Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 02.08.2012 06:51 Viestin aihe: Kilpailujen järjestelyt |
|
|
Tänne tai risuihin kirjoittaminen kisojen järjestelyjen parantamisesta näyttää olevan haastavaa. Täältä näyttää löytyvän parhaat kilpailujen tekijät ja tuomarit. Missä he ovat kun kilpailuja tehdään ja ajetaan?
Aivan oikein, miksi ajaa kahta eri yleistä luokkaa? Järkevintä olisi ajaa tuupparit ja evk:t erikseen, nimenomaan yksipäiväisissä kilpailuissa. Ajaa enemmän luokkia limittäin.
Yleisökin saattaisi viihtyä paremmin katsomoissa kun kilpailujen kestoon paneuduttaisiin. Nyt katsomoissa ei ole kuin sukulaiset ja kaverit, sekä mahdolliset autojen ostajat, hekin alkaa tuskaantua siihen kun yhdellä tarjouksella kisoista ei jää käteen kun mitätön ostotarjouskuitti. Ennen kilpailuihin suoritettiin jopa karsintaa kun ilmoittautuneiden määrä oli liian suuri. Nyt ilmoittautuneita haalitaan vielä ilmoittautumisajan päätyttyä vielä lisää vaikka tyhmempikin näkee että kisa venyy liiaksi. Kun saataisiin yleisö palamaan katsomoihin, löytyisi järjestelyjen maksajiakin enemmän. Tällä menolla järjestäjät tuhoavat sen mitä he vuosien saatossa ovat rakentaneet, aivan itse. Sääntöihin tältä osin ei muutoksia tarvitse tehdä, ei säännöt määrää että kilpailussa pitää olla kaikki keksityt luokat. Järjestäjät yrittävät päästä helpolla, eivät edes yritä panostaa markkinointiin, eikä yleisön viihtyvyyteen, niiden kautta siihen että yleisö olisi enemmän. Markkinointi ei aina edes maksa mitäään. Maksutonta se on täällä ja maksutonta se on kun tekee pätevän jutun paikallisiin lehtiin. Käsiohjelmat on yksi A4 arkki ilman mainoksia. Kyllä mainoksia käsikseen saa kun on viitseliäs eikä pilaa mahdollisuutta hinnoittelulla. Miksi meillä on muutamat isot kilpailut? Siksi että niihin on panostettu, tehty niiden eteen vuosien työ. On tehty markkinointia, mietitty yleisöäkin, panostettu kilpailun sujumiseen. Tällä menolla parin vuoden päästä ei ole kyläkisoja. Kannattaisi miettiä jo nyt miten jatkoa tulisi. Eikä itkeä sitten kun radat rehottaa horsmaa ja seuran kassa tyhjä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jukka heittola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 223 Paikkakunta: kemi
|
Lähetetty: 02.08.2012 07:49 Viestin aihe: |
|
|
Ompas mietitty ja naulankantaan osunut hyvä kirjoitus näinhän se nyt on eikä porukka halua uskoa mihin tämä kehitys vie. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Sippala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Raahe
|
Lähetetty: 03.08.2012 09:16 Viestin aihe: |
|
|
Mikähän olisi harrastajien kanta tuohon, että ajettaisiin tuupparit ja evk:t omina luokkinaan? Tekastaampa pikainen poll, jos osaan sen tehdä=) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jani nurkkala
Liittynyt: 07 Elo 2012 Viestejä: 1
|
Lähetetty: 07.08.2012 21:52 Viestin aihe: kisojen järjestäminen |
|
|
kuinka monta minuttia olet ajatellut kisojen lyhentyvän tuuppareiden ja evk:n
erottamisella omiksi yleiseksi luokaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Tonttila
Liittynyt: 28 Tam 2008 Viestejä: 15 Paikkakunta: Hausjärvi
|
Lähetetty: 07.08.2012 22:36 Viestin aihe: |
|
|
ei ne ainakaan joo lyhene. totennäkösesti piiiiiiiiiiiiiitenee. _________________ niin varmaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 08.08.2012 06:00 Viestin aihe: Re: kisojen järjestäminen |
|
|
j.nurkkala kirjoitti: | kuinka monta minuttia olet ajatellut kisojen lyhentyvän tuuppareiden ja evk:n
erottamisella omiksi yleiseksi luokaksi. |
On hyvä että kysytään jos ei tiedetä tai ymmärretä kilpailuiden järjestämisestä.
Jos osanottajia on luokassa 50 kilpailijaa, menee yhden luokan ajattamiseen noin 100 minuuttia. Jos kaksi 50 osanottajan luokkaa ajetaan limittäin aika kerrotaan kahdella. Tulokseksi tulee näin 200 minuuttia, josta voi vähentää nousijoiden odottelut, noin 25 minuuttia.
Jos ajettaisiin kuten nyt, EVK ja yleinen (jossa mukana myös evk:t ), ajaa tuo EVK luokka siis sen 100 minuuttia ja 100 auton yleinen 170 minuuttia. Olen laskenut nämä siten että yksi lähtö kestää kolme ja puoli minuuttia, yhteensä siis 270 minuuttia Hinaukset ja mahdolliset radan kunnostukset ja muut ajettavat luokat on laskettava tähän lisäksi kilpailun kokonaiskestoa laskettaessa. Unohtaa ei saa sitäkään että aina kun yksittäin ajava luokka vaihtuu, tulee siihen kohtaan vähintäänkin 20 minuutin tauko, kun sääntö määrää sen pituudeksi vähintään 10 minuuttia, ja loppu toteutus järjestäjästä riippuen vie vähintäänkin toisen mokoman.
Nyt jätän arvioitavaksi paljonko kilpailun kesto lyhenee, ja toivon että se ajatelleen myös itse lasketaan, eikä huitaisemalla päätellä mitä sattuu. Vastaus on kyllä kerrottu tässä kirjoituksessa, jos sen itse ymmärtäminen tuntuu vaikealta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttti-Pekka Männistö
Liittynyt: 17 Hel 2008 Viestejä: 346
|
Lähetetty: 08.08.2012 08:21 Viestin aihe: |
|
|
On aivan sama montako luokkaa järjestäjä ajattaa kunhan huomioidaan yleisön ja kilpailijoiden viihtyvyys/jaksaminen. Yksipäiväisessä kilpailussa tuo viihtyvyyden kynnys kilpailun keston suhteen on maximissaan 4-5 tuntia.
Perheiden viihtyvyyttä rajaava tekijä on usein täysin ala-arvoiset WC tilat ja eniten noista alkeellisista tiloista kärsivät naiset ja lapset.
Valitettavasti useat järjestäjät hakevat tuottoa ajattamalla ”älyttömän” määrän luokkia ja panostaminen yleisöön on jäänyt taka-alalle, josta seurauksena on yleisömäärien lasku.
Markon aloitusteksti on totuus nykytilanteesta, oikotietä hyvän kokonaistuloksen tekemiseen ei ole!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|