Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Niskatuet
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Timo Pohja
Site Admin


Liittynyt: 15 Tam 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Vilppula

LähetäLähetetty: 11.09.2009 06:20    Viestin aihe: Niskatuet Vastaa lainaamalla viestiä

Turvallisuustyöryhmä tiedottaa – Niskatuen käyttö

Niskatuet oikein päin, käyttötapoja on vain yksi.
Eri lajeissa on havaittu käytettävän niskatukea eri tavoin. Niskatuen käyttösuunta ei riipu tapauksesta tai
autourheilulajista, vaan tukea tulee käyttää aina ehdottomasti oikein päin ja valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Yleisimmissä malleissa halkio-/kiinnitysosa tulee eteenpäin ja tuen paksuneva osa taaksepäin. Väärin päin
asennettu tuki voi olla vaaraksi kaularangalle törmäystilanteissa.

Turvallisuustyöryhmä



Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JJo



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 73

LähetäLähetetty: 11.09.2009 06:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs mieltä turvallisuusryhmä on tasapaksuista malleista joissa kaulurin päät ei yllä toisiinsa kiinni? Esim. mallia OMP.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teppo Kankare



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 41
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.09.2009 08:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JJo kirjoitti:
Mitäs mieltä turvallisuusryhmä on tasapaksuista malleista joissa kaulurin päät ei yllä toisiinsa kiinni? Esim. mallia OMP.


Ja MOMO:ssa mielestäni sama homma. Jos laittaa kiinntyksen eteen ei leuan alla ole minkäänlaista tukea. Ei loogisesti ajateltuna ainakaan voi toimia parhaalla mahd. tavalla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 11.09.2009 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fysioterapeutit yms sanovat että niskanikamat kestää taivutusta eteenpäin, mutta ei juurikaan taaksepäin.

Edelleenkin siihen voisin puuttua viivallamiten niitä niskatukia roikotetaan mahassa asti. Onhan se jokaisen oma häpeä, mutta tuokin olisi yksi hyvä syy ottaa pois viivalta. Voisi sen koommin oppia pitämään sitä kunnolla. Tietysti sen voi oppia myös kantapään kautta, kaataa tarpeeksi rajusti ja sitten onkin kuukauden kiinteä niskatuki. Rolling Eyes Sori meni paikoittan OT:n puolelle.
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Teppo Kankare



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 41
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.09.2009 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä hirveesti pääse taaksepäin niska taipumaan kun penkin selkänoja tulee vastaan. Turvavöillä pysyy aika hyvin penkissä kiinni...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Janze



Liittynyt: 21 Maa 2008
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 11.09.2009 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ihmetellyt tuota Akk:n tiedotetta sen ilmestymisestä, ettei siinä huomioida, että on olemassa muitakin niskatukimalleja kuin tuo ylhäällä kuvassaoleva. Itsellä esim. on semmonen perinteinen "hevosenkenkä"-malli merkkiä Pirka. Kyseinen malli on juurikin sellainen, jossa tuen päät ei yletä toisiinsa.



Korjaus 15.9.2009:

Lainaus:
Asiaa niskatuen oikeasta käytöstä. Turvatyöryhmän tarkoittama yleisin kaulurimalli tarkoittaa nimenomaan "hevosenkenkämallia" . Pirkan vanhalta sivustoilta kaivettu ohje on väärä,johtuen siitä, että asiasta oli silloin väärää tietoa kun ohjetta tehtiin. SIIS LAJISTA RIIPPUMATTA KAULURI OIKEIN PÄIN, TARRA ETEENPÄIN.


T Jouko Puhakka
turvallisuuskouluttaja


Viimeinen muokkaaja, Janze pvm 15.09.2009 10:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Matilainen



Liittynyt: 01 Lok 2008
Viestejä: 34
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 11.09.2009 12:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo oli apua... Tosin muistin juurikin näin mitä Pirka ohjeistaa...
Mutta nyt nämä ihanat päättäjät huomaa ettei tommonen tuki ole riittävä...
Toivottavasti näin ei käy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Niina Lähteenmäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 142

LähetäLähetetty: 11.09.2009 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on Momon niskatuki ja pidän sitä tarra edessäpäin koska silloin sen saa kiristettyä kunnolla.
Kaatoja ja muitakin töytäröintejä on tullut ja koskaan en ole niskoja loukannut.
Useasti näkee kun se tarra on takana niin niskatuki roikkuu rinnan kohdalla, mietinpä vain että onko se turvallinen silloin ja käyttötarkoituksen mukainen Rolling Eyes
_________________
Team Perat
Niillä mennään mihin ranteet riittää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
pive



Liittynyt: 22 Tam 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Juuka

LähetäLähetetty: 11.09.2009 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked

Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 13:05, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Marko78



Liittynyt: 06 Lok 2008
Viestejä: 16
Paikkakunta: Toholampi

LähetäLähetetty: 11.09.2009 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kartano kirjoitti:
Eipä hirveesti pääse taaksepäin niska taipumaan kun penkin selkänoja tulee vastaan. Turvavöillä pysyy aika hyvin penkissä kiinni...


Valitettavasti kaikki ei vain kiristä vöitä kunnolla. Moni "roikkuu" vöiden varassa eteenpäin jolloin jää kuskin ja penkinväliin tyhjää. Eipä taida löysistä vöistä olla juuri apua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Pohja
Site Admin


Liittynyt: 15 Tam 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Vilppula

LähetäLähetetty: 15.09.2009 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa niskatuen oikeasta käytöstä. Turvatyöryhmän tarkoittama yleisin kaulurimalli tarkoittaa nimenomaan "hevosenkenkämallia" . Pirkan vanhalta sivustoilta kaivettu ohje on väärä,johtuen siitä, että asiasta oli silloin väärää tietoa kun ohjetta tehtiin. SIIS LAJISTA RIIPPUMATTA KAULURI OIKEIN PÄIN, TARRA ETEENPÄIN.


T Jouko Puhakka
turvallisuuskouluttaja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Marko78



Liittynyt: 06 Lok 2008
Viestejä: 16
Paikkakunta: Toholampi

LähetäLähetetty: 15.09.2009 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota juuri mietein oli EA2-kurssilla kouluttajan kanssa puhetta juuri tästä. Esim. Liikenteessä näkee monesti, että auton penkin niska tuki on säädetty pään taakse ja oikea paikka olisi nimen mukaan NISKAN kohdalla. Törmätessä pää menee aluksi eteenpäin ja taaksepäin tultaessa jos pää iskeytyy niskatukeen ja hartiat selkänojaan lyö leuka lähes rintaan ja niskassa tapahtuu tuhoa tämä on se liike jota niska ei kestä. Jos niskatuki on oikeassa paikassa ei tätä leuan rintaan lyömistä tapahdu ja niska on silloin suojatumpi. eli kisa tilanteeseen verratessa tuo vastaa tuo tarra edessä tätä "siviili"auton niskatukea oikessa paikassa eli niskan korkeudella. Suurin osa liikenne onnettumuudessa niskan loukkaantumisista johtuu juuri siitä että niska tuki on ollut pään takana...
Laitammehan siis tarran eteenpäin näissä hevosenkenkä malleissa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niko Keronen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 56
Paikkakunta: Pyhäselkä

LähetäLähetetty: 15.09.2009 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, olen hiukan eri mieltä. Sivililiikenteessä vanhakäsite on "niskatuki" oikeampi nimi on "pääntuki". Eli pääntyki pitää olla niin ylhäällä että takaraivo ottaa tukeen kiinni. Jos pääntuki on niskan kohdalla niin törmäys tilanteessa pää retkahtaa ruoskan sivalluksen omaisesti pääntuen yli
ja niska nikamat vaurioituu. Uusissa autoissa on "aktiivisia pääntukia" esim. Volvolla törmäystilanteessa pääntuki liikkuu eteenpäin ja ylöspäin varmistaen ettei niskat pääse "retkahtamaan". Hyvällä ajoasennolla on hyvinpaljon merkitystä kolaritilanteessa. Eli penkin selkänoja lähes pystyssä ja turvavyöt tiukalla, eikä siten että pääntuki näkyy takasivu ikkunasta ja vyö vain "vetäisty" poliisia varten mahan yli.

Itse olen pitänyt kilpailussa niskatuke tarra taakse päin avokypärän kanssa.
Mielestäni se näin tukee parhaiten. Riippu tietenkin onko penkki ja ajo asento
millainen. Jos penkki on kaudelta miekka ja penkki laitettu kallelleen ei penkistä silloin pään heilumiseen ole apua.

Itsellä penkki on aika pystyssä ja kun niskatuki on tarra taakse päin, vyöt tiukalla ei pää nyökkää eteen päin kuin hiukan. Samoin taakse päin penkki ottaa heti vastaan. Jos laitan niskatuen tarra eteen päin pää menee edelleen penkkiin asti taaksepäin. Eteen päin saa lauanrintaan ja pääsee kohti uusia pettymyksiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 15.09.2009 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitetaan sen niin kuin turvatyöryhmä sitä esittää, tarra eteenpäin. Kuten on kuultu kestää kaula eteenpäin taivutusta enemmän kuin taivutusta taakseppäin. Luulen että tyrvatyöryhmällä on ollut parempi asiantuntevuus käytössään kuin meillä täällä. Jos on muuta, parempaa tietoa, voi ottaa yhteyttä turvatyöryhmään.

Jos vänkäät edelleenkin ja laitat tarran taakse, sinut voidaan poistaa lähtöviivalta.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jalmari



Liittynyt: 29 Tou 2008
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 15.09.2009 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu vaan kummalliselta, ainakin itsellä tarra eteenpäin laitettaessa niskatuki työntää kypärän reilusti irti penkistä. Luulisi ylimääräisen liikkeen olevan pahasta, tarra taaksepäin laittaessa kypärä on kiinni penkissä ja niskatuki leuan alla estää liikkeen eteenpäin. No onneksi kohta ajetaan munat palamattomassa pussissa EVK-autoilla kilpaa niin kaikki on onnellisia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)