Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Ostin rempatun jokkismoottorin - ei mennyt ihan maaliin

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
039



Liittynyt: 25 Tou 2016
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 09.06.2016 06:27    Viestin aihe: Ostin rempatun jokkismoottorin - ei mennyt ihan maaliin Vastaa lainaamalla viestiä

Laitan viestin takaisin sillä ko. herra ei ihan itse tehdystä lupauksestaan huolimatta ole ottanut osaa remonttiin. Edellisen kerran yhteydenotto kesti, sillä puhelin oli kuulemma kadoksissa kolmisen päivää. Nyt on ollut kuusi päivää hoitaa oma lupauksensa kuntoon. Eli eipä kannata varmaan hengitystä pidättää täällä...

Noin keskimäärin ei varmaan kannattaisi luvata asioita joita ei ole tarkoitus pitää. Kuten allakin olen kirjoittanut, kyse on enemmän periaatteesta kuin mistään muusta - tosin eipä ko. kaveriakaan varmaan hymyilyttäisi jos joku olisi hänelle myynyt epäkuranttia tavaraa.

Pitkä sepustus alla Wink

Kauppoja on aina helppo tehdä – hyvän kauppamiehen kuitenkin tunnistaa siinä vaiheessa kun jotain odottamatonta tapahtuu, ja miten kyseinen tilanne hoidetaan - terveisiä siis vaan Pirkkalan suuntaan herra J.H:lle.

Ostin yllä mainitulta herralta hänen mukaansa “juuri rempatun” – joskin ulkoisesti erittäin ruman VW Kuplan moottorin. Yhteydenotto tapahtui siis toisaalla olleen ostoilmoituksen perusteella. Moottorin oli kuulemma (suora lainaus) “ vanha hölmö ukko” rempannut aiemmin jolta em. herra oli sanojensa mukaan ostanut harrastuksen pois kun myyjän poikaa ei jokkis sitten kiinnostanutkaan. Moottori oli kuulemma sen “verran hyvä ettei jokkikseenkaan kehtaa laittaa” – puristuksia vain hieman alas niin hyvin käy kadulle.

Myyjän mukaan moottoria oli käytetty “keväällä” kun oli trailerilta ajettu alas. Ostin koneen kun hinta oli mielestäni ihan kohtuullinen ja kaveri lupasi jopa toimittaa koneen samaan hintaan kotipihalle. Toimitus tapahtuikin sitten hieman nopeammin kuin alunperin sovittiin: kaikki vaikutti hyvälle, koneen myyjä oli oikein lupsakka seuramies ja kone nostettiinkin yksissä tuumin pakettiautoni kyytiin. Kaveri vielä hieman “kehaisi”, ettei jokkispiireissä huijailla kun valheella on lyhyet jäljet. Myyjä siis harrastaa jokkista – siksi tämän viestin tänne naputtelinkin.

Vein koneen tallille, asensin koneen pukkiin ja ryhdyin tutkimaan ostostani hieman tarkemmin. Tarkastin öljyt koneesta ja ne olivat hieman “litkua”. Proppu auki ja ulos ryöppyää öljyn&bensan sekoitusta. Ei ole öljyä nähnytkään. Otin tulpat auki ja tulpat pytyissä olivat eri paria, eri pituisia eivätkä rempatun koneen tulpan näköisiä niin sanotusti. Tässä vaiheessa tunnelmat olivat hieman aiempaa matalammalla. Vaihdoin öljyt moottoriin ja pyörittelin muutaman kerran siivapyörän päästä konetta ympäri. Virittelin sähköt paikoilleen ja pyöräyttelin konetta muutaman kerran testataillakseni josko kipinää tulisi. No ei tullut. Tarkistelin johtoja, pyörijää, kantta ja mitä nyt normaalisti tässä tilanteessa tarkistetaan. Käytin koneessa ollut tulppaa kipinän testaamisen. Kaikki vaikutti olevan kunnossa mutta kipinää ei vaan tullut. Vaihdoin toisen puolankin ja sama ongelma vaan jatkui. Sitten ymmärsin testata uudella tulpalla – kipinähän sieltä löytyi. Testasin kaikki neljä tulppaa joista kaksi oli pimeätä. No ainakaan näillä tulpilla tämä kone ei ole käynyt...

Konetta kevyesti starttaillessani pakoaukoista tulikin sitten mukavasti veden/ruosteen sekaista mönjää ulos. Tässä vaiheesssa totesin ettei kannata vaivautua enempää ja otin koneesta kannet pois vilkaistakseni mitä sisällä oikein on. Sisältä löytyi uudet männät ja sylinterit. Kannetkin olivat tässä vaiheessa asiallisen näköiset. Otin sylinterit pois ja tarkastelin niitä hieman tarkemmin. Kaksi sylinteriä on syöpynyt pilalle koneessa maanneen veden vuoksi – eivät siis enää ole ns. hoonaa ja käytä mallia. Testailin myös kansia asettamalla polttoöljyä palotiloihin. Toinen kansi vuotaa enemmän ja toinen hieman vähemmän. Kenties seetit ovat ottaneet siipeensä koneessa maanneesta vedestä - joka tapauksessa venttiilit vuotavat.

Otin yhteyttä koneen myyneeseen herraan, liitin mukaan kuvan yhdestä sylinteristä esimerkiksi, ja kysyin osallistuisiko hän uusien sylinterien hankkimiskustannuksiin. En maininnut esim. kansista mitään. Minkäänlaista vastausta ei ole luonnollisestikaan kuulunut. Ymmärrän tietenkin sen, että jokkiskoneen - ja minkä tahansa koneen - ostamiseen liittyy aina omat riskinsä. Niin ikään halpa ja hyvä ovat yleensä kaksi eri tuotetta etc. aforismeja voi toki tässä viljellä varmaan loputtomiin asti.

Ajattelin nyt vain jakaa ylläolevan infon teille jos joku on joskus ostamassa ko. herralta osia/konetta tai jotain muuta. Kannattanee olla hieman tarkempi kuin itse olin – tosin eipä tuollaista irtokonetta juuri testailla. Olen ollut sitä mieltä – ja olen edelleenkin – että miehen sanaan pitää pystyä luottamaan. Myyjä on kenties hyvässä uskossa myynyt koneen ja varmaan onkin keväämmällä käynytkin ihan hyvin. Huonosta säilytyksestähän nuo edellä mainitut ongelmat johtuvat .

Olisi kuitenkin ollut kovin mukava kun olisi ollut suoraselkäinen kaveri ja olisi edes vastannut kysymykseeni. Kielteinenkin vastaus on vastaus. Eihän näissä yksityisten välisissä kaupoissa mitään takuuta ole - joskin ostetun tavaran soisi vastaavan kuvausta. En kuitenkaan olisi ostanut kyseistä moottoria jos olisin tiennyt että kone vaatii purkamisen, uusia sylintereitä sekä kansityötä. Kuplan pytyt eivät maksa kovin paljoa, kansityö hieman enemmän mutta kyse on ennen kaikka kuitenkin periaatteesta. Niin ikään koneen purkaminen sekä kasaaminen vie aikaa, vaivaa ja muutaman lantin.


Viimeinen muokkaaja, 039 pvm 09.06.2016 20:25, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha Hytönen



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 439
Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala

LähetäLähetetty: 09.06.2016 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ottamatta enemmältä kantaa tähän asiaan voidaan yleensä todeta se, että monilla keskustelupalstoilla ei hyväksytä henkilöön kohdistuvia arvosteluja, ne kirjoitukset poistetaan ylläpidon toimesta varsinkin jos arvostelun kohteeksi joutunut vaatii sitä uhkailemalla "kunnianloukkaus" syytteellä. Kiinnostaisi tietää kuka poisti tämän jutun Jokkis netistä koska alkuperäinen kirjoitus ei ollut näkyvissä kovin kauan aikaa.......Tuntemattomaksi jäänyt henkilö oli kirjoittanut Suomi 24 palstalle tekstimuodon : huijari Hyttinen , kuvittelee että toiset maksavat hänen velkansa. Tämä kirjoitus aiheutti sen, että jouduin käräjille ja minut tuomittiin kolmen henkilön koplan ( asianomistaja, syyttäjä ja käräjätuomari ) ansiosta yli 5000 euron korvauksiin vaikka mitään todisteita minua kohtaan ei löytynyt, oli vain olettamus. Toiseksi olin ko:n tekstin kirjoitushetkellä yli 40 km:n päässä siitä kiinteästä nettiliittymästä josta kirjoitus oli lähetetty. joten minun oli mahdottomuus sitä kirjoittaa. "Oikeuden" Very Happy päätöksen jälkeen Käräjäoikeuden sihteeri oli lähettänyt "oikeuden" Very Happy päätöksen väärään sähköpostiosoitteeseen jonka vuoksi ensimmäinen kontakti asiasta tuli Ulosottovirastolta ja jouduin ulosottoon jota he eivät peruneet..... Ohjeena käytetyn VW moottorin ostajalle = ei ole kovin hankalaa avata esim. venttiilinkoppia ym. jonka jälkeen pääsee katselemaan moottorin kuntoa.
Ps. vaikka nimikirjaimeni ovat J.H en silti asu Tampereen lähistöllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
039



Liittynyt: 25 Tou 2016
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 09.06.2016 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poistin alkuperäisen viestin itse kun koneen myynyt herrasmies lupasi ottaa osaa osien hankintaan. Nyt kun näin ei kuitenkaan tapahtunut lupauksista huolimatta - ajattelin laittaa viestin takaisin infoksi muille. Ehkäpä olisi pitänyt vain editoida alkuperäistä viestiä?

Jokkis.netissä ei ole hyville / huonoille kauppakumppaneille palauteosiota, eli siksi laitoin tämän yleiselle puolelle. Toivottavasti en ole astunut kenenkään varpaille näin tehdessäni?

Ajattelin vain, että kukaties joku muu voi välttää kokemani ongelmat - jotka tosin ovat osittain sinisilmäisyydestäni johtuen itse aiheutettuja.

edit: sen verran vielä, että ymmärtääkseni kunnianloukkaukseksi ei hyvällä tahdollakaan voi laskea asioiden oikean laidan tuomista julki. Moottori ei ollut sellainen kuin sen sanottiin olevan ja se fakta ei muutu miksikään.

Juha Hytönen kirjoitti:
Ottamatta enemmältä kantaa tähän asiaan voidaan yleensä todeta se, että monilla keskustelupalstoilla ei hyväksytä henkilöön kohdistuvia arvosteluja, ne kirjoitukset poistetaan ylläpidon toimesta varsinkin jos arvostelun kohteeksi joutunut vaatii sitä uhkailemalla "kunnianloukkaus" syytteellä. Kiinnostaisi tietää kuka poisti tämän jutun Jokkis netistä koska alkuperäinen kirjoitus ei ollut näkyvissä kovin kauan aikaa.......Tuntemattomaksi jäänyt henkilö oli kirjoittanut Suomi 24 palstalle tekstimuodon : huijari Hyttinen , kuvittelee että toiset maksavat hänen velkansa. Tämä kirjoitus aiheutti sen, että jouduin käräjille ja minut tuomittiin kolmen henkilön koplan ( asianomistaja, syyttäjä ja käräjätuomari ) ansiosta yli 5000 euron korvauksiin vaikka mitään todisteita minua kohtaan ei löytynyt, oli vain olettamus. Toiseksi olin ko:n tekstin kirjoitushetkellä yli 40 km:n päässä siitä kiinteästä nettiliittymästä josta kirjoitus oli lähetetty. joten minun oli mahdottomuus sitä kirjoittaa. "Oikeuden" Very Happy päätöksen jälkeen Käräjäoikeuden sihteeri oli lähettänyt "oikeuden" Very Happy päätöksen väärään sähköpostiosoitteeseen jonka vuoksi ensimmäinen kontakti asiasta tuli Ulosottovirastolta ja jouduin ulosottoon jota he eivät peruneet..... Ohjeena käytetyn VW moottorin ostajalle = ei ole kovin hankalaa avata esim. venttiilinkoppia ym. jonka jälkeen pääsee katselemaan moottorin kuntoa.
Ps. vaikka nimikirjaimeni ovat J.H en silti asu Tampereen lähistöllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)