Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 03.10.2008 07:44 Viestin aihe: JM-luokan erityispiirteet |
|
|
Kaikissa lajeissa on omat erityispiirteensä, myös autourheilussa. Jokamiehenluokassa vahva erityispiirre on ostotarjousmenettely, se on iso osa lajia. Sillä on saatu aikaisemmin melko onnistuneesti rajoitettua kustannuksien nousemista, kun autot vaihtavat omistajaa usein, varsinkin ne autot joihin on panostettu enemmän kuin kulloinkin voimassa olleen myyntihinnan.
Tänä vuonna kun suojatarjouksien määrä vapautettiin, on ollut huomattavissa että autot ei vaihda omistajaa juurikaan. Tarjouksien määrä on noussut karkeasti laskien 30%, ylikin.
Tämä nyt voimassa oleva sääntö on siis pikemminkin nostanut kustannuksia. Kustannuksia siitä kun on annettu mahdollisuus suojata autoa enemmän. On antanut kehotteen siihen että autoon on panostettu enemmän rahaa, kun oletuksena ja mahdollisuutena on ollut tehdä vapaasti suojatarjouksia. Tämä kustannusten nousu on ollut huolena myös päättäjillä, luulen ainakin niin.
Ainakin sen voi lukea hallituksen kokouksen pöytäkirjoista, joita tosin ei kaikilla ole mahdollisuutta päästä lukemaan. Minulla on, kun olen liittovaltuuston jäsen.
Palatakseni tuohon lajien erityispiirteisiin. Minusta päättäjien olisi pitänyt huomioida se erityispiirre joka tässä lajissa on kun rustasivat lisenssiuudistuksen. Tällä sinänsä hyvällä uudistuksella osittain romutettiin ostotarjousmenettelyn sääntelevä voima. Tämän he tekivät osittain ehkä tietämättään.
Mutta vahinko on tapahtunut ja SE pitää korjata. Jokamiehenluokka on yksi laji, monien autourheilulajien joukossa, mutta lajin erityispiirteet ja sen pohjaksi luodut säännöt on jätettävä voimaan, siten että ne toimii tehokkaasti – kuten aiemmin oli ostotarjousmenettely.
Kun fyysistä lisenssiä ei enää ole, on luotava malli jolla jokainen ostotarjouksen tekijä voidaan todentaa lajiin kuuluvaksi – kuten ennen. Tämä täytyy nyt mennä ytimeen siellä missä näitä päätöksiä tehdään! Kentällä on keskusteltu mallista että AKK myötäisi nk. ”ostotarjouskortin”.
Sen AKK postittaisi kotiin kun jäsenseuran jäsen ostaa lisenssin KITIstä, ruksaa ”ostotarjouskortin” kohdalle sen että on valmis maksamaan tästä kortista esim 5€ ( vastaa varmaan kustannuksia). Tämän kortin myöntämisen edellytyksenä on tietenkin kunnossa oleva jäsenyys seuraan, ostohetkellä voimassa oleva JM-tutkinito ja se että on maksanut kilpailijalisenssin. Kortti olisi voimassa kalenterivuoden. Näin toimien voidaan sanktioida myös se jos tekee vääryyksiä ostotarjousmenettelyssä. On ymmärrettävää että auton rakentajiakin huomioidaan. Suojatarjouksien määrä voisi olla esim maksimissaan 5 tarjousta / ajamansa auto. Tämä kaikki yllä kirjoitettu on ollut keskustelussa useammalla taholla. On kentällä puhuttu jopa että tulee adressi jolla jokainen jäsenseuran jäsen, jokamiehenluokan ystävä / kilpailija / toimitsija, voi halutessaan ilmaista mielipiteensä. Mielipiteitä on varmasti monia ja erilaisia, mutta nyt tuntuu että iso joukko on tämän esitetyn kaltaisen säännön takana. saa nähdä. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 03.10.2008 08:20 Viestin aihe: |
|
|
Yksittäispiirteitä JM-luokasta:
Vain yksi voittaa luokkansa.
Vain yksi saa myytävän auton ( paitsi jos arpalappu sattuu olemaan väärässä kasassa)
AKK:sta irtaantuminen ei auta ongelman ratkaisemisessa.
Miten "emppu" on vaikuttanut AKK:n toimintaan ostotarjousten järjestelyn päätösten suunnittelun aikana?
Aina on joku ja jotkut jotka satsaavat enemmän kuin keskivertokilpailija, siitä huolimatta he saattavat menestyä huonommin kuin vähemmän satsaavat ( rengasrikko-epäonnistunut lähtö-s.puolan johdon irtoaminen yms.), siihen ei voi millään lakipykälillä vaikuttaa.
Hyvin monet ajavat vain harrastamisen ja auton rakentamisen ja ominaisuuksien parantamisen (tekninen kiinnostus - jos vielä saisin mottorista enemmän tehoa ja autoon paremmat ajo-ominaisuudet sekä ajoharjoittelun avulla lisää ajotaitoa) ja hyvällä suorituksella saattaa tulla menestystä vaatimattomammalla kalustolla.
Ajoharjoittelu HUOM.
Kilpailuden järjestäjät pitävät v.2008 ostotarjousjärjestelmää erittäin hyvänä.
Ns. vanhan säännön aikana autojen ostajina oli myös sellaisia jotka eivät ole koskaan JM kilpa-autossa edes koskaan istuneetkaan saati sitten ajaneet, ainoa hyöty heistä oli AKK:lle että heistä tuli tuloa lisenssien muodossa.
Olivatko lajivaliokunta ja AKK:n hallitus olleet samalla kannalla sääntöjen suhteen? "emppu" voi kertoa kun on päässyt näkemään papereita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Huhtala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 67 Paikkakunta: Alahärmä
|
Lähetetty: 03.10.2008 08:47 Viestin aihe: |
|
|
Tuo ostotarjouskortti minullakin on käynyt mielessä. Siitä on monen kanssa kesän aikana puhuttu, että vaikka pienellä lisämaksulla, kuten emppu mainitsi.
Se tuntuu tällä hetkellä olevan ainoa mahdollinen 'oikotie onneen', mutta onko sekään sitten mahdollista käytännössä??
Olisin kiinnostunut samasta asiasta kuin Hytönen. Eli onko lajiryhmä ja hallitus olleet samaa mieltä kun asioita on päätetty? _________________ TC vain on paras! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Koivusalo
Liittynyt: 05 Hel 2008 Viestejä: 123 Paikkakunta: Ylistaro
|
Lähetetty: 03.10.2008 09:07 Viestin aihe: |
|
|
Artza kirjoitti: | Tuo ostotarjouskortti minullakin on käynyt mielessä. Siitä on monen kanssa kesän aikana puhuttu, että vaikka pienellä lisämaksulla, kuten emppu mainitsi.
Se tuntuu tällä hetkellä olevan ainoa mahdollinen 'oikotie onneen' |
Tuo kortti voisi ollakkin ainut "helppo ratkaisu" tähän tilanteeseen... Kun nuo ensivuoden ostotarjous säännöt saatiin näköjään vielä enemmän päin per##### kun nämä nykyiset, niin jotenkinhan tähän on reagoitava...
Artza kirjoitti: | Olisin kiinnostunut samasta asiasta kuin Hytönen. Eli onko lajiryhmä ja hallitus olleet samaa mieltä kun asioita on päätetty? |
Sama asia kiinnostais myöskin mua... ja varmaankin montaa muutakin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 03.10.2008 09:58 Viestin aihe: |
|
|
Vastaan Hytöselle:
"Miten "emppu" on vaikuttanut AKK:n toimintaan ostotarjousten järjestelyn päätösten suunnittelun aikana?"
Olen toiminut Alue 6:den tutkintovastaavana - aluetyöryhmässä. Ottanut vastaan JM-tutkintoja lajin harrastajilta. Ollut aktiivisesti muukana erillaisien autokilpailuiden järjestelyissa. Sitä en tiedä kuinka monta kuukautta viikkoa tätä päätöstä on suunniteltu, mutta itselläni on ollu kolme autourheilusta vapaata viikonloppua tämän kesä aikana.
Minä en kuulu mihinkään AKK:n sellaiseen "instanssiin" jossa päätöksiä säännöistä tehtäisiin. Hytöselle tiedoksi kun ei tunnu olevan tiedossa se että AKK:n Liittovaltuusto ei ole säännöistä päättävä elin.
Tämän enempää en Hytöselle kommentoi tästä asiasta. Luulisi edellisen selvittävän tarpeeksi. Kyseessä on melko painava sääntö asia, joten höyhötykset jääköön tässä asiassa sivuosaan. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 03.10.2008 17:48 Viestin aihe: |
|
|
En ole kysynyt "empulta" mitä hän on tehnyt koulutustoiminnassa vaan sitä mitä olet tehnyt ostotarjoussäännön sunnittelussa ?
Toiseen kysymykseen, josta aiheesta myös muutkin ovat kysyneet et ole vielä vastannut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|