Leo Kinnunen
Liittynyt: 18 Huh 2012 Viestejä: 2
|
Lähetetty: 19.04.2012 07:51 Viestin aihe: 2012 JYRÄNGÖN KUOHUT 34. KERRAN HEINOLASSA. ENTÄ TULEVAISUUS |
|
|
Toukokuun 12. päivänä armon vuonna 2012 järjestetään Jyrängön Kuohut niminen jokkiskilpailu jo 34. kerran. Heinolan Urheiluautoilijat on järjestänyt kisan vuosittain 1978 alkaen. Ainoa välivuosi tuli viime vuonna, jolloin paikkailtiin edellisen vuoden tappioita. Nyt onkin hyvä hetki muistella hieman menneitä ja pohtia tulevaa.
Ensimmäiset jokkiskisat ajettiin Porissa vuonna 1975. Ensimmäiset Jyrängön Kuohut siis vuonna 1978. Paikkana oli tuolloin aivan Heinolan keskustan läheisyydessä sijaitseva ravirata, jonka eteläkaarretta ja osittain suoria hyväksikäyttäen rata tehtiin. Asfaltista ei alkuun ollut tietoakaan. Koko 70-80 –lukujen vaihteen katsojia oli jopa yli 3000/kisa ja kuljettajia jouduttiin suuren määrän vuoksi karsimaan. Raviradalla kisoja järjestettiin vain vuosi kerrallaan, pysyvämpää lupaa siihen ei ollut. 80-luvun puolen välin jälkeen tuli tarve saada pysyvämpi rata, joka olisi hieman kauempana asutuksesta. Vuonna 1988 päätös uuden radan rakentamisesta tehtiin ja samana syksynä metsänraivaustyöt nykyisellä paikalla alkoivat. Seuraavana vuonna tehtiin maansiirtotyöt ja saatiin tuomaritorni ulkokuosiltaan kuntoon. 1990 viimeisteltiin torni ja 14. kesäkuuta vedettiin asfaltti lähtösuoralle ja alakaarteeseen.
Ensimmäinen kisa uudella radalla ajettiin 17. kesäkuuta samana vuonna. Voittoon kaasutteli seuran oma kuljettaja Pentti Heikkilä. Virallinen vihkijäiskisa ajettiin elokuun alussa. Rata oli tuohon aikaan varsin moderni ja erittäin suosittu, sillä nytkin jouduttiin karsimaan osanottajia. Vielä 1990 luvun loppupuolella kisa veti hyvin kilpailijoita sekä yleisöä. Sitten alkoivat uudet isommat radat ja kilpailut suurine palkintoineen viedä väkeä ja näin Komostenkylän rata tuntui jäävän jalkoihin. Näin törmäämme mahdottomaan yhtälöön: Ilmoittautumismaksun tulee olla pieni, yleisöä on vähän, kilpailijoita on vähän (=vähän ostotarjouksia), palkintojen tulisi kuitenkin olla hyviä ja viivan allekin jäädä muuta kuin pitkä miinus.
Nyt pyydämmekin vinkkejä ja kommentteja niin kilpailijoilta kuin jokkisväeltä yleensä, mitä pitäisi tehdä? Toki tiedämme varikkomme ahtauden (alueen rajat tulevat vastaan, emme voi laajentaa) ja siihen liittyvät ongelmat. Ja AKK:ta tästä on turha syyttää, koska isoihin kisoihin riittää kuljettajia kuitenkin. Eli odotamme vastausta siihen, kannattaako tällaista pientä rataa kalliisti ylläpitää ja järjestää kisoja, löytyykö ns. tosiharrastajia myös pienempiin kilpailuihin? Vastauksia voi laittaa tälle foorumille tai vaikka suoraan sähköpostilla heiua(at)phnet.fi. Paras vastaus on ilmoittautuminen kilpailuun! Kiitos jo etukäteen. |
|