lisäksi, tietääkseni lakipykälien mukaan alle 18-vuotiaalla ei edes voi olla autoa hallinnassaan, saati omistajana.
Mikäli olen asiassa täysin hakoteillä, voinee paremmintietävä oikaista mahdolliset tekstissäni ilmenneet virheet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vastapaino
Liittynyt: 03 Lok 2008 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 13.11.2013 14:43 Viestin aihe: |
|
|
Suora lainaus SK2014, sivulta 22 otsikolla "VAKUUTUSTIETOUTTA"
KILPAILUN JÄRJESTÄJÄN JA KILPAILIJAN VASTUUVAKUUTUS
AKK:n toimesta on otettu jäsenyhdistyksiä kilpailujen
järjestäjinä ja kilpailijalisenssin haltijoita koskeva vastuuvakuutus, joka kattaa sen vahingonkorvausvelvollisuuden, johon kilpailujen järjestäjä toisaalta tai kilpailija toisaalta kilpailussa tai harjoituksissa voi joutua toiseen
kilpailijaan tai johonkin ulkopuoliseen, esimerkiksi yleisöön, nähden.
Ajo- ja harjoitustapahtumat kuuluvat vakuutukseen
edellyttäen, että ne ovat AKK:n alaisten yhdistysten
järjestämiä ja ne on hyväksytetty AKK:lla ilmoitusmenettelyllä
Jos nyt kuitenkin myös jokkiksessa vaaditaan autolta erillinen vakuutus ulkopuoliseen henkeen, terveyteen tai omaisuuteen aiheutuneeseen vahinkoon, mitä kilpailutapahtuman aikana vahinkoja tämä AKK:n toimesta ottama vakuutus korvaa? Tuon lauseen minä käsitän niin, että ulkopuolinen taho voi olla katsoja, järjestäjä, järjestäjän kiinteä omaisuus, kanssakilpailijan omaisuus varikolla yms.
Mielestäni tämä AKK:n järjestämä yleisvakuutus olisi jatkossakin ainut oikea toimintatapa, eikä niin että suljetulla alueella kilpailtaessa jokaisella tulisi olla jokin oma vakuutus, jonka voimassaoloa ei tosiasiallisesti pysty millään valvomaan. Mitä sitten, kun Kelju K. Kojootti on taiteillut vakuutustodistuksen omasta päästään, näyttänyt sen ilmoittautuessaan ja ajaa varikolla jonkun päälle. Vakuutusyhtiö ilmoittaa ettei mitään vakuutusta olekaan, kuka korvaa? Kelju K. Kojootti todetaan varattomaksi ja vahingonkärsijä odottaa valtionkonttorilta korvauksia, kun on samalla menettänyt terveytensä, työpaikkansa sekä omaisuutensa.
Kuka tahansa vähänkin yksinkertaisimmastakin kuvankäsittelyohjelmasta ymmärtävä, joka löytyy jokaiselta kotikoneelta, pystyy printtaamaan netistä mitä tahansa. Esimerkkinä voisin käyttää esimerkiksi paperista vakuutustodistusta tai nyt jo tosiasiallisen epäkohdan tässä lisenssiasiassa:
KITI-otteen 10:lle kaverille ostotarjousjonoon, käyttäen omaansa pohjana muuntaen numerot ja tiedot jokaisen ajokorttiin/hlötodistukseen sopivaksi, lisenssinumerothan voi arpoa päästä koska nykyisellä ostotarjousmenettelyllä lisenssin ja tutkinnon oikeata voimassa/olemassoloa ei voi mitenkään todentaa.
Asioita voi esimerkkien avulla viedä äärimmäisyyksiin mutta kuten tiedämme, kun vahinko sattuu niin totuus on ettei kukaan nosta vapaaehtoisesti kättä pystyyn että "minä maksan". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vastapaino
Liittynyt: 03 Lok 2008 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 13.11.2013 15:19 Viestin aihe: |
|
|
Niin joo, kaiken tämän tiukan kommentoinnin välissä pitää toivottaa tsemppiä lajiryhmälle että lajipäällikölle. Pulkka on takuulla raskas vetää, etenkin kun se ainakin lajiryhmän osalta perustuu harrastustoimintaan ja vapaaehtoisuuteen.
Kuten tästäkin aiheesta huomaamme, vuoropuhelua lajiryhmän ja harrastajien on syytä lisätä ja päävastuu tästä mielestäni on AKK:lla, ei lajiryhmällä. Hyviä kädenojennuksia on jo tapahtunut kyselyiden muodossa ja tämä on ehdottomasti hyvä suunta kehittää eteenpäin.
Toivottavasti AKK haluaa lajin säilyvän ja ymmärtää epäkohdat. Tarkoituksena on kuitenkin järjestää halukkaille harrastus ilman ylilyöntejä millään saralla.
Shakkia ei pelata haarniskassa eikä benjiä hypätä paketointinarulla! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 13.11.2013 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Onko nämä ko. asiat kirjoitettu toisensa kumoaviksi jollai tapaa? Tai lähinnä päällekkäisiksi ?! > Miksi nyt kirjoitettu edes vielä ajoneuvon vakuuttamisesta erikseen?
Ensin AKK:n ottama vakuutus liitetään jo säännöissä järjestäviin jäsenseuroihin. Sen lisäksi itse lisenssi sisältää vakuutuksen > nämä kohdistetaan selkeästi ns. "kolmansiin osapuoliin" (esim. yleisö) > ja tätä kautta korvataan mahdollinen haitta kolmannelle osapuolelle.
Jos kilpailijat hoitavat autonsa vakuuttamisen, niin voimmeko todeta, että lisenssikäytännön voi poistaa? Mikä prosentuaalinen osuus lisenssistä on "vakuutusta"?
Olikos jokkisrace-jutuissa joku 13 euron vakuutus jollain vakuutusyhtiöllä, jonka pystyi tekemään kilpailupaikalla? Eli sit vissiin sellainen, mutta lisenssin hinta sit alas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 13.11.2013 16:40 Viestin aihe: |
|
|
Ja tässä yksi näkemys lisää, voi olla ihan hanuristakin. Jos ja kun menemme AKK:n sivuille, ja klikkaamme kohdan säännöt. Sen jälkeen etsimme kohdan "jokamiesluokka" > tämän alta tulisi löytyä kaikki mikä koskee jokkista, vain ja ainoastaan jokkista! Uusien harrastajienkin on työlästä selvittää joka hiton kohdasta erikseen asioita: lue ensin "yleiset määräykset Suomessa ja Ruotsissa" ... lue sitten "nopeuden säännöt"...katso taas välillä kohtaa "jokamiehenluokka"... oho, tuo pitääkin katsoa vielä "tekniikan osiosta"... ja hei, unohdit vielä liitteen: J .
Toisin sanoen; tämän yhden teeman alta löytyy..että etuvetosissa saa vaan olla ruiskumoottori...lisenssi maksaa kalenterivuodelle...24 euroa...kitin kautta pittää ilmottautua...ennen kisaa on pakko puhaltaa Drägerin mittariin, vaikka ite puhalluttaja haisoo jo niin viinalle että...tai dacapolle.. tai muuten kilpaautossa oltava kiinteään hanssiin liitetty alkolukko..roiskeläppä oltava punanen ja AKK:n leimalla varustettu...ja kaikki vastaava...
..eikö olekin yksinkertasta??
>sen lisäksi nämä edellä mainitut painetun sanan säilät on voimassa kilpailukaudet 2014-2016 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 13.11.2013 16:43 Viestin aihe: |
|
|
..heitti pihalle näköjään ja pisti "vieraaks", mutta Heikki Helleri kirjotti äskösen, ni sille voi keljuilla tai moitetta sannoo. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.11.2013 18:13 Viestin aihe: |
|
|
Meidän autossa on ollut tänäkin vuonna joissain AKK.n kilpailuissa liikennevakuutus, myöntäjänä Lähi-Tapiola ja asiamiehenä toiminut Rauno Raittinen oisko hinta ollut 13€ otetaan etukäteen, voimassa 10 päivää. Racen puolelta tuttu järjestely.
Liikennevakuutus on oltava kaikissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa joilla ajetaan muualla kuin suljetulla alueella, suljetuksi alueeksi luetaan Ahveniston rata? joidenkin tahojen mukaan ei sekään ole riittävän suljettu. Peltomopot/autot mönkkärit ym.
Liikennevakuutuksessa ei ole korvauskattoa, lisenssivakuutuksessa on korvauskatto joka tulee vastaan varsin pian jos jotain sattuu isommin.
Mielestäni mikäli liikennevakuutus otettaisiin pakolliseksi jokkiksessa pitää samassa yhteydessä lisenssimaksua tarkistaa samoin kuin järjestäjän vastuuvakuutusta, toimitsijoiden ym. vakuutus pitää tietenkin olla kunnossa järjestäjän hoitamana tai sitten lisenssivakuutuksella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Henri Liimatainen
Liittynyt: 06 Kes 2010 Viestejä: 10
|
Lähetetty: 13.11.2013 18:15 Viestin aihe: Hienoa |
|
|
[quote="Vastapaino"] emppu kirjoitti: | peltokorpi kirjoitti: | Onhan se komia jonkun menettää Suomenmestaruus irrooneeseen roiskeläppään? |
Jos se läppä puuttuu jo katsastuksessa, niin näinkin voi käydä.
Kyllä tässä on ajateltu aivan muita asioita kun että saataisiin autoja pois radalta, sääntöjen vastaisina.
Tuulilasit pysyy huomattavasti kauemmin turvallisina, esimerkiksi.
Lajiryhmäläisiä on pohdituttanut nopeuden määräyksiin tullut vakuutusasia.
Lukekaa ensin: 1. Yleiset määräykset nopeuskilpailuja varten
Tämän jälkeen: 9.2 Kilpa-autojen vakuutus |
Onko lajiryhmä tullut johonkin johtopäätökseen tästä vakuuttamis-aiheesta? Tiedän että tämä koskee yleisiä nopeuden sääntöjä, ei jokamiesluokan sääntöä pelkästään. Koitin tässä kerrankin olla etukäteen liikenteessä ettei keväällä iske paniikki, että mistä sopiva vakuutus saataisiin. Nytpä tarvittaisiin siis vetoapua joko lajiryhmältä tai AKK:lta jonka loppukädessä muodostamme me, harrastajat.
HIENOA !!!!!!!!
Ei muuta kuin kilpa-autot katsastuskonttorille, vuosi leimaa, pakollinen liikennevakuutus ja kunnon käyttöVEROT päästöjen mukaan, saa myydä kärryt ja veturit pois ja ajella suoraan kisapaikalle kilpurilla, säästäishän järjestäjätkin kun ei tarvis päästää huoltajia mukana jos kilpa-autoa ei ole leimattu kahdelle, mitenhän vielä sais jonkun veron valtiolle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 19.11.2013 14:36 Viestin aihe: |
|
|
Vierasmootorisäännössä lukee: "Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi."
Tälläkö perusteella takamoottori Skodassa voi käyttää moniventiilimoottoria? Ainut -90 luvulla valmistettu Skodan takamoottorimalli on Cabriolet.
Voikos tätä sääntöä käyttää esim. Datsun 1200 mallissa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jake74
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 135
|
Lähetetty: 19.11.2013 16:02 Viestin aihe: |
|
|
Timo Mattila kirjoitti: | Vierasmootorisäännössä lukee: "Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi."
Tälläkö perusteella takamoottori Skodassa voi käyttää moniventiilimoottoria? Ainut -90 luvulla valmistettu Skodan takamoottorimalli on Cabriolet.
Voikos tätä sääntöä käyttää esim. Datsun 1200 mallissa? |
skoda 135gli sedan ja ric coupea löytyy myös vm 1990 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 19.11.2013 21:59 Viestin aihe: |
|
|
Minulla on ollut siihen aikoihin, kun moniventtiili sääntö tuli, Skoda 120 Toyotan 16v moottorilla. Niitä oltiin rakentamassa meilläpäin muitakin ja sääntöjen mukaisuutta kyselin useammaltakin tahoilta, mutta silloin vastaus oli monestakin suusta "ei niitä ole tehty -90 luvulla".
Esimerkiksi selitys maahantuojan edustajalta oli, että Berliinin muurin murtuessa marraskuussa 1989 tehtaan linja pysähtyi.
Näitä -90 luvulla rekisteröityjä Skodia on kuulemma tuotu Suomeen Kanadasta, kun eivät menneet siellä kaupaksi.
Silloin kun asia kyselin, säännöissä tosin puhuttiin valmistusvuodesta. Avomalleja on tehty -90 luvulla, mutta onkohan Suomessa yhtään tällaista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Saarinen
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 20.11.2013 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Jyväskylässä on yksi kappale. Tehty englantilaisella koripajalla. Mulla on Skodasta tehty kirja jossa on kuva autosta. Otin selvää rekisterinumeron perusteella omistajan ja soitin hänelle. Ei suostunut luopumaan aarteesta. Tämä ilmeisesti ainoa kappale Suomessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 20.11.2013 12:23 Viestin aihe: |
|
|
Skodan 120-, 130-, ja 135-malleissa saa käyttää jokkiksen säännöillä 16V-konetta, viimeiset coupet ja sedanit rullasivat tehtaalta ulos huhtikuussa 1990. Ja tämä sitten perustuu tietoon, ei arvaukseen.
Samalla perusteella 16V on sallittu myös 126 Fiatissa ja Kuplassa. Muita takamoottorisia (Porschea lukuunottamatta) ei ilmeisesti ole valmistettu enää 90-luvun puolella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)
|