Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Tarttis tehdä !
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

MINIMI PAINOJEN NOSTO
50kg
25%
 25%  [ 27 ]
80kg
4%
 4%  [ 5 ]
100kg
8%
 8%  [ 9 ]
125kg
0%
 0%  [ 0 ]
150kg
3%
 3%  [ 4 ]
0kg
56%
 56%  [ 59 ]
Ääniä yhteensä : 104

Kirjoittaja Viesti
Jyri Sarin



Liittynyt: 01 Jou 2008
Viestejä: 37
Paikkakunta: Eura

LähetäLähetetty: 03.01.2009 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jarppe-78 kirjoitti:
Tere!

Asiasta on keskusteltu myös JM-Työryhmän puolella.
Itse olen sitä mieltä että mitään autoa ei saa ruveta ahdistamaan kiristämällä sääntöjä. Tehoja ei tulisi ruveta rajoittamaan. Muistettakoon että EVK-autoilla on jo nyt todella paljon vapaammat säännöt kuin esim."tuuppareilla".
On kylläkin totta että painotaulukot vaatisivat "päivitystä". Paljonko ja mihin kuutiotilavuusluokkaan niin se onkin harkittava kunnolla. Teho/painosuhteet tulisi tarkistaa.
Pääsääntöisesti olen siinä käsityksessä että nykyisiin sääntöihin ollaan melko tyytyväisiä. Minusta sääntöihin ei saisi tehdä kovinkaan suuria muutoksia muutamaan vuoteen.
Turvallisuuteen liittyviä sääntöehdotuksia täytyy tarkastella ahkerasti kyllä.

Tehoja ei sais rajoittaa, mutta turvallisuuteen pitäisi panostaa. Eikö toi tehojen rajoittaminen vaikuttaisi mitenkään turvallisuuteen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Niko Sipilä



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 43
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 03.01.2009 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun olen lukenut tuota väittelyä tuupparit vs. EVK:t, on pakko tarttua aiheeseen.
Monet EVK kuljettajat haluavat kirjoitusten perusteella, että tuupparit kiellettäisiin, tai ainakin niiden ylivoimaisuutta rajotettaisiin. Mutta miksi?
Kukaan ei kiellä evk-miehiä ostamasta, ja ajamasta tuupparilla, näin mahdollisuudet pärjätä olisi paremmat. Eikä tarvitsisi olla mikään ylihyvä tuuppari, mm. ihan kohtalaisia kuplia saa jo todella halvalla.
Tämä teksti saattaa vaikuttaa siltä, että itse olisin tuuppareiden kannalla. Vastaus on, että en ole! Mutta kyllä se on pakko myöntää, että hienolta se näyttää kun ne Fiatit viivasta lähtee, ei sille mitään mahda. Mutta siis minulle käy mitkä tahansa autot. Itse en tosin ole vielä yhtäkään kilpailua ajanut. EVK-kalustoille on jo muutenkin omia sarjoja ja paljon omaa, missä ei tuuppareilla ajeta. Kyllä niiden pitäisi alkaa riittämään.
Eikä sitten mitään herneitä nenään. Smile

Ja Hyvät uudet vuodet vielä jokaiselle! Smile
_________________
Rajala Racing Team
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Heikkilä



Liittynyt: 23 Mar 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Hartola

LähetäLähetetty: 03.01.2009 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

herneitä tuntuu olevan... mutta nämä ehdotukset eivät ole mitään tuuppari vastaisia HALOO! EIKÖ SE MENE PERILLE, ET TUUPPAREISSAKIN ON YLI PAINOISIA .. SE KEHITTÄIS LAJIA SAIS TEHDÄ UUDENPIIN KOREIHIN MYÖS TUUPPAREITA. ei se ole oikein et vain fiatit saa helposti minimi painoon... miettikääpä nyt oikeasti, en minäkään halua millään mopoilla ajaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa-Matti Junnila



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 03.01.2009 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ainakaan mun mielestä tartte tuuppareita kieltää taikka niiden ylivoimaisuutta rajoittaa. Syy miksi kannatan tuuppareiden kuristamista tai painorajojen nostoa on siinä että ne fiatit on oikeesti loppu jo nyt. Ihan oikeasti ei löydy helpolla (sellaisella rahalla mitä mun mielestä kuuluisi JM-aihiosta maksaa) ehjää takamoottorifiatin koria. Ja ehjällä tarkoitan sellaista jossa on helmat ja pohja sellaisessa kunnossa että niistä selviää paikkaamalla eikä tartte kokonaan uusia.

Takamoottoriauton tekemisen salliminen evk-autosta oli hieno uudistus. Nyt on kerrankin mahdollista rakentaa kohtuullisen kuntoisesta korista takatuuppari, mutta kauhee homma eikä kannata koska painaa 150 kiloa fiattia enemmän. Mutta jos painoraja olisi sellainen mihin pystyy etuvetoisen tekemään niin saattaisi korit alkaa uusiutumisen. Se että onko mun ajatuksissa mitään järkeä kenenkään mielestä on ihan jokaisen oma asia. Mielipidehän on samanlainen kun persereikä: jokaisella on sellainen ja kaikkien mielestä toisen semmonen haisee pahalle...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tero Tuomola



Liittynyt: 30 Tam 2008
Viestejä: 28
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 03.01.2009 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

- Turvallisuudesta ei koskaan keskustella liikaa jotenka kaarien vahvistaminen ihan varteen otettava vaihtoehto Exclamation
- Lisäpainot ovat mielestäni vaarallisia ja niistä 40 kg punnuksista luopuminen oli yksi parhaita päätöksiä Rolling Eyes
- EVK kalustoa tuskin kovinkaan helpolla saadaan tasaväkisiksi takamoottoristen kanssa mutta miten olisi rengassäännön lisävapauksia EVK kalustoon ? Jos niissä tosiaakin on 200+ hevosvoimia niin eiköhän esim rallirenkaita käytettäessi niistä hevosista olis lisäetua Rolling Eyes Rolling Eyes
- Ja lopulta kommentti joka niin usein esiintynyt eri kirjoituksissa: Palkintojen tason pudotus (hirsimökistä leikkimökkiin) varmasti vähentää takamoottoristen kilpavarustelua ja samalla jobbausta Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 03.01.2009 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mika74 kirjoitti:
herneitä tuntuu olevan... mutta nämä ehdotukset eivät ole mitään tuuppari vastaisia HALOO! EIKÖ SE MENE PERILLE, ET TUUPPAREISSAKIN ON YLI PAINOISIA .. SE KEHITTÄIS LAJIA SAIS TEHDÄ UUDENPIIN KOREIHIN MYÖS TUUPPAREITA. ei se ole oikein et vain fiatit saa helposti minimi painoon... miettikääpä nyt oikeasti, en minäkään halua millään mopoilla ajaa.


Painojen lisäys on vanhoihin koreihin joissain mielessä huono homma. Toki vanhemmat vähä pehmeemmät korit on montakymmentä kiloa ylipainoisia niin kuin täällä jo mainittiinkin pariin otteeseen. Pihassa yksi 600 jossa on pelkääjän puolella 30kg rautaa ja pelottaisi siihen lykätä vielä 50kg lisää rautaa. Painot on hitsattu ja pultattu koriin kiinni asiallisesti ei siinä mitään.
Kuplia harvemmin saa pikkukoneena painamaan 680kg, sillon pitää jo aika radigaalisti leikata rautaa pois korista. Painoa voi nostaa esim sillä että ei leikattais kaikkia tukipeltejä pois kyljistä jne jne. Tätä valvottaisiin vaikka katsastuksessa. Meilläkään ei ole pihassa kuin 1 auto joka painaa 680kg kaikki muut painaa yli 700kg ja kaikki takamoottorisia.
Lisäputkesta lattian rajaan on tuskin mitään haittaa. Olihan siitä viime putki lisäyksestäkin napinaa mistä tuskin mitään haittaa on koskaan ollut.

Tehoja ei tulisi rajoittaa ainakaan kaasuttimella. Ja muuta keinoa ei oikein tähä ole. Aina se niin on ollut että ne kellä on varaa tai paljon sponsoreita panostaa kalustoon ja tulee aina panostamaankin. Vakioluokkaa kun tästä ei tule ikinä syntymään.

Tuuppareita ja EVK autoja on turha kumpiakaan savustaa ulos lajista. Nämä kaikki kuuluvat lajiin jollain tavalla. Evk:lle on jo omat kisansa joten siitäkään ei tarvitse "ruinata"
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sami Poola



Liittynyt: 21 Maa 2008
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 03.01.2009 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wolsu kirjoitti:
Luulen että yleisö tykkää enemmin katsoa hienosti käyviä vehkeitä, kuin räkiviä ja paukkuvia evk kalustoa

mielestäni tuo on täyttä p*skaa... tai jos ei täyttä sitä niin ainakin suoranaista evk kalustojen halventamista!! minun mielestäni, joka siis olen pienestä asti kisoja seuraillut, ei siis hirveää ajokokemusta ole, on paljon hienompi katsella kisoja jossa muutkin autot pärjäävät kuin pelkät ne fiiatit, ja nostan siis hattua niille jotka tekevät/ajavat muilla kalustoilla kuin fiiateilla varsinkin sm-kisoissa! ja en siis mitenkään hauku fiiateilla ajavia!! tämä on ihan rehellinen mielipide
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Koivusalo



Liittynyt: 05 Hel 2008
Viestejä: 123
Paikkakunta: Ylistaro

LähetäLähetetty: 03.01.2009 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tosiaankaan lisäpainoja... Noihin lahoihin hytteihin kun isketään vielä 50-100kg lisäpaino niin mitäs sitten kun se irtoaa telineineen kun auto kaatuu...?

Rengaspuolelle pitäis evk kalustoon lisätä vapauttaa enemmän, kaikki siviili renkaat sallituiksi vaikka vanhat talvirenkaat (ilman nastoja), edes ei vetävälle akselille... Niitä on kuitenkin kaikilla nurkissa ylimääräisenä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 03.01.2009 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sycorex kirjoitti:
mielestäni tuo on täyttä p*skaa... tai jos ei täyttä sitä niin ainakin suoranaista evk kalustojen halventamista!! minun mielestäni, joka siis olen pienestä asti kisoja seuraillut, ei siis hirveää ajokokemusta ole, on paljon hienompi katsella kisoja jossa muutkin autot pärjäävät kuin pelkät ne fiiatit, ja nostan siis hattua niille jotka tekevät/ajavat muilla kalustoilla kuin fiiateilla varsinkin sm-kisoissa! ja en siis mitenkään hauku fiiateilla ajavia!! tämä on ihan rehellinen mielipide


Ja kartaanilla ja etuveto autolla pärjää myös nuorissa, naisissa, yleisessä kuin papoissakin! Vai onko jäänyt kisoissa se näkemättä?
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Antti Salmi



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 361
Paikkakunta: Keskeinen Suomi

LähetäLähetetty: 03.01.2009 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elekää ny poijaat... Mielestäni nyt on jo ihan hyvä. On EVK-sarjaa ja itte saa valita kisat joihin menee, onko EVK-luokkaa vai ei... Nyt on jo huomattavissa EVK-kaluston "heräämistä" myös sellaisissa talleissa joissa ei varsinkaan etuvetoisiin juuri vilkaistukkaan.
Jos haluaa ajaa tuupparilla, senkun ajaa ja ihan nykykalustolla (ittekkin ajan jos taas semmosia saa, onpahan yleisöllä hauskaa). SM-kisat ja muut "herras"kisat ovat sitten ihan oma lukunsa. Nyt esimerkiksi Talvimestaruudelle iso käsi EVK-luokan mukaanotosta. Voisiko isompaa askelta ottaa EVK-kaluston puolesta? EVK ja varsinkin etuvedot ovat vasta "nousemassa" ja nousu ei tapahdu yhdessä yössä. Enkä sitä tosiaan haluakkaan. Ei todellakaan olisi kiva ajaa A-finaalissa jossa 8kpl etuvetoja , vaan mukavampaa ohitella niitä jotka ovat paremmin irronneet viivasta ja jos just nyt tässä kisassa en vakiolla etuvedolla pärjännytkään, niin odotellaan seuraavaa.. Erilaisuus on toisinaan voimaa.
Jos epäilee ettei "vakio etuvedolla" pärjää, niin antaa muiden ajaa, mikä siinä on niin vaikeeta? Ostaa sitten 3000e vinskamin jos just tuossa kisassa haluaa olla ykkönen tai edes välierissä. Eipä noilla kyläkisa palkinnoilla ole voinut koskaan kehua (just hajos räikkä palkintotyökalusarjasta). Kukin tekee niinkuin itse haluaa ja kitinät pois. Ihme vinkunaa joka otsikossa. Ajaa jos huvittaa ja jos ei huvita ei aja, mutta turha täällä on kitistä. Harrastushan tämä edelleen lienee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sami Poola



Liittynyt: 21 Maa 2008
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 03.01.2009 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tiedän kyllä että evk kalustolla pärjää yleisessä ym. luokissa... minulla ei siis ole mitään valitettavaa tuupparien ja evk kalustojen välisistä eroista, oon vaan niin kyllästyny tohon jatkuvaan valitukseen että: "tuupparit on ylivoimasia" EI ole hyvä todiste viime vuoden talvimestaruus, opel kadett E etuveto lähdössä reippaasti jäljessä ja silti siellä tuupparien seassa oliko b-finaalissa... ja sitte on nämä tuuppari miehet jotka valittavat että evk kuskit ajavat törkeästi... mitä jos ongelma onkin vain tämä teidän vaalimanne fiiatin kesto eikä toisten ajotyyli... tämäkin siis mielipide että ihan turha vetää herneitä...
Lainaus:
Kukin tekee niinkuin itse haluaa ja kitinät pois. Ihme vinkunaa joka otsikossa. Ajaa jos huvittaa ja jos ei huvita ei aja, mutta turha täällä on kitistä. Harrastushan tämä edelleen lienee.
tuo on asia tekstiä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marko leino



Liittynyt: 11 Maa 2008
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 03.01.2009 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kappa12 kirjoitti:
Ei tosiaankaan lisäpainoja... Noihin lahoihin hytteihin kun isketään vielä 50-100kg lisäpaino niin mitäs sitten kun se irtoaa telineineen kun auto kaatuu...?

Rengaspuolelle pitäis evk kalustoon lisätä vapauttaa enemmän, kaikki siviili renkaat sallituiksi vaikka vanhat talvirenkaat (ilman nastoja), edes ei vetävälle akselille... Niitä on kuitenkin kaikilla nurkissa ylimääräisenä...
en ole kanssa lisäpainojen kannalla....mutta "noihin lahoihin hytteihin 50-100kg lisäpaino" ei kai niillä lahoilla pitäisi päästää edes ajamaan?? jos ei oma nuppi sitä ymmärrä, koska hytti on mätäpaska, olkoon sitte kartaani tai tuuppari, niin kyllä viimeistään aamun ensikatsastuksessa pitäisi kylmästi auto hylätä , eikä vain laittaa korttimerkintää "ruostevaurio korjattava" kas, kun se voi jo siinä kisassa tehdä ne "viimeiset lipat" ELI= katsastukseen vielä enemmän "jämäkkyyttä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marko leino



Liittynyt: 11 Maa 2008
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 03.01.2009 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mese kirjoitti:
Elekää ny poijaat... Mielestäni nyt on jo ihan hyvä. On EVK-sarjaa ja itte saa valita kisat joihin menee, onko EVK-luokkaa vai ei... Nyt on jo huomattavissa EVK-kaluston "heräämistä" myös sellaisissa talleissa joissa ei varsinkaan etuvetoisiin juuri vilkaistukkaan.
Jos haluaa ajaa tuupparilla, senkun ajaa ja ihan nykykalustolla (ittekkin ajan jos taas semmosia saa, onpahan yleisöllä hauskaa). SM-kisat ja muut "herras"kisat ovat sitten ihan oma lukunsa. Nyt esimerkiksi Talvimestaruudelle iso käsi EVK-luokan mukaanotosta. Voisiko isompaa askelta ottaa EVK-kaluston puolesta? EVK ja varsinkin etuvedot ovat vasta "nousemassa" ja nousu ei tapahdu yhdessä yössä. Enkä sitä tosiaan haluakkaan. Ei todellakaan olisi kiva ajaa A-finaalissa jossa 8kpl etuvetoja , vaan mukavampaa ohitella niitä jotka ovat paremmin irronneet viivasta ja jos just nyt tässä kisassa en vakiolla etuvedolla pärjännytkään, niin odotellaan seuraavaa.. Erilaisuus on toisinaan voimaa.
Jos epäilee ettei "vakio etuvedolla" pärjää, niin antaa muiden ajaa, mikä siinä on niin vaikeeta? Ostaa sitten 3000e vinskamin jos just tuossa kisassa haluaa olla ykkönen tai edes välierissä. Eipä noilla kyläkisa palkinnoilla ole voinut koskaan kehua (just hajos räikkä palkintotyökalusarjasta). Kukin tekee niinkuin itse haluaa ja kitinät pois. Ihme vinkunaa joka otsikossa. Ajaa jos huvittaa ja jos ei huvita ei aja, mutta turha täällä on kitistä. Harrastushan tämä edelleen lienee.
juuri näin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jouni Rautio



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 04.01.2009 01:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei minustakaa tuo lisäpainot oo oikee hyvä ratkasu. Rolling Eyes Jos perämoottoreitten ylivoimaa on pakko (?) saaha tasotettua jotenki, nii varmaa helpoin on valvoa ku rajotetaa kaasuttimen koko siihe 40 milliin ja kurkun halkasijalle kans joku maksimi. Ite en oo vaatimassa mitää tasotusta, mutta ehotimpaha vaa tuon. Mulle on aivan sama millä kukanenki ajaa, kuha ite saan ajaa Volvolla. Twisted Evil Eihä tuo munkaa Volovo oo ku 180kg ylipainonen. Laughing Ja eiköhä se äitiluonto tee ajan kuluessa tehtävänsä, eli Viijatit loppuu ja sitte joka mielii perämoottorilla ajaa nii tehkööt etukoneisista perämoottoreita. Siinähä se tuuppareitten painot nousee. Very Happy

Ja turvallisuutta jos halutaa nostaa, nii tupladiagonaali, sitte siihen etupääkaareen poikkiputki tuulilasin alareunan paikkeille ja se nurkkavahvistus myös toisellepuole pakolliseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari virtanen



Liittynyt: 27 Hel 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 04.01.2009 02:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaariputkien lisiä ja muita korin vahvistuksia on helppo tehdä noin 40kg.
Jos sitten 50kg. apparin lattiassa hitsattuna ja pultattuna ei pysy kiinnni niin miten ihmeessä 100kg.kuski +penkki voi pysyä kiinni kuskin puolella?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)