Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 250 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 05.11.2014 10:28 Viestin aihe: |
|
|
Lueppa heikki kysymykset uudelleen ja vastaa niihin ihan mielenkiinnolla odotan vastausta! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 05.11.2014 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Aina löytyy jokin syy miksi autoon jotain alkuperäisestä poikkeavaa rakennetaan. Pyrkimyshän tai tarkoitus on että peli kulkisi paremmin tai että se on paremmin hallittavissa. Suorakytkyllekkin löytyy syy, kiihtyvyys paranee, ja sitä kautta tietty loppunopeuskin paranee.
Mutta ei ole syytä kytkyjäkään kieltää, enää?. Ja taas tullaan siihen miten sitäkin kieltoa olisi valvottu/valvotaan - koeajamalla kaikki autot etukäteen ennen kisaa?
On monesti ollut esillä että kirjoitettaisiinko jokkiksenkin tekniikkasäännöt siten kuin rallissa, että mikä ei ole erikseen sallittua on aina kiellettyä?
Mitä olette mieltä?
Rallissa se tuntuu toimivan. Tai ainakin on tuntunut, karkasihan äffäkin sääntöjen käsistä vaikka säännöt ei ei sallinut. Nyttemin sääntöjä siellä on muutettu, autoja vastaaviksi _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 05.11.2014 11:08 Viestin aihe: |
|
|
Varmaan toimisi jokkiksessakin. MUTTA, se on aivan sama mitä säännöissä lukee jos niitä ei valvota. Tekniikkaa kaikki kyttäävät kyllä, mutta esim. korin ulkomuotosääntö, koska auto on viimeksi hylätty katsastuksessa tästä syystä? JOS sääntöä noudatettaisiin niin puolet autoista olisi laittomia. Jos tämä sääntö koetaan turhaksi niin eikö sen silloin voisi kirjoittaa "korin ulkomuotoa saa muuttaa"?
Liikaa asioita "vaan tehdään", tiukempi tulkinta olisi lopulta parempi ratkaisu, kunhan ensin saadaan säännöt yksiselitteiseen muotoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 05.11.2014 17:48 Viestin aihe: |
|
|
Kuten Emppu totesikin,en minä kytkyä ole kieltämässä,vaan esitän ,että tämäkin teksti pitäisi saada oikeanlaiseksi,kun kerran kytkyillä ajetaan.
Siinä pitäisi lukea vain,että vaihdelaatikko on vapaa. Tai sitten että: Vaihdelaatikko on vapaa,sen välitykset ja kytkentämekanismi ovat vapaat.
Kai ne sitten tuolla rallisääntöjen puolella on tyhmempiä kun siellä kytkentämekanismin vapaus ilmoitetaan erikseen.Ilmeisesti eivät katso sitä samaksi asiaksi kun synkronointi,niinkuin herrat täällä näyttää tulkitsevan.
ps. oikeampi termi lienee vaihteen siirtomekanismi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 05.11.2014 21:35 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tuo Timon 2500kpl 12kk kyllä voidaan tulkita Hansanki kohdalla, että sitä pitäisi valmistaa se määrä 12kk aikana.
Jos niin halutaan.. muokattavaa säännöissä on.
Kiva ettiä tietoja valmistusmääristä noista kaikista malleista.. |
Valmistusmääriä kuukausi tasolla tuskin pystyy todistamaan millään tavalla?
Onko 2000 rs escort laiton, jos on valmistettu 1970-1974 n.8000kpl? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 06.11.2014 08:19 Viestin aihe: |
|
|
Australiassa vuonna 1972 valmistettuja 1970 ja 1971 vuosimallin 2-ovisia Ford Escort autoja älkööt tuoko katsastukseen - tulee hylky.
http://www.uniquecarsandparts.com.au/ford_escort_production_identification.htm
Ylläoleva oli sitten kevennys.
Ensi vuodeksi tuon "2500" kohdan voisi muokata vaikkapa:
"Kilpailuautoksi hyväksytään vain umpikoriset vähintään 4-paikkaiset sarjatuotanto henkilöautot joka tai jonka vastaava malli on joskus hyväksytysti rekisteröintikatsastettu suomeen. Näyttövelvollisuus tästä on aina kilpailijalla. Liiton JM-lajiryhmällä on oikeus tehdä tästä poikkeva päätös. Päätös on julkaistava tiedotteena liiton sivuilla ja päätös on arkistoitava sähköisenä kaikkien nähtäväksi."
Tai sitten pidetään tuoa sääntö ennallaan, eikä siitä keskustella tämän jälkeen missään olosuhteissa..tai.. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 06.11.2014 21:33 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Ensi vuodeksi tuon "2500" kohdan voisi muokata vaikkapa:
"Kilpailuautoksi hyväksytään vain umpikoriset vähintään 4-paikkaiset sarjatuotanto henkilöautot joka tai jonka vastaava malli on joskus hyväksytysti rekisteröintikatsastettu suomeen. Näyttövelvollisuus tästä on aina kilpailijalla. Liiton JM-lajiryhmällä on oikeus tehdä tästä poikkeva päätös. Päätös on julkaistava tiedotteena liiton sivuilla ja päätös on arkistoitava sähköisenä kaikkien nähtäväksi."
|
Käyhän se noinkin, mutta se poikkeva päätös tehdään tuossa tapauksessa kuitenkin jälkikäteen ja seuraavalle vuodelle on sääntöjä taas muutettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 07.11.2014 05:57 Viestin aihe: |
|
|
Voi sen päätöksen tehdä etukäteenkin, jos joku hakee tälläistä päätöstä.
Päätökset keräytyy listalle kuten hyväksytyissä vetopään renkaissakin tapahtuu. Sääntöä ei siis tarvitse muuttaa jatkuvasti.
Tuon valmistusmääräajan selvittäminen on miltei mahdotonta, ja siten säännön valvontakin.
Sen sijaan Trafin tietokannasta saa tietoa kyllä.. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 07.11.2014 15:32 Viestin aihe: |
|
|
miksi helvetissä joku valmuistusmäärään tuleva rajoitus tulee voimaan ilman ylimenokautta, joka on lisäksi semmoinen jolla tiputetaan jo olevasta kalustosta osa sääntöjen ulkopuolelle. Jos kerran säännöt sallii aika vapaasti muokata autojen tekniikkaa jo nyt, onko sillä joku merkitys millaisesta harvinaisuudesta tehdään jokkisauto, eiköhän sen sanele jo raadon hankintahinta, jos joku tekee erikoisen ja kulkevan pirssin niin kyllä se kiertoon menee ja sillä saa sitten joku muu vuorostaa yrittää menestykseen , niitä käsiähän ei tuu siinä ostohinnan mukana, nehän jää myyjälle turvavarusteiden mukana. Nämä erikoisuudet kuten Hansa ovat olleet jo monien kisojen väriläiskä, lisää semmoisia jotta on jotain katseltavaa suurelle yleisölle joka saa muutakin katsottavaa kun rivin fiiatteja tai sumppia viivalle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 07.11.2014 16:22 Viestin aihe: |
|
|
Tuo valmistusmäärä rajotushan tais saada alkunsa siitä, kun menin kysymään saako sierran tehdä veekasilla, kun Australiassa on sierraa tehty xr8 mallina fordin 302 kasilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 08.11.2014 00:09 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Voi sen päätöksen tehdä etukäteenkin, jos joku hakee tälläistä päätöstä.
Päätökset keräytyy listalle kuten hyväksytyissä vetopään renkaissakin tapahtuu. Sääntöä ei siis tarvitse muuttaa jatkuvasti.
|
Ei se ole oikein, jos esimerkiksi viikkoa ennen asfalttikunkkua päivitetään rengaslistaa hyvällä renkaalla. Sama pätee muissakin säännöissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 08.11.2014 06:56 Viestin aihe: |
|
|
Timo Mattila kirjoitti: | Lainaus: | Voi sen päätöksen tehdä etukäteenkin, jos joku hakee tälläistä päätöstä.
Päätökset keräytyy listalle kuten hyväksytyissä vetopään renkaissakin tapahtuu. Sääntöä ei siis tarvitse muuttaa jatkuvasti.
|
Ei se ole oikein, jos esimerkiksi viikkoa ennen asfalttikunkkua päivitetään rengaslistaa hyvällä renkaalla. Sama pätee muissakin säännöissä. |
Tuo rengaslista oli väärä ratkaisu, siinä on sekin ongelma että miten uusia renkaita testata jos ei niitä voi kilpailuolosuhteissa tehdä.
Väärin sekin että 2500 auton sääntö tuli voimaan, sitä ei todellisuudessa pysty kukaan valvomaan.
Jos on tarve jotenkin kontrolloida mitä autoja saa käyttää, olen esittänyt siihen toimivamman ratkaisun, perustuen suomessa tapahtuviin rekisteröinteihin jotka on tarkistettavissa luotettavasti.
Se miksi ehdotin tuota lajiryhmän päätöstä johtuu ainoastaan siitä että epäselvissä tai muissa toimenpiteitä vaativissa tapauksissa saataisiin joku ratkaisu ja päätös.
Pitääkö sinun mielestä ratkaisua odottaa aina vuoden loppuun, eikä päätöstä saisi antaa kesken vuoden?
Näitä ratkaisuja autoista on annettu kesken vuoden aikaisemminkin, pitäisikö tämäkin sitten lopettaa?
Se miksi esitin että päätökset tekniikasta kesken kauden oitäisi olla julkisia, perustuu juuri siihen että kaikki olisivat samalla viivalla.
Joku kysyy jostain asiasta tulkintaa, se ehkä annetaan, mutta vain hänelle. Ei tämäkään ole oikein. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ville pudas
Liittynyt: 18 Mar 2013 Viestejä: 19
|
Lähetetty: 08.11.2014 10:23 Viestin aihe: |
|
|
Aikansa tässä kun kaikki marisee joka saatanan säännöstä että on epäselvä tulkinta niin varmasti tulee selvyyttä ja harrastaminen vaikeutuu samalla. Jos säännöissä snotaan että vaihdelaatikko vapaa ja välitykset vapaat nii iha maalaisjärellä eikö se ny aika vapaa ole?
jos säännöissä sanotaan akseliväli saa muuttua +-5cm ei siinä puhuta muusta kuin akselivälistä ei paikasta vaikka joskus vuonna miekkajakirves on, tällä marisemisella saa kaikki säännöt pilalle.
anteeksi avautuminen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 08.11.2014 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni ratkaisuja ja päätöksiä voidaan tehdä kesken kauden, mutta nämä astuisi voimaan aina seuraavan kauden ensimmäisenä päivänä.
Helpoinhan se on autoja kontrolloida, jos kilpailijalta vaaditaan katsastuksessa suomenkielinen rekisteriote. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 08.11.2014 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä tuokin on totta että tulkintoja on liikaa ja ne lisää epätietoisuutta, niistä pitäisi päästä pois.
Roiskeläpistäkin on ollut tänä vuonna monenlaista tulkintaa. Koska ne pitää olla molemmat kiinni ja koska ei. Siihen ei anneta vieläkään mitään sääntöä, joten voidaan tuomita miten sattuu, tai sitten niin että kesken lähdön tippuva voidaan hylätä. Sama takasumuvalon kanssa.
Karstulassa liigassa tuli kesken kilpailun määräys että molemmat läpät tulee olla kiinni autossa ähtöviivalla. Tavoittiko tämä määräys kaikkia joukkueita, en usko. Onneksi kaiketi viivalta poisottoja ei tapahtunut tämän jälkeen.
Tämäkin epäkohdan poistoon riittäisi muutama sana sääntöön. Auton pitää olla sääntöjenmukainen lähettäjän käskynalaisuudessa. Jos huomataan että se ei sitä jostain syystä ole, viivalta pois.
Jo vuosia on otettu auto viivalta tai lähdöstä pois jos se on vuotanut esim öljyä. Se ei ole perustunut sääntöön kuin vasta vuoden 2014 alusta.
Selkeyttä sääntöihin, ei sekaannusta
Palataan asiaan keväämmällä... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|