Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jyrki Koivula
Liittynyt: 04 Lok 2008 Viestejä: 63 Paikkakunta: Laihia
|
Lähetetty: 16.10.2010 00:09 Viestin aihe: |
|
|
Lopettakaa ny toi itku ovista ja painoista, parasta on tää:
10.6. Turvallisuusvarusteet
Autoissa joihin on hankittu katsastuskortti 1.1.2011 tai myöhemmin, tulee turvakehikon materiaalin ja rakenteen vastata liite J:n kohdan 253.8. määräyksiä.
Saumallinen turvakehikon putki on siis sallittu jatkossakin.
Jos toi edellinen sääntö saumattomasta olis menny läpi kaarien materiaalien suhteen niin uusien hyttien valmistus olis vähentyny.... saumallinen 24€/6m ja saumaton 68€/6m. perus JM autoon 17-19m putkee...
Ja minä ainakin laitan fiestaan jota nyt kaaritan, kynnysputket ja lisää putkee takapäähän, ja jätän ovet rauhaan.
Pelkästään tämän säännön tuomalla säästöllä saa jo kalsarit... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jukka Pöyhönen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 38 Paikkakunta: Kokkola
|
Lähetetty: 16.10.2010 00:12 Viestin aihe: |
|
|
qaz kirjoitti: | Onko näitä uusia sääntöjä jossain muuallakin luettavissa? Tarkoitan lähinnä, tuliko näihin olemassaoleviin sääntöihin/määräyksiin vapautuksia koskien esim. näitä 'takarautoja'? Jotkut kun ovat niihin lisäämässä puuttuvat kilot. Materiaalit ja määrät on melko selvästi muina vuosina kerrottu, koskien sekä näitä takasuojia, että muita vahvistuksia, mukaanlukien pohjapanssarin. Toki pohjapanssarin kokoa/muotoa ei ilmeisesti ole tarkemmin määritelty, karkeasti laskien 8kg/mm/neliö ei siltikään vaadi kohtuutonta pellin palaa. Siis mikäli haluaa mennä siitä, mistä aita on matalin, eli pohjan kokoinen lätkä neljällä 8mm pultilla lattiaan.
Malliesimerkki kattojärjestön ajattelumallista: Lisää kaikkea, kustannuksia ja painoa. Olisivat nyt edes sen turvallisuuden nimissä vaatineet samalla lisää kaariputkia, olisi paino tullut nyt tässä samassa uudistuksessa kuin kaupantekijäisenä, mutta kun ei niin ei.. |
Ei kait säännöt kielläkkään putkia lisäämästä.Saa sinne kaaria hitsata vaikka kilometrin.Taitaa mun Volvot olla vieläkin ylipainoisia vaikka onki isot moottorit.Fiatit jää alipainoisiks kun oli jo ennestään,ja niin lahoja ettei joku metri kaariputkeekaan tee pahaa ja niitä ainakin lisään.Mutta kyläkisoihin tämä ei vaikuta mitään,en muista millon ole puntarin nähny.
Viimeinen muokkaaja, Jukka Pöyhönen pvm 16.10.2010 00:24, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jyrki Koivula
Liittynyt: 04 Lok 2008 Viestejä: 63 Paikkakunta: Laihia
|
Lähetetty: 16.10.2010 00:19 Viestin aihe: |
|
|
Ja nyt ku painoja nostettiin nii luulen et niitä tullaan myös tulevaisuudessa tarkkailemaan...
Jännää ku AIK antaa köyttä harrastajille..... koskahan vetäsee takasin niin että tuntuu?
Vai onko kylmä rinki p-----n ympärillä josko maksajat lähtee muualle ajelemaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 16.10.2010 00:58 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä helpotti pitää oikein kehuakin välillä AKK herroja.
Ne on tainnut käyrä salaa kurkkimassa täälä.
Tosin apukuskin ovijuttu nyt oli ihan turha muutos, kuskin puolen tarkennusta kaivattiin.
Niissäkin menee kaaria uusiksi jos oviputki taitettu oven sisään apukuskin puolella, kun nyt pitää olla pahvi tai huom. alumiinipelti 1mm oliskin kirjoitettu vain pelti 1mm.
Meinaan oli tän kaarisäännön vuoksi mietinnässä ostaa kortit varoiksi kaikkiin koreihin takapihalla jolla meinataan vielä ehkä ajaa.
Luku olis ollut n.15kpl. Nyt voinee maltillisemmin tilata vuosien saatossa.
Ei kukaan tarvis ovia fiiattiin 850, 133, 600, Corolla ke10, volvo 240, kuplaan, Finniin, eskoihin ja tietysti simcaan löytyis. Simcatkin taas sopivan painoisia. Vaihdossa käy Ford ka:n apukuskin ovi..
Painon nousu on tervetullut uutinen niinkuin mainitsinkin aikaa sitten olis saanut tapahtua.
Kun ei oo oikein mikään ollut koskaan ihanne painoissa edes itekään.
Hommasin kakaattimen ja ihmettelen täs senkin painoa.
Sääliksi käy niitä vähäsen jonka pihalla valmiita pelejä huru mykke..
samikleemola@netikka.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jukka Pöyhönen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 38 Paikkakunta: Kokkola
|
Lähetetty: 16.10.2010 01:17 Viestin aihe: |
|
|
qaz kirjoitti: | Onko näitä uusia sääntöjä jossain muuallakin luettavissa? Tarkoitan lähinnä, tuliko näihin olemassaoleviin sääntöihin/määräyksiin vapautuksia koskien esim. näitä 'takarautoja'? Jotkut kun ovat niihin lisäämässä puuttuvat kilot. Materiaalit ja määrät on melko selvästi muina vuosina kerrottu, koskien sekä näitä takasuojia, että muita vahvistuksia, mukaanlukien pohjapanssarin. Toki pohjapanssarin kokoa/muotoa ei ilmeisesti ole tarkemmin määritelty, karkeasti laskien 8kg/mm/neliö ei siltikään vaadi kohtuutonta pellin palaa. Siis mikäli haluaa mennä siitä, mistä aita on matalin, eli pohjan kokoinen lätkä neljällä 8mm pultilla lattiaan.
Malliesimerkki kattojärjestön ajattelumallista: Lisää kaikkea, kustannuksia ja painoa. Olisivat nyt edes sen turvallisuuden nimissä vaatineet samalla lisää kaariputkia, olisi paino tullut nyt tässä samassa uudistuksessa kuin kaupantekijäisenä, mutta kun ei niin ei.. |
Mulla on ollut 92 kupla jossa pakosarja painoi "vahvistuksineen 38kg.Ei kait se oo temppukaan vielä 50 kiloo lisätä. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Tomi Kallioinen
Liittynyt: 11 Syy 2010 Viestejä: 5
|
Lähetetty: 16.10.2010 08:46 Viestin aihe: |
|
|
minkä hintasia on kleemolalla ovet? tarve olis ainakin 2x133 1x850 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 16.10.2010 17:53 Viestin aihe: |
|
|
No jos nyt jollekkin jäi epäselväksi, mitä tarkoitin, niin hieman tarkennusta... Eli, jos olisi SEKÄ nostettu minimipainoa, ETTÄ turvakehikoihin lisäputkia, olisi tämä lisäpaino mennyt oikeaan tarkoitukseen. Nythän käy todennäköisesti niin, että muotia alkaa olemaan yli 50kiloiset äänenvaimentajat ja edestä taakse ulottuvat pohjapanssarit. Villi arvaus, että moni valitsee 'liioitellun' pakoputken, kuin alkaa ahertamaan lisäputkia ohjaamoon. Voin olla, ja todennäköisesti olenkin väärässä, mutta jos esimekiksi tälläisessä 'alipainoisissa ja lahoissa' fiiateissa on asialliset kaaret jotka kelvanneet vuosikausia, kukapa sinne kovin vapaaehtoisesti lisää alkaa asentamaan. Varsinkin, kun porsaanreikiä löytyy... Ja eräs ryhmä saa jälleen uutta pontta itkemiseen: yhyy, epistä, ku tuupparit lähtee niin v***sti viivasta... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Ari Ikola
Liittynyt: 18 Elo 2010 Viestejä: 9
|
Lähetetty: 16.10.2010 20:25 Viestin aihe: |
|
|
jppkoo kirjoitti: | Ja nyt ku painoja nostettiin nii luulen et niitä tullaan myös tulevaisuudessa tarkkailemaan...
Jännää ku AIK antaa köyttä harrastajille..... koskahan vetäsee takasin niin että tuntuu?
Vai onko kylmä rinki p-----n ympärillä josko maksajat lähtee muualle ajelemaan. |
Nyt tulee jonkunlainen kahtia jako porukassa hetkeksi aikaa. Ne jotka harrastavat muitakin AKK:n alaisia lajeja pysyy akk:n jokkiksen puolella. Taas monelle harrastajalle on tietyt perinne kisat ajettava oli mikä oli, enkä niiden usko siirtyvän ainakaan heti uuden kattojärjestön alle. Säännöt ne sielläkin on jotka ei kaikille kelpaa.
Vuoden päästä ollaan viisaampia jokkisracen kisojen suhteen, onko niitä ollut ja minne päin suomea kisat keskittyvät. Rokkiralli rintamalla on ainakin lakeuksilla hiljaasta, toisaalta mitä lähteä merta edemmäs jos homma pelaa synnyinseudulla ok. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 17.10.2010 20:20 Viestin aihe: |
|
|
jiiäm kirjoitti: | On se saatanan hyvä että Jorma sai tilanteen selväksi ovien osalta! |
Tarkoitatko minua? jos tarkoitat niin mitähän minulla voisi olla tekemistä asian kanssa kun itse en tiedä.
Jos totean että hyvä kun tuli asiaan selvyys niin ei siitä toisten tarvi banaania nenään vetää. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 18.10.2010 06:39 Viestin aihe: |
|
|
T.K kirjoitti: | minkä hintasia on kleemolalla ovet? tarve olis ainakin 2x133 1x850 |
Tuolla sähköpostilla voi kysellä jotakin vielä löytyy. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vesa-Matti Junnila
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 18.10.2010 06:47 Viestin aihe: |
|
|
650Kg kuplahan on ihanasti painoissaan 1350cc koneella Ja saa tottakai olla vaiks 16valvekin... Itse henkilökohtaisesti olen odotellut tuota painon nostoa; nyt on 80-90-luvun autot vähän lähempänä minimipainoa.
Saapa nähdä ensivuonna mahtaako käydä kevennetyssä kuskinovessa esim toisen auton ovesta leikattu "sisäpelti"... Hantin ovenhan saa jokatapauksessa leikellä tolla uudellakin säännöllä jos oikein luin. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 18.10.2010 12:53 Viestin aihe: |
|
|
Pekko kirjoitti: | 650Kg kuplahan on ihanasti painoissaan 1350cc koneella Ja saa tottakai olla vaiks 16valvekin... Itse henkilökohtaisesti olen odotellut tuota painon nostoa; nyt on 80-90-luvun autot vähän lähempänä minimipainoa.
Saapa nähdä ensivuonna mahtaako käydä kevennetyssä kuskinovessa esim toisen auton ovesta leikattu "sisäpelti"... Hantin ovenhan saa jokatapauksessa leikellä tolla uudellakin säännöllä jos oikein luin. |
Juu saa leikellä mutta vain alueelta missä oven verhoilu ollut ja takaisin tilalle verhoilu tai 1mm alumiinipelti. Lisäksi saa poistaa ikkunan tarvikkeet ja lukkomekanisminkin voi vaihtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Tero Tuomola
Liittynyt: 30 Tam 2008 Viestejä: 28 Paikkakunta: Kaarina
|
Lähetetty: 18.10.2010 14:50 Viestin aihe: |
|
|
Ja jos kuljettajan oveen laitettu 1 mm alumiini/taikka oma alkuperäinen verhoilu niin pitääkö olla irroitettavissa jokakisassa että todetaan alkuperäiset oven sisuskalut
Eikö näille vanhoille oville voi olla jotain vaihtoehtoa: WRC malliset x oviputket + nascar verkko esim ?
Painon nousuista ei ole mitään hyötyä jos vaaka on murto-osassa kisoista taikka koneita ei aukaista. Asia ok jos jokaisessa kisassa vaaka ja finalisteja punnitaan sekä koneita aukaistaan mutta muutoin alkaa 660 kg 92+ kuplat jo erottua liian selvästi kisoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 18.10.2010 15:15 Viestin aihe: |
|
|
Joo, jonkunnäköinen korvaava rakenne noille vanhoille oville olisi syytä ihan virallisesti sopia, ei liene tarkoituksenmukaista tehdä fiiatin ovista kultaakin kalliimpaa kauppatavaraa?
Tuo toisesta autosta irroitettu ja oveen hitsattu sisäosa olisi ok, ja vastaa säännön henkeä? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 18.10.2010 21:01 Viestin aihe: |
|
|
Tämä pelkkä minimipainojen nosto on typerimmästä päästä päätöksiä, mitä AKK on pitkiin aikoihin tehnytkään. Ja oikeastaan osoitan tämän saman kritiikin kaikille teille, jotka pidätte lisäkiloja tervetulleena uudistuksena.
Ai miksikö? No perustelen näkemykseni sillä, että turvakehikon minimivaatimuksethan ovat vuosikausia olleet lähes muuttumattomina, ellei tätä kolmenkymmenen sentin hukkapätkää lasketa. Toimivat ja hyväthän ne on olleet, kattoristikko/putki ja poikittaistuki oli ihan aiheellisia lisäyksiä aikanaan. Autot olivat turvallisia näiltäosin sen aikakauden mittapuulla. Mutta mitä vuosien saatossa on tapahtunut? Vauhdit on kasvaneet, jopa melkoisesti siitä, mikä oli aikoinaan suositus ratojen nopeuksiksi. Nyt näillä samoilla kaarilla, jotka oli alunperin suunniteltu ja toivonmukaan laskettukin kestämään ympäriajot niistä hiljaisista vauhdeista, ajetaan melkoisen paljon kovempaa. Ja kovemmista vauhdeista tapahtuu usein rajumpia volttisarjoja, ainakin hyvin todennäköisesti. Noh, ei sekään vielä se pahin skenaario ole, vaan se, että kattojärjestö olettaa näiden kahdeksankymmentäluvun normien ja painojen mukaan vaadittujen putkien kestävän pahimmillaan jopa kaksinkertaisen rasituksen. No joo, hieman yliampuvaa, myönnetään, mutta jokatapuksessa tuollaisenaan äärettömän typerä sääntö. Ihan samaa luokkaa olisi vaihtoehtoinen malli, että minipaino saa olla sama kuin tänäkin päivänä, mutta tällöin tulee turvakaariputkista hioa tai sorvata milli pois.
Mitähän tällä lisäpainolla oikeasti ollaan haettu, kun ei turvakaariinkaan tule mitään lisäyksiä? Uusien autojen painot plaaplaa lässynlässyn jne, kylläpä nekin nykyminimeihin saa, mikäli viitsii hieman tehdä asian eteen töitä, eli selittelyt sikseen. Ai niin, ne FIA-kalsarithan kompensoi puuttuvat turvakaaren pätkät... Uusi painotaulukko on huono, jopa huonompi kuin demarien oppositiopolitiikka, eli tooodella huono |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|