Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Nascar verkko
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 12.01.2012 10:02    Viestin aihe: Nascar verkko Vastaa lainaamalla viestiä

Miettikäää nyt ennen Nascar verkon ostoa tarjontaa ja omaa turvallisuutta.

Kuvista päätellen ei tuokaan juuri mitään auta muutakuin hieman käsiin oven kiinni pysyessä.
Sielä on jo nytkin verkko ovessa tekees saman asian joka on yhtä lujassa kun noi lukitukset.

Jos kaadossa ovi aukeaa tämä auttaa hieman käsille kun on etureunasta kiinni.

Tuo pitäis kiinnittää kolmesta reunastaan kaariputkeen tai vastakkasilta sivuiltaan esim.ylä ja alapäästään kaariputkiin..
Silloin olisi este myös oven puuttuessa ja vaikka se penkkikin pettäisi..

Noin se lepattaa tuulessa. Pää ja kädet pääsee aika paljon sivulle kun toi antaa periksi jos ei ole alhaalta kiinni.

Onko tuohon saatavilla lisä kiinnitysklipsejä tai jättää varaus esim. alareunaan tuotantovaiheessa?

Nascar autossa ei ole ovia ja jokkis autoista se usein aukeaa kovassa kaadossa.

Oven kiinnipysyessä ei tuolla ole juurikaan virkaa jos ei sitten saa ottaa pois ovesta sitä verkkoa..

Hernesopan voin tehdä jos tästä joltakin tulee siihen aineksia.

Googlen kuvahaulla: nascar verkko

Tälläista ajattelin esimerkissäni vastineeksi etten turhaa huutele.
GA-Racing Nascar verkko&kiinnike
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S.K.



Liittynyt: 28 Tam 2008
Viestejä: 40
Paikkakunta: Vähäkyrö

LähetäLähetetty: 12.01.2012 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alareunan kiinnitykseksi käy hyvin takapenkin keskivyö.

Lukko kiinni pakoputkiklemmarilla tms. etukaareen, pitkän vyön pujottelee verkkoon ja pääkaareen kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Taito Valonen



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 102

LähetäLähetetty: 12.01.2012 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei tehkää se itse ei sitä ole minun mielestä kiellettyä se ei ole FIA.hyväksytty jos sinulla on noin 3cm leveää liinaa niin siitä ompelemalla varmaan saa yhtä hyvän ja niin paljon kuin haluat voit laittaa kiinnitys kohtia kunhan laitat kaksi ylös saman verran alas ja molemmille sivuille näin sulle tulis kahdeksan kiinnitys kohtaa ja varmaan olis hyvä ja saat niin ison kuin haluat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 12.01.2012 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saahan tuonkin toki itse tehdä, mutta jos omaa turvallisuutta ajattelee, suosisin valmiita - juuri tähän tarkoitukseen valmistettuja, oikeilla materiaaleilla.
Ko verkolla ei ole olemassa kuulemma mitään yhteneväistä standardia, on vain suosituksia joidenkin taholta.
http://www.ompracing.com/detail.html?productcode=NA/1870/T
Linkin mukaisessa verkossa on kiinnikkeet matkassa, ja silmäkoko näyttäisi olevan 60 x 60 ja verkon koko 500 x 700. Linkin tekstissä on sana FIA, älkää siitä pöljäämystytkö, se on" FIA current rules” tai ”FIA Approved”, ne ei merkitse vielä mitään.
Eiköhän loppuviikosta saada tietoa lisää kun "miehemme euroopassa" selvittää asioita lisää - tehdasvalmisteisten osalta.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 12.01.2012 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pannaako se turhaan jonkun säännön takia vai niin että se täyttää edes maalaisjärki standardin.

Ennen kun AKK laittaa siihen FIA leimallisen?
Tää olikin hauska tapaus.
Löytyy vain suosituksia mutta ei FIA:n leimaa ei siis tulekaan suomeen kaikkiin paikkoihin FIA leimoja?

Tämmöinenkö sääntö taas saatiin aikaan.

Ei prk onko tuo Empun linkin verkko tosiaan jollakin tarranauhalla kiinni ylähältä ja vielä joku omp ja tuotako pitäisi suosia kun saa valmiina no oli joku verkko maailmalla n.33e. Siihen vielä lisää jotain omaa..

Tuossa autossahan ei ole edes ovessa verkkoa.

Toi lisä kiinnitys on ihan hyvä turvavyöllä saa kunnon lukituksen..
Se pitäisi vaan laittaa kaikkiin kiinnityspisteisiin!

Kun tuo lukitus on mitä on niin mitä virkaa on materiaalilla millä on tehty itse verkko?
Kyllä se verkko kestää ihan varmasti.

Googleta: Rete per finestrino, nämä on kaikki samoja paskoja.. omp, sabelt, sparco.. vertaa sitä tuohon mitä aiemmin laitoin.
On kun mansikka ja mustikka molemmat on marjoja.

Kyllä sen mielellään tekiski ite jos ei valmiina saa kunnollista. Voisi jopa käyttää rullalukitusta vielä.

Paksu nippusidekin on parempi ja voi laittaa joka lähtöön uuden löytyy säädöt ja kaikki..

Mutta saako sen oviverkon poistaa kun on tuo verkko autossa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PRH



Liittynyt: 20 Hel 2008
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 12.01.2012 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ford31 kirjoitti:
[b]
Tuossa autossahan ei ole edes ovessa verkkoa.


Mutta saako sen oviverkon poistaa kun on tuo verkko autossa?



Suoraan sääntökirjasta lainattu: Nk. Nascar-verkkoa on käytettävä ja sen saa poistaa
myyntimenettelyn yhteydessä. Se korvaa ikkunan metallisen
turvaverkon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 12.01.2012 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun puolesta voi jokainen rakentaa itse verkkonsa ja kiinnittää vaikka sen roudarin teipillä tai sitten ei.
Sääntö kirjoitettuna on sinänsä outo, vaikka tarkoittaakin hyvää. Puhutaan nascar verkosta. Olisi voinut kirjoittaa "nk. (niin kutsuttu) nascar verkko"?
Ei ole olemassa määritettä minkälainen nascar- tai ikkunaverkko verkko on.
Siis maalaisjärjen käyttö tässäkin asiassa....

Tossa noita linkkejä joita on kehoitettu googlettaa..

http://www.pettinelliracing.it/window-net-omp-p-293.html

http://www.tt-motors.com/kauppa/product_info.php/products_id/53

Ote säännöstä:




_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Antti Salmi



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 361
Paikkakunta: Keskeinen Suomi

LähetäLähetetty: 12.01.2012 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Minun puolesta...

Ja siitä kuskin oven keventämisestä ei ole tuossa mitään mainintaa... eli edellisestä "hyvästä" sanamuodosta on osa jäänyt copy-pastehommissa jäänyt pois...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wanhus



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 13.01.2012 07:36    Viestin aihe: National Association for Stock Car Auto Racing > Nascar Vastaa lainaamalla viestiä

- Nascar on suosittu kansallinen "Jenkki" autoluokka kuten JM Jokamiehenluokka Suomessa
- taisi olla 1987 kun eka Nascar verkon tulin huvikseni ostaneeksi, siltä kisamatkalta jenkkeihin - kun iso joukko Eurooppa kuskeja sai FIA langettaman 6kk ajokieltoo, rata (pääsuora) oli FIA sääntöjen vastainen ja kuskit lähti kotiin
- Nascar verkkoja lienee Stock Car pääluokan ribbon (nauha). pikkuluokkien mesh (tihee verkko) ja jytkyn kokoinen Super Truck
- itseni 1987 verkko on hyväkuntoinen yhä, noin 1.5" turvavöistä tehty, lähes 2kg, ompin ribbon type nylon nauha verkko on 0.5kg ja sparcon 2003 FIA speksien mukainen Truck verkko noin 1kg rallyshop.it mukaan, yhteen UK ostamaani moniväriverkkoon sotkeuduin
- ga-racing.de katalog2011 s36 on monta mallia/kokoa 30/40e, italiaanot maksavat omistaan 50+ jotka täällä yleensä 60/70e
- itse käytän "according to FIA" nascar, 32e, jossa mukana helppokäyttöiset kiinnikkeet http://auto.kuvat.fi/kuvat/Nascar+verkko.jpg
- kun Stock Car on 1500kg ja V8 mylly 800bhp, niin minun Escort laivueeni luvut on 900kg ja yleensä alle 200bhp
- kannnatan turvallisuutta. mutta jos jatketaan Nascar linjalla niin onko JM autoissakin pian kattoluukku poistumista varten, ja törmäysvoimaa vaimentava "fia vaahtomuovii" turvakaaren ja korin välissä sekä penkki keskellä autoa jne
- Nascar verkko on yleensä tarkoitettu kiinnitettäväksi turvakaareen ei ikkunaverkoksi, joissakin luokissa EU maissa vaaditaan ns liukukisko http://auto.kuvat.fi/kuvat/KoriVarustelu siinä Nascar kuvan alareunassa
- kohta päästään jäälle huristeleen ja kun on oma rata on omat säännöt, heippa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taito Valonen



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 102

LähetäLähetetty: 13.01.2012 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos sääntö kirjaa oikein tulkitsee ei kuskin ovessa tarvi enään metalliverkkoa yllättävää naskar verkko korvaa sen omasta puolesta pitäisin molemmat jos muistelee Hyvinkäällä SM-kilpailussa tapahtuvaa kaatoa takasuoralla ei auttanut kumpikaan verkko ratojen vauhtia alas ja paljon se auttaa eikä verkot
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 13.01.2012 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt voikin kysyä että miksi pitää olla koko verkko sääntöihin laadittu jos on jo ovessa ollut ikkunaverkko. Tätä ei ole ollut krossivehkeissä.

Olisi voinut on surullisen kuuluisa yhtälö näissä jm-luokan säännöissä edelleen. Katsastusmiesten kanssa ei varmaan tule tästä ongelmaa jos verkko on vain sen tapainen.

Jos säännön laatija haluaa turvallisuutta lisätä verkon avulla oven kaadossa auetessa, ei mielestäni ole ihan sama millainen verkko auttaa pitämään kuljettajan ja sen ruumiinosat sisäpuolella.
Aika monesti kun nopea vauhtisilla suosituilla radoilla kaadot on hurjiakin.

On totta että se on jokaisen omalla vastuulla minkälaisen verkon laittaa mutta on myös huoltajien vastuulla nuortenluokkalaisten ajajien turvallisuus.

Ihmettelinkin verkon kiinnitystapaa ja mistä kohtaa se on kiinnitetty tuossa yhdessä verkko mallissa jota suomessa myytäneen.

Kun noita alkoi googlettaa karu totuus laajuudesta paljastuikin, paitsi että ne olivat kiinitetty ylä ja alareunastaan, eikä ainoastaan vierekkeisistä sivuista.
Ehkä tässä olisi jotain standardia voitu vaatiakin FIA: suunnalta.

Onhan se kätevää irroittaa joka viikonloppu pikalukoilla tai tarranauhalla. Ei se nyt hirvee homma ole klemmariakaan irroittaa.

Noita empun suoria linkkejä kun katsoo ei liene epäselvää mikä noista voisi olla se luotettavin.

Wanhuksen linkkin kuvat näyttää jo paremmalta GA Racing ja huom siinä luetelon kuvassa on myös turvavyönlukko kiinnitys.

Ga racing katalog http://de.calameo.com/read/000510826099a836b560d
index sivu 36-37

Tässä verkkoa ja kiinnittimiä myös asennusta.

http://www.bmwquebec.ca/forum/showthread.php?5746-Building-a-Mercedes-190E-2.3-16-for-vintage-racing-(pic-heavy)
http://www.teamtechmotorsports.com/windnets.htm
http://robrobinette.com/S2000RaceCar.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PRH



Liittynyt: 20 Hel 2008
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 13.01.2012 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ossi Töhö Team kirjoitti:
Jos sääntö kirjaa oikein tulkitsee ei kuskin ovessa tarvi enään metalliverkkoa ...


Eihän tuota ole ennenkään tarvittu, jos on ollut käytössä Nascar-verkko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juha salminen



Liittynyt: 20 Kes 2011
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 13.01.2012 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ford31 kirjoitti:

Jos säännön laatija haluaa turvallisuutta lisätä verkon avulla oven kaadossa auetessa, ei mielestäni ole ihan sama millainen verkko auttaa pitämään kuljettajan ja sen ruumiinosat sisäpuolella.
Aika monesti kun nopea vauhtisilla suosituilla radoilla kaadot on hurjiakin.



Pakko kommentoida. Siinä vaiheessa kun verkon pitää estää kuljettajaa lentämästä autosta ulos, niin paljon muutakin on pettänyt. Lähinnä nyt kuitenkin tarkoitus on estää vasenta kättä joutumasta korin ulkopuolelle, käsittääkseni? Jos oikea käsi tai pää on korin ulkopuolella, niin kannattaa varmaan kiristää vöitä. Wink
Ei näihin kuitenkaan mitään sata varmaa systeemiä ole olemassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 13.01.2012 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juha Salminen kirjoitti:
ford31 kirjoitti:

Jos säännön laatija haluaa turvallisuutta lisätä verkon avulla oven kaadossa auetessa, ei mielestäni ole ihan sama millainen verkko auttaa pitämään kuljettajan ja sen ruumiinosat sisäpuolella.
Aika monesti kun nopea vauhtisilla suosituilla radoilla kaadot on hurjiakin.



Pakko kommentoida. Siinä vaiheessa kun verkon pitää estää kuljettajaa lentämästä autosta ulos, niin paljon muutakin on pettänyt. Lähinnä nyt kuitenkin tarkoitus on estää vasenta kättä joutumasta korin ulkopuolelle, käsittääkseni? Jos oikea käsi tai pää on korin ulkopuolella, niin kannattaa varmaan kiristää vöitä. Wink
Ei näihin kuitenkaan mitään sata varmaa systeemiä ole olemassa.



Heh nii siihen se sopiikin mutta ei muuhun. Miksei voi tehdä kunnolla ja miettiä loppuunasti. Miksi se oviverkko ei riittänyt sitten säännöissä kyllä sekin tuon käden on pitänyt jos ovi on kiinni.

Siksi juuri kannattaakin hommata samantien kunnollinen ettei ne pää ja kädet ole sielä ulkona.

Kun ajattelee sitä kaatoo niin ne kädet puristetaan viimeisilläkin voimilla siihen rattiin ja sit oikaistaan tai haetaan uusi ratti. Tai vedetään siinä keskipakovoimassa vartaloon kiinni ei ole helppoa.

Kun nyt tää hanssi ei tullut pakolliseksi niin kyllä se Juha pää joustaa niskastakin. Penkit ovat ovissa kiinni ei sielä hirveesti ole sivulle tilaa ollaan sen korilinjan sisäpuolella päästä juuri ja juuri. Penkin hartiatuki on monissa lexanissa kiinni.
Oven auetessa se verkko kun on kunnolla kireellä kiinni suojaa se myös niskoja ja yläruumista ja niitä käsiä kun siihen voi nojata niin kuin oveen.
Eihän sillä muuten mitää tee!

Eikä ne kaikilla ole kunnolla kiinni ne vyöt vaikka pitäisikin ja sitten se on myöhäistä.

Italian rattimiehille jos nuo verkot on tehty ymmärrän kyllä en tiedä muutenkaan missä niiden kädet välillä on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wanhus



Liittynyt: 26 Maa 2008
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 13.01.2012 16:32    Viestin aihe: FIA ja FIA Institute for Motor Sport Safety and Sustaini... Vastaa lainaamalla viestiä

- kyseisten "yhteisöjen" 26s ohje turvalliseen kilpahommiin Watkins + Todt allekirjoituksin ja FIA sääntökirja täsmentänee verkkohommiakin
- em asiakirjan Annexe 4 luettelee lisäksi FIA J-pykäliä 253.11 ja 261 ja 263 ja 279 ja 283 täsmennykseen
- "suojaavat verkot" ja "ikkuna verkot" ja "verkot" ovat käytettyjä termejä mutta "nascar verkko" ei hyppiny silmille
- FIA liite J.253.11 mukainen verkko näkyy esim http://www.nettivaraosa.com/1082645
- verkon nauha min 19mm leveä, silmäkoko min 25/25 ja max 60/60mm ja pitää ulottua sinne ratin lähettyville ...
- verkon kiinnitys > turvakaari, mutta korista ovesta tms ei mainintaa
- verkon avaus sisäpuolelta > verkko on pystyttävä avaamaan nopeasti yhdellä kädellä vaikka auto on katollaan
- verkon avaus ulkopuolelta > "an indication on the outside on the car ..." eli merkintä koriin mistä auttaja avaa
- kun tekstiä lukee kuin piru sitä yhtä kirjaa >> niin täytynee raksia Eskoistani poikkee sinne lasi akkunoiden paikalle hitsatut teräsverkot
- en tullut löytäneeksi FIA standardia tms joten verkkojen itsetekemiselle ei liene esteitä, mutta toi kiinnitys/irrotus
- onnea ja menestystä katsastajille ja meillä on AKK joka sanoo mitä tehdään, itte tässä vain mietiskelen FIA lukemaani
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)