Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 02.11.2014 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Olen kyllä nähnyt pyöriä irtoavan autoista joissa ei ole VW:n rumpuja ollenkaan. Olisiko vaikka mustavalkoisen paikka jos näin käy? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 02.11.2014 16:19 Viestin aihe: |
|
|
konde kirjoitti: | Niin,niin mut jus tuon takia toi esim. saabilaisten käytön kielto ei auta yhtään mitään... ja ite en oo vaivautunu tekeen yksiakään jenkoja vaan teettäny asian osaavilla,ja tosta akselin paikasta vois se 150mm olla sopiva ni antais halukkaille riittävästi temmellyskenttää... |
Ongelma lienee miten ja mistä todetaan alkuperäinen paikka kun mittausta suoritettaisiin, varsinkin jos alkuperäiset akselit on vaihdettu ja siirretty uudet eri paikkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 02.11.2014 20:31 Viestin aihe: |
|
|
Joskus säännöissä on ollut että akselivälin muutos ( + - 50mm) koskee myös akselin sijaintia.
Omasta autosta en akselin paikkaa muuta. Olen asiaan koittanut saada selvyyttä missä se akseli saa olla koska itse autojani rakentelen ja usein kun en aja niin olen myös katsastamassa eli kahdelta kantilta asiaan olisi hyvä saada selkeä sääntö ja miten se tulkitaan ja mitataan.
Muutaman (lajiryhmäläisienkin) kanssa asiasta on keskusteltu ja lajiryhmässäkin on ollut halua selkeyttää asia mutta ei silti ratkaisuun päästä.
Pohdin joskus tallissa miten akselin paikan voisi määritellä ja keskustelussa lajiryhmän jäsenen kanssa tuli ilmi että lähes samalla tavalla hänkin oli asiaa ryhmässään esittänyt.
Akselin sijainti voisi laittaa takaisin tuohon + - 50mm ja koskemaan EVK kalustoa.
Mittaustapa etuoven karmin takareunasta taka-akselin keskelle.
Automalleja on noin 60-70kpl ja mitat voisi selvittää siten että lajiryhmän valitsemana vaikkapa 20 katsastuspäällikkönä toiminutta henkilöä tutkivat mitä automalleja on kisoissa ollut muutaman vuoden aikana.
Sen jälkeen lista jaetaan päälliköille ja he mittailevat autokaupoissa, purkamoilla jne. siviiliautoista kyseisen mitan. Ei tulisi montaa korimallia yhtä mittaajaa kohden.
Sen jälkee lista ja mittaustapa AKK:n tiedotteisiin kaikille nähtäväksi.
Ei se niin vaikeaa ole ellei sitä vaikeaksi tee.
Seuraavaksi joku itkee että mitäs niille autoille tehdään joissa akselia on jo siirretty, se lukee tuolla yllä eli sääntö koskee vain EVK kalustoa eli yleisessä voisi ajaa niin kaikilla olisi hyvä mieli kun oma auto ei jäisi sääntöjen ulkopuolelle.
Olikos Emppu jonka kanssa suurinppiirtein saman tapaiseen lopputulokseen päädyttiin?
Mitäs lajiryhmä/sääntönikkarit tai muut sääntöjen tietäjät vastaa kysymykseen:
Minne laitetaan takapääkaari kiinni kun taka-akselia on tuotu eteenpäin ja pääkaari tulee takapyöränkotelon kohdalle, laitetaanko kaari kiinni pyöränkotelon päälle vai taivutetaanko kaaren pystyosaa niin paljon että mahtuu pyöränkotelojen väliin sisäpuolelle?
Entä miten eteen saa etuakselin siirtää, paljonko saa mennä korin etupuolelle?
Vanteen jaon muutoksen suurin syy lienee että Saabin vannetta on kiinnitetty niistä pölykapselin kiinnitykseen tarkoitetuista reiistä joissa ei ole vahvistavaa pokkausta ja ovat murtuneet sen vuoksi? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 02.11.2014 21:21 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: |
Entä miten eteen saa etuakselin siirtää, paljonko saa mennä korin etupuolelle?
? |
Nämä pari asiaa kait rajoittaa jollain tapaa etuakselin sijaintia:
10.3. Kori
Korin ulkomuodon tulee säilyä alkuperäisenä lokasuojia sekä takamoottorisen auton takapeltiä lukuun otta- matta. Kori tulee olla alkuperäistä materiaalia erikseen mainittuja poikkeuksia lukuun ottamatta. Koristelistat ja astinlaudat saa poistaa.
10.8. Voimansiirto, akselistot ja pyöränripustus
Vain kaksivetoiset autot ovat sallittuja.
Pyörien on sijaittava lokasuojien sisäpuolella..... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha-Matti Kontti
Liittynyt: 13 Kes 2008 Viestejä: 22 Paikkakunta: Jämijärvi
|
Lähetetty: 02.11.2014 21:43 Viestin aihe: |
|
|
Akselin paikan mittaus just niinkuin Jorma kertoi,oven takareunasta taka-akseliin.
Akselin paikan muutos max, 150mm ja akseliväli +/- 50mm kuten ennenkin, koskien kaikkia luokkia.Pitäisi nykyinen kalusto mahtua ainakin suurimmaks osaks noihin mittoihin
Ja se saabin vanne ei petä,vaan ne rummut ja kierteet. Tuolla muutoksella vain lisätään niitä irtoamisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 248 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 02.11.2014 22:15 Viestin aihe: |
|
|
Mitä väliä sillä akselin siirrolla saatika +-50mm mitalla vois poistaa koko mitat ja kirjoittaa tilalle sijaittava korin etu ja takalinjan välisellä alueella. Antaa siirtää niin paljon kun mieli tekee ketä se haittaa. Eikä tulisi niitä katsastusmiesten musta tuntuu että tää on sääntöjen vastainen. Osalla tuntuu välillä virtaavan jotain liikaa siellä pääkopassa(verta?)!?! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi janhunen
Liittynyt: 27 Lok 2014 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 03.11.2014 00:18 Viestin aihe: |
|
|
Akselinsiirrosta nyyhkytetään. Mutta itse ei moista viitsitä edes kokeilla, Onko siitä edes vastaavaa hyötyä? Kyllä se sääntökirjasta aika selkeesti ilmi käy kuika sen toteuttaa saa. Kyllä Kontin ajatus on silti hajulla mä väitän että paras maku on menetetty sen 150mm jälkeen. Ja th-lle pisteet akselisiirto koppeja onn siinämäärin että turha enään moisesta on mellehtiä; takasin niitä ei kukaan siirrä. Ja jos lyödään päivämäärä että kortti tilattu blaablaa jälkeen akselinpaikka tämä. Niin kyllä siinävaiheessa kaivetaan kaikki vanhat raadot takasin ajoon ainakin kortin puitteissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 03.11.2014 10:08 Viestin aihe: |
|
|
En myöskään itse näe sanottavaa hyötyä siirtää akseleita yli 150mm tms. mutta jos sääntöön sellainen kirjattaisiin tarvitsisi olla kiistaton tapa osoittaa alkuperäinen paikka, ettei aamulla olla musta tuntuu eipäs juupas tilanteessa, jota ei varmaan kukaan halua?
Eli parempi pitää sääntö ennallaan ja siirto vapaana, jos joku sellasen haluaa tehdä. Keltä se siirto on poiskaan, kyse on ainakin vain viitseliäisyydestä, ei esim kustannuksista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ville pudas
Liittynyt: 18 Mar 2013 Viestejä: 19
|
Lähetetty: 03.11.2014 17:15 Viestin aihe: |
|
|
Tätä keskustelua mää oon oottanu, eli Mikä tähän akselisiirron kiellon halukkuuteen on syynä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 03.11.2014 17:39 Viestin aihe: |
|
|
villep kirjoitti: | Tätä keskustelua mää oon oottanu, eli Mikä tähän akselisiirron kiellon halukkuuteen on syynä? |
Kyse ei varmaankaan ole siitä halutaanko se kieltää vai ei, mutta mikä musta on mielenkiintosinta, niin tällä hetkellä kukaan ei ole tai sanotaan nyt paremmin ettei sellainen instanssi ole tulkinnut sääntökirjaa ja sääntöjä siltäosin, miten se sääntö olemassaolevien sääntöjen mukaisesti menee. Sehän ei voi olla niin, että esim mahdollisessa vastalausetilanteessa asia olisi ko kilpailun tuomarin tai katsastuspäällikön harkinnan tai tulkinnan varassa. Siinä voi joku kokea aika rankankin oikeusmurhan, varsinkin jos jälkikäteen selviää, että tulkinta on ollut vaikka väärä.
En ole asiaa puolesta enkä vastaan. Voimakkaasti olen sen puolella, että jokkiksen lajiryhmän, joka päättää säännöistä ja täten on sääntöjen ja niiden linjausten ylin elin, on otettava kantaa asiaan ja tehtävä selkeä linjaus ja tulkinta siitä mitä säännöt sanovat asiaan tällä hetkellä. Mahdolliset sääntömuutoksethan tulevat sitten tulevien vuosien sääntöihin jos niitä halutaan tehdä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha-Matti Kontti
Liittynyt: 13 Kes 2008 Viestejä: 22 Paikkakunta: Jämijärvi
|
Lähetetty: 03.11.2014 17:56 Viestin aihe: |
|
|
Ei akselinsiirtoa pidä missään nimessä kieltää,vaan selkeyttää sääntöä,jotta "tänään rakennettu"olis laillinen vielä huomennakin.
Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä T.H.:n kanssa et poistetaan se 50mm mitta myös , ajakoon kukakin sen mittaisella autolla kuin haluaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 03.11.2014 18:15 Viestin aihe: |
|
|
Tuo akselin sijainnista on ennen ollut maininta, enää sitä ei ole mutta suoranaisesti sijaintia ei ole vapautettu ja sen vuoksi on montaa tulkintaa suuntaan ja toiseen.
Mikko asian ytimen on ymmärtänyt, selkeä sääntö poistaa mahdolliset "oikeusmurhat" sekä turhan väittelyn katsastuksessa kun on selkeä teksti mihin vedota. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ville pudas
Liittynyt: 18 Mar 2013 Viestejä: 19
|
Lähetetty: 03.11.2014 20:14 Viestin aihe: |
|
|
Selkeyttä se kyllä vaatii monessa muussakin asiassa siis sääntökirja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 03.11.2014 21:05 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Vähintään 2500kpl samanlaista autoa täytyy olla valmistettu 12
peräkkäisen kuukauden aikana. |
Riittääköhän Hansa 1100 Combin valmistusmäärät sääntöön?
Taitaa olla harvinaisin jokkisauto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 03.11.2014 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Timo Mattila kirjoitti: | Lainaus: | Vähintään 2500kpl samanlaista autoa täytyy olla valmistettu 12
peräkkäisen kuukauden aikana. |
Riittääköhän Hansa 1100 Combin valmistusmäärät sääntöön?
Taitaa olla harvinaisin jokkisauto. |
Pelkkiä farkkuja tehty yli 6000kpl -58-61 vuosina. Muita malleja pitkälti yli 20000. Näin äkkiä googlailtuna. Tuskin tuo 2500 pitää olla juuri jotain tiettyä korimallia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|