Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Markku Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 272 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 20.05.2018 12:40 Viestin aihe: Mustan lipun noudattamattajättämissääntö pois? |
|
|
Heräsi tuossa keskustelua mustan lipun noudattamattajättämissännön mielekkyydestä.
Nythän homma menee siten, että mustan lipun saanut joutuu sääntöjen mukaan poistumaan radalta heti tilaisuuden tullen. Ja ellei poistu, niin hänelle lätkäistään toinen musta noudattamattajättämisestä eli peli on joka tapauksessa pelattu vaikka ensimmäinen lippu poistettaisiin esim. vastalauseenlla.
Tämä asettaa sekä kilpailijan, että järjestäjän epäoikeudenmukaiseen asemaan. Kilpailija ei voi jatkaa vaikka hänen lipputilinsä tyhjennetäisiin ja siksi järjestäjä voi joutua maksamaan matkakustannukset ja palauttamaan osallistumismaksun.
Ehdotukseni on, että kilpailija jatkaa kisaamista normaalisti mustan lipun saatuaan. Ja jos lippu poistetaan, hän voisi jatkaa kisaamista lähdön sijoituksen mukaisesti.
MIllasia ajatuksia heräilee? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 21.05.2018 07:27 Viestin aihe: |
|
|
Crossissahan on tämä käytäntö ollut jo muutaman vuoden.
Toimii ainakin siellä.
On tilanteita jossa mv on liian lievä sanktio, ja m liian kova. Esimerkiksi peräänajoissa, työntämisissä jolla edessä menevä menettää sijoituksia.
Pitäisi luoda yksi liputus tuohon välille - mitä se voisi olla?
Esitys:
Liputus jolla sijoitusta pudotetaan?
Mikä tämä voisi olla nimeltään - vakava varoitus? Liputus mustavalkoisella kuten aikaisemminkin. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 21.05.2018 07:57 Viestin aihe: |
|
|
Mä olen pitkään kyseenalaistanut sääntöä, jolla muutettiin että mustalla lipulla ei saa enää jatkopaikkaa. Miksei sellaista voisi saada?
Mustalla ajosuoritus hylätään ja putoaisi lähdössään viimeiseksi, mutta saisi mahdollisen jatkopaikan ajokaavion mukaisesti, esim.alkuerissä. Jos myöhemmissä erissä otat mustan lipun, silloinhan ei normaalisti enää jatkopaikka olekaan tarjolla kun olet lähdön viimeinen.
Nyt esim.2-päiväisissä kisoissa ensimmäisen päivän alkuerissä voit lykätä edestäsi toisen pois ja ottaa sillä jatkopaikan suoraan toiselle päivälle. Missään kisassa ei ole ollut sellaista johtajaa, joka siitä antaisi mustan lipun, koska silloin kisa on ohi. Annetaan vaan mv, joka vielä poistuu kun toinen kisapäivä alkaa. Jos mustalla saisi kuitenkin vielä jatkopaikan, sitä uskallettaisiin näissäkin tapauksissa käyttää ja pudottaa kuski ensimmäisen päivän keräilyihin ottamaan vauhtia.
Muutoin olen ehdottomasti samaa mieltä Markun kanssa tuosta tupla-musta-ongelmasta, siinä ei ole tolkkua. Mielestäni mustalla pitäisi saada ajaa loppuun ja jos sitten vastalauseen myötä tilanne muuttuu, niin silloin pitää poistaa joko molemmat mustat tai olla antamatta se toinen musta jo kisatilanteessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Lehtinen
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 21.05.2018 08:16 Viestin aihe: |
|
|
Meikäläinen tätä mietiskeli asfalttikunkun aluetuomarina linjoilla oikein ääneenkin. Voisko se mennä niin, että mustasta lipusta ajotapa ko. lähdössä on erityistarkkailussa, mutta saa kuitenkin ajaa loppuun asti kilpaa tai pitää sijoituksensa. Tällöin sijotus vois pysyä jatkopaikalla ja mahdollisesta vastalauseesta/oikeusmurhasta olis kilpailijalle jotakin hyötyäkin.... Jos kuitenkin hölmöilee/ajaa päälle toisen kerran niin sitten otetaan toisella mustalla pois koko kisasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Lehtinen
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 21.05.2018 08:17 Viestin aihe: |
|
|
Meikäläinen tätä mietiskeli asfalttikunkun aluetuomarina linjoilla oikein ääneenkin. Voisko se mennä niin, että mustasta lipusta ajotapa ko. lähdössä on erityistarkkailussa, mutta saa kuitenkin ajaa loppuun asti kilpaa tai pitää sijoituksensa. Tällöin sijotus vois pysyä jatkopaikalla ja mahdollisesta vastalauseesta/oikeusmurhasta olis kilpailijalle jotakin hyötyäkin.... Jos kuitenkin hölmöilee/ajaa päälle toisen kerran niin sitten otetaan toisella mustalla pois koko kisasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 250 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 21.05.2018 09:00 Viestin aihe: |
|
|
Muutenkin mietinnän paikka keltaisilla lipuilla monessa paikassa ajetaan edellä ajava kiinni. Tästä pitäisi myös tosissaan antamaan mustaa lippua koska ei ole tasapuolista että edellä ajava noudattaa lippua ja hidastaa ja takaa tuleva ajaa kiinni ja saavutettuaan mahdollisesti hiema lykkää ja suorittaa ohituksen, johon ei olisi ollut mitään mahdollisuutta ilman keltaisia lippuja. Aina kun keltaisella lipulla tapahtuu kilpailemista pitää nimestä huolimatta kutsua torniin kilpailun johtajan juttusille. Vai odotetaanko siihen asti kun joku törmää tosissaan liputettuun esteeseen ja ljoku loukkaantuu pahasti! Tämä nyt vain kun mustasta lipusta puhutaan. Mutta tuo on kyllä asiaa jos tapahtuu oikeusmurha kuten askussa meinasi käydä nii pitäisi saada kilpailla maaliin asti Nikon ehdottamalla tavalla SUURENNUSLASIN alla jolloin vastalauseella oikaistu vääryys voiudaan korjata niin että vastalauseesta on hyötyä ja oikeusmurhan kokenut voi ja pystyy jatkamaan kilpailua! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 21.05.2018 09:18 Viestin aihe: |
|
|
Suurin syy miksi suoraa mustaa ei anneta on siinä että pelätään vastalausetta, sen tuomaa viivästystä kilpailuun.
Sijoituksia tiputtavalle liputukselle olisi todella tarvetta, myös koko vastalause käsittely ja sen tarpeellisuus ajotapahtumista tulevista liputuksista tulisi pohtia uudestaan. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 21.05.2018 15:41 Viestin aihe: |
|
|
Seuraava viesti tuli kiertotietä minulle pitkään harrastaneelta henkilöltä:
"Jokkista on ajettu AKK:n alla yli 40v ja ihmettelen ettei kukaan ole keksinyt tai edes kokeiltu jotain säälilähtöjä näille peräänajo "uhreille" tai muille jotka selkeästi menettävät selkeän jatkopaikan toisen kilpailijan törmäilyn takia. Näitä tietysti tapahtuu muissakin lajeissa, mutta jokkiksessa ehkä eniten? Ja nykyään, varsinkin isommissa kisoissa tuo jatkopaikan menetys jonkun päälleajon takia käy usein kalliiksi kun autoon on panostettu "vähän" enemmän. Keräily- ja välierälähtöjen jälkeen tuollainen säälilähtö tms. olisi varmasti mahdollista järjestää, semeissä ja finaaleissa vääryyttä kärsineille esim.mahdollisuus kolmeen lisäsuojaan tms? Vois vähentyä vastalauseetkin? Joku kenellä on enemmän järkeä, pystyisi varmaan kehittelemään jonkun tällaisen toimivan systeemin, edes kokeilumielessä. Ja edes arvokisoihin. Järkeä se tosin vaatii että pystyy jättämään ajokaavioon jonkun pelivaran näitä "uhreja" varten. Onko mahdoton ajatus?" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 21.05.2018 15:44 Viestin aihe: |
|
|
Joskus aikoja sitten on ainakin Porin kisassa minun toimesta testattu ja kokeiltu ns.LuckyLoser-systeemiä. Eli keräilyerissä pudonneet saivat tuoda arpalipun ja mahdolliset vajaat välierät täytettiin näillä arvotuilla kuskeilla. Sama välierissä tippuneiden osalta semeihin.
Tätä kokeiltiin, ja se toimikin, mutta taisi jäädä kaiken muun jalkoihin aikanaan. Tämä voisi olla konsepti tuohon edellä mainittuun ideaan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markku Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 272 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 21.05.2018 15:52 Viestin aihe: |
|
|
Hyviä huomioita.
Itse olen ollut pitkään sitä mieltä, että MV-lipusta voisi pudottaa sjoitusta vaikkapa parilla pykälällä. Tätä voisi käyttää erityisesti silloin, kun kaveri pyöräytetään edestä jatkopaikalta pois ja tietysti muustakin pienemmästä tötöilystä.
Isot virheet pitää karsia pois Mustalla, mutta jotenkin kaikkien osapuolien oikeusturva täytyisi säilyä. Vastalauseella, siis hyväksytyllä, pitää pääästä jatkamaan kisaa puhtaalta pöydältä. Tämän hetkinen Musta-sääntö radalta poistumiskäskyineen ei tätä toteuta millään tavalla. Lisäksi alkuhässäköissä lipun saaneet ovat huonommassa asemassa kuin loppumetreillä mokailleet. Tämän jälkimmäisen porukan sijoitus pystytään palauttamaan, jos he ovat maaliin asti päässeet, mutta alkupuolella lipun saaneiden kisa on ohi riippumatta siitä hyväksytäänkö vastalause vai ei. Ei siinä paljoa matkarahat tai palautettu osallistumismaksu lämmitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 21.05.2018 20:06 Viestin aihe: |
|
|
Timo kirjoitti: | Joskus aikoja sitten on ainakin Porin kisassa minun toimesta testattu ja kokeiltu ns.LuckyLoser-systeemiä. Eli keräilyerissä pudonneet saivat tuoda arpalipun ja mahdolliset vajaat välierät täytettiin näillä arvotuilla kuskeilla. Sama välierissä tippuneiden osalta semeihin.
Tätä kokeiltiin, ja se toimikin, mutta taisi jäädä kaiken muun jalkoihin aikanaan. Tämä voisi olla konsepti tuohon edellä mainittuun ideaan? |
Tää on hyvä.Lähdöt saadaan täytettyä,ja kilpailua on joka lähdössä!Kukaan ei saa jatkopaikaa "Ilmaiseksi". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Helldorado
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 22.05.2018 05:12 Viestin aihe: |
|
|
Vähän offtopic mutta...
Minun mielestä liputuksille pitää saada selkeämpi linja..
Olen kuullut miten joissakin tapauksessa tuomarit arpoo oliko tilanne lipun arvoinen, sitten se jätetään antamatta.. Kun lajia pyritään siistimään mm. peräänajoista, kiilaamisista ja työntämisistä niin lippujen pitäs olla pelote eikä semmonen jolla ei välttämättä ole väliä vaikka saisikin mustavalkoisen jostakin tilanteesta.
Mitenkäs jos mustasta perutaan vaikka tarjous oikeus?
Tai että saat jättää yhden suojan?
Tupla mustasta tarjoukset pois?
Auton korjaaminen päälleajojen tms. jälkeen vituttaa ihan yhtä paljon oli auto "halpa" tai vähän parempi. Ei se sääli jatkopaikka siinä vaiheessa paljoo mieltä lämmitä..
Mitäs tämmönen ajatus herättää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markku Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 272 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 24.05.2018 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Voisikos raippa-asteikko olla tälläinen:
MV = varoitus
MV1 = varoitus + sijoituksen pudottaminen yhdellä pykälällä
MV2 = varoitus + sijoituksen pudottaminen kahdella pykälällä
M = ajosuorituksen hylkääminen, voi ajaa lähdön loppuun, sijoitus lähdössä sääntöjen 6.13 kohdan mukaan, kilpailu jatkuu ajokaavion mukaan
2xM = ajosuorituksen hylkääminen, voi ajaa lähdön loppuun, suljetaan ko. luokan kilpailusta
2XMV olisi edelleenkin M |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pullonkaula
Liittynyt: 12 Maa 2014 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 24.05.2018 19:12 Viestin aihe: Muutos on tarpeen |
|
|
Aika hyvää keskustelua täällä. Tuon rangaistusasteikon porrastamisen voisi tehdä niin että siinä otetaan huomioon rikkeen laatu ja siitä saatu hyöty. Mielestäni aina jos toisen kilpailu päättyy toisen peräänajoon, täytyy toisenkin kilpailun päättyä. Mustavalkoisessa lipussa ei ole mitään rangaistusvaikutusta näissä tilanteissa. Kerran kuullut peräänajajan kertovan syyksi teolleen sen, että edellä mennyt jarrutti liiaksi ja hän olisi mennyt kovempaa. Varmaan näin, mutta jos peräänajot saadaan sanktioitua kunnolla, alkaa porukka ehkä ajamaan toista linjaa takana, joka muutenkin on edellytys ohituksen onnistumiseen ilman päälleajoja.
Näissä tilanteissa vastalauseita on varmaan turha odottaa laadittavan, kun kuitenkin käydään katsomassa peräänajetun autoa niin sieltähän se näkyy kuka teki mitä. Tietysti evk-autoilla tilanne on toinen kun peräänajo ei samalla prosentilla aiheuta täystuhoa, mutta yhtä lailla ajoa sielläkin saisi siistittyä.
Kannatan ehdottomasti ideaa liputusten vaikutuksesta sijoituksiin, esim putoaminen ensimmäiselle putoajan paikalle jos jatkopaikka on saavutettu sääntöjä rikkovin keinoin. Sitten jos vielä onnistuu ohittamaan ja pääsee jatkopaikalle olisi paikkansa ansainnut, en vain tiedä onko tällaista mahdollista toteuttaa kun tarvittaisiin silmäpareja laskemaan yhden kilpailijan touhuja, törmäilyä ja ohituksia yhdessä lähdössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pullonkaula
Liittynyt: 12 Maa 2014 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 24.05.2018 20:07 Viestin aihe: Re: Muutos on tarpeen |
|
|
Pullonkaula kirjoitti: | Aika hyvää keskustelua täällä. Tuon rangaistusasteikon porrastamisen voisi tehdä niin että siinä otetaan huomioon rikkeen laatu ja siitä saatu hyöty. Mielestäni aina jos toisen kilpailu päättyy toisen peräänajoon, täytyy toisenkin kilpailun päättyä. Mustavalkoisessa lipussa ei ole mitään rangaistusvaikutusta näissä tilanteissa. Kerran kuullut peräänajajan kertovan syyksi teolleen sen, että edellä mennyt jarrutti liiaksi ja hän olisi mennyt kovempaa. Varmaan näin, mutta jos peräänajot saadaan sanktioitua kunnolla, alkaa porukka ehkä ajamaan toista linjaa takana, joka muutenkin on edellytys ohituksen onnistumiseen ilman päälleajoja.
Näissä tilanteissa vastalauseita on varmaan turha odottaa laadittavan, kun kuitenkin käydään katsomassa peräänajetun autoa niin sieltähän se näkyy kuka teki mitä. Tietysti evk-autoilla tilanne on toinen kun peräänajo ei samalla prosentilla aiheuta täystuhoa, mutta yhtä lailla ajoa sielläkin saisi siistittyä.
Kannatan ehdottomasti ideaa liputusten vaikutuksesta sijoituksiin, esim putoaminen ensimmäiselle putoajan paikalle jos jatkopaikka on saavutettu sääntöjä rikkovin keinoin. Sitten jos vielä onnistuu ohittamaan ja pääsee jatkopaikalle olisi paikkansa ansainnut, en vain tiedä onko tällaista mahdollista toteuttaa kun tarvittaisiin silmäpareja laskemaan yhden kilpailijan touhuja, törmäilyä ja ohituksia yhdessä lähdössä. |
Ai niin no se tuli sitten mieleen että millä se tötöillen ohitellut siirretään sinne ensimmäisen putoajan paikalle kesken lähdön, että olisi mahdollisuus ottaa uudestaan ne ohitukset.. Ei aina leikkaa kerralla.. Mutta kyllä tähän on varmaankin mahdollista keksiä joku keino ja onhan tässä keskustelussa jo paljon ideoita esitettykin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|