Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Säännöt 2015
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 05.11.2014 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lueppa heikki kysymykset uudelleen ja vastaa niihin ihan mielenkiinnolla odotan vastausta!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 05.11.2014 10:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aina löytyy jokin syy miksi autoon jotain alkuperäisestä poikkeavaa rakennetaan. Pyrkimyshän tai tarkoitus on että peli kulkisi paremmin tai että se on paremmin hallittavissa. Suorakytkyllekkin löytyy syy, kiihtyvyys paranee, ja sitä kautta tietty loppunopeuskin paranee.
Mutta ei ole syytä kytkyjäkään kieltää, enää?. Ja taas tullaan siihen miten sitäkin kieltoa olisi valvottu/valvotaan - koeajamalla kaikki autot etukäteen ennen kisaa?

On monesti ollut esillä että kirjoitettaisiinko jokkiksenkin tekniikkasäännöt siten kuin rallissa, että mikä ei ole erikseen sallittua on aina kiellettyä?
Mitä olette mieltä?
Rallissa se tuntuu toimivan. Tai ainakin on tuntunut, karkasihan äffäkin sääntöjen käsistä vaikka säännöt ei ei sallinut. Nyttemin sääntöjä siellä on muutettu, autoja vastaaviksi Cool
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 05.11.2014 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan toimisi jokkiksessakin. MUTTA, se on aivan sama mitä säännöissä lukee jos niitä ei valvota. Tekniikkaa kaikki kyttäävät kyllä, mutta esim. korin ulkomuotosääntö, koska auto on viimeksi hylätty katsastuksessa tästä syystä? JOS sääntöä noudatettaisiin niin puolet autoista olisi laittomia. Jos tämä sääntö koetaan turhaksi niin eikö sen silloin voisi kirjoittaa "korin ulkomuotoa saa muuttaa"?

Liikaa asioita "vaan tehdään", tiukempi tulkinta olisi lopulta parempi ratkaisu, kunhan ensin saadaan säännöt yksiselitteiseen muotoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 05.11.2014 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten Emppu totesikin,en minä kytkyä ole kieltämässä,vaan esitän ,että tämäkin teksti pitäisi saada oikeanlaiseksi,kun kerran kytkyillä ajetaan.
Siinä pitäisi lukea vain,että vaihdelaatikko on vapaa. Tai sitten että: Vaihdelaatikko on vapaa,sen välitykset ja kytkentämekanismi ovat vapaat.

Kai ne sitten tuolla rallisääntöjen puolella on tyhmempiä kun siellä kytkentämekanismin vapaus ilmoitetaan erikseen.Ilmeisesti eivät katso sitä samaksi asiaksi kun synkronointi,niinkuin herrat täällä näyttää tulkitsevan.

ps. oikeampi termi lienee vaihteen siirtomekanismi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 05.11.2014 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tuo Timon 2500kpl 12kk kyllä voidaan tulkita Hansanki kohdalla, että sitä pitäisi valmistaa se määrä 12kk aikana.
Jos niin halutaan.. muokattavaa säännöissä on.
Kiva ettiä tietoja valmistusmääristä noista kaikista malleista..



Valmistusmääriä kuukausi tasolla tuskin pystyy todistamaan millään tavalla?

Onko 2000 rs escort laiton, jos on valmistettu 1970-1974 n.8000kpl?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 06.11.2014 08:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Australiassa vuonna 1972 valmistettuja 1970 ja 1971 vuosimallin 2-ovisia Ford Escort autoja älkööt tuoko katsastukseen - tulee hylky.
http://www.uniquecarsandparts.com.au/ford_escort_production_identification.htm

Ylläoleva oli sitten kevennys. Razz

Ensi vuodeksi tuon "2500" kohdan voisi muokata vaikkapa:
"Kilpailuautoksi hyväksytään vain umpikoriset vähintään 4-paikkaiset sarjatuotanto henkilöautot joka tai jonka vastaava malli on joskus hyväksytysti rekisteröintikatsastettu suomeen. Näyttövelvollisuus tästä on aina kilpailijalla. Liiton JM-lajiryhmällä on oikeus tehdä tästä poikkeva päätös. Päätös on julkaistava tiedotteena liiton sivuilla ja päätös on arkistoitava sähköisenä kaikkien nähtäväksi."

Tai sitten pidetään tuoa sääntö ennallaan, eikä siitä keskustella tämän jälkeen missään olosuhteissa..tai..
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 06.11.2014 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ensi vuodeksi tuon "2500" kohdan voisi muokata vaikkapa:
"Kilpailuautoksi hyväksytään vain umpikoriset vähintään 4-paikkaiset sarjatuotanto henkilöautot joka tai jonka vastaava malli on joskus hyväksytysti rekisteröintikatsastettu suomeen. Näyttövelvollisuus tästä on aina kilpailijalla. Liiton JM-lajiryhmällä on oikeus tehdä tästä poikkeva päätös. Päätös on julkaistava tiedotteena liiton sivuilla ja päätös on arkistoitava sähköisenä kaikkien nähtäväksi."



Käyhän se noinkin, mutta se poikkeva päätös tehdään tuossa tapauksessa kuitenkin jälkikäteen ja seuraavalle vuodelle on sääntöjä taas muutettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 07.11.2014 05:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi sen päätöksen tehdä etukäteenkin, jos joku hakee tälläistä päätöstä.
Päätökset keräytyy listalle kuten hyväksytyissä vetopään renkaissakin tapahtuu. Sääntöä ei siis tarvitse muuttaa jatkuvasti.

Tuon valmistusmääräajan selvittäminen on miltei mahdotonta, ja siten säännön valvontakin.
Sen sijaan Trafin tietokannasta saa tietoa kyllä..
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kusti



Liittynyt: 08 Tou 2009
Viestejä: 67
Paikkakunta: vaasa

LähetäLähetetty: 07.11.2014 15:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miksi helvetissä joku valmuistusmäärään tuleva rajoitus tulee voimaan ilman ylimenokautta, joka on lisäksi semmoinen jolla tiputetaan jo olevasta kalustosta osa sääntöjen ulkopuolelle. Jos kerran säännöt sallii aika vapaasti muokata autojen tekniikkaa jo nyt, onko sillä joku merkitys millaisesta harvinaisuudesta tehdään jokkisauto, eiköhän sen sanele jo raadon hankintahinta, jos joku tekee erikoisen ja kulkevan pirssin niin kyllä se kiertoon menee ja sillä saa sitten joku muu vuorostaa yrittää menestykseen , niitä käsiähän ei tuu siinä ostohinnan mukana, nehän jää myyjälle turvavarusteiden mukana. Nämä erikoisuudet kuten Hansa ovat olleet jo monien kisojen väriläiskä, lisää semmoisia jotta on jotain katseltavaa suurelle yleisölle joka saa muutakin katsottavaa kun rivin fiiatteja tai sumppia viivalle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sittana



Liittynyt: 04 Jou 2008
Viestejä: 168

LähetäLähetetty: 07.11.2014 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo valmistusmäärä rajotushan tais saada alkunsa siitä, kun menin kysymään saako sierran tehdä veekasilla, kun Australiassa on sierraa tehty xr8 mallina fordin 302 kasilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 08.11.2014 00:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Voi sen päätöksen tehdä etukäteenkin, jos joku hakee tälläistä päätöstä.
Päätökset keräytyy listalle kuten hyväksytyissä vetopään renkaissakin tapahtuu. Sääntöä ei siis tarvitse muuttaa jatkuvasti.


Ei se ole oikein, jos esimerkiksi viikkoa ennen asfalttikunkkua päivitetään rengaslistaa hyvällä renkaalla. Sama pätee muissakin säännöissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 08.11.2014 06:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Timo Mattila kirjoitti:
Lainaus:
Voi sen päätöksen tehdä etukäteenkin, jos joku hakee tälläistä päätöstä.
Päätökset keräytyy listalle kuten hyväksytyissä vetopään renkaissakin tapahtuu. Sääntöä ei siis tarvitse muuttaa jatkuvasti.


Ei se ole oikein, jos esimerkiksi viikkoa ennen asfalttikunkkua päivitetään rengaslistaa hyvällä renkaalla. Sama pätee muissakin säännöissä.


Tuo rengaslista oli väärä ratkaisu, siinä on sekin ongelma että miten uusia renkaita testata jos ei niitä voi kilpailuolosuhteissa tehdä.
Väärin sekin että 2500 auton sääntö tuli voimaan, sitä ei todellisuudessa pysty kukaan valvomaan.
Jos on tarve jotenkin kontrolloida mitä autoja saa käyttää, olen esittänyt siihen toimivamman ratkaisun, perustuen suomessa tapahtuviin rekisteröinteihin jotka on tarkistettavissa luotettavasti.
Se miksi ehdotin tuota lajiryhmän päätöstä johtuu ainoastaan siitä että epäselvissä tai muissa toimenpiteitä vaativissa tapauksissa saataisiin joku ratkaisu ja päätös.
Pitääkö sinun mielestä ratkaisua odottaa aina vuoden loppuun, eikä päätöstä saisi antaa kesken vuoden?
Näitä ratkaisuja autoista on annettu kesken vuoden aikaisemminkin, pitäisikö tämäkin sitten lopettaa?

Se miksi esitin että päätökset tekniikasta kesken kauden oitäisi olla julkisia, perustuu juuri siihen että kaikki olisivat samalla viivalla.
Joku kysyy jostain asiasta tulkintaa, se ehkä annetaan, mutta vain hänelle. Ei tämäkään ole oikein.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ville pudas



Liittynyt: 18 Mar 2013
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 08.11.2014 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikansa tässä kun kaikki marisee joka saatanan säännöstä että on epäselvä tulkinta niin varmasti tulee selvyyttä ja harrastaminen vaikeutuu samalla. Jos säännöissä snotaan että vaihdelaatikko vapaa ja välitykset vapaat nii iha maalaisjärellä eikö se ny aika vapaa ole?
jos säännöissä sanotaan akseliväli saa muuttua +-5cm ei siinä puhuta muusta kuin akselivälistä ei paikasta vaikka joskus vuonna miekkajakirves on, tällä marisemisella saa kaikki säännöt pilalle.
anteeksi avautuminen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 08.11.2014 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni ratkaisuja ja päätöksiä voidaan tehdä kesken kauden, mutta nämä astuisi voimaan aina seuraavan kauden ensimmäisenä päivänä.

Helpoinhan se on autoja kontrolloida, jos kilpailijalta vaaditaan katsastuksessa suomenkielinen rekisteriote.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 08.11.2014 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tuokin on totta että tulkintoja on liikaa ja ne lisää epätietoisuutta, niistä pitäisi päästä pois.
Roiskeläpistäkin on ollut tänä vuonna monenlaista tulkintaa. Koska ne pitää olla molemmat kiinni ja koska ei. Siihen ei anneta vieläkään mitään sääntöä, joten voidaan tuomita miten sattuu, tai sitten niin että kesken lähdön tippuva voidaan hylätä. Sama takasumuvalon kanssa.
Karstulassa liigassa tuli kesken kilpailun määräys että molemmat läpät tulee olla kiinni autossa ähtöviivalla. Tavoittiko tämä määräys kaikkia joukkueita, en usko. Onneksi kaiketi viivalta poisottoja ei tapahtunut tämän jälkeen.
Tämäkin epäkohdan poistoon riittäisi muutama sana sääntöön. Auton pitää olla sääntöjenmukainen lähettäjän käskynalaisuudessa. Jos huomataan että se ei sitä jostain syystä ole, viivalta pois.
Jo vuosia on otettu auto viivalta tai lähdöstä pois jos se on vuotanut esim öljyä. Se ei ole perustunut sääntöön kuin vasta vuoden 2014 alusta.

Selkeyttä sääntöihin, ei sekaannusta Shocked

Palataan asiaan keväämmällä...
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 4 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)