Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
timo lintunen
Liittynyt: 14 Jou 2008 Viestejä: 124 Paikkakunta: urjala
|
Lähetetty: 22.06.2011 05:13 Viestin aihe: Ovisääntö |
|
|
Voisiko joku asiasta perillä oleva henkilö julkistaa Hyvinkään SM-kisoissa käytössä olevan kuljettajan puoleisen ovisäännön/ovi-kaariputken
Kyselin eilen 5 henkilöltä ja kaikilla eri mielipide.
PS. koskeeko se sitten myös kaikkia kuskeja, jos tänä vuonna ei vaikka aukaistaisi finalistien moottoreita vaan sovitaan että esim.10 parhaan ovi tarkastetaan?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jamo
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 91 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 22.06.2011 07:03 Viestin aihe: |
|
|
No , kyllä minä sain mielestäni hyvin selkeän vastauksen ko. kilpailun
kats.päälliköltä . Eli , jos kuljettajan ovea on tyhjennetty pitää turvakaaressa olla oviputki tuplana ja lisäksi nascarverkko ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 22.06.2011 09:14 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus säännöstä:
"Ohjaajan ovi sekä etuovien toimintatapa on säilytettävä
alkuperäisen kaltaisina ja vastata vähintään alkuperäisen
lujuutta.
Samoin ulkopuoliset saranat, ovenkahvat ja ovien
lukot on säilytettävä alkuperäisen kaltaisina ja toimintakuntoisina
sekä vastata vähintään alkuperäistä lujuutta.
Ohjaajan puoleisen oven verhoilun saa korvata vähintään
1 mm paksulla alumiinilevyllä tai vastaavan lujuuden
omaavalla metallilevyllä.
Käytettäessä liite J:n 8.3.2.1.2.oviputket: kuvan 253-9
tai 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia yhdessä Nascar
verkon kanssa voi ohjaajan ovi olla rakenteeltaan vapaa,
mutta tulee olla alkuperäistä materiaalia vastaava. Apukuljettajan ovi oltava toimintakuntoinen ja
voi olla rakenteeltaan kevennetty.
Ovien on oltava täysin suljettuna ajon aikana"
Liite J: http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-31-09218.pdf
Nascarverkko ei tarvitse olla FIA hyväksytty.... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 22.06.2011 10:25 Viestin aihe: |
|
|
Niin ei ainakaan vielä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PRH
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 52
|
Lähetetty: 22.06.2011 22:27 Viestin aihe: Re: Ovisääntö |
|
|
timo l kirjoitti: | Voisiko joku asiasta perillä oleva henkilö julkistaa Hyvinkään SM-kisoissa käytössä olevan kuljettajan puoleisen ovisäännön/ovi-kaariputken
Kyselin eilen 5 henkilöltä ja kaikilla eri mielipide.
PS. koskeeko se sitten myös kaikkia kuskeja, jos tänä vuonna ei vaikka aukaistaisi finalistien moottoreita vaan sovitaan että esim.10 parhaan ovi tarkastetaan?? |
Meinaatko mennä ajamaan?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 23.06.2011 05:11 Viestin aihe: |
|
|
Kilpailijalisenssiin kuului ennen sääntökirja mukaan. Nyt sitä ei saa kuin tilaamalla. Sääntöjä ei osata enää kuin ennen. Aikoinaan sääntökirjaa luettiin paremman lukemisen puutteessa, aivan oma-aloitteisesti, huvikseenkin.
Nyt säännöt löytyy netistä, joiltain kotoa – ei talleilta, ei siviilipirssin takapenkiltä. Mennään siis arvailujen varassa, ”kaikkitietävien” tulkitessa sääntöjä oman ymmärtämyksensä mukaan.
Kun lukee tuon edellä kirjoitetun ovisäännön, ei siinä pitäisi olla juurikaan tulkinnanvaraa – se on säännöksi jopa melko selvä.
Ehdotankin että ainakin jokkikseen tehdään oma sääntövihko. Tehdään jokkikseen säännöt jotka on luettavissa yhden kokonaisuuden alta, ilman liitteisiin viittauksia. Millainen tämä vihko olisi? Samanlainen kuin aluekalenterikin, mahtuu tarvittaessa vaikkapa povitaskuun.
Tälläinen vihko maksaa noin 2 euroa kappale, postituksineen Kilpailijalisenssiä ostettaessa olisi ruksipaikka johon laitettaisiin mitä lajia pääsääntöisesti harrastaa, tässä tapauksessa jokkis. Ei olisi phitteeksi jos muihinkin lajeihin tehtäisiin samanlaiset vihkot. Sääntötutemuskatoa on havaittavissa muissakin lajeissa, saman verran.
Toki tähän kyseineen ovisääntöön tuli tarkennuksia sääntökirjan painatuksen jälkeen. Tarkennuksien tarve vähenisi kun säännöt päästettäisiin yleiseen tarkasteluun ennen niiden lopullista vuosittaista hyväksymistä.
Sääntöjenrakennuskulttuuri on muuttumassa, ainakin oletan niin. Ja muuttuukin jos säännöistä päättää ne jotka tuntevat lajin ja sen tarpeet. Nyt on nähty että liiton hallituksessa ei olla sillä tasolla jotta sen tietämykseen voisi luottaa. Sen päätöspohja on avaruudesta, ei maanpinnalta. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 23.06.2011 18:50 Viestin aihe: |
|
|
AKK sivulla jossain suositellaan että sääntökirjan voi tulostaa ja kuljettaa sitä nippua mukana ja kun tulee korjauksia/muutoksia niin ne ovat sitten helppo lisätä siihen nippuun....
Monellako on sellainen nippu takataskussa?
Ideana hyvä mutta ei toimiva siten kuin oikea sääntökirja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 23.06.2011 20:49 Viestin aihe: |
|
|
kyll toi mitä EMPPU ehdotti on järkevä ratkaisu ja tolla miehellä on monen vuoden kokemus jokkiksesta ja kannatais kuunnella ja toteutaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 23.06.2011 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Olisikohan mahdollista kirjoittaa sellaiset JM-luokan säännöt että niihin ei tarvitsisi tehdä merkityksellisiä muutoksia?
Sääntöjen laatijoilta ja hyväksyjiltä näyttää puuttuvan ammattitaitoa, pitäisiköhän esim. AKK:n Hallitus vaihtaa jotta sääntökirjaan saataisiin jotakin järkeä
Mikä olisi helpoin vaihtoehto saada JM- sääntöasiat järjestykseen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|