Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Tarkennus jokamiehenluokan tekniikkasääntöön
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.12.2014 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miettisin tuon säännön ja kirjoitusasun uudelleen.
Miksi tehdä erittäin hankalasti valvottava sääntö? Kuka kaivaa ja mistä luotettavat faktatiedot esim piikkonokka Mossen tai Napakympin ( A40) akselinpaikkatiedoista tai oven sijainnit josta kaiketi on tarkoitus tuo mitata.

Minusta akselin rakenne ja paikka vapaa kunhan pyörät pysyvät alkuperäisen pyöränkotelon sisällä ja pyöränkoteloa siltäosin (eteenpäin) muuttamatta.
Hirveästi ei ole niitä autoja joista tuo kotelo on purettu, mutta paljon joissa paikkaa on muutettu mutta kotelosta on vielä jäljellä ainakin osa.
Akselivälin muutos edelleen +/- 5cm, jos se edelleen halutaan pitää säännössä.
Nyt sallittaisiin sellaisiin autoihin mikä tahansa jäykkä taka-akseli jossa se on ollut alkujaan ja autoihin jossa vetotapa muuttuu.
Jos on tarkoitus saada uusia ja ehjiä koreja mukaan, pitää mahdollisuus olla rakentaa sama kaikkiin, yhtä hyvä (tai huono) akselistorakenne.

Ihmettelen miten tuo esitys ja päätös on oikein muodostunut, josta Jarmo tuossa edellä kirjoittaa.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ville pudas



Liittynyt: 18 Mar 2013
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 02.12.2014 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Säännöissä kyllä lukee ton yllä olevan tekstin jälkeen että pyöränripustus ja akselistot ovat vapaat tai jotenki noin ja niin oli lampinenkin kertonut kysyttäessä sierran perän muutosta volvon peräksi eli ois suotavaa jos sääntö tarkennukset suunniteltas valmiiksi asti ennen niitten julkaisua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha-Matti Kontti



Liittynyt: 13 Kes 2008
Viestejä: 22
Paikkakunta: Jämijärvi

LähetäLähetetty: 02.12.2014 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleen liian vaikeeta.. Akselien paikka sekä tyyppi vapaa ja akseliväli +/-5cm, rajoittaa samalla riittävästi korin rakentamista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ville pudas



Liittynyt: 18 Mar 2013
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 02.12.2014 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Säännöissä kyllä lukee ton yllä olevan tekstin jälkeen että pyöränripustus ja akselistot ovat vapaat tai jotenki noin ja niin oli lampinenkin kertonut kysyttäessä sierran perän muutosta volvon peräksi eli ois suotavaa jos sääntö tarkennukset suunniteltas valmiiksi asti ennen niitten julkaisua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 02.12.2014 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleenkin sitä mieltä että tämä sääntö on täysin tarpeeton ja mahdoton valvoa. Miksi heti rajoittaa kardaaniautojen rakentamista kilpailukykyisiksi tuuppareita nähden? Onhan monessa laitteessa viety akseleiden siirto äärimmäisyyksiin, mutta tulisi enemmän kiinnittää huomiota siihen että akselien kiinnitykset on tehty tukevasti. (Yleensä taitaa ollakkin niissä joissa siirtoa on tehty). Yhtälailla akseleita siirretään tuuppareista joten tämän sääntö koskee myös niitä. Eli tuskin on tuupparimiehet tämän säännön takana? Tosin sitä on turha spekuloida tässä yhtään sen enempää.

Tuhottoman monta autoa tulisi tuolla säännöllä sääntöjen vastaisiksi ja täten suurin osa saisi varmaan purkutuomion, kuten tuolla aikaisemmin jo monesti mainittiin.

Kilpailijat ja varsinkin autojen rakentajat nyt varmaan haluisi tietää perusteita minkä takia tämä sääntö on nyt tehty?
Miten tulkitaan kaadetussa autossa, jossa väännetty ovi auki sorkkaraudalla mistä se oviaukko alkaa?

Emppu kirjoitti: "Minusta akselin rakenne ja paikka vapaa kunhan pyörät pysyvät alkuperäisen pyöränkotelon sisällä ja pyöränkoteloa siltäosin (eteenpäin) muuttamatta.
Hirveästi ei ole niitä autoja joista tuo kotelo on purettu, mutta paljon joissa paikkaa on muutettu mutta kotelosta on vielä jäljellä ainakin osa. "

Tarkoititko että jos kotelosta on jotain alkuperäistä jäljellä niin se on ok vaikka olisi kuinka iso? Varsin monessa fiatissa on tehty lähes kokonaan uusi kotelo ja sitä on jatkettu eteenpäin. Jos jotain alkuperäistä niin ok, mutta jos jatkettu eteenpäin niin sääntöjen vastainen? Monessa kardaanissa myös tehty suurempi kotelo esim piikkirenkaiden takia. (Jep sun lause oli vain ajatus ei kiveen hakattu sääntö)

Alla linkki kuvaan fiatista joka olisi sinun lauseen mukaan laiton vai laillinen? Smile
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1524617_10202888334154251_904852891_n.jpg?oh=cded118f3e4ef266d9d768fe855e3296&oe=55040039
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 02.12.2014 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo , ja nuita Miitrin esittämällä tavalla rakennettuja kardaaneja ja
tuuppareita on tänäpäivänä todella paljon !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.12.2014 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myönnän, esittämänikin on vaikea valvoa jos kotelorakennetta on jo muutettu. Joissain autoissa ne on jo niin mätiä että niitä joutuu senkin vuoksi rakentamaan uusiksi.
Vaikea keissi kaiken kaikkiaan.
Jos tuo sääntö astuu voimaan 2016, pitäisi löytyä helppo ja nopea tapa todeta akselin paikka.
Jos turvallisuushuoli on tämän asian takana kuten oletan, pitäisi kiinnittä myös humiota siihenkin kun penkit on viety taaksepäin. Näistä autoista on joskus erittäin hidasta päästä ulos onnettomustapauksissa.
Yhtään irronnutta taka-akselistoa en vielä ole kisassa nähnyt. Pyöriä on kyllä irronnut eri variaatioilla. Senkin olen nähnyt että auto kera kuskin on kannettu radalta piikeillä pois, kun kuski ei päässyt autosta ulos kaadon jälkeen.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jussi janhunen



Liittynyt: 27 Lok 2014
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 02.12.2014 23:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

muistaako emppu kemorasta immosen tepin escortin? kyllä takaa-ajettavuus pelasti tepin varmalta pyörätuolilta kun vetoakseli työtyi kuskin oven läpi tupaan..joo onhan näitä ääripäitä kuten esim naitiaisten autonrakentaja virtuoosi. en käsitä että niin ahtaita koppeja viitsii iitselle veistää että saa naapurin ovesta kaahia sisälle, ei mitään henkilökhtaista. hienoja autoja on mutta vähän ääripää. ja tuohon varsinaiseen akseliasiaan ei se henkan evk-liiga 240 volvo kyllä minun silmään kyllä mitenkään edukseen/ylivoimainen viivasta-lähtiä ollut vaikka akseli oli "puolessa-välissä" autoa. että kumma juttu on että saadaan pahaa oloa moisesta asiasta laaseri vaakoilla ja mittakepeillä kohta kellotellaan pyörännapoja.

pitäiskö kellottaa joku aika missä pitää pystyä poistumaan näistä ääripään-autosta "sapattipuku" päällä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 03.12.2014 00:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Autorobot vaan paikalle ja mitta kortti ja varmaan hyvä aloittaa katsastus ma illalla, voi sit samalla nykästä akselin paikalleen. Mikä tämän neronleimauksen on pierassu suustaan? P.S varmaan nyt kaikki ongelmat ratkeaa! Eikö tosta täysin turhasta jankutuksesta vois jo unohtaa ja sallia kaksi akselia yhtä autoa kohden ihan mihin kukakin haluaa ne panna... Mitä väliä missä ne kun vaan on. Vai nouseeko lisenssi piillä ja kaikkiin roskapönttöihin kasko niin ne menis tos akseli asian alla vähin äänin. Ketä ne akselin paikat oikeesti häiritsee niin nimiä vaan rohkeesti alle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Lähteenmäki



Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 163
Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA

LähetäLähetetty: 03.12.2014 01:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysyn vaan,miks ensin sallitaan ja sitten kiellettään Shocked Nyt järkikäteen ja selkeet säännöt.Ei pitäs olla paljon pyydetty. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 03.12.2014 06:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selkeyttä minäkin perään, ja sääntöjä jotka ovat luotettavan helppo valvoa.
Akselin siirrolla tai vaihdolla, oikein ja turvallisestu toteutettuna ei mielestäni menetetä mitään.

Asiaa enemmän miettineenä kysyn, onko sillä merkitystä onko akselia siirretty 5 tai 20 senttiä?
Mielestäni sillä on merkitystä miten koria joudutaan tällöin muuttamaan, heikentyykö sen rakenne.
Lähtokohtana aikaisemmin esittämälleni on tämä, ei se että miten paljon akseli siirtyy.

Autoja rakennetaan niinkin että kaikki akselistot vaihtuu alkuperäistä toiseen.
Sillä seikalla mikä niiden paikka on tämän jälkeen ei pitäisi olla merkitystä, vaan sillä miten ne on toteutettu ja kiinnitetty.
Moottoreita on vaihdettu ja siirretty jo pitkän aikaa, ne pääsääntöisesti kiinnitetty asianmukaisesti. Kerran olen nähnyt kun lippupisteellä liputettiin irroonneen moottorin takia, se oli esteenä radalla. Kyseinen moottori irtosi Fiatista, tämän jälkeen ne on pysyneet hyvin kiinni.

Penkkejä joudutaan siirtämään kun paloseinää siirretään. Se siirto on siis pakollista. Minä toin asian esille turvallisuussyystä, en siksi että jos siirto on "pakko tehdä", että se pitäisi kieltää. Tämä turvallisuusvaje pitäisi ottaa paremmin kyllä huomioon, ettei kuljettajan paikan siirtoa tehdä vain painopisteen vuoksi. Tähän samaan asiaan liittyy nascarverkon kiinnitykset. Ne on välillä kiinni nippusiteillä joka kohdasta. Miten tälläisestä tullaan ulos nopeasti? Ei mitenkään, se on nähty.

Nacarverkon kiinnitys: Ranisen Mikalla näin Reiskän Rähinöissä asiallisesti toteutetun kiinnityksen. Tässä "innovaatiossa" kiinnitys oli tehty käyttäen vanhoja turvavöiden osia jotka on todella nopea aukaista tarpeen tullen. Tälläsiä todellisia parannuksia turvallisuuten kaipaisin enemmän.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Janika Viita



Liittynyt: 15 Kes 2008
Viestejä: 23

LähetäLähetetty: 03.12.2014 07:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän varmasti nämä siirretyt aksilat on todella hyvin kiinni ja korit ei oo heikentynyt yhtään oli sitä aksilaa viety 20cm taaksepäin tai 50cm eteenpäin.. verrattuna sellaiset isäpapalta perinnöksi saadut kentti escortit missä on oma enkku perä samoolla pultiilla kiinni mitä tehtaalta lähtiessä ja kisaa ajettu jo 90 luvun alkupuolelta.. nyt vähän maalaisjärkiä.. tua sääntö ei toisi kun tuhottomasti hommia tehdä laillisia autoja.! Ja niinkun on mainittu kyllä tuolla säännöllä menisi paljon tuuppariakin hylkyyn..! Ps. On hienoa että on ruvennut tulemaan oikesti todella hyviä kartaaneja. T:Joni Viita
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 03.12.2014 07:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa mieltä. EVK-autojen "esiinmarssi" on tuonut paljon positiivista, järjestelyille taloudellellistakin lisää.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Marko Solkinen



Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 102
Paikkakunta: äetsä

LähetäLähetetty: 03.12.2014 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleen samaa mieltä, sääntö on täysin turha, ja ilmeisesti jonkun nettigalleriaitkujen vuoksi tehty? Vastustaako tuota siirtoa oikeasti kukaan joka autoja rakentaa?

Lisäksi, aivan mahdoton mitata ajetusta autosta, tässä mennään kuitenkin sitten loppupeleissä millitasolle onko se akseli 50 vai 51 milliä siirretty, nämä vanhemmat korit on jo tehtaalta tullessaan voinu heittää sen verran. Oviaukko on jo suhteellinen käsite muutaman kisan ajetussa autossa parin kylkikontaktin jälkeen, raideleveyskin muuttuu, milli tulee helposti lisää kun vähän vinoon mittaa vai onko jollain absoluuttisen oikea tapa mitata tätä tarkasti korin keskilinjan suuntaisesti? Säännön vois kirjoittaa muotoon "jos akseli näyttää liikaa siirretyltä, autolla ei saa ajaa?"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jarno Virta



Liittynyt: 01 Mar 2010
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 03.12.2014 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

markosolkinen kirjoitti:
Säännön vois kirjoittaa muotoon "jos akseli näyttää liikaa siirretyltä, autolla ei saa ajaa?"


Tuohon ei jätä mitään tulkinnan varaa Laughing

Mutta joo kyllä nämä pääosin hienosti tehtyjä on olleet.

Yksi mikä rajottas tätä on että pääkaari pitäs olla pyöränkotelon etupuolella, joitain vehkeitä nähny missä pääkaari takapyöränlinjassa koteloiden välissä, liekö päälläkin?

Takaa-ajettavuus itessään omasta mielestä parantaa turvallisuutta kun jalat ei oo niin keulassa ja alkup. ovipilarikin suojaa vaikka ovi aukeais kaadossa ym.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)