Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Miten?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Reijo Tavasti



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 26.10.2009 21:51    Viestin aihe: miten Vastaa lainaamalla viestiä

1. lopetetaan tuo ilmanaikanen hössötys ja ajetaan kilpaa niinkuin ennenkin eikä ne mitkään lisäpainot mitään turvallisuuta tuo 2.ryypätään vähemmän tulee säästöjä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Raul Sandberg



Liittynyt: 31 Tam 2008
Viestejä: 48
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 26.10.2009 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1:
Autojen suorituskyky, lähinnä kiihtyvyys on aika huimaa luokkaa nykyään. Tämä johtuu osin moottoreiden kehityksestä. Painon ja painopisteen siirtely on ehkä suurempi tekijä.Eli akseliväliä on lyhennetty entisestään, myös sellaisissa autoissa jossa alkuperäinen akseliväli on pieni(Pienet Fiatit,sumpit ym.huom myös pikku suzukin kardaanit).Nämä autot ovat hyvän alustan kanssa etulyöntiasemassa verattuna pitempi akselivälisiin autoihin.Ison takapainoisuuden takia kiihdytykset lähdöstä ja mutkista parantuvat mutta vastaavasti autojen hallinta kontaktitilanteissa tai uraisilla radoilla huononee oleellisesti. Suurimmat läheltäpiti tilanteet näyttäisikin syntyneen kun jo pienistä kontakteista etupäähän auto muuttanut kulkusuuntaa silmänräpäyksessä. Etenkin sellaisilla radoilla joissa hiekapatti tai kaide antanut lisäkimmoketta (huom.nopeimmat radat ei välttämättä vaarallisimpia).
Vaarallisia autoja on paljon tässä luokassa, mutta fakta lienee että näissä (kyläkisa)huippukiihtyjissä on suuri osa.Se taas johtunee siitä että aihiot ovat vähissä ja siten myös pahoin ylihinnoiteltuja markkinoilla. Ei raaskita vaihtaa koria vaikka kuinka olisi kaadettu paskaks ja vielä laho, vaan portopoweria ja uutta lappua vanhan päälle ja maailmalle.
No kuinka sitten?Kukaan ei voi väittää että esim.metsässä lahonneen IMPin realistinen arvo olisi 400e.Siihenkin joutuu vielä koko pohjan vaihtamaan että sitä vois edes kutsua aihioksi.Vastaavasti uudemman/ehjemmän(pikkupösöt,corsat, skodat ,fiestat hyviä kupliakin on vielä suomi täynnä) aihion voisi saada kaljalaatikon hinnalla ja hyvässä lykyssä varakori kaupan päälle.Eikä vältämättä heti ruostehitsaushommia.
Tulevaisuudessa voisikin asiat mennä näin: Lyhyellä siirtymäajalla EVK;n tilalle ns.uusi jokkis.sis.samat autot kuin evk;ssa muutenkin tähän asti, mutta mukaan huolitaan myös tuupparit jotka omaavat 2200 tai suuremman alkup.akselivälin(tosin, hyväksyykö evk porukka mukaan?). Painorajat vaikka 1650ccm-750kg 2050-800kg. 90-luvun auton vetotavan muutto entisellään.Mukana olisi vielä vähän aikaa normaali yleinen luokka muttei välttämättä monta vuotta.Ideana olisi että kannustettaisiin siirtämään tekniikkaa suurempaan/uudempaan koriin ja sillä livulla saisi ajaa kahdessa luokassa
2:
.Autoista tulisi näinollen vähemmän ohjusmaisia kun akselipainot tasoittuu ja akseliväli lisääntyy.Samalla autojen "jobbausarvo" saattaisi pudota hieman koska puntit tasoittuu kisoissa ja aihioita riittää, mista tehdä autoja. Pitää muistaa että tekniikaan pystyisi käyttäämään lähes 100% mikäli teet esim. vanhasta jm-fiugesta uusiin sääntöihin sopivan vehkeen.Tällainen muutos olisi todella suuri, mutta autokanta uudistuisi ja "etupäättömät ja lattiattomat" autot siirtyisi pikkuhiljaa historiaan.Vetotavalla ei enää niin suurta eroa eli tuupparit ja muut olisivat liki samalla viivalla kuin jokkiksen kulta-aikoina jolloin jopa Volvolla voittettiin SM, ja mikä parasta turvallisuus paranisi. Niin,ja nascarverkko + kypärähuppu+ tankin koon rajaaminen tiettyyn litramäärään vois olla turvallisuutta ajatellen olla ok.
Lisäksi vielä, mikäli vaikuttaisi että ehjiä HYVIÄ vanhan säännön koreja jäisi liikaa turhan pantiksi, niin voisihan kehitellä säännön "uuteen jokkikseen" joka sallii alle 2200mm akselvälin mutta tällöin kuutiotilavuus rajattaisiin vaikka 1300ccm,paino 700kg?.
Tämä muutos olisi lähinnä tuuppareita ajatellen,mutta lisäna vielä että skarpattaisiin muihinkin autoihin yleisen kuntoon katsastuksessa. Koska onhan tosi törkeitä katiskoja EVK puolellakin.
Mikäli tuupparit katoaa jokkiksesta niin se ei ole jokkista enää,Tässä ehkä yksi vaihtoehto tuuppareiden täyskiellolle,HANSseille,OMPin kalsareille…Tai sitten ei.

http://hiase.suntuubi.com/#
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 27.10.2009 06:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelisen kaltaisia ehdotuksia, suunnitelmia lisää. Paljon on tullut itse koriin ja muuhun liittyviä ehdotuksia, jotka osaltaan parantavat turvallisuutta. Tekniikkaan liittyviä soisi lisää. Ehdotuksia joilla vauhtejakin saataisiin hillittyä hyväksyttävilla keinoilla.
Tuo että saataisiin näitä "uusia" tuupparikoreja on mielestäni kannatettava.
Ideaali olisi että kaikki veto- ja työntötavat ajaisivat yhdessä ja samassa luokassa - suht tasaväkisinä.

Ei roomakaan päivässä rakennettu.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 27.10.2009 08:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä nämä uuden säännön tuupparit ole kovin turvallisen oloisia kun on katsonut gallerioista miten niiden eturipustuksia on rakenneltu. Takaa ajettava on varmasti turvallisempi kuin omilla polkimilla koska kuskin jalat eivät ole silloin pyörän kotelossa. minusta pitäisi kaariin lisätä diagonaali molemmille puolille ja ainakin kuskin puolelle kaari putki lattian rajaan. Sekä silloin kun pääkaari ei ole B-pilarin kohdalla niin pääkaaren ja katto putken väliin myös kulma putki. Nykyinen etukulman vahvike on hieman kyseenalainen pitkä sauma muuttaa etukaaren koostumusta ja aiheuttaa jännityksen jolloin kun se lisättiin on kaaria vääntynyt kyseisetä kohdasta myös lievissä kaadoissa? Suurin apu vahinkojen vähenemiseen olisi se että aina jokaisella olisi mielessä että siinä toisessa autossakin on ihminen sisällä vaikkakin on kontakti laji.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jamo



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 91
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 27.10.2009 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri näin TH ! Turvallisuus lisääntyy huomattavasti , kun keskitytään kilpailemiseen eikä toisten tönimisiin ! Valitettavan usein kuulee varikolla , kun kehutaan kavereille , "näitkö miten läksi siitä edestä ku annoin kyytiä" ! Eli liputuslinjallakin voidaan tuoda lisää turvallisuutta ! Kunnon sanktiot päälleajoista niin ajo siistiytyy ja kaadot vähenee ja kopatkin pysyy auton näköisinä pitempään !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mikko Ikonen



Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 27.10.2009 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hiase kirjoitti:
1:
Autojen suorituskyky, lähinnä kiihtyvyys on aika huimaa luokkaa nykyään. Tämä johtuu osin moottoreiden kehityksestä. Painon ja painopisteen siirtely on ehkä suurempi tekijä.Eli akseliväliä on lyhennetty entisestään, myös sellaisissa autoissa jossa alkuperäinen akseliväli on pieni(Pienet Fiatit,sumpit ym.huom myös pikku suzukin kardaanit).Nämä autot ovat hyvän alustan kanssa etulyöntiasemassa verattuna pitempi akselivälisiin autoihin.Ison takapainoisuuden takia kiihdytykset lähdöstä ja mutkista parantuvat mutta vastaavasti autojen hallinta kontaktitilanteissa tai uraisilla radoilla huononee oleellisesti. Suurimmat läheltäpiti tilanteet näyttäisikin syntyneen kun jo pienistä kontakteista etupäähän auto muuttanut kulkusuuntaa silmänräpäyksessä. Etenkin sellaisilla radoilla joissa hiekapatti tai kaide antanut lisäkimmoketta (huom.nopeimmat radat ei välttämättä vaarallisimpia).
Vaarallisia autoja on paljon tässä luokassa, mutta fakta lienee että näissä (kyläkisa)huippukiihtyjissä on suuri osa.Se taas johtunee siitä että aihiot ovat vähissä ja siten myös pahoin ylihinnoiteltuja markkinoilla. Ei raaskita vaihtaa koria vaikka kuinka olisi kaadettu paskaks ja vielä laho, vaan portopoweria ja uutta lappua vanhan päälle ja maailmalle.
No kuinka sitten?Kukaan ei voi väittää että esim.metsässä lahonneen IMPin realistinen arvo olisi 400e.Siihenkin joutuu vielä koko pohjan vaihtamaan että sitä vois edes kutsua aihioksi.Vastaavasti uudemman/ehjemmän(pikkupösöt,corsat, skodat ,fiestat hyviä kupliakin on vielä suomi täynnä) aihion voisi saada kaljalaatikon hinnalla ja hyvässä lykyssä varakori kaupan päälle.Eikä vältämättä heti ruostehitsaushommia.
Tulevaisuudessa voisikin asiat mennä näin: Lyhyellä siirtymäajalla EVK;n tilalle ns.uusi jokkis.sis.samat autot kuin evk;ssa muutenkin tähän asti, mutta mukaan huolitaan myös tuupparit jotka omaavat 2200 tai suuremman alkup.akselivälin(tosin, hyväksyykö evk porukka mukaan?). Painorajat vaikka 1650ccm-750kg 2050-800kg. 90-luvun auton vetotavan muutto entisellään.Mukana olisi vielä vähän aikaa normaali yleinen luokka muttei välttämättä monta vuotta.Ideana olisi että kannustettaisiin siirtämään tekniikkaa suurempaan/uudempaan koriin ja sillä livulla saisi ajaa kahdessa luokassa
2:
.Autoista tulisi näinollen vähemmän ohjusmaisia kun akselipainot tasoittuu ja akseliväli lisääntyy.Samalla autojen "jobbausarvo" saattaisi pudota hieman koska puntit tasoittuu kisoissa ja aihioita riittää, mista tehdä autoja. Pitää muistaa että tekniikaan pystyisi käyttäämään lähes 100% mikäli teet esim. vanhasta jm-fiugesta uusiin sääntöihin sopivan vehkeen.Tällainen muutos olisi todella suuri, mutta autokanta uudistuisi ja "etupäättömät ja lattiattomat" autot siirtyisi pikkuhiljaa historiaan.Vetotavalla ei enää niin suurta eroa eli tuupparit ja muut olisivat liki samalla viivalla kuin jokkiksen kulta-aikoina jolloin jopa Volvolla voittettiin SM, ja mikä parasta turvallisuus paranisi. Niin,ja nascarverkko + kypärähuppu+ tankin koon rajaaminen tiettyyn litramäärään vois olla turvallisuutta ajatellen olla ok.
Lisäksi vielä, mikäli vaikuttaisi että ehjiä HYVIÄ vanhan säännön koreja jäisi liikaa turhan pantiksi, niin voisihan kehitellä säännön "uuteen jokkikseen" joka sallii alle 2200mm akselvälin mutta tällöin kuutiotilavuus rajattaisiin vaikka 1300ccm,paino 700kg?.
Tämä muutos olisi lähinnä tuuppareita ajatellen,mutta lisäna vielä että skarpattaisiin muihinkin autoihin yleisen kuntoon katsastuksessa. Koska onhan tosi törkeitä katiskoja EVK puolellakin.
Mikäli tuupparit katoaa jokkiksesta niin se ei ole jokkista enää,Tässä ehkä yksi vaihtoehto tuuppareiden täyskiellolle,HANSseille,OMPin kalsareille…Tai sitten ei.

http://hiase.suntuubi.com/#



Tässä yläpuolella ehkä parhaiten kiteytettynä realistinen nopeuksiin/ ajettavuuksiin vaikuttava sääntöehdotus.

Tässä sitten jotain omia mietteitä noiden lisäksi:

Autojen kuntoon katsastuksessa huomattava parannus. Linjaa tiukennettava paljon.

varusteiden tarkistus ensimmäisten lähtöjen yhteydessä keräilyalueella, samalla todettaisiin että pääsee autosta riittävän nopeasti ulos.

Varustesääntöön lisäys haalareiden kunnosta/puhtaudesta.

Rohkea linja heti alusta ja surutta viivalta, jos ei varusteet kunnossa. Ei vie ylimääräistä aikaa ja todettu että ne varusteet on kisatilanteessa päällä.

Nascar verkko ehdottoman pakolliseksi.

Tarjous sääntö sellaiseksi 1 tarjous ja 1 suoja

Ja ehdotus mahdolliseen seurojen tulojen tippumiseen ym. kaavalla:

Jos nyt osallistuminen n. 25 + tarjoukset 5 x 20 on seurojen maks raha / osallistuja n. 125 €

Laitetaan Os. maks esim 35 € ja tarjoukset 30 kpl, tällöin tot raha 95 €/ osallistuja.

Kuitenkaan kaikki eivät tee kait nykyään 5 tarjousta / kisa, joten todellinen keskiarvo veikkaamalla vois olla siellä ehdotetun 95 € paikkeilla.

Tiputtaisi osaltaan myös kustannuksia yksittäisen kilpailijan kohdalta, jos tällä hetkellä pakotettu käyttämään kaikki tarjoukset.

Seurojen tulot pysyisivät ennallaan, mutta samalla parantaisi autojen liikkuvuutta / tiputtaisi panostettuja hintoja liikkuvuuden parantuessa, heikentämättä palkintoja.

Kuitenkin ns. kyläkisoissakin voisi olla palkintona jotain "tuntuvaa", kuitenkin kun on harrastus mihin uhrataan paljon aikaa/ rahaakin,
( normaali harrastajan näkökulmasta ) olisi joskus kiva saada palkinnoksikin jotain muuta kuin puisen lusikan, MUTTA mikä tärkeintä panostettava siihen, että mahdollisimman monella olisi realistiset mahdollisuudet pärjätä ja järjellisellä rahallisella panostuksella, mihin parhaiten puree yllä lainattu sääntöehdotus lisättynä uudella ostotarjousmenettelyllä.

Kiellettäisi edelleen myynti esim että tosiaan ostetulla autolla ajettava itse ainakin 1 kisa / seuraava autolla ajettava kisa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Antti Laukkanen



Liittynyt: 28 Huh 2008
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 27.10.2009 13:50    Viestin aihe: Miten? Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekkin olen sillä kannalla että nykyiset ajokamppeet on ihan riittävät, mutta katsastuksia pitäs tiukentaa juurikin näiden ruostevikojen ym. osalta. Monestikkaan ei katsastuksessa edes vilkaista penkin alle, mitä nyt vähä sitä ja rattia heilutellaan jne. Raakasti vaan korttiin merkintä eikä vain sanota että: "hitsaa tuo sitte ens kerraksi" kun kori on kunnossa ja hyvin tehty niin nämä varusteet kyllä riittää! tuossa pieni esimerkki ----> http://www.youtube.com/watch?v=HHpgz9nE7Ng
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 27.10.2009 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Laitetaan Os. maks esim 35 € ja tarjoukset 30 kpl, tällöin tot raha 95 €/ osallistuja.

Kuitenkaan kaikki eivät tee kait nykyään 5 tarjousta / kisa, joten todellinen keskiarvo veikkaamalla vois olla siellä ehdotetun 95 € paikkeilla.

Tiputtaisi osaltaan myös kustannuksia yksittäisen kilpailijan kohdalta, jos tällä hetkellä pakotettu käyttämään kaikki tarjoukset.



No niinno... Itsellä ei oo pahemmin tarvinu autoa suojata ollenkaan, eikä oo ollu ylimääääräistä uuden auton ostoon, joten ei se tiputa kustannuksia. Luulisin, että minunllaisiani on enemmänkin.

Toisaalta, jos jokkis vain saadaan pysymään jokkiksena, niin maksan mielellään 35 euroa osallistumismaksuna, voisiko sitten oll, että jos ajaa kaks luokkaa, maksu yhteensä olisi esim. 55 euroa? Smile
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JJo



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 73

LähetäLähetetty: 27.10.2009 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänne kirjoittelevat ovat huolissaan ruostevioista autoissaan , tarvitaanko siihen katsastusmiestä sanomaan minne hitsataan ja miten. Vai onko OMA turvallisessa kunnossa mutta vain MUIDEN kilpurit pahoja ruostekasoja. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jouni ylitervo



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 303
Paikkakunta: jämsänkoski city

LähetäLähetetty: 27.10.2009 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllä noissa osto autoissa ollut kovasti hitsaus töitä.korjattu sika ja pelti päälle ei kovin turvallista ole toikaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
arto laine



Liittynyt: 05 Elo 2009
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 27.10.2009 23:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä vähän omia näkemyksiä 20v kilpailleena!Istumapaikan merkitys kuskin turvallisuuteen;mitä alempana,kauempana ja mahdollisimman keskellä,sen turvallisempi paikka ajaa.Lisäpainoista sen verran,mitä painavampi hyrrä sitä pidempään pyörii ja syvemmälle ryttääntyy.Periaatteessa kevyen auton pitäisi rasittaa vähemmän turvakaaria kun ne ovat kuitenkin samanlaiset kuin isommissakin autoissa.Ruostevaurioista sen verran,että melkein jokaista ostoautoa on saanut hitsata oman turvallisuutensa vuoksi.Pahempia kaatoja sattuu tuuppareille ehkä siitä syystä,että niitä on hyvinkin paljon kisoissa ja ovat keskenään tasaväkisiä(mennään ekaan kurviin isolla porukalla)näin varsinkin kisan loppupuolen lähdöissä ja joltain aina löytyy isommat tai pienemmät pirunsarvet päästään aiheuttaen tahallaan tilanteita->asennevamma,josta voi olla vaikea päästä eroon ja joka valitettavasti usein periytyy isältä pojalle.Liputuslinja kovemmaksi,ratatuomarit herätys!! ja mustille lipuille isommat sanktiot!! Seuraavaksi oma mielipide ajovarusteista;itse ajan umpikypärällä enkä suostuisi avolla ajamaankaan,vaikka se kevyempi onkin niin suojaavuus ja jäykkyys eri tasoa,hanssille,kalsareille ja kerrospuvuille kiitos EI,tämä laji ei niitä kaipaa..miettikää miten moottoripyörillä ja mikroautoilla yms.voi enää ollenkaan saada ajaa kilpaa..herrajumala Rolling Eyes Palkinnoista sen verran,että kansallisiin kisoihin esim.500 euron voittopalkintokatto,SM-kisoihin arvostetun tittelin lisäksi komeat pokaalit,ei välttämättä mitään muuta!Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Koivunen



Liittynyt: 12 Hel 2008
Viestejä: 23
Paikkakunta: Pertteli

LähetäLähetetty: 19.11.2009 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistetään nyt tännekkin se mitä tuli kirjoitettua tuohon AKK:n kyselyyn

Turvallisuus:
Nykysäännöt ovat mielestäni kohtalaisen hyvät turvallisuuden kannalta,mutta kolme asiaa tuli mieleen.
-Nascarverkko tulisi olla pakollinen kaikissa autoissa. Näin estettäisiin rajuissa kaadoissa se ettei mikään osa vartalosta pääsisi ulos autosta vaikka oven lukitusmekanismit pettäisivätkin.
-Toinen mikä tuli mieleen turvallisuuden parantamiseksi on minimipainojen nostaminen 50 -100kg, ainakin luokissa alle 1650. Tämä voitaisiin toteuttaa niin että alkuperäisissä takamoottorisissa autoissa pitäisi olla lisää turvakaariputkia, esimerkiksi auton pohjan alle ristikko yms. Tämä lisäisi aivan varmasti innostusta rakentaa "uusia" eli 1990 ja uudempaa takamoottori kalustoa, nykysäännöt ovat muuten hyvät mutta mitään "uutta" takamoottorikalustoa ei tahdo saada minimipainoihin joka on todella suuri tekiä menestymisen tiellä.
-Kolmantena asiana tuli mieleen niskatuki, pakolliseksi saisi tulla "tasapaksu" malli eli ei sellainen hevosenkenkä malli jota ei edes tiedä mitenpäin se pitää pukea.

Tekniikka:
Nykysäännöt ovat tekniikan osalta mielestäni parhaat mitä ikinä, mutta tässä muutama ehdotus.
-Ehdottomasti pitää säilyttää mahdollisuus vierasmoottoreihin vieraslaatikoihin ja vetotavan muutoksiin. Tämä auton rakentaminen ja muokkaaminen on juurikin tämän lajin suola ja sen kieltäminen kyllä kuihduttaisi lajia suurella kädellä.
-On todella hyvä että on annettu erivapauksia rakentaa kilpuri uudemmasta kalustosta, mutta se että saataisiis evk-kalusto uusittua niin mielestäni pitäisi ruiskuautoissa sallia läppärungot, tämä olisi iso porkkana rakentaa etuveto tai kardaaniauto jostain uudemmasta autosta ja näillä voisi pärjätäkkin, ja monessa tapauksessa olisivat halvemmat kuin tuplakaasarit.

Kustannukset:
Kovin puhutaan että kustannukset ovat karanneet käsistä, mutta olen asiasta hieman eri mieltä. Mielestäni laji on vieläkin suht edullinen aloittaa ja harrastaa. Tietysti jos haluaa voittaa suuria kilpaulija pitää panostaa enemmän ja näin se mielestäni kuuluukin olla, ei sitä rallin suomenmestaruuttakaan voiteta lähes vakio kenttiläisellä escortilla mutta mukava silläkin on aloittaa ja harrastaa. Mutta suuri karikko tulee kustannuksiin jos kaavaillut ajovaruste uudistukset tulevat voimaan, jokkis on monellekkin kokoperheen harrastus ja jos perheessä harrastaa kolmekkin kuskia ja kaikille pitää hommata kalliita uusia varusteita niin tämä tulee kalliiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 20.11.2009 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turvallisuus:
-Haluaisin kysyä että miten fiatien etupäiden ruosteisten varapyörän paikkojen ja alkup.akkukotelon poistaminen sekä sen paikkaaminen 1mm alumiinilevyllä ja poraruuveilla täyttää sääntökirjan määräykset?mielestäni tämä ei turvallista. en ole tuuppareita vastaan. mielestäni ne vain saisivat olla sääntöjenmukaiset. turvallisuudesta olen samaa mieltä monien kanssa.
-Kaariputkia voisi lisätä jolloin tulisi se lisäpaino sekä turvallisuus.
-Samanlainen niskatuki kuin motocross kuskeilla on mielestäni riittävä. vakuutusyhtiöille selvitys hans:in hyödyistä vs. ympäripyöreä tukeva niskatuki...
- nascar verkko olisi tod.hyvä

Tekniikka:
-vierasmoottorit edelleen sallitut sekä vieraslaatikot. ne ovat jokkikset monipuolisuuden ja hauskuuden suola Smile
- uuden säännön tuuparit mielenkiintoisia kun vaan porukalla riittäisi mielenkiinto niitä rakentamaan.
- ruiskun salliminen alle 1400cc tuuppareihin voisi olla mielenkiintoinen jolloin saataisiin enemmän erikoisia moottoriaihioita sekä muitakin kun winskameja ja golfeja joiden hinnat ovat pompanneet ja alkavat olemaan jo kohta harvinaisia...(en sano tätä sen takia että haluaisin poistaa tuupparit vaan lajin mielenkiinnon säilyttämiseksi)

Kustannukset:
-palkintojen hintakatto hyvä asia.kuten aikaisemminkin topicissa on puhuttu ei muissakaan lajeissa saa palkinnoksi kuuta taivaalta enkä itse ainakaan harrasta palkintojen takia (2 kpl 7 vuoden aikana) vaan nimen omaan rakentamisen sekä ajamisen ilosta eikä yksikään autoni ole yli 1000€ arvoinen jos alkaisi alusta rakentamaan ja laskisi kustannukset. olen ehkä monen mielestä hölmö kun en halua pärjätä vaan olen vain iloinen ajamisesta ja värkkäämisestä mutta meitä on moneen junaan ja jotkut jäävät asemalle...
-ostotarjoukset 1kpl vieras sekä 1kpl suoja on riittävä...

seuraan kyllä mielenkiinnolla keskustelua kun kuitenkin monella on samoja mielipiteitä ja hyviä ehdotuksia....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 20.11.2009 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turvallisuus:

-Fia hyväksytyt ajovarusteet riittävät niskatuki vanha malli.
-Nascar verkkoa suosittelisin pakolliseksi, välttämättömämpi kun turhat uudet ajovarustesäännöt ja hans tuki.
-Jarrutestit katsastukseen tultaessa tai lähdettäessä hiukan kauampana.

Tekniikka:

-Ruiskut sallitaan ja läppärungot saa etuusammin kun kaasarit.
-Painot 680kg nostetaan 50-70kg sitten uudempaa kalustoa muutettuna tuuppariksi alkaa tuleen viivalle, muuten junnaa vain vanhassa kalustossa.
Autot ovat valmiiksi levyjarruilla, perssoneilla, vahvempi terveempikin.
Ei ole mielenkiinnon puutetta olla tekemättä tuupparia uudempi korisesta.
Monenko auton akku tai penkki irronnut lattian kiinnityksistä kaadossa. Vaikka massaa on akku 20-30kg, kuskinpenkki kiinnitysjalkoineen n.60-100kg. Ei löydy syytä miksei voi laittaa esim pelkääjän lattiaan lisäpainoa.
-vierasmoottorit ja laatikot sallia edelleen.

Kustannukset:
- Ostotarjousrahat finalisteille matka/kulukorvauksina olisi hienoa, ehkä mahdoton nyt kun järjestäjät päässeet makuun.
- Palkinto katto ajetaan kunniasta luovutaan krääsästä, järjestäjät panostavat jäävällä rahalla rataan, palveluihin, vessoihin. Osallistumismaksu pysyy näin samassa tai putoo jopa.
Ei suuret palkinnot houkuttele mitään älytöntä enemmistöä ajaan juuri sitä kyseistä kisaa..
- Ostotarjoukset 4-1 tai 1-1 ,vierastarjous aina kuitenkin vain 1, tarjoukset tehtävä samaan aikaan.
- Auton hinta ennallaan, kyllä sitä lähelle tota hintaa pääsee kun ostaa silloin kun tavara on edullista,ei voi nostaa jatkuvasti auton hintaa.
Mikään autourheilu ei ole eikä tule olemaan ikinä halpaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)