Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Niskatuet
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ari Kohonen



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 26.06.2013 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liima kirjoitti:
Auto-onnettomuuksissa tapahtuvat niskavammat tulevat AINA kun pää retkahtaa taaksepäin, jolloin niskanikamat painuvat. Jos lääkäri väittää jotain muuta niin ilmoitus Valviralle lääkärin pätevyyttä epäillen. Ja nythän puhutaan NISKATUESTA ei leukatuesta, joka taitaa olla säännöissäkin kielletty. (oli ainakin ennen). Voihan sen kypärähupunkin laittaa väärinpäin jos haluaa...


Ja minkäköhän takia se Hanssi sitten rajottaa pään liikettä eteenpäin, kun se on se yberpro-tuki kilpa-autoissa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami grönfors



Liittynyt: 16 Tam 2013
Viestejä: 99

LähetäLähetetty: 26.06.2013 21:30    Viestin aihe: niskatuki Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle jossain kisassa muistaakseni raahessa, voin muistaa kisan väärinkin, sanoi vuosia sitten kun olin viivalla et joko viivalta pois tai tarra eteenpäin, käänsin kaulurin toisin päin ja siittä asti olen sitä pitänyt niin. tuli lähön jälkeen mun varikolle perustelemaan asian. muistelen et oli ihan lääkärin ammatissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 26.06.2013 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulle kans muistaakseni Oulussa eräs henkilö tuli möykkäämään, että tarra eteen. Tais olla jopa ihan AKK-lääkäri, joten on vain yksi sääntö varmastikin hänen mielestään, vaikka tukeja on erilaisia. Siitä lähtien olen itsekin pitänyt sitä niinpäin, vaikka tuntuu tosiaankin siltä, että paremmin se tukisi toisinpäin, nimenomaan sitä piiskaliikettä.

Tuore esimerkki on viime sunnuntailta. Sattui aika vauhdikas peräänajo (mun perään ajettiin), pää osui ensin penkin niskatukeen, siitä leuka rintaan, jonka jälkeen pää retkahti siitä taaksepäin taas penkin selkänojaa vasten. Takaraivo oli heti samantien kipeänä (n. tunnin), mutta niskakipua on ollut nyt oikeastaan maanantai-keskiviikko-välillä (eikä ole hellittämässä vielä). Jos tuki olisi ollut tarra taaksepäin, olisi kypärä osunut penkin niskatukeen, mutta leuka ei olisi päässyt osumaan rintaan ja piiskaniskuliikettä ei olisi tullut, eikä varmasti olisi niskakaan kipeä.

Tuollaisen pamauksen jälkeen käännän sen kyllä taas toisinpäin, sanoi AKK:n lääkäri mitä haluaa. Voisi vaikka kokeilla itse, kumpi tuntuu paremmalta, tarra eteen vai tarra taakse! Very Happy
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jesse tenolahti



Liittynyt: 26 Kes 2013
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 26.06.2013 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noh mulla murtui niska tos 2 vuotta sitte ei tosin mihinää auto onnettomuudessa mut jouduin pitää joku 3 kuukautta kova kauluria ja sillo lääkärit mulle sano et pidä suhkot kireellä sitä et sun pää ei sais mihinää nimes liikkua eteen päi ettei se murtuma pahene ja ite oon kaas aina pitäny tarraa takana ja ni et se niskatuki on leuan alla tukemas kunnolla eikä roiku...
niskatuki on pirka kengän..
sit toisekseen ostin moottorikelkkailuun niskatuen ja makso 300e et ei pitäs olla aiva mikää lelu ja on joku lääkärien suunnittelema nii siinä tuli kuvat miten säätää se itelle sopivaks nii kyl siinä oli se et leuka ei saa mennä rintaan eikä taakse päi...et kyllä mä väittäisin että kuppipenkki tukee nii paljon niskaa taakse päin kun tarvii! ainakaa mun kelkassa ei oo kuppipenkkiä nii siksi sen tuen pitää tukea joka suuntaan Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rami Systä



Liittynyt: 05 Hel 2008
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 26.06.2013 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESÄ PITÄKÖ TARRAA ETEENPÄIN !!!!

Voin kertoa että siksi oli semmoinne tärsky vanta liiga finaali 04 kun oli niskatuki VÄÄRINPÄIN ! makasin sairaalassa monessakin paikassa ja viimeiseksi LÄÄKÄRI totesi että KUKA HELVETIN TOLLO on käskenyt laittaa tarran eteenpäin. SAA MIETTIÄ IHAN OIKEESTI MAALAIS JÄRJELLÄ !!! Jopa turvallisuuskouluttajatkin sekä niiden helvetin sukulaisetkin jotka on jossain virassa lääkärinä. Minä olen loukkaantunut oikeasti sen takia että se oli väärinpäin ja perusteltiin !!!

Ja minulla ei ainakaan ole yhtään ylimääräistä ystävää jonka haluan loukkaantuvan siksi että se niskatuki on väärinpäin.

Hyvää kesää kaikille

terkuin 36X vantaalta---- no okei Mr Volvo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 27.06.2013 06:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turvatyöryhmä on 9.9.2008 kokouksessaan antanut ohjeistuksen niskatuen käyttöön jokamiehenluokassa.
Tässä ohjeistuksessa opastetaan käyttämään niskatukea niin että tarra/kiinnitys on edessä.
Yritin etsiä tälle ohjeistukselle tarkempia perusteita, mutta en niitä ainakaan vielä löytänyt.
Säännöissämme ei ole määrätty niskatuen käytöstä tarkempaa, muuta kuin että sitä pitää käyttää.
Sääntö ei siis määrää kuinka päin sitä pitää käyttää, jos ei säännöksi sitten lueta tuota ohjeistusta. En löytänyt liiton sivuilta tuota ohjeistusta, muuta kuin extranetistä tuon pöytäkirjan jossa on päätetty ko. ohjeistus antaa.
” Yli-innokkaat säätäjätLaughing ” tulee varmasti pyytämään turvatyöryhmältä päivityksen ko asiaan ja pyytää myös liittämään sen säännöksi, epäselvyyksien välttämiseksi.
Turvallisuus ei ole vähäpätöinen asia. Turvavarusteet oikein käytettynä sekä käyttö hyvin ohjeistettuna, parantavat turvallisuutta.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mikko Sippala



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 56
Paikkakunta: Raahe

LähetäLähetetty: 27.06.2013 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mieluummin itse ainakin annan pään taipua eteenpäin kuin taaksepäin.
Täältä löytyy ainakin yks video aiheesta. Ja tuossa käsittääkseni se avainasia kerrotaankin heti tekstissä: "a great force causes the neck to go beyond its normal range of motion".
Ongelmahan ei ole se pään eteenpäin taipuminen vaan "ruoskanisku" takaisin päin. Ja vaikka se tuki olisi edessä, ei se tuota iskua estä, eikä siinä vaiheessa ole penkki lähelläkään päätä ottamassa iskua vastaan.

[mutua]Ja itellä kyllä tulee mieleen hirtto, jos tuo tuki on leuan alla, silloinhan kypärä vetää päätä periaatteessa ylöspäin, tuen toimittaessa saranan virkaa=)[/mutua]

HANS:in toimintaanhan ei tuota niskatukea kannata alkaa vertaamaan ollenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 27.06.2013 15:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän se estä, mutta se liikkeen pituushan on ihan eri luokkaa, mitä silloin, jos pää retkahtaa taaksepäin, kun lähtötilanteessa leuka on rinnassa.

Kun tarra on takana, estää tuki pään taipumisen eteenpäin, jolloin piiskanisku n liikerata on lyhyempi, kun pää liikkuu taakse. Kun tarra on takana, nostaa tuki kuljettajan leukaa hieman ylöspäin, jolloin kypärä on lähempänä penkin selkänojaa ja taas piiskaniskun liikerata on lyhyempi.

[Ei mutua]Ei ole mitään hirttäytymisen vaaraa, nimim. kokemusta on.[/ei mutua] Shocked
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Niko Ryhtinen



Liittynyt: 26 Maa 2011
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 28.06.2013 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin pidin ennen niskatukea tarra edessäpäin, mutta TÄMÄN törmäyksen jälkeen (itse törmäys noin 5:40 kohdassa, huom. piiskaliike) totesin että parempi pistää tarra taakse.
Vauhtiahan ei tuossa tilanteessa kovin paljoa edes ollut, rata kun oli aivan kurassa, mutta niskat olivat silti ~2 viikkoa kipeät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Carl-Henrik Segerstråle



Liittynyt: 20 Hel 2014
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 26.02.2014 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas yksi hyvä syy hommaa tuo koko kaulan kiertävä tuki ja umpikypärä lipalla, eipä pääse pää niin helposti tekemään piiska liikettä kun kypärä ottaa vastaa kumpaankin suuntaan.


_________________
740 Fun Racing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)