Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Uudet säännöt 2013
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 12.10.2012 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedote ei kerro koko totuutta. Näin se menee tulevassa säännössä.

"Vanneleveys on enintään 6,5 ”, kardaani-/etuvetoisilla
autoilla vapaa. Vanteen kääntäminen on mahdollista
kun keskiö jää entiselleen.
Renkaan saa asentaa vanteelle vain rengasnormien
mukaisesti"
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
antti suonvieri



Liittynyt: 28 Maa 2011
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 12.10.2012 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokamiesluokan HARRASTAJAT Very Happy . Älkää hätäilkö vappu 2013 kun koittaa niin kemorassa saa ajaa millä tahansa renkailla olkoon sitte avon, hankook slicksi, nopeusluokka V,W,Y,Z, vanteen leveys 7,8,9" tai muut kilparenkaat KUNHAN NIITÄ ON VAAN RIITTÄVÄN MONELLA ALLA niin säännöt voidaan kumota. Niinkuin tänä vuonna tapahtui kemorassa. Hauskaa vappua 2013!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 12.10.2012 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

salmari kirjoitti:

Moottoriin käytettävää rahamäärää voi taas lisätä muutamalla satasella kun auton hinta nousi ja todennäköisuus saada pitää auto parani. Joku voisi sanoa että mentiin taas askeleen kauemmaksi jokamiehenluokasta.

Mahdollisuudet köyhällä perusjampalla pärjätä edes joskus pienenee jälleen, kun kilpavarustelu suurenee...

Auton hinta sinänsä ihan oikea, mutta autot vaihtanevat omistajaa entistä vähemmän, koska suojien määrä tuskin tulee vähenemään.
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Jyrki Siekkinen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 143
Paikkakunta: Jkl Rock City

LähetäLähetetty: 12.10.2012 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Vanneleveys on enintään 6,5 ”, kardaani-/etuvetoisilla autoilla vapaa.


Loistavaa!

salmari kirjoitti:
Moottoriin käytettävää rahamäärää voi taas lisätä muutamalla satasella kun auton hinta nousi ja todennäköisuus saada pitää auto parani.


Mitä uutta näihin moottoreihin voi muutamalla satasella hankkia, jolla ne nykyisestään enää paranevat? Jos tekee autoa isompaan kisaan, niin myyntihinnalla ei ole ollut pitkiin aikoihin (ikinä) mitään merkitystä. Enkä jaksa uskoa, että kyläkisojenkaan kalusto muuttuu radikaalisti. Ei niiden viritysaste kasva räjähdysmäisesti, joskaan ei ne siistiydykään yhtään. Ns. "näillä mennään" jatkossakin. Ja se on hyvä niin.

--
Painoluokat on yläpäässä vähän hassusti, mutta kuulostellaan. Eipä sillä, noidenkin kanssa voi elää.
_________________
Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 12.10.2012 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä tuo painotaulukko käytännössä muuttunut, hienosäätöä vaan.
Minkä auton saa tehtyä 550kg painoiseksi sääntöjenmukaisella varustuksella?

Vannesääntö ihmetyttää kun 7x15 on ehkäpä yleisin alumiinivannekoko ja niitä saa halvalla, paljon hankalampaa ja kalliimpaa on löytää noita 6.5 tuumaisia mutta jos ei koske EVK kalustoa niin sitten OK.

Sääntökirja sanoo lokasuojista nyt:
Lainaus:
Lokasuojien on ulotuttava renkaan reunan yli ja peitettävä vähintään kolmannes (120 °) pyörän kehästä
siten, että pyörän keskeltä kulkevan pystytason takapuolelle
jää vähintään 90 ° peitettä.


Tuon säännön perusteella vähintään 2/3 autoista saisi korttimerkinnän mikäli sitä edes jossain kisassa valvottaisiin. ja samalla ei tarvitsisi suositella roiskeläppiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 13.10.2012 05:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoinen kysymys tuo miten 3:n tarjouksen sääntö tulee vaikuttamaan. Se on tosi kuten on jo kirjoitettukin, yhden tarjouksen tekijän mahdollisuus paranee. Se vaikuttaa sitenkin että määrät vähenee, sekä järjestäjälle jäävä käsittelymaksujen osuus, ehkä noin 10-15%.
Suojatarjouksien määrän autoa kohden määrä niin moni seikka. Se kuinka monta tarjouksen tekijää tähän valjastetaan, ja minkälaisilla oikeuksilla olevia. Sekin, kellä on näitä valjastettavia, ja kellä ei.
Kun ei ole aikaisemminkaan tiedossa paljonko suojia tehdään per auto, tuskin sitä nytkään voidaan kertoa. Siis lisääntyykö ne, vai väheneekö, vai pysyykö ennallaan. Eikä sitäkään voida luotettavasti todentaa vaihtavatko autot enemmän vai vähemmän omistajia.
Autojen vaihtuvuus on kaksiteräinen miekka, tai paremminkin kaksipiippuinen. Kun moni uhraa autoon enemmän kuin auton hinta on, voisi suoda että ei joka kisassa kustannukset olisi tuplat auton hintaa kohden. Säännöt ei pakota panostamaan autoon kohtuuttomia. On jokaisen oma valinta satsaako miten, ja kuinka paljon. Kuitenkin auton menettämisen ”pelko” pitäisi olla kohtuullisen suuri edelleenkin., jotta panostuksen hinta pysyisi jossain kohtuudessa.
Toisen römpsä kestää enemmän merivettä, toisen römpsä saattaa hörpätä vettä jo yhden kisan jälkeen.
Sille ei voida mitään.

Jos en nyt ihan väärin muista, suosittelee rengasasiantuntijat vanteen leveyden suhteen renkaan leveyteen.
Muistaakseni 185/60 renkaalle ei suositella leveämpää kuin 6.5” vannetta. Minimi taitaa olla 4.5-5.0”. Mitä matalampi profiili, se tietty nostaa vanteen leveyden vaatimusta, ja päinvastoin.

Uskon että Askussakin on nyt helpommat säännöt renkaissa. Ettei tulkintoja enää tarvita.

Tuo tiedottaminen tulevista säännöistä ontuu. Tiedotteita kaiketi kirjoittaa henkilöt joilla ei ole kokonaiskäsitystä lajista, eikä säännöistä. Tiedotteita ei tarkistuteta liene kellään, ymmärtävällä. Korjattavaa on siltä osin.
Samaa epätarkkuutta on huomattu muidenkin lajien kohdalla.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuke



Liittynyt: 12 Lok 2012
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 13.10.2012 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omasta mielestä sääntöjä päivitetty kohtuuden rajoissa.
Uusi myyntihintapolitiikka, jos nyt ei ihan kannusta rakentamaan, niin ainakin lieventää autonrakentajilla tuskaa rakentaa uusi auto esim 90-luvun malleista että autokanta uudistuu. Jo pelkän korin rakentamiseen sääntöjen ja tarkoituksen mukaiseksi menee huomattava osa 1400 eurosta. Tekniikkapuolihan on jokaisen oman harkinnan mukaista panostusta.

Kuten joku jo aikasemmin mainitsi, niin huippuautojen rakentajia myyntihinta ei ole häirinnyt ennenkään, niihin laitetaan varmasti se 200 lisää yhtälailla.


Nimim. auton rakentelija
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha Rasila



Liittynyt: 06 Hel 2008
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 15.10.2012 08:47    Viestin aihe: painotaulukkoa Vastaa lainaamalla viestiä

olisiko liian vaivalloinen tulkita taulukkoa, jossa olisi painot joka 100cc:n välein? (itellä 1235cc micra jonka saa 600kiloon) esim näin: 1050cc 550kg, 1150/575, 1250/600, 1350/625, 1450/650, 1550/680, 1650/710, 1750/735, 1850/760, 1950/775....jne? alkaisiko taulukko miellyttään useampia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 15.10.2012 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ei paskempi ehdotus ainakaan minun mielestä. En sitte tiiä, kuinka vaikea käytännössä olis valvoa/tulkita, mutta kuitenki on tosiaan melko keveitä uusiaki autoja, jotka on pienellä koneella. Micraankinhan sais laittaa 2250:sen moottorin, mutta sitte pitäis laittaa jo parisataa kiloa lisäpainoja, onko sitte enää kovinkaan turvallista?

Autokanta vois uudistua ja monipuolistua, jos omilla moottoreillaki vois pärjätä edes jotenki, vaikka moottori oiski pieni, kun auton sais vaan minimipainoonsa. Vaaralliset kevennykset on tietysti asia erikseen ja niihin ei saa lähteä kukaan missään milloinkaan!
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Niko Lehtinen



Liittynyt: 25 Huh 2012
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 16.10.2012 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Menee vähän ohi aiheen mutta:

1. Ostotarjouksia 1 kpl/kuljettaja/toimitsija/katsoja. Hinta 20€/kpl ja suojatarjous 10€/kpl, tai kilpailijalle mahdollisuus tehdä maksimissaan 2 tarjousta.

2. Ja "erikoisempana" sääntöehdotuksena, sitä että aloittavan nuortenluokan kuljettajan pitäisi ajaa 3 "onnistunutta" debytanttikilpailua. Ja kun nuortenluokan kuljettaja antaa aamulla ilmottautuessaan debytanttikortin hänen autonsa ei ole myyntivelvoitteen alaisuudessa. Tämä on kuitenkin mahdollista vain jos nuortenluokan kuljettaja ajaa yksin nuortenluokassa! Lajista kiinnostuneet saisivat ajaa kolme kilpailua ja innostua näin lajista ilman että heti seuraavana viikonloppuna pitää lähteä autokaupoille toiselle puolelle Suomea!


Tässä siis viikonlopun saldoa Sastamalalaisten silmin! Hyvää alkavaa viikkoa, ja toivottavasti tämä ainakin herättää keskustelua!


Lähestyin lajipäällikköä tälläisellä sähköpostilla, mutta ilmeisesti se ei ollu tarpeeksi asiallinen koska edes kuittausta siitä että se olisi tullut perille ei ole näkynyt! Ymmärrän kyllä että kiirettäkin on mutta aikaa sähköpostini lähettämisestä on kaksi viikkoa.
Herää kysymys, että eikö kentältä tullut tieto ja näkemykset kiinnostakkaan? Vai lähestyinkö väärää henkilöä?


Niko Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2057
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 16.10.2012 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kun laitoin postia lajipäällikölle (muista kuin säännöistä) , tuli automaattivastaus että on syyslomalla 22.10 asti.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Niko Lehtinen



Liittynyt: 25 Huh 2012
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 16.10.2012 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahaa, no on tainnnu mulla sitten mennä väärään tai vastaushukkua johonkin! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrki Siekkinen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 143
Paikkakunta: Jkl Rock City

LähetäLähetetty: 16.10.2012 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ILVES-Joe kirjoitti:
Eipä tuo painotaulukko käytännössä muuttunut, hienosäätöä vaan.


enint. 2500 cm3 870 kg => 970 kg
enint. 3000 cm3 950 kg => ilmeisesti 1070 kg ?

"Ylipaino on ylivoimaa". Eli pitäisin tuota kyllä enemmän strategisena päätöksenä kuin hienosäätönä (en väitä, että suuntaus olisi sinällään väärin). Toivon kuitenkin, että kisoissa olisi niitä puntareita, ja että niitä koneita joskus avattaisiin. Muuten muutokset koskevat vain niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa laillisilla autoilla.

Nikketech kirjoitti:
Lähestyin lajipäällikköä tälläisellä sähköpostilla, mutta ilmeisesti se ei ollu tarpeeksi asiallinen koska edes kuittausta siitä että se olisi tullut perille ei ole näkynyt!


En ole koskaan saanut AIK:n suunnasta kuittausta 'viesti vastaanotettu'. Olisihan se ihan kiva tieto, mutta todella suurilla yrityksilläkin meno on samanlaista. Soittaja on voittaja. (henk.koht. sain kyllä lajipäälliköltä vastauksen mailiin viikko sitten)
_________________
Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sittana



Liittynyt: 04 Jou 2008
Viestejä: 168

LähetäLähetetty: 01.11.2012 17:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi tuota ovisääntöä ei ole vieläkään voitu kirjoittaa tuonne sääntökirjaan sillain kuin se menee..?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sanna Simontaival



Liittynyt: 22 Lok 2011
Viestejä: 67
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 06.11.2012 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mitäs asiakirjoja tarvitsee että voi kilpailla jokamiesluokassa??
jokkistutkinto, voimassa oleva ajokortti (yleinen/naiset)

kun kuulin tuossa huhua että ei välttämättä tarvitse voimassa olevaa ajokorttia vaikka täysi-ikäinen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)