Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
KATSASTUS...
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.08.2010 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On sitten tuuppari, kardaani tai etuvetoinen. Hällä väliä. Aika moni ei täytä säännönmukaisuutta korien osalta.
Olen Markon kanssa melko samaa mieltä että korisääntöjä vois katsoa vallitsevan käytännön mukaan. Turvallisuusnäkökohdat numero ykkösenä.
Kunkussa oli ainakin yksi auto jonka keulaa oli selvästi lyhennetty. Onko tästä sitten haittaa, ei kai, mutta. Jos kaikista esim siirtotekniikapeleistä alettaisiin keluaa lyhentämään, ei sekään olisi hyvä asia.
On kardaanipelejä joiden keula edestä katsoen muistuta mitään automallia, toki tietenkin tuuppareitakin.
Tuulilasina käytetään kasipuolikkaan lasia kun muu ei enää mahdu. Autoja joiden sivuprofiilista ei saa selvää Näkevä-Reettakaan.
Korien ulkomuoto ja näkö pidetään mahdollisimman epäasiallisena ettei sisältyvä tekniikka kiinnostaisi.

Eli summana: Ei puututa vallitseviin epäkohtiin ( säännömukaisuuteen ) nytkään, jos ne ei ole kiinnostaneet vuosiin ketään.
Jos vallitsevaan käytäntöön tulee muutos, tulee se muutos alkaa vuoden alusta - sitten joskus, kun saadaan säännöt sellaisiksi ettei niitä tarvitse apteekkareilla luettaa, eikä lakimiehien tulkita.
Annetaan katsastusmiehille rauha, ihmisiähän hekin ovat - vapaaehtoisia, autourheilun harrastajia.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jussi koskinen



Liittynyt: 18 Hei 2010
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 10.08.2010 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kävin jokunen vuosi sitte ensimmäisen katsastuskoulutusen, ni kyl siitä vähä jäi sellanen kuva, et jotuu vähä oman pään mukaan autoja katteleen. Enemmän siel perehdyttii leimoihin ym. En tiä millasta se nykyää on. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.08.2010 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No omasta mielestäni ainakin luen turvallisemmaksi sen että jätän pitkittäispalkin yms kikottimet varsinkin kuskin oven sisään ehkä lähde niitä pois leikkaamaan. Hantin ovi nyt on asia vähän toisaalta erikseen kun on kuitenkin kuskiin sen verta matkaa ja kaarikin siinä välissä joten ei ihan heti toisen auton keula ole kuskin kyljessä kiinni.

emppu kirjoitti:
Jos vallitsevaan käytäntöön tulee muutos, tulee se muutos alkaa vuoden alusta - sitten joskus, kun saadaan säännöt sellaisiksi ettei niitä tarvitse apteekkareilla luettaa, eikä lakimiehien tulkita.


Tässä olen myös samaa mieltä että näistä asioista voidaan puhua ja riidellä ja spekuloida juuri niin kauan kunnes säännöt tulevat voimaan sellaisina joita kaikki katsastusmiehet noudattavat täsmälleen samalla tavalla jolloin ei tule kysymysmerkkejä eikä mieltymys eroja.
Esim. Juuri tämä oven kevennys. Jos linjataan ettei saa kumpaakaan keventää niin sitten ei saa ja piste... eikä kenelläkään ole siihen mitään muttia kun raamatussa näin sanotaan että se menee näin

Ugh olen puhunut... ja painun taka-alalle seuraamaan...
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 248
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 10.08.2010 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok Ymmärrän jos oven sisällä on sivutörmäys palkki että sitä ei poistaisi: koska se on siellä hyvin kiinni ja suunniteltu kestämään sivusta tulevia voimia. Mutta esim. Fiat 133 se niin kutsuttu "palkki" on vahvuudeltaan 0.7mm ja neljällä pistehitsillä kiinni päistä. Minusta se voi aiheuttaa sivulta tulevasta iskusta kuljettajalle vahinkoa. (Alkuperäinen tarkoitus estää ovipelliä pärisemästä). En tiedä millainen on esim.MK1 eskortissa? Ei ainakaan törmäyssuoja!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Antti Salmi



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 361
Paikkakunta: Keskeinen Suomi

LähetäLähetetty: 10.08.2010 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T.H kirjoitti:
Ok Ymmärrän jos oven sisällä on sivutörmäys palkki että sitä ei poistaisi: koska se on siellä hyvin kiinni ja suunniteltu kestämään sivusta tulevia voimia.

Itsellä eräässä etuvetopelissä moinen palkki oli, mutta parin kisan jälkeen palkki oli niin väsynyt, että oli lähinnä turvallisuusriski. Kummasti nuo ovet joutui oikomaan joka kisan jälkeen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Matilainen



Liittynyt: 01 Lok 2008
Viestejä: 34
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 11.08.2010 01:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä eräässä etuvetopelissä moinen palkki oli, mutta parin kisan jälkeen palkki oli niin väsynyt, että oli lähinnä turvallisuusriski. Kummasti nuo ovet joutui oikomaan joka kisan jälkeen...[/quote]

Mistähän se johtuu???
Eihän etuvetoista päin ajeta ku se ajaa muita päin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 11.08.2010 07:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liite J

II Art. 252 Yleiset määräykset.

1 - 1.1

KAIKKI MUUTOKSET JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI OVAT KIELLETTYJÄ
--

JM-sännössä puhutaan vain kuljettajan ovesta. Ei vapauteta muita luukkuja ja ovia kuten esimerkiksi SS tai Rallicross säännössä.

Eli onkohan tulkinta oikea että mihinkään luukkuun tai oveen ei saa tehdä muutoksia. Eli niiden tulee vastata alkuperäistä?
Jos näin on, taitaa tulla paljonkin hylkäyksiä tulevissa kisoissa.

JM-säännössä puhutaan vaarallisista korin muutoksista, heikennyksistä ja kielletään ne. Tuo teksti on niin tulkinnavarainen että huhhuh!

Kukahan osaisi kirjoittaa säännöt niin että ne olisivat loogisia keskenään kaikkeihin lajeihin verraten. Myös järkeviä, tulkinta vapaita.
Säännönkirjoittajat voisivat lukea muiden lajien sääntöjä, noin niin kuin opiksi, miten ne vois kirjoittaa - selkokielisiksi.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 11.08.2010 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yritän osaltani auttaa teitä näissä säännöissä, valitan tekstini pituutta. Mielestäni tuossa on selviä asioita yksi tulkinnan paikka.

Mikä on alkuperäinen?
Kyllä voisi lukea sääntökirjasta koko lauseen, ja jos ei ymmärrä mitä alkuperäinen tarkoittaa niin kirveellä on töitä.
Kyllä se on sellainan kun tehtaan jäljiltä ollutkin ilman rälläkän tai jyrsimen jälkiä!
Toi kaivelu porsaanreistä ja vippaskonstien tekeminen jo riittäis, hylkyyn vaan tollaset selvät tapaukset tai korttimerkintä!
Ollaan oijottu itekin ovia niin että irti sisäpellit ja sitten takaisin koko saumalla.
Periaatteessa sekin on laitonta mutta kait sallittavissa.

Nyt tiedänkin miksi mopoja viritetään niin pirusti.
Jos ei jo 15 vuotiaina jotkut tiedä mitä tarkoitetaan alkuperäisillä mopon osilla, kaasarilla, rattailla, sylinterillä ja pakoputkistolla?

Sitten vängätään erisetien kanssa mitä tarkoitetaan alkuperäisellä vai mitä. nimimerkki JUSA?

Autokilpailussa auto voidaan koska vain päivän aikana tarkistaa että on sääntöjen mukaisessa kunnossa, ei vain aamuisin.

Tässä sääntökirjasta 2009 otteita ovista:

Alkuperäinen ohjaajan ovi sekä alkuperäinen etuovien
toimintatapa on säilytettävä, samoin ulkopuoliset
saranat, ovenkahvat ja ovien lukot on säilytettävä alkuperäisinä
ja toimintakuntoisina.

Ovien on oltava täysin suljettuna ajon aikana. Ohjaajanpuoleisen
oven lisälukitseminen on tehtävä vahvalla
kumipannalla tai vastaavalla. Tarvittaessa pelastusmiehistön
tulee kuitenkin saada ovet auki. Neliovisissa
autoissa on takaovet hitsattava kiinni. Ikkunannostajien
veivit ja mekanismit saa poistaa.

Selvitys:
Tossa lukee että jos alkuperäinen ohjaajan ovi on säilytettävä. Tarkoittaa se kyllä sitä että koskea ei saa muuta kuin lasiin ja sen veiviin. Mutta ei puhuta mitään että on säilytettävä alkuperäisenä apuohjaajan ovikin.

Sääntökirjasta 2009 liittyy muihin oviin ja auton luukkuihin:

Muutoin korin kevennysten ja rakennemuutosten
tekeminen korirakennetta vaarallisesti heikentämällä
on kielletty.

Ovi ja myös luukut ei ole kantavia korinosia miksei?
Kantavat osat ovat hitsattu koriin kiinni.


Niitä saa keventää kunhan ulkomuodot säilyy molemmissa löytyy kohta säännöistä.
Ovenlukon ja saranan toimintatapa säilytettävä alkuperäisenä apukuskin ovessa.
Luukuissa lukot tulee poistaa ja voi poistaa saranatkin.
Lukitus tappi sokka yhdistelmällä.

Mitäs sitten kun rälläköidään koko takanurkat auki ikkunan alapuolelta ja ovitolppiakin. Se on laitonta sääntöjen puitteissa eli kiellettyä pitäis olla vai kuinka?

Sääntökirja 2009:
Ohjaamoa ympäröivän osan korirakenteesta vastattava
vähintään alkuperäistä lujuutta eikä sen kantavia
rakenteita saa muuttaa...
Muutoin korin kevennysten ja rakennemuutosten
tekeminen korirakennetta vaarallisesti heikentämällä
on kielletty...

Neliovisissa voi ottaa vaikka koko sisäosan pois ovista kuten apukuskin ovessakin.
Ei kuitenkaan a-b-c pilareista keventää. Mutta 2 ovisten sivuikkunan alapuolikin on kantavaa korirakennetta. On pilareissa kiinni.
Jos kuljettaja sijaitsee siinä ihan vieressä siirretyllä tekniikalla on keventäminen kielletty vaikka kaarikin olisi siinä.
Neliovinen ei silloinkaan koska ovia saa keventää, tässä on tulkinnan paikka? Pitäisi olla ok jos pilarit alkuperäisenä ja silloinhan kaarikin on siinä vieressä eikä ovet kantavia rakenteita mutta toi kohta vaarallisesti heikentämällä..


Tutustua voi vaikka täällä miltä näyttää ja keskustelua, niin voi joku hyötyä tästäkin. Näitä on muutama nähty.
Jos toi on OK sääntöjen puitteissa en kyllä suosittele tuota tapaa B-pilarista kenellekään, ainakaan kuskin puolelta.
Tuossa takanurkissa aukot takakaariin asti ok.
Mitä jos tossa kohtaa b-pilarissa ei olekaan kaarta vaan on taaempana?
Kaarihan voi olla taaempana ja kuski paljon edempänä kuitenkin.

http://svrteam.suntuubi.com/?cat=33&page=1

Autokatsastuksessakin hitsatut lokasuojat ovat kantavia ja ruuviversiot ei ole.
Sen huomaa silloin kun ovat lokasuojat ruosteiset ja ovet, että kuinka paljon niiden perään katotaan.
Tämäkin selvinnyt kun noiden Toiskien kanssa touhuttu.

Kyllä pääkatsastaja saisi olla Konttorin katsastusmies kisoissa, käytynä kuitenkin katsastuksen tutkinnon.


Viimeinen muokkaaja, sami kleemola pvm 15.08.2010 23:35, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 11.08.2010 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selitys:
Tossa lukee että jos alkuperäinen ohjaajan ovi on säilytettävä. Tarkoittaa se kyllä sitä että koskea ei saa muuta kuin lasiin ja sen veiviin. Mutta ei puhuta mitään että on säilytettävä alkuperäisenä apuohjaajan ovikin.


Kun ei puhuta apu- eikä muistakaan ovista on silloin tuo Liite J:n määräys voimassa!!

Jos muut ovet olisivat vapaat alkuperäisvaatimuksesta, pitäisi se olla erikseen mainittuna - kuten jo kirjoitn, SS ja Rallicross säännöissä tämä vapaus on annettu!
Liiten J:n säänöt on voimassa jos ei niitä lajin omissa säännöissä ole toisin kerrottu. Yleiset säännöt ja määräykset koskevat kaikkea autourheilua, niin autoja, toimitsijoita kuin kilpailijoitakin.
Sääntökirja on kokonaisuus - sitä ei monikaan ole ymmärtänyt, ei aina edes sääntöjen kirjoittajatkaan.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 11.08.2010 15:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Selitys:
Tossa lukee että jos alkuperäinen ohjaajan ovi on säilytettävä. Tarkoittaa se kyllä sitä että koskea ei saa muuta kuin lasiin ja sen veiviin. Mutta ei puhuta mitään että on säilytettävä alkuperäisenä apuohjaajan ovikin.


Kun ei puhuta apu- eikä muistakaan ovista on silloin tuo Liite J:n määräys voimassa!!

Jos muut ovet olisivat vapaat alkuperäisvaatimuksesta, pitäisi se olla erikseen mainittuna - kuten jo kirjoitn, SS ja Rallicross säännöissä tämä vapaus on annettu!
Liiten J:n säänöt on voimassa jos ei niitä lajin omissa säännöissä ole toisin kerrottu. Yleiset säännöt ja määräykset koskevat kaikkea autourheilua, niin autoja, toimitsijoita kuin kilpailijoitakin.
Sääntökirja on kokonaisuus - sitä ei monikaan ole ymmärtänyt, ei aina edes sääntöjen kirjoittajatkaan.


Eihän jokkis säännöissä lue, että kaikki muut säännöt pitää lukea liite J kohdasta. Mitä ei erikseen lue jokkis säännöissä ja jossain kohtaa viitata liite J:hin.
Eikä lue jokkis säännöissä että ovet kohdassa oltava liite J mukaan, olisihan se paljon helpompi ollut niin ajat sitten Rolling Eyes
Eikä liite J sano että jokkisessa ovet oltava kaikki näin takaovetkin vai lukeeko?

Noi on kauan riittänyt säännöissä ja joskus niitä on kaikki noudattanutkin tai tulkinnut samallalailla.

Mikä on ohjaajan ovi sekö ovi mistä takapenkkiläiset menee ja huutaa ohjeita?
Vai se mistä ohjastaja itse on tullut autoon sisään ja jossa ratti sijaitsee Exclamation Se ovi on ainakin oltava orginaali kunnossa.
Sehän voi olla kumpipuoli vain missä ratti on.

Ohjaamoa ympäröivän osan korirakenteesta vastattava
vähintään alkuperäistä lujuutta eikä sen kantavia
rakenteita saa muuttaa...
Muutoin korin kevennysten ja rakennemuutosten
tekeminen korirakennetta vaarallisesti heikentämällä
on kielletty...

Kyllä se tossa on kun eivät ole mitään tärkeitä ovia ainoastaan ohjaajan ovi. Näin ainakin moni tulkinnut.

Tietyt asiat vain viitataan esim .Liite J III Art. 253 Turvallisuusmääräykset kohtaan ettei omia sävelletä tärkeisiin sääntöihin.

Kyllä minäkin sen oon lukenu jokkis säännön alusta sen liirumin Määritelmästä.

Lainaus Tepiltä

Ja asiahan sanotaan selvästi myös Jokamiesluokan säännöissä kohdassa:
10.1.Määritelmä
Autojen on täytettävä tekniset, turvallisuus ja yleiset määräykset.

Mitkä määräykset myös tieliikenteenkin autoissa paljon samaa jarrut nivelet korin kunto mitä osia saa hitsata yms.
Ei lue edelleenkään että tämä on luettava liite J kohdan luvusta kokonaisuudessaan. Vai onko se niin päivänselvä?
Ihan miten haluat tulkita tämän.


Viimeinen muokkaaja, sami kleemola pvm 16.08.2010 00:15, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 11.08.2010 17:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hehe, menee jankkaamiseksi, mutta ...

Eihän jokkis säännöissä lue että kaikki muut säännöt pitää lukea liite J kohdasta mitä ei erikseen lue jokkis säännöissä ja viitata liite J:hin.
Eikä lue jokkis säännöissä että ovet liite J mukaan oltava ovi kohdassa, olisihan se paljon helpompi ollut ajat sitten
Eikä liite J sano että jokkisessa ovet oltava kaikki näin vai lukeeko?


Liite J:n yleisissä sännöissä lukee:

1. Yleistä:

1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI
YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,
OVAT KIELLETTYJÄ.

1.2 Yleisten määräysten käyttö: Yleisiä määräyksiä on
noudatettava mikäli ryhmän säännöt eivät aseta vielä
ankarampaa määräystä.


Ryhmällä tarkoitetaan esimerksiksi jokamiehenluokkaa, tai sitten ei Rolling Eyes
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 11.08.2010 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ford31 kirjoitti:
Sitten vängätään erisetien kanssa mitä tarkoitetaan alkuperäisellä vai mitä. nimimerkki JUSA?
(lasikuitu ei kuulemma ole alkuperäistä materiaalia eikä muutakaan kiinteää ainetta...)

Näinhän me teemme. Mutta pakko on myöntää että kuten emppu sanoi, Sääntökirja on kokonaisuus ja ennenkuin alkaa lukemaan sääntökirjan kohtaa JOKAMIEHENLUOKKA pitäisi sisäistää liite J ja soveltaa niiden sääntöjen sekä erikseen kirjoitettujen jokamiesluokan sääntöjen välillä. Ja tämä on todella vaikeaa jopa koulutetuille katsastusmiehille että lajin päälliköille. Pitkän aikaa on tuntunut tältä :

AliKeisari:"HEI! Alokas te siellä.!"
Alokas: "Herra alikersantti!"
AK: "Luuletteko aina pääsevänne sieltä mistä aita on matalin?"
A: "En Herra alikersantti, Kuljen aina sieltä mistä portti on auki".....
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 12.08.2010 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koska Jokamiehenluokka on aivan oma lajinsa verrattuna muihin autourheiluluokkiin(autot myyntivelvotteisia) aiheuttaa se erityistarpeita myös katsastuksen suhteen.
Tietenkin pitäisi olla kuljettajan vastuulla,että auto on sääntöjen mukainen tullessaan kilpailuun.
Mutta toisaalta pitäisi myös katsastuksella olla vastuu siitä,että kisasta auton ostanut saa myös sääntöjen mukaisen auton,onhan se katsastettu.
Nyt kun katsastuksia ollaan mitä ilmeisimmin tiukentamassa,tulisi se tehdä yhtenäisen ja ennalta sovitun käytännön mukaisesti.
Jos katsastus aikoo jatkossakin tehdä Alastaron kisan kaltaisia "täsmäiskuja" (kuskin ovet),olisi ihan fiksua ilmoittaa esim. kilpailijatiedotteessa mihin asioihin katsastuksessa erityisesti puututaan.
Tällöin esim. ostoautolla ajavat voivat etukäteen tarkistaa onko edelliset katsastukset kyseisen kohdan laillisuuden tarkastanut.
Tällaiset jälkikäteen havaitut sääntöjenvastaisuudet pitäisi myös korjauttaa korttimerkinnällä,eikä katsastuksessa hylkäämällä.(Mätäviat asia erikseen).
Mitä tulee tällä palstalla pariinkin otteeseen esitettyyn ehdotukseen,että säännöt pitäisi päivittää nykykaluston(lue:vanhat autot joihin ei enään löydy edes ovia) mukaiseksi, on se perse edellä puuhun menemistä.
Sittenhän ajetaan muutaman vuoden päästä pelkällä putkikehikolla,kun ei löydy korin osia.
Missään tapauksessa ei säännöillä pidä elvyttää vanhalla kalustolla ajamista.

ps. tämä kirjoitus oli ihan omasta päästä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Solkinen



Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 102
Paikkakunta: äetsä

LähetäLähetetty: 12.08.2010 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleen säännöt ovat tulkinnanvaraisia, jos lukee vain jokkissääntöjä; alkuperäinen ei kai kuitenkaan kirjaimellisesti tarkoita muokkaamaton.

Itse ymmärsin tuon Empun ensimmäisen kirjoituksen pointin koskevankin juuri tätä; kun säännöt ovat tulkinnanvaraisia, saadaan joka autosta haluttaessa kisan jälkeen ihmettely aikaiseksi, ja vieläpä kisan kululle aivan merkityksettömistä asioista. Jos jokkiksen korisäännöt alkavat lauseella; korin ulkomuodon tulee säilyä alkuperäisenä jne, ymmärtää jokainen että näitä sääntöjä joudutaan tulkitsemaan. Sen vuoksi näkisin hyvänä, että säännöt vastaisivat yleisesti hyväksyttyjä käytäntöjä. Ettei kenenkään hyvä kisa menisi pilalle sentin liian kapeiden lokareiden takia.

Säännöistä löytyy seuraavanlainenkin kohta: Pakoputken pään tulee päättyä korilinjan ulkopuolelle auton taakse vähintään 10 cm. Kuinka monessa kardaanissa toteutuu, mutta mitä valiä?

Jos nyt aletaan tiukentamaan katsastuksia, niinkuin jo pitkään olisi pitänyt, niin toivoisin, että keskityttäisiin oikeasti tärkeisiin, turvallisuuteen vaikuttaviin asioihin eikä mennä väittelyyn siitä, milloin lokasuojan tms. muoto on oikea. Nyt tuntuu, että taas aletaan mittailemaan varapyöränkoteloita, vaikka sormella vois painella lattian täyteen reikiä. Ei ne oven sisäosatkaan ainakaan turvallisuutta lisää, jos ovi on läpimätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Teppo Kankare



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 41
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 12.08.2010 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pieniä on silakat joulukaloiksi... Eli pieniin asioihin on taas katsastuksessa puututtu.
Isompiakin sääntörikkomuksia, joilla oikeasti on merkittävät vaikutukset kilpailun kulkuun ja lopputuloksiin, olisi riittävästi katsastushenkilöille tarjolla jos oikeasti haluttaisiin sellaisiin puuttua.
Ensimmäisenä mieleen tulee alipainoiset autot. Ok, vaa'alla saadaan vaikkapa 690kg helposti punnittua, mutta valitettavan monella on tainnut unohtua että se ei riitä jos kuutiot ylittävät 1680ccm.
Aika monta "iso"koneista kuplaa oli Alastarollakin, mutta ilmoitettu pikkukoneisena. Kyllä hiukankin lajia seuranneet sen pystyvät melkein äänen perusteella toteamaan. Viimestäään lähtösuoralla kun eroja alkaa syntymään.
Ihan vain esimerkkinä: ostin Kokemäen kisoista A-finaalissa ollen kuplan. Selvästi isolla koneella. Käytiin vaakaamassa samantien niin painoa oli huikeat 659kg. Siis painoa ei ollut riittävästi edes pikkukoneelle. Kiusaus oli suuri lähteä pikku lihotuksen jälkeen (680kg) Alastarolle ajamaan mutta luonto ei antanut periksi. Väitän että tässä tapauksessa auton keventäminen olisi ollut helompaa kuin painon lisääminen. Hemmetinmoisen urakan teetti. Alastaron vaaka näytti aamulla 766kg eli auto saatiin painoihinsa. Suorituskyky kärsi melkoisesti, ei se enää ole mikään a-finaali auto, ainakaan näillä ranteilla...

En ole varma pitääkö paikkaansa että Akk:lta pitää anoa lupa että saadaan moottori avata kisoissa. Eiköhän olisi kilpailijodenkin oikeusturvan mukaista että niitä koneita avattaisiin useammin. Olen kerran ollut kymmenen vuoden aikana paikalla jossa on näin tehty. Eikä ainakaan kuplan tiivistesarja niin paljon maksa etteikö järjestäjällä olisi varaa ottaa riskiä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)