Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Hallituksen päätöksiä:
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kari Mäkiranta



Liittynyt: 17 Elo 2011
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 17.08.2011 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

viltteri kirjoitti:
Monellakaan ei ole tahtoa lähteä kurssitettavaksi että pääsee toimitsijaksi... Ja kun tuo kurssi ei niistä parempia lipunhuiskuttajia kyllä tee.

Tuota tahtoa kun täytyy olla, ei duunarikaan pääse esimiesasemaan vaikka käytännön kokemus olisi minkälainen. Koulutuksen sekin joutuu käymään ansaitakseen pätevyyden johonkin vastuulliseen tehtävään.

Se, että tuleeko liputtajista parempia onkin sitten jo toinen juttu. JM lisenssin saa 4 tunnin koulutuksella mutta nopeuden päätoimitsijaksi vaaditaan jo kaksipäiväinen koulutus mihin on yleensä liitetty myös turva. Varmaan on se, että laajempi paketti siinä on läpi käytävänä.

Mutta tuo on kyllä totta, että toimitsijoita on vähän ja tehtävät kerääntyy yksille ja samoille henkilöille läpi vuoden. Seuroja rasitetaan nimenomaan AKK:n taholta sillä, että koulutukset on hinnoiteltu johonkin tasoon ja seurat eivät, ainakaan kaikki maksa aiheutuneita kuluja kokonaisuudessaan.
Poikkeuksia toki löytyy seurossakin ja se myös näkyy omien seurojen toimitsija määrissä silloin kun kilpailuja järjestetään, vähempi tarvii soitella ympäri suomen, että saa toimitsijat kasaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 17.08.2011 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Menne ohi taas, mutta..

Toimitsijapulasta en puhuisi, vaan osaavien toimitsijoiden puutteesta. Osaavia toimitsijoita ei koulunpenkillä istumisella tehdä, eikä niitä sieltä tule.
Osaaminen tulee siitä että tehdään eri tehtäviä, ja myös muuallakin kuin omalla radalla, kerran vuodessa tai kahdessa.
Kukaan ei tule kysymään onko lisenssiä jos menee lippupisteelle töihin. Syytä olisi kysyä osaako hän tehtävänsä, se on kaikkein tärkeintä. Ei lisenssi osaamista takaa, se on nähty monesti. Eikä lisenssittömyys osaamattomuutta, se on nähty myös.
Tästä toimitsijalisenssistä on tehty liikaa kynnys. En tiedä mitä tämä nykyinen perustoimitsijalisenssikoulutus pitää sisällään, mutta hieman epäilen sen tarkoituksenmukaisuutta, kun tämän koulutuksen voi tehdä kuka tahansa. Onko koulutus sellainen että siitä on jotain todellistakin hyötyä, vai onko sekin sellainen että saadaan vaan papereihin merkintä että taas on pidetty koulutusta ja kokonaisuus näyttää hyvältä, on koulutettu.

Päätoimitsijakoulutuskin on mitä on, sekamelska. Kaikki nopeuden lajit on samassa nipussa. Jokkis ja RC saisivat olla samassa, miten muiden kanssa – en ota kantaa.

Koulutusta heille jotka sitä haluaa. Jos lisenssejä vaaditaan, lisenssit heille jotka osaavat. Osaaminen kunniaan, ei tuijoteta aina leimoja.
Meillä on tutkinnot. Miksi lisensseissä ei ole tutkintoa?
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 17.08.2011 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilanne on vähän sama kuin ajokortin kanssa, moni osaisi ajaa ilman korttiakin mutta silti se on pakollinen kaikille.
Vastavasti taas kortin suorittaminen ei takaa kaikille samaa ajotaitoa. Kannatan kyllä jonkinlaista kontrollia myös toimitsijoille, mutta koulutusvastuun siirtäisin seuroille ts. seura vastaisi omien toimitsijoidensa osaavuudesta. Tällöin jokainen seura voisi kouluttaa riittävän määrän toimitsijoita pienillä kustannuksilla ja tarvittaessa vaikka lainata naapuriseuralle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari Mäkiranta



Liittynyt: 17 Elo 2011
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 17.08.2011 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta tuokin ja...
tekemällä oppii, koulutusta tarvitaan oli sitten kuski tai toimitsija, sehän näkyy useissa kisoissa. Mutta ei siitä tosiaan saa kynnyskysymystä kaikkiin tehtäviin tehdä. Paljon on varsinkin päätoimitsijoissa pitkän linjan autourheilu harrastajia, uskallan silti väittää, että osaavia siitä on suurin osa.
Kuka sitten osaa, kuka ei, siihen en ota kantaa, se näkyy silloin kun niitä toimitsijoita tehtäviin ollaan soittelemassa, puhelin ei välttämättä pirise.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Korpela



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 17.08.2011 11:23    Viestin aihe: Koulutus.... Vastaa lainaamalla viestiä

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ; tutkintotilaisuuksien henkilökohtainen esiopiskelu, tutkintotilaisuudet.

Suoritettava tutkinto voi olla esim. siis. perus ja /tai päätoimitsijakoulutus
YLEISTÄ TUTKINNON SUORITTAMISESTA; Tutkintotodistuksen saa suorittamalla vaadittavat tutkinnon osat hyväksytysti...

No, minun mielestä vanha systeemi oli parempi,jossa tomitsijalisenssien luokat
olivat 3-1,eli tehtävien perusteella (oikeellisesti) henkilölle nostatettiin lisenssin
luokkaa,oli se sitten RALLISSA,NOPEUDESSA,KARTINGISSA ym...tehtävänimikkeiden perusteella ja periodi voimassaololla oli se 3 -vuotta
Näillä nousupisteillä siis tomitsija sai nostatettua itsensä mm.nopeus-I lis. asti
jos vaan piti ns. kirjanpitoa tehtävistään kolmenvuoden aikana.
Olen myös sitä mieltä,että I-lisenssiin pitää kuulua ko.aikana ainakin yksi kilpailun johtajuus tehtävä ja nimenomaan ykkösjohtajuus=pääviheltäjä,koska vaadittavilla pisteillä jolla sen I- lisenssin saa,ei vielä mahdollisesti silti ole valmis
ottamaan johtajuutta vastaan,pienimmissäkään kilpailuissa.Toki se on kaksi-
piipuinen juttu tuo I -lisenssi,koska mm. KV.tai muut arvokisat vaativat jo mm.
ratatuomarien päälliköltä I-lisenssin.

Tällä systeemillä saadaan ihmisiä eri tehtäviin kilpailuissa,,omissa ja muiden,
olemaan aktiivisia ja innokkaita juuri siksi että se esim. nopeuden-I lisenssi
on taskussa,jolla pääsee sitten muihin nopeuskisoihin ilmaiseksi.Toki myös päätoimitsija-lisenssillä edelleen pääsee.

On nyt sitten vaan omia henkilökohtaisia ajatuksia tästä koulutus asiasta.
Ja ohi hallituksen päätöksistä,koskien noita sääntömuutoksia.

Makkaranmyyjästä-kilpailun johtajaksi väliin mahtuu aikaslailla koulutusta.
=======================================================

Jokkista vuodesta 78 ja ....jatkuuuuuuuuuuuuuu Cool


Viimeinen muokkaaja, Ari Korpela pvm 17.08.2011 11:29, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esko Reinikainen



Liittynyt: 25 Maa 2011
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 17.08.2011 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teettekö pojat tämän ihan tahallanne vai jostain muusta syystä, mitä nyt en viitsi mainita. Keskustelun aihehan oli " hallituksen päätöksiä ". Jos te haluatte tehdä jotain yhteisen hyvän eteen, niin alkakaa esittämään mielipiteitänne siitä miten saisimme kentän nykyisen tilanteen korjattua.
Se on varmaa, että vaikka meillä olisi 5,5 miljoonaa toimihenkilöä ei se korjaa nykyistä tilannetta. Eli todella helposti halutaan erkaantua todellisista ongelmista. Jos pääasiat saataisiin kuntoon, ei tuo toimihenkilö tilanne tulisi millään lailla kynnyskysymykseksi nousemaan.
No, ehkä se on helpompi kirjoittaa asian vierestä kun itse asiasta. Nämä omia henkilökohtaisia näkemyksiäni vallitsevasta tilanteesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Korpela



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 17.08.2011 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No meni,mutta on osa kilpailutoimintojen toimivuutta jos kerta saadaan
muuten sääntöasiat pelittämään.
Ja; onhan se niin,että kuljettajilla ja toimitsijoilla on ollut ns. pimentokausi
näissä Ry. asioissa. Wink
ps. olemme jo tehneet,allekirjoittamalla sääntövetoomuksen AKK:lle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 17.08.2011 11:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tässä nyt mielestäni on keskusteltu ongelmista ja (toistaiseksi) ilman juupas/eipäs-juttuja. Jos otetaan pohjaksi Kaanaan "teesit" niin
- 1.-2. Hallitus vastasi asiallisesti ja perustellusti, eikä ihan metsään
- 3. Parannettavaa on juu ja aika paljon
- 4. Turhaa uhoa, järjestetään enemmin vaikka kädenvääntökilpailut kun ruvetaan uhkailemaan, ei tällä asenteella pliis.
- 5. Turhaa hommaa, kaikille.
- 6. Kannattaisiko allekirjoittaneiden seurojen kokoontua erikseen vielä ennen seuraavaa liittokokousta ja laatia esitys, jonka takana kaikki seisovat seuraavaa liittovaltuuston kokousta varten?

"Pitäkää tunkkinne"-asenteella joutuu ajelemaan tyhjällä renkaalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari Mäkiranta



Liittynyt: 17 Elo 2011
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 17.08.2011 11:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JJo kirjoitti:
Kyllähän hallituksen asenne on aika ylimielinen kun esim. 2 kohdassa syyllistetään seurat kilpailujen perumisiin kun syyt on mukamas muut kuin kilpailijapula. Kyllä hallitus tietää, muut ei mittään.

Ei tehdä tahallaan ja asiaanhan tämä liittyy kuten yltä lainauksesta huomaat ja lainatun kommentin alla olevassa tekstissä käsitellää samaa asiaa.
Eli peruuntumisien syyt ja sen miten hallitus vastineessaan sen esittää, syyllistämällä seuroja.
Kommentteihin tässä on vastattu ja eipä näkynyt tulevan sieltäkään mitään kongreettista, ainoastaan heitto toisen sivuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esko Reinikainen



Liittynyt: 25 Maa 2011
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 17.08.2011 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohon konkretiaan sen verran, että yksi mahdollinen esimerkki siitä täyttyi tuon kaanaan manifestin kautta. Toiminta omissa yhdistyksissä ja osallistumalla siellä mielipiteiden esittämiseen, osallistumalla päätöksen tekoon ja kyseenalaistamalla asioita joita emme halua. Tuon kyseenalaistamisen puutteesta olemme mielestäni siinä tilanteessa missä tällä hetkellä olemme. Kun pientä porua on esiintynyt on AKK:n hallitus pikkaisen höllännyt narusta niinkuin nytkin. Mitään suurta ja olennaistahan ei ole tapahtunut. Ja hetken kuluttua taas kiristetään narua.
Tällaisessa löyhässä hirressähän me olemme roikkuneet jo vuosia ja vuosia ja roikumme edelleen, hallitusti. Se mitä edellytän on se, että liittovaltuusto seuraavassa kokouksessaan vahvistaa omaa rooliaan.
Nythän sitä on pääsääntöisesti viety kun sitä kuuluisaa pässiä teuraalle.
Kuten ekassa kirjoituksessani totesin, on jonkinlainen pää parempaan saatu aikaiseksi. Älkäämme tyytykö siihen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 17.08.2011 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljon piti tapahtua ennen kuin ymmärrettiin tehdä jotain. Jos joku epäilee että tämä tähän päättyy, erehtyy.
Uskon vahvasti että tehdään edelleen. Tehdään että kynnys JM:n yhdistymiselle olisi mahdollisimman matala. Aivan sileäksi tietä ei enää valitettavasti saa. Oli suuri virhe laskea tilanne näinkin pitkälle.
Kuten Jarmo Mellin tuossa aikaisemmin kirjoittaa, nyt pitää vastuullisten kantaa vastuunsa.

Kaikki me tiedämme mitkä ovat syyt että tilanne pääsi näin vakavaksi. Suuri virhe on jatkaa syyllisten etsimistä, isompi virhe rangaista heitä. Syyllisiä löytyy monia, riippuu mistä suunnasta asiaa katsotaan.

Parhaiten ja kivuttomasti tilanne korjautuu sillä että seurat aktivoituvat osallistumaan liiton kokouksiin.
Kaikki johtuu siitä että liitolle on annettu valta huseerata asioita päin peetä. Syyllisiä löytyy siis seuroistakin.
Ei hallitusta ja toimistoakaan voi kaikesta syyllistää. Hehän ovat toimineet meidän antamin valtuuksin.

AKK:ssa on liian paljon hyvää tuhottavaksi. Aina voi korjata rakenteita ja tapoja. Syksyllä seuroilla on siihen paikka. Aktivoitukaa ja toimikaa!
Me tarvitsemme nyt luottamusmiehiksi lääkäreitä. Tuomareiden aika on ohi!

Meillä on nyt JM-lajiryhmä joka osaa ja jopa uskaltaa kyseenalaistaa tarvittaessa. Edelliset ovat ehken olleet ikeen alla, senkin nyt ymmärrän, kun tietoa on saanut lisää.

Luottamus pitää olla koko organisaatiolla ja sen toiminnalla. Luottamus ei palaudu ainakaan sillä että AKK jakaa rangaistuksia liiton ulkopuolisesta toiminnasta autourheilussa. Se ei johtaisi kun syvempään luottamuspulaan.
Siellä Kellokukantiellä. Lukekaa tämä edellinen ymmärtäen. Ette Te rankaisemalla mitään paranna, tuhoatte vain.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754


Viimeinen muokkaaja, emppu tuominen pvm 17.08.2011 15:07, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Esko Reinikainen



Liittynyt: 25 Maa 2011
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 17.08.2011 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljolti samoilla mietteillä kun Emppukin. KUITENKIN, nyt on jokkiksen yhdistymisestä puhuttu pelkästään takaisin AKK:n päin. Jos tilanne pysyy vielä pitkäänkin nykyisellään, niin kuinka kauan jokkiskansa jaksaa sitä katsella. Nimittäin onhan olemassa vaihto-ehtoja. Jokkishan on sen verran perustason autourheilu muoto, ettei se välttämättä tarvitse taakseen FIA käskytyksen alla toimivaa kansallista kattojärjestöä, onhan se jo tänä vuonna osittain nähty. Riittäisi kun porukka olisi saman katon alla. Onko sen katon omistajalla suurtakaan merkitystä ?. Tällaista mietittäväksi jos oikein vaikeaksi menee. Sisältyy sarjaan asioiden kyseenalaistaminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 17.08.2011 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rerer9 kirjoitti:
,,,,, nyt on jokkiksen yhdistymisestä puhuttu pelkästään takaisin AKK:n päin. Jos tilanne pysyy vielä pitkäänkin nykyisellään, niin kuinka kauan jokkiskansa jaksaa sitä katsella. Nimittäin onhan olemassa vaihto-ehtoja. Jokkishan on sen verran perustason autourheilu muoto, ettei se välttämättä tarvitse taakseen FIA käskytyksen alla toimivaa kansallista kattojärjestöä, onhan se jo tänä vuonna osittain nähty.


Ei toki tarvitse olla AKK, mutta sellainen taho jossa seuratkin on vahvasti, tasavertaisena mukana.
Nyt sellaista toista vaihtoehtoa ei vielä ole, muuta kuin SAUL...
Näksin ainakin vielä kaikkein parhaimpana vaihtoehtona uudistuvan AKK:n.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kari Mäkiranta



Liittynyt: 17 Elo 2011
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 17.08.2011 15:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Näksin ainakin vielä kaikkein parhaimpana vaihtoehtona uudistuvan AKK:n.

No näin minäkin sen näkisin, että yhteisymmärryksessä kehitettäisiin AKK:ta lajiryhmien sekä jäsenseurojen avustuksella oikeaan suuntaan,
ei mitään yksipuolisia sääntömuutoksia tai päätöksiä ennen kuin asioista on kunnolla keskusteltu ja niistä on sopuun päästy.
Ei ole mitään tarvetta alkaa rakentamaan valmiin vierelle mitään toista ryhmittymää vaan kehitetään jo olemassa olevaa.
Se on aikanaan nähty yleisurheilun puolella, että kun TUL ja SUL kulkivat rinnan niin toisen osakkeet heikkeni ja toinen on vieläkin toista vahvempi.
Tuohan on urheiluliittojen välillä tietenkin poliittinen juttu mutta sitä taitaa olla ilmassa vähän tuolla AKK:ssakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 17.08.2011 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vuosikausia olen ihmetellyt miksi autourheilussa saman jarjestelmän ja toimenpidemallin sekä johtajuuden alla toimii niin harrastajatason kuin ammattitason kilpailijat.

Esimerkiksi puulaaki- tai juniorijääkiekkoa ei hoida samat henkilöt tai organisaatiot kuin SM-sarjaa tai NHL-sarjaa.

AKK:ssa tulisi erottaa harrastaja/aloitustason kilpailut erilleen SM ja MM tason eli puoli tai kokoammattilaisten organisaatiosta.

Kunhan AKK:n hallitus ymmärtää että ei ole sama asia jokkiskisat ja Neste-Ralli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)