Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Päävirtakatkaisija

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
lada4



Liittynyt: 04 Lok 2015
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 22.11.2015 14:57    Viestin aihe: Päävirtakatkaisija Vastaa lainaamalla viestiä

No niin arvon foorumilaiset nyt tulis tyhmä kysymys joka vaivaa minua. Eli siis laitatteko tuon päävirran tappajan + vai - puolelle. Tarkoitus olisi tehdä laturiversioinen malli ( no nyt sitten tulee kommentteja, että heitä laturi mäkeen, mutta haluaisin, että on tuo moottoritehojen viejä mukana autossa koska olisi tarkoitus tehdä malli sut "helpolla" ja vähällä vaivalla).Siispä käytättekö noita 2 napaisia versioita vai ostatteko kalliilla noita 6 napaisia fia hyväksyttyjä katkojia. Ja jos jollain on laturi versioista autoa niin kertokaapa kuinka ootte järjestänyt tuon virran katkaisemisen, että täyttyy säännöt. Kyseeleepi tyhmä auton tuleva väsääjä Question Question Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Mäntylä



Liittynyt: 05 Tam 2014
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 22.11.2015 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

+kaapeliin oon laittanu 2napasen,laturin latauskaapelin "muistaakseni" jout vetämään katkaisijan ohi akku kaapeliin,muuten ei sammu,tuloo niin sanottu suljettu piiri ja käy niin kauan ku on pensaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 22.11.2015 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tarvi kallista kuusinapaista kun ostaa kaksi kaksinapaista.

Kytkee ne peräkkäin plussa kaapeliin siten että ensimmäikatkaisee koko virran ja toinen katkaisee laturin, sytytyksen, bensapumpun yms. käyntiin vaikuttavat sähköt.
Uulkoa tuleva vaijeri käyttää molempia kytkimiä samaan aikaan kun "hätänarusta" vedetään.

Sähköflektin, mahdollinen kiertovesipumppu kytketään ensimmäisen katkaisijan jälkee että ne jäävät pyörimään kun auton sammuttaa.

Ruiskuautoissa tuo kakois-katkaisimet hyvät että saa ohjausboksilla virran pysymään koko ajan vaikka moottori sammutetaan sillä jotkut boksit menee vikatilaan kun virrat on poikki.

Sitten jotkut rakentelee releillä tuon laturin virran saannin katkaisun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Keimo _



Liittynyt: 07 Tou 2014
Viestejä: 33

LähetäLähetetty: 23.11.2015 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=28166&cid=1234&path=0,896,923,1234&lang=

Siis toi on kallis?

Jos haluaa säästää, niin Ebaystä löytyy toi pelkkä kuusi napainen kytkin + vastus noin 16 eurolla kotiin kannettuna. Joskin kallis se on siltikin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pasi Helin



Liittynyt: 13 Tou 2008
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 23.11.2015 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa 90% laturillisista autoista olla toteutettu siten, että käytetään 2-napaista päävirtakatkaisijaa ja laturin latausjodin tuodaan akun + navalta tulevaan pisteeseen.
Tämä kytkentähän on mielestäni sääntökirjan vastainen, koska sielä mainitaan: "..Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit
(akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys,
sähköiset valvontalaitteet jne..)"

Eli kaksinapaisessa päävirtakytkimessä +navan ja korin välinen jännite ulottuu AINA laturille asti. Jos tämä latausjohdin menee rungon kanssa oikosulkuun, ei päävirtakatkaisija auta mitään.

6-Napaisessa kytkennän voi toteuttaa niin, että jännite katkeaa myös laturilta.

Mitään releitähän ei tuon säännön mukaan saa myöskään laittaa...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jani Koivunen



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 42
Paikkakunta: Raum o ai Raum

LähetäLähetetty: 23.11.2015 12:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jänniä systeemejä. Ostin itse Björkiltä tuon Keimon mainitseman kuusinapaisen kalliin(?) kytkimen ja se on korvakkeessa suoraan kiinni rungossa katkaisten miinuskaapelin. Koska autolla oli taipumus jäädä käymään laturin tuottaman sähkön johdosta ni kierrätin sytytysboksin plussan toisten kärkien kautta. Jo vain sammuu ja on sääntöjen mukainen.

Mikäänhän ei estä nikkaroimasta sääntöjen puitteissa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 24.11.2015 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Helpoin ja varmin on tuo kuusinapainen katkaisija.

Normaali kaksinapainen maksaa alkaen 5e niin jos hinta on näpertelyä isompi niin voi sen askarrella.

Ebaystä saa kaikenlaista kivaa halvalla mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta sieltä hankkia, valitettavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jarnol



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 25.11.2015 00:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollainen 6-napainen katkaisija on 21 euroo, jos ei tarvi muita katkaisijoita:
http://janicolracing.fi/tuote/beltenick-paavirtakatkaisija-fia-1209
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rally Race Fin



Liittynyt: 13 Huh 2010
Viestejä: 720

LähetäLähetetty: 18.12.2015 19:52    Viestin aihe: Ei ihan vitosella - mutta 6e = 2napa ja 6napa kakskymppii Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ihan vitosella mutta ... 2napa = 6e ja 6napa = 20e (pussissa mukana kytkentäkaavio)
- 2napa paavirtakytkin <> http://auto.kuvat.fi/kuvat/JM/2napa+edullinen.jpg
- 2napa paneeli 20e - jossa startti ja virtavalo <> http://auto.kuvat.fi/kuvat/JM/2napa_paneeli.jpg
- 6napa FIA Clubman versio = 20e <> http://auto.kuvat.fi/kuvat/JM/6napa+20e.jpg
- 2napa ja 6napa vertailukuvassa <> http://auto.kuvat.fi/kuvat/RalliRata/Paavirta.jpg
- monasti tarvitaan Tvedin <> http://auto.kuvat.fi/kuvat/RalliRata/Vetovaijeri_Kahvalla.jpg
- Rally Race 040-5656 899 ja kuvat http://auto.kuvat.fi/kuvat/
- JM valikkokin tulossa <> http://auto.kuvat.fi/kuvat/JM/
_________________
http://auto.kuvat.fi/kuvat/
http://www.nettivaraosa.com/rallyracefin
http://www.rallyracefin.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
juha-pekka salmi



Liittynyt: 01 Syy 2013
Viestejä: 31
Paikkakunta: huittinen

LähetäLähetetty: 26.01.2016 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllähän sen laturilla olevan auton saa sammuun 2-napaisellakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)