Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
markku luostarinen
Liittynyt: 01 Huh 2011 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 12.06.2012 17:07 Viestin aihe: TUUSNIEMEN PAPPALUOKAN LOPPU KATSASTUS. |
|
|
Kyllä tehtiin täydellinen oikeus murha erästä kuljettajaa kohtaan. Kaadon jälkeen auto vietiin puntariin ja kilon alipainon takia hylkäys koko kilpailusta. Ei käytetty järkeä yhtään koko hommassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jukka heittola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 223 Paikkakunta: kemi
|
Lähetetty: 13.06.2012 06:24 Viestin aihe: |
|
|
Kun nesteet valuu ulos on kevennys 1 litra ja kilo liene selvä että kaverin auto on ollut painoissaan,muutenkin 1 kilo on reilu 700 sadas osa punnittavasta massasta menee lähes promille hommiksi.
Kokemuksen mukaan vaaka tuskin nuin tarkka on olkoon kaliproitu tai ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 13.06.2012 06:53 Viestin aihe: |
|
|
Onko aivan välttämätöntä rakentaa auto kriittisiin painoihin. Jokainen kilpailija sitoutuu siihen että auto on sääntöjen mukainen koko kilpailun ajan. Ei riitä selitykseksi että autosta puuttuu nesteitä tai osia. Sääntö myös kertoo että virallisena vaakana toimii kilpailun vaaka ja oletan että ko auto oli painoissaan katsastuksessa. Raja on jossain, säännöissä se on määritelty missä. On melko turhaa täällä asiaa enää spekuloida, asiaa spekuloitiin jo aivan tarpeeksi kuulemma kilpailupaikalla. Säännöt on tehty noudatettavaksi ja niitä on noudatettava sekä kilpailijoiden kuin järjestäjienkin. Ei sääntö käske että auto pitää olla kilon tarkkuudella minimipainoissaan, hyvä olisi painottaa se vaikkapa 10kg ylipainoiseksi. Tuo määrä ylipainoa ei ratkaise vielä mitään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hannu Kettunen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 191
|
Lähetetty: 13.06.2012 07:56 Viestin aihe: |
|
|
Mutta kilpailijan oikeusturva kärsii koska auto ei ole oikeassa painossa lähdön jälkeen eli tarkoitan että kilpailijalla on oikeus lisätä nesteet kilpuriinsa niin sen jälkeen voidaan punnita jos se on vielä alipainoinen niin ok!
Näin on katsastuskoulutuksissa koulututettu. En usko että kaikki kilpailijatkaan tietävät tätä taikka katsastuspäälliköt.
Isommissa kisoissakin on nähty että otetaan autoja punnitukseen lähtöjen jälkeen.
Edelleen olen sitä mieltä että vaikka meillä on sama sääntökirja niin eri paikkakunnilla sääntöjä käsitellään eri tavalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.06.2012 08:21 Viestin aihe: |
|
|
edu racing kirjoitti: | Mutta kilpailijan oikeusturva kärsii koska auto ei ole oikeassa painossa lähdön jälkeen eli tarkoitan että kilpailijalla on oikeus lisätä nesteet kilpuriinsa niin sen jälkeen voidaan punnita jos se on vielä alipainoinen niin ok!
Näin on katsastuskoulutuksissa koulututettu. En usko että kaikki kilpailijatkaan tietävät tätä taikka katsastuspäälliköt.
Isommissa kisoissakin on nähty että otetaan autoja punnitukseen lähtöjen jälkeen.
Edelleen olen sitä mieltä että vaikka meillä on sama sääntökirja niin eri paikkakunnilla sääntöjä käsitellään eri tavalla. |
Mielenkiintoista. Että jos auto on alipainoinen voi 30 litran tankkiin lisätä bensaa tarvittavan määrän...
Ei kai se kuitenkaan ihan näin voi olla, tai tarkoitettu?
Siitä emme koskaan pääse eroon etä sääntöjä käsitellään eri kisoissa eri tavalla, kun on eri ihmiset niitä käsittelemässä.
Tekniikka asioissa ja varsinkin painojen mittauksissa tuskin kuitenkaan on tulkintojen varaa paljoakaan. Liputuksissa on aina. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hannu Kettunen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 191
|
Lähetetty: 13.06.2012 08:25 Viestin aihe: |
|
|
Tämän vuoden koulutuksessa kouluttaja kertoi näin niinkuin kirjoitin ja tästä on puhuttu kautta aikain miten tuon pitäisi mennä. Kouluttaja on toiminut katsastuspäällikkönä, tuomarina, kilpailunjohtajana, kilpailijana ym.
Sehän tässä tekeekin eripuraa asioissa kun sääntöjä tulkitaan eri tavalla ympäri Suomea.
On kilpailjoita jotka ajavat eri alueilla ja toisaalla tulkitaan toisin ja toisessa eri tavalla. Ei oo helppoa olla kilpailijakaan.
En itsekkään oo aina oikeassa myönnän sen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.06.2012 08:40 Viestin aihe: |
|
|
Edu ollisikohan hän tarkoittanut punnitusta esikatsastuksessa? Se olisi ymmärrettävissä. Ei sitä että kilpailun väli- tai loppukatsastuksessa saisi lisätä nesteitä tai muutakaan. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hannu Kettunen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 191
|
Lähetetty: 13.06.2012 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Ei vaan juuri sehän tässä onkin kun katsastat kilpurisi aamulla ja kisapaikalla on puntari ja auto on painoissaan niin nyt kun ajat niin sieltähän häviää nestettä kellä minkäkin verran niin jos kilpailunjärjestäjä punnitsee auton heti lähdön jälkeen niin eihän se ole sama asia kuin aamulla katsastuksessa punnittuna. Sultahan on hävinnyt painoa pois. EIKÖ?
Tästä keskustelimme jonkun verran et onko näin niin asia on juuri näin kun hän esitti sen. Ja onhan tuo ihan järkevääkin kun ajattelee sen noin.
Juuri äsken puhuin yhden koulutuksessa olleen kanssa et näinhän se kouluttaja koulutti meitä kyseisestä asiasta.
Noihin punnituksiin palatakseni niin on seurattu kuskeja kellä on tullu vesihöyryjä niin on otettu kyseinen kilpuri punnitukseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Aulin
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 23 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Lähetetty: 13.06.2012 09:52 Viestin aihe: Painot |
|
|
10.2.1. Painot
Autojen tulee täyttää seuraavat vähimmäispainot todellisen kuutiotilavuuden mukaisesti kilpailukunnossa
ilman kuljettaja.
Tuossa on minun mielestä selvästi sanottu
Onko se kaadon jälkeen KILPAILUKUNNOSSA? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.06.2012 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Heh. Kukaan ei ole niin viisas kuin kilpailija.
Kiitos ja anteeksi
Pasila - Porilaisten Marssi _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 440 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 13.06.2012 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Onlinessä ei näkynyt yhtään kaatoa?
Kenen autosta on kyse, numero?
Putosiko autosta osia pois ajon aikana ja jos putosi niin olivatko nämä osat mukana punnituksessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hannu Kettunen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 191
|
Lähetetty: 13.06.2012 10:23 Viestin aihe: |
|
|
No se siitä ja sen kestävyydestä. Jokainen järjestäjä tehköön niinkuin parhaakseen näkee ja loput katotaan jälkipyykistä.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrki Siekkinen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 143 Paikkakunta: Jkl Rock City
|
Lähetetty: 13.06.2012 10:47 Viestin aihe: |
|
|
edu racing kirjoitti: | Ei vaan juuri sehän tässä onkin kun katsastat kilpurisi aamulla ja kisapaikalla on puntari ja auto on painoissaan niin nyt kun ajat niin sieltähän häviää nestettä kellä minkäkin verran niin jos kilpailunjärjestäjä punnitsee auton heti lähdön jälkeen niin eihän se ole sama asia kuin aamulla katsastuksessa punnittuna. Sultahan on hävinnyt painoa pois. EIKÖ?
Tästä keskustelimme jonkun verran et onko näin niin asia on juuri näin kun hän esitti sen. Ja onhan tuo ihan järkevääkin kun ajattelee sen noin. |
Ei suoraan edulle suunnattu, vaikka häntä lainasinkin. Mutta vanhana huijarina tuli mieleen:
"10.9. Polttoainesäiliön on oltava auton alkuperäinen tai siitä
pienennetty metallinen polttoainesäiliö."
Kai se Fiatinkin alkuperäinen tankki on jotain 40 litraa? Siihen päälle vielä 10-litrainen pissapojansäiliö ja kun molemmat lyö täyteen loppukatsastuksessa, niin aika paljon saa painoissa anteeksi. Toki noin iso tankki ei toimi vajaana ilman loiskelevyjä, mutta siis kuitenkin. _________________ Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2059 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.06.2012 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Se että joku joudutaan hylkäämään syystä tai toisesta ei ole kenellekkään mukavaa.
Väli- tai loppukatsastuksessa katsotaan auto kilpailukunnossa, siinä kunnossa että mahdolliset pudonneet osatkin on mukana.
Nesteitä sinne ei saa lisäillä se on täysin varma! Jokainen ymmärtää mitä siitä seuraisi. Asia on jotenkin kerrottu tai ymmärretty väärin jos joku sellaisessa käsityksessä vielä on.
Se tässä tapauksessakin on kaikkein inhottavinta että heitä syyllistetään, vapaaehtoisia talkoolaisia ja järjestäjää, jotka ovat tehneet annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan.
Jos tämä nyt opetti jotain niin auto kannataa pitää siinä painoissa että se on myös painoissa mahdollisten nestevuotojenkin jälkeen.
Minä en usko että autoja otetaan punnitukseen sen vuoksi että havattaisiin vesihöyryjä tai että se on kaatunut, kyllä ne on otettu sen vuoksi jos jo on huomattu että auto on juuri ja juuri painoissaan. Se fakta on ollut varmasti myös kilpailijankin tiedossa.
Kuten tuossa edelläkin jo on kirjoitettu, kannataako auto tehdä painoihin jotka on kilolleen minimissään? Minusta hyvä kysymys. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Kärkinen
Liittynyt: 03 Tam 2011 Viestejä: 3
|
Lähetetty: 13.06.2012 14:52 Viestin aihe: |
|
|
.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|