Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ari virtanen
Liittynyt: 27 Hel 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 03.03.2008 12:46 Viestin aihe: 8V-16V |
|
|
Mitä mieltä olette siitä , että uusilla säännöillä kuplassa ja 126 fiiussa saa olla kaksi kaasuttimen kurkkua kun kone on kahdeksanventtiilinen,mutta jos kone on 16v siinä saa olla neljä läppärunkoa (alkuperäistä) ja 8V:n ja 16V:n minimipainot ovat samat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jari-Pekka Niskanen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 35 Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
|
Lähetetty: 03.03.2008 13:13 Viestin aihe: |
|
|
A) "Moottorissa saa olla yksi kaksikurkkuinen tai kaksi
yksikurkkuista (toimivia kurkkuja) kaasutinta. Kaasuttimen
kurkun läpimitta saa olla enintään 50 mm. Edellä
mainittujen rajoitusten jälkeen kaasuttimet ovat vapaat
(katso poikkeukset)."
B) "Nämä kaasutinta koskevat säännöt eivät koske kardaanivetoisia,
etuvetoisia eikä kaksitahtimoottoreita,
joissa kaasuttimet ovat vapaat."
C) "Takamoottorisissa autoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös 16-venttiilistä enintään 1650 cm3 moottoria
mutta vain kaasutinversiona. Tällaisen muutoksen saa
tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi."
D) "Niissä autoissa, joissa käytetään automalliin kuuluvan
moottorin asemasta oman tai toisen valmistajatehtaan
enintään 1650 cm3 moottoria, kaasuttimen läpän
halkaisija saa olla enintään 45 mm. Mitta mitataan läpän
akselin suuntaisesti."
Eli takamoottorisessa, jossa alle 1650cm3 16V kone saa käyttää vain kaasuttimia (kohta C). Kohdassa A on esitetty kaasarisääntö ja kohdassa B kardaaneja, etuvetoja ja kaksitahteja koskeva poikkeus. Eli kaksi kurkkua, läppä max 45mm (kohta D). Ehtii semmosellakin 126:lla, Kuplalla, Jaltalla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 03.03.2008 15:58 Viestin aihe: |
|
|
Missäs 16-tappisessa koneessa on "vakiona" läppärungot? Ihte ainakin ahistavaksi noissa ruiskuvirityksissä on tullut tuo alkuperäinen imusarja / kaasuläppä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jari-Pekka Niskanen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 35 Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
|
Lähetetty: 03.03.2008 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Oiskoon Hayabusa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Arttu Tikkala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 107 Paikkakunta: Ylihärmä
|
Lähetetty: 03.03.2008 16:28 Viestin aihe: |
|
|
Mese kirjoitti: | Missäs 16-tappisessa koneessa on "vakiona" läppärungot? Ihte ainakin ahistavaksi noissa ruiskuvirityksissä on tullut tuo alkuperäinen imusarja / kaasuläppä. |
Mua alkoi ahistaa koko ruisku niin päätin heittää menemään Eli jos joku tarvii mi16 ruiskun osia niin laittakaa privaa! (Edit: taidan pitää vielä itellä noi osat jos vaikka joskus tarvis!) _________________ .
.
.
http://www.tikkar.net
.
http://www.facebook.com/groups/323254746378/?ref=ts&fref=ts
.
.
Viimeinen muokkaaja, Arttu Tikkala pvm 30.03.2008 19:03, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari virtanen
Liittynyt: 27 Hel 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 03.03.2008 16:40 Viestin aihe: 8V/16V |
|
|
Parhaat ovat Hondan v.94-96 Vtecissä,ja saa käyttää koska kuplaa ja 126 fiuja on valmistettu v.90 jälkeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 03.03.2008 18:11 Viestin aihe: |
|
|
16V-konetta saa käyttää autoissa, joita on valmistettu 1990 tai sen jälkeen. Jos moottori on VIERASMOOTTORI niin ei saa käyttää kuin yhtä kaksikurkkuista tai kahta yksi kurkkuista kaasutinta.
Jos taas siirrät auton OMAN MOOTTORIN takakonttiin niin suurin sallittu kuutiotilavuus on 1650 ja autossa saa olla alkuperäinen ruisku.
Näin se sääntö ainakin suomenkielellä on kirjoitettu sääntökirjaan, tulkinta on sitten kokonaan eri juttu.
Eli kuplissa ja vanhoista Skodissa, Fiateissa ym. aina kaasutin, uudemmissa takamoottorisiksi muutetuissa autoissa voi olla myös alkuperäinen ruisku.
EDIT. säännöillä on ilmeisesti kuitenkin yritetty rajata ruiskut pois kaikista takamoottoriautoista, mikä varmaan on ihan perusteltua.
Viimeinen muokkaaja, JV pvm 03.03.2008 19:39, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari virtanen
Liittynyt: 27 Hel 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 03.03.2008 19:06 Viestin aihe: 8V/16V |
|
|
En halua kinata nimimerkkien kanssa,siksi ehdotan ,että soittakaa vaikka lajiryhmän puheenjohtajalle niin päästään asiaan (siis siihen , että onko tässä säännössä mitään järkeä). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jori Hietamäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 03.03.2008 20:17 Viestin aihe: |
|
|
väitelläänkö tässä nyt siittä että missä koneessa on parhaimmat läppärungot vai siittä että saako perämoottoreissa käyttää ruiskua?
itsehän olen sitä mieltä et parhaimmat on 4A-GE:n 20v versioissa, varsinki black topis |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari virtanen
Liittynyt: 27 Hel 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 04.03.2008 22:01 Viestin aihe: 8V/16V |
|
|
Hyvät nimimerkit , olette oikeassa ,tilanne on muuttunut siitä kun huhut uudesta"superautosta" (norsunpapanasta) vuoden vaihteessa alkoivat levitä.
Laitoin lajipäällikölle kirjallisen kysymyksen tammikuun alussa koskien ko.asiaa. Lajipäällikkö siirsi kysymyksen lajiryhmälle jonka kanta oli , että saa olla 16v alkuperäisellä ruiskulla kuplassa ja 126:ssa.
Tosin sain s.postia , että varmaan ei mahdu vtec konehuoneeseen -akselivälit
ja konepellit mitataan katsastuksessa.
Nyt lajiryhmäkin on lukenut mitä säännössä lukee,hyvä niin!
Tilanne on siis läppärunko-vtec osalta selvä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 05.03.2008 08:30 Viestin aihe: Ei taida olla ihan näin.. |
|
|
Sääntökirjassa lukee yksiselitteisesti:
"Takamoottorisissa autoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös 16-venttiilistä enintään 1650 cm3 moottoria
mutta vain kaasutinversiona. Tällaisen muutoksen saa
tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi."
Eli vain kaasuttimilla, ei rusikuja. Tämä oli myös Saarion kanta, kysyn asiaa vielä Sulkavalta.
Jos asiaan on tullut muutos sääntökirjan julkaisemisen jälkeen, olisi mukava tietää mistä sen pääsee varmistamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 30.03.2008 18:56 Viestin aihe: |
|
|
Asiaan saatu vastaus myös Sulkavalta: EI ruiskuja vierasmoottorisiin takamoottoriautoihin.
OMAN moottorin voi siirtää takakonttiin ruiskuineen, joten olisiko esim. Civic V-TEC kuplan laatikolla seuraava arvokisojen suosikkiauto, mielenkiinnolla jäädään seuraamaan... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Peippo
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 4 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 31.03.2008 16:54 Viestin aihe: Peugeot |
|
|
Siis peugeot 205 1.6 muutetaan omalla moottorilla takamoottoriseksi niin saa käyttää ruiskua?Voisiko joku vahvistaa asian? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 01.04.2008 07:16 Viestin aihe: |
|
|
Saa käyttää, on itsellä vähän samanlainen suunnitelma, sen vuoksi sitä olen kysellytkin AKK:sta. Säännöt määräävät säilyttämään ilmamäärään vaikuttavat osat eli imusarjan ja läpän, muuten ruisku on kokolailla vapaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Kemppainen
Liittynyt: 29 Hel 2008 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 01.04.2008 11:42 Viestin aihe: |
|
|
no entäpä sitte kartaanit. Jos auto on esim. -91 valmistettu vain kaasarina niin saako laittaa toisen automerkin 16 v ruiskumoottorin vai jos laittaa ruiskun pitääkö olla auton alkuperäinen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|