Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Kekimoottorinen mini?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 22.10.2012 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta Samin lainauksesta jäi yksi tärkeä lause joka on seuraavalla sivulla (256):

Lainaus:
Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan.


Miten tuo tulkitaan?

En tulkitsisi siten että moottorin saa siirtää eteen, miten muut näkee asian?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 23.10.2012 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ILVES-Joe kirjoitti:
Tuosta Samin lainauksesta jäi yksi tärkeä lause joka on seuraavalla sivulla (256):

Lainaus:
Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan.


Miten tuo tulkitaan?

En tulkitsisi siten että moottorin saa siirtää eteen, miten muut näkee asian?


Tossa puhutaan paloseinän alkamiskohdasta 90 kopassa silloin kun moottori siirretään taakse.
Siihen on kaksi eri mallia toteuttaa se.
Aika kummasti se on säännöissä mainittu.
Josta toisen (40cm) vois aivan hyvin poistaakin, koska ei ole väliä kunhan paloseinä alkaa vasta pääkaaren takaa -90 mallivuoden koreissa.
Tässä toinen kumoaa toisen ja kinaa voi tulla kumpaa tulkitaan?

Poikkeuksena edelliseen lauseeseen; Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden
. Moottori ja
vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3. Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä.


Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan.
Paloseinän saa aloittaa rakentamaan pääkaaren takaa,
eikä siihen sovelleta silloin sääntökirjassa mainittua 40
cm siirtämisrajoitusta. Paloseinän korkeus on enintään
takasivuikkunoiden alareuna sekä mahdollisen takaluukun
ikkunan alareuna.


Tätä viimeistä paloseinä sääntöä voi mielestäni soveltaa Kuplaan ja Miniinkin, koska niiden mallivuosi on ollut vielä tuotannossa 1990.

Paloseinä sääntöjäkin on kolmea erilaista.
Kahta noihin -90 koppiin jos moottori on takana

Tässä vanhin säännöistä. Kardaaniautoille ja vanhoihin koreihin.

Paloseiniä saa siirtää enintään 30 cm ohjaamoon päin
(mittaus kohtisuoraan väliseinää vastaan).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Korpela



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 24.10.2012 00:05    Viestin aihe: Pösö/Suzuki GSXR 1000 cm3 Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.facebook.com/ari.korpela.35

Löytyy kuvia keskimoottori Peugeot/Suzuki 1000 cm3> 180 hv

Ei toki laitteella ajeta jokkista,mutta hiukan mallia. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erkka Vehviläinen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 19
Paikkakunta: Suonenjoki

LähetäLähetetty: 24.10.2012 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mare kirjoitti:
Eihän tuota kuplaa ole missään kisoissa laittomaksi todettu. Sääntöhän on aivan selvä kunsen lukee oikein. Ei noita säntöjä varmaan yhden auton takia tulla muuttamaan ja käyhän se Rokkiralliin noine hyvineen.


No terve! Vai on se sääntö aivan selvä "kunsen" lukee oikein...

Kumpiko näistä vaihtoehdoista on sitten oikein luettu?

Näin:
- Moottorin paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden.Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3

Kyllä, moottori on siirretty eteen. Eli 1650cm3 pannu Evil or Very Mad

Vai näin:
-Automalliin kuuluvan moottorin asemasta voidaan
käyttää oman tai toisen valmistajatehtaan enintään
1650 cm3 moottoria, kardaani/etuvetoisissa autoissa
enintään 2250 cm3 moottoria. Sylinterien lukumäärä on
enintään neljä.

Kyllä, kyseessä on kardaaniauto. Eli 2250cm3 pannu Very Happy

NIIN ETTÄ ONKO SELVÄ? Shocked
_________________
No kuhan ei vuan sattus mittään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 24.10.2012 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo moottorisääntö pitäisi kirjoittaa kokonaan uusiksi, yksinkertaiseksi ja selkokielellä siten että on vain yksi moottorisääntö ja nuo vanhoihin sääntöihin tulleet päällekkäisyydet poistetaan.

Nyt sanotaan yhtä, seuraavassa kohdassa lisätään ja kolmannessa kohdassa kielletään ja lopuksi vielä lisätään ehtoja ja vapautuksia jotka ehkä kumoaa tai ehkä sallii kuten tuossa edellisessä postauksessa on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Janne Kyynäräinen



Liittynyt: 24 Huh 2010
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 24.10.2012 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse tulkkaisin niin että kuplahan on kardaani vain sen takia että moottorin paikkaa on vaihdettu takaa eteen. Ja silloinhan sääntö sanoo että mootori max 1650. Mullehan ei asialla oo merkitystä mutta noin tulkitsisin tänhetkistä sääntöä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2059
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 25.10.2012 05:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta olisi hyvä jos pitäisimme ensi vuonna isolla porukalla talkoot, ja kirjoittaisimme sääntökirjan säännöt sellaiseen asuun että ne aukeavat helposti kaikille. Lähtökohtana se että itse sääntöihin ei juuri kajota, pyritään pitämään ne ennallaan.
Ymmärrän kun sääntöjä on jouduttu vuosien saatossa muotoilemaan uusiksi ja hommassa on ollut aina pienoinen kiire, on niiden julkiasu ja teksti jäänyt viimeistelemättä.
Kun sääntöjä on viilattu aikaisempina vuosina vielä hieman salassa, niiden tarkastelu on jäänyt muutaman silmäparin tehtäväksi. Ihmekkös että tulkintoja on tullut.

Tuohon Kuplan tapaukseen ihmettelyni. Miksi sallitaan tehdä moottorinsiirto taakse tai ”keskelle” niin että auto on luokassaan kilpailukykyinen, mutta kun sen siirtää takaa eteen, tällöin kilpailukykyisyys säännöllä estetään. Ehkä tätä sääntöä kirjoitettaessa on pöydässä on ollut vain tuuppareita ja niiden osaajia. Nykyinen tilannehan on se että uusia EVK-autoja tehdään jopa enemmän kuin tuuppareita. Uusi pyörittämätön kori on aina turvallisempi kuin tuhannen solmussa oleva perunasäkki, vaikka tätä uutta olisi modifoitu kuinka.
Katsastuksen tehtävä on viimekädessä varmistaa että muutokset on tehty asianmukaisesti.
Lajin suola on ollut viimeaikoina pääsääntöisesti se että viivalle on tullut entistä kehittyneempiä EVK-autoja, muassaan muutama erikoinen aihio. Lisänä lukumääräisesti paljon pienempi joukko tuuppareiksi muutettuja etuvetoisia.
Merkkikirjo on lisääntynyt, ja se on pelkästään positiivista. Tätä kehitystä meidän on järjetöntä estää.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kusti



Liittynyt: 08 Tou 2009
Viestejä: 67
Paikkakunta: vaasa

LähetäLähetetty: 25.10.2012 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3
Eihän tässä ole mitään epäselvää sääntö koskee moottorin paikan vaihtoa, omalla paikallaan oleva moottori saa olla evk autossa 2250cm3 Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 25.10.2012 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kusti kirjoitti:
Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3
Eihän tässä ole mitään epäselvää sääntö koskee moottorin paikan vaihtoa, omalla paikallaan oleva moottori saa olla evk autossa 2250cm3 Sad


Niin siksi juuri se koko on 1650cc kun moottori on muutettu alkuperäisestä paikastaan toiseen päähän eli tavaratilaan. Sillä ei ole väliä onko se edessä vai takana 90 korimallissa.
Kyllä se aika selkeästi on mielestäni kirjoitettu.
Tehkää nyt vielä 1650cc etuvetokupla

Ja miten turvallinen sitten on se ruosteinen kupla kardaanina 2250cc?

Mun mielestä noita sääntöjä halutaan tahallaankin lukea väärin?
Mikä on vaan ittelle paree tulkinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa Launiainen



Liittynyt: 14 Lok 2008
Viestejä: 82

LähetäLähetetty: 25.10.2012 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten muutenkaan voit sen koneen laittaa kuplaan eteen niin ettet pätki pohjalevyä? Sehän on kantava osa mitä ei saa muuttaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erkka Vehviläinen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 19
Paikkakunta: Suonenjoki

LähetäLähetetty: 25.10.2012 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Empun lainaus:
Tuohon Kuplan tapaukseen ihmettelyni. Miksi sallitaan tehdä moottorinsiirto taakse tai ”keskelle” niin että auto on luokassaan kilpailukykyinen, mutta kun sen siirtää takaa eteen, tällöin kilpailukykyisyys säännöllä estetään. Ehkä tätä sääntöä kirjoitettaessa on pöydässä on ollut vain tuuppareita ja niiden osaajia.
Täysin samaa mieltä. Wink

Samin lainaus:
Ja miten turvallinen sitten on se ruosteinen kupla kardaanina 2250cc?

Mun mielestä noita sääntöjä halutaan tahallaankin lukea väärin?
Mikä on vaan ittelle paree tulkinta.

Ja Sami voi tulla kattomaan kuinka ruosteinen kupla on kyseessä!

Ja totta hemmetissä mä haluan tulkita säännön niin että voisin ajaa kardaaniautolla kilpaa kardaani luokassa ilman että autossani pitäisi olla pienempi moottori kuin muiden kardaaneissa!! Ja vaikka nyt sääntö tulkitaankin niin että pitää olla 1650cm3. Niin miksi????

Ja joo kyllä, vituttaa koska ostin auton, ja vielä kardaanikunkusta! Very Happy

Käsi ylös jota kyseinen auto ahdistaa niin perkeleesti että sillä ei saisi ajaa 2250cm3!!
Täysin naurettaavaa pelleilyä....

_________________
No kuhan ei vuan sattus mittään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erkka Vehviläinen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 19
Paikkakunta: Suonenjoki

LähetäLähetetty: 25.10.2012 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja eikun paranee! Very Happy

Vesan lainaus:
Miten muutenkaan voit sen koneen laittaa kuplaan eteen niin ettet pätki pohjalevyä? Sehän on kantava osa mitä ei saa muuttaa...
Monestakohan autosta sitä pohjalevyä on pätkitty puutenkin, tai tehty täysin uusiksi, esim. ruostevaurioden takia, tai tehtäessä etuvetoisesta kardaani, hohhoijaa...
_________________
No kuhan ei vuan sattus mittään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa Launiainen



Liittynyt: 14 Lok 2008
Viestejä: 82

LähetäLähetetty: 25.10.2012 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On kyllä siististi ja hyvin tehty kupla. Eikä varmasti ole mikään ruosteinen paskakasa. Paljon turvallisempi kuin joku vanha c kadetti mikä pörrää evk luokassa 3litran koneella ja ooppelin omilla jarruilla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jani Koivunen



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 42
Paikkakunta: Raum o ai Raum

LähetäLähetetty: 26.10.2012 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisin tämän asian tiimoilta huoleti, uskon että tähänkin asiaan tulee korjaus vielä. Väitän, että nykyisellään meitä kuunnellaan paljon herkemmällä korvalla. Uskon, että nämäkin jutut luetaan ja niistä syntyy keskustelua myös säännöistä päättävissä elimissä.
Sääntö on todella epäreilu nyt ja ihan suotta. Myös isompien takamoottoriautojen osalta (esim. Corvairit), vaikkakin häviävä ryhmä onkin, olisi lajin hengen mukaista antaa höllennystä vierasmoottorisääntöön. Tuskin kukaan häviäisi tässä mitään, päin vastoin, taas lisää hienoja ja erilaisia vehkeitä radalla.

Siististi tehty pelihän tuo kuplakin on ja hitto, itte ainakin toivoisin lisää kyseisen kaltaisia rakennelmia!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jouni ylitervo



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 303
Paikkakunta: jämsänkoski city

LähetäLähetetty: 26.10.2012 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ja pitää kieltää kupla ettei saa laittaa 16vent moottoria Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)