Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Kekimoottorinen mini?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
antti eeva



Liittynyt: 09 Hei 2009
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 02.09.2012 16:34    Viestin aihe: Kekimoottorinen mini? Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkäs nykyään, saako olla keskimoottoria? Olisi vaan aika hyvä minin koppa ja ylimääräisiä etuvetotekniikoita. En oikeen haulla löytänyt muutakuin jotain vanhoja juttuja. Ja jos saa tehdä, sovelletaanko niissä tuota -90 mallivuosisääntöä? Miniähän on tehty 2000 luvullakin. Toyotan 16v 1.6 pannu ja laatikko poikittain taakse, silloinhan se olisi keskimoottorinen. Mielellään faktatietoa, sääntökirjaa selilin mutta en löytänyt mitään keskari asiaa. Kiitos.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jouni ylitervo



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 303
Paikkakunta: jämsänkoski city

LähetäLähetetty: 02.09.2012 16:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen kuullut huhuja ett akk meinaa vissiin tehdä sellaisen säännön et pitää olla todistaa et kori on .90 tää on vain kuulopuhetta.johtuu varmaan kun vw on laitettu 16vent tää sääntö
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
antti eeva



Liittynyt: 09 Hei 2009
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 02.09.2012 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onnistuishan tuo sitten tietysti 8 valvenakin, jos tuo kuulopuhe muuttuu tosiasiaksi. Tai kuplan loota ja tekee rehellisen takatuupparin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 03.09.2012 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toivottavasti jonkun kulpan takia sääntöä ei muuteta, korkeintaan tarkennetaan että kori pitää olla samanlainen kuin -90+ tuotannossa ollut tai kuten JR puolella että malli joka on Suomessa ollut myynnissä -90.

Esim. Nissan Micra K10 on ollut tuotannossa -82 > -90 ja peruskori on sama koko ajan, ainoat muutokset ovat osissa jotka saa sääntöjen mukaan poistaa eli ihan järjetöntä jos aletaan vaatimaan että kyseisestä korimallista kelpaa vain joku tietty valmistenumero tms.
Sama asia monen muun kopan kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jyrki Siekkinen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 143
Paikkakunta: Jkl Rock City

LähetäLähetetty: 03.09.2012 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkähän kisapaikalla todetaan vaikkapa sen Micran vuosimalli? Maahantuojan todistuksella tietty, mutta pyytävät välillä aika miehekkäitä hintoja noista malli- / tyyppitodistuksista. Mutta kaluston uusimiseen on tietyissä piireissä niin suuri hinku (edelleen), että saattaahan tämä näinkin mennä.

--
Itse otsikkoon, aito oikea wanha Mini sotii hyvin jyrkästi tämän 90+ -säännön henkeä vastaan. Siihen en osaa ottaa kantaa, että onko se virallisesti laillinen.
_________________
Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 04.09.2012 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sori en tarkistanut asiaa Ministä.

Kyllä sitä vanhakoppaista miniäkin on tehty vielä mk 3 mallia 69-2000.

Joten siihen voi laittaa koneen taakse 1650 tai keskimoottorin jos sopii. Takapenkki on ollut aika takana saako tuohon 40cm mahtuun kaikki?.

Tuuppariksi muuttamisen ongelma on että pyörät on nurkissa takaylitystä on aika vähän.

Korimallin kehitysversiot ei kai ole olellisesti muuttunut mk1-3 vai pitääkö olla mk3 kori mistä tehdä?

Uudemmat 4 pulttiset 70 luvun kuplat näyttää korimalliltaankin samalta 2003 viimeksi valmistuneen kanssa.

Kuplaan saa siten laittaa 16v tekniikan ainakin noihin 70 luvun koreihin.
Eikä siinä ole mitään epäselvää tulkintaa niin kauan kun korimalli pitää olla -90 ollut tuotannossa.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volkswagen_Bubbla_sista_bilen.jpg

Tee siitä etuvetoinen tai kardaani 2250 vierasmoottorilla?

Kuplaan voi muuttaa kardaaniksi kuten kunkussa oli.
Selvis että kuplan jos tekee niin silloin koneen koko max 1650cc


Viimeinen muokkaaja, sami kleemola pvm 04.09.2012 12:00, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 04.09.2012 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä Suomisten tekemä Kupla on Kunkun jälkpeleissä "tuomittu" laittomaksi. Kuulemma kun siinä on vierasmoottori, pitäisi kuulemma olla alle 1650.
En kyllä ymmärrä mihin sääntöön tämä laittomaksi toteaminen perustuu?
Minä en löydä säännöistä kohtia jotka sen määrää. Paremmilla silmillä varustetut ovat kai löytäneet?

Minusta nämä erikoiset autot ovat lajin suola. Jos haluaa suolatonta keittoa syödä, sitä voi syödä jokainen kotonaan.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 04.09.2012 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No en ymmärrä vielä minäkään..

Syy voi olla että kun kone asennetaan paikkaan jossa se ei alkuperäisesti ole.
Niin kun on nyt -90 etuvetokoreista tehty tuupareita ja kone on vaihtanut paikkaa koko on 1650cc max.

No niinhän se olikin ainakin mun 2010 säännöissä eli laiton tämän mukaan.

Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä.
Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3.
Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin

Sama tässä Akk sivuilta päivitettystä sääntökirjasta 2012
Kohdasta Moottori

Moottorin tulee mahtua alkuperäiseen paikkaan ja
tilaan mahdollinen paloseinän siirto (katso kohta 10.3.
kori) sekä takamoottorissa autoissa sallittu takapellin
kannen muutos huomioiden.
Poikkeuksena edelliseen lauseeseen; Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Moottori ja
vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3.
Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä.


Viimeinen muokkaaja, sami kleemola pvm 04.09.2012 11:33, muokattu 5 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Lähteenmäki



Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 163
Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA

LähetäLähetetty: 04.09.2012 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Tämä Suomisten tekemä Kupla on Kunkun jälkpeleissä "tuomittu" laittomaksi. Kuulemma kun siinä on vierasmoottori, pitäisi kuulemma olla alle 1650.
En kyllä ymmärrä mihin sääntöön tämä laittomaksi toteaminen perustuu?
Minä en löydä säännöistä kohtia jotka sen määrää. Paremmilla silmillä varustetut ovat kai löytäneet?

Minusta nämä erikoiset autot ovat lajin suola. Jos haluaa suolatonta keittoa syödä, sitä voi syödä jokainen kotonaan.



Automalliin kuuluvan moottorin asemasta voidaan
käyttää oman tai toisen valmistajatehtaan enintään
1650 cm3 moottoria, kardaani/etuvetoisissa autoissa
enintään 2250 cm3 moottoria. Sylinterien lukumäärä on
enintään neljä.
Takamoottorisissa autoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös 16-venttiilistä enintään 1650 cm3 moottoria
mutta vain kaasutinversiona. Tällaisen muutoksen saa
tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi.
Etuvetoisissa ja kardaaniautoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös moniventtiilistä tai suihkutusjärjestelmällä
varustettua moottoria, jonka kuutiotilavuus on
enintään 2250 cm3.
Suihkutusjärjestelmän saa muuttaa
kaasutinversioksi. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon,
jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi.
Iskunpituus on vapaa.
Niissä autoissa, joissa käytetään automalliin kuuluvan
moottorin asemasta oman tai toisen valmistajatehtaan
enintään 1650 cm3 moottoria, kaasuttimen läpän
halkaisija saa olla enintään an kaksikurkkuiseen
kaasuttimeen, jossa kaasuttimen läpän
halkaisija on enintään 45 mm.

Suomisten Kuplahan on tehty kardaaniksi,niin eikös se ole ihan laillinen myös isolla moottorilla,vai miten näitä pitäs tulkita Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 04.09.2012 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://autowiki.fi/index.php/Mini#1970.E2.80.932000

"Uusi Mini Cooper uudelleenjulkaistiin vuosina 1990-1991, hieman tehottomampina kuin 60-luvun Cooperit."

"Alkuperäisen Minin valmistus kesti suurimpien kilpailijoiden uhat, Volkswagen kuplan, Citroën 2CV, ja Metro:n, ainakin Euroopassa. Viimeinen Mini rullasi tehtaan linjalta lokakuussa 2000, kun kokonaiset 5,3 miljoonaa autoa oli valmistettu. "

Wikin:n artikkelin mukaan sain käsityksen että vanhaa miniä tehty 2000 asti. Tähän kun hakee varmituksen jostain muualta kuin netistä niin lienee laillinen tehdä keski ja takamoottorinen? Rolling Eyes
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mäkkäri



Liittynyt: 12 Hel 2008
Viestejä: 30
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 04.09.2012 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä on vanhakoppasta miniä tehty 90-luvulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 04.09.2012 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkyy niitä olevan nettiautossakin. Idea
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jouni ylitervo



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 303
Paikkakunta: jämsänkoski city

LähetäLähetetty: 04.09.2012 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ILVES-Joe kirjoitti:
Toivottavasti jonkun kulpan takia sääntöä ei muuteta, korkeintaan tarkennetaan että kori pitää olla samanlainen kuin -90+ tuotannossa ollut tai kuten JR puolella että malli joka on Suomessa ollut myynnissä -90.

Esim. Nissan Micra K10 on ollut tuotannossa -82 > -90 ja peruskori on sama koko ajan, ainoat muutokset ovat osissa jotka saa sääntöjen mukaan poistaa eli ihan järjetöntä jos aletaan vaatimaan että kyseisestä korimallista kelpaa vain joku tietty valmistenumero tms.
Sama asia monen muun kopan kanssa.


ja mieluiten sellainen sääntö mitä autoa on tuotu suomeen yli 100kpl,vois helpotaa tulkintaa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 04.09.2012 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"...koko moottorin ja apulaitteiden tulee mahtua korin sisäpuolelle, ja ne tulee eroittaa tiiviillä paloseinällä koko ohjaamotilasta.
Paloseinän siirto (katso kohta 10.3.
kori) sekä takamoottorissa autoissa sallittu takapellin
kannen muutos huomioiden. Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Siirretty moottori ja vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Siirretyjen moottorin ja vaihdelaatikon kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm.
Moottorin paikaa saa muuttaa edestä taakse, tai takaa eteen, autoissa jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Moottorin paikan vaihto edestä taakse on sallittu vain
silloin, kun siirretty moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3
.
Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä".


Sääntö voisi olla kirjoitettu näin
Tosin tuotakin tekstiä voisi selventää, poistaa rönsyilyt.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Erkka Vehviläinen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 19
Paikkakunta: Suonenjoki

LähetäLähetetty: 04.09.2012 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo noin se sääntö sen kuplan kohdalla ainakin vielä toistaiseksi luetaan, että koska on moottorin paikka vaihdettu, niin ei saa olla isompi kuin 1650. Soitin tästä lajiryhmän suuntaan jossa sanoivat ottavansa asian puheeksi kokouksessa, josko siihen toisenlainen ajattelukanta saataisiin.

Sääntökirjaan ei tartteisi edes tehdä mitään muutosta, kun vaan yksinkertaisesti tulkittaisiin sitä hieman toisin.
Eli tämä sääntö että evk autoissa saa olla vierasmoottorina 2250cm3, kumoaisi sen moottorin paikan vaihdosta johtuvan 1650cm3 säännön, koska onhan kyseessä kuitenkin kardaani auto. Eikä varmasti omaa minkäänlaista etua muihin kardaaneihin verrattuna, että siinä pitäisi jostain syystä olla pienempi moottori!!

Sääntöhän on tehty rajoittamaan niiden autojen kuutiotilavuutta joista tehdään etuvetoisesta tuuppari, eikä säännön laatijalla ole ehkä käynyt mielessä että joku tekee tuupparista kardaanin, niin kuin Suomiset keksivät tehdä Very Happy

Joten ainakin toistaiseksi pihaani koristaa perhanan hienosti rakennettu kartaanikupla, odottaen tuomiotaan.
Ajanpahan sillä vaikka rantasaunalle halkoja jos sillä ei saa jokkista ajaa.
Tai sitten jalostan tuota kummajaista vielä uhalla lisää, käännän sen korin alustastaan toisinpäin, jolloin sen moottori on taas omalla paikallaan, mutta se on samalla sekä etuvetoinen että kardaani auto, eli 2250cm3 tunnusmerkit tuplasti täyttävä Very Happy
_________________
No kuhan ei vuan sattus mittään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)