Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Janze
Liittynyt: 21 Maa 2008 Viestejä: 75
|
Lähetetty: 11.09.2012 16:44 Viestin aihe: |
|
|
Sen sorapintaisen jokkisradan ajot ajettu?
"Lupaehdot ovat tiukat. Kaikki pinnoitetun rata-alueen ulkopuolelle suunniteltu toiminta jäi vaille lupaa."
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Janze
Liittynyt: 21 Maa 2008 Viestejä: 75
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 11.09.2012 21:37 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä siinä pakkaa käymään kun pohjavesialueella on toimintaa, onneksi ei sentään koko toimintaa alueella kielletty, luvan käsittelijöistä osa varmaan sitä olisi halunnut.
Pistäkää aina kaikilla kisapaikoilla ne pressut ja öljynkeräysmatot niiden autojen alle ilman eri käskyä... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 12.09.2012 06:13 Viestin aihe: |
|
|
Tuntuu ympäristöviranomaisille olevan taika-aine tuo asfaltti. Sitä kun on niin maailma pelastuu.
Minä en vaan ymmärrä mihin asfaltille mahdollisesti lorahtavat vaaralliset aineet katoaa, kun tässä aineessa itsessään on niitä samoja aineita. Kun katselee Prisman tai CM:n p-alueita, siellä ne vuotavimmat autot on käyneet, ja valumat valuu hulevesien mukana lähimpiin ojiin.
Positiivista tässä on se että ympäristölupa on sentään myönnetty. Päällystämättömille suorituspaikoille se on evätty, kun halutaan jotain ”muka tehdä”. Alastaron ratakin sijaitsee korkean statuksen pohjavesialueella, jota pilkkoo myös vilkas liikenneverkosto. Tässä liikenneverkostossa liikkuu useita kymmeniä kuormia joissa kulkee kymmeniä tonneja myrkkyjä, se ei tunnu olevan mikään uhka.
Jo yksi tonni näitä myrkkyjä päästettynä luontoon on suurempi uhka kuin moottoriradalta mahdolliset, oletetut päästöt useassa sadassa vuodessa.
Ympäristöviranomaisilla on päähänpinttymä. Pinttymä joka epäilee että kun kyse on autosta jolla harrastetaan autourheilua, vuotaa se aina kuin seula. Pinttymä että jokainen auto vuotaa joka kisassa kaikki ne nesteet ulos jotka siihen on laitettu.
Ihmettellä täytyy todella että vuotoja tapahtuu vain valvotuissa olosuhteissa moottoriradoilla, ei metsissä, ei pelloilla, ei soranottoalueilla, ei teollisuudessa, ei kuljetuksissa..näillä samoilla alueilla.
Koskaan ei puhuta suurien yleisötilaisuuksien päästöistä ja metelistä. kai siksi että näitä järjestetään yhteiskunnan yläpitämilä paikoilla, ei yksittäisen seuran tai radanpitjäjän.
Pieni on helppo tappaa. Saadaan näyttämään että ympäristöviranomainen toimii. Todellisuudessa ne pohjavesien todelliset uhat on ja pysyy.
Kuten Jormakin tuossa kirjoittaa. Kilpailijat, olkaa välittämättä määrätystä alustan suojauksesta niin näitä kieltäviä päätöksiä alkaa tippumaan kuin sateella. Järjestäjille samat sanat, sekä liitolle. Jos ei tähän epäkohtaan puututa hanakammin, ei meillä kohta ajeta kilpaa kuin asfaltilla, jos sielläkään. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
Lähetetty: 12.09.2012 13:27 Viestin aihe: |
|
|
Jotenkin sen niin mukamas "hauskalta" kuullostaa kun kaikki pitäisi asfaltoida ja homma sillä selvä.
Miten rallien ympäristöluvat verrattaen jokkis/rc ratojen lupiin? Ralliahan ajetaan yleisillä teillä pääosin hiekkateillä. Verrataanko tässä sitten siihen että siellä ajetaan muutenkin päivittäin autoilla vai siihen ettei pätkät ole pohjavesialueella? Vai ajetaanko täällä kohta vaan asfalttiralleja?
Toisaalta sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä jos mettäkoneesta menee hydrauliletku poikki tai säiliöön tulee reikä ja vaikka 50litraa öljyä valuu maahan. Sehän lapioidaan pois jos lapioidaan. Lentokone tekee pakkolaskun ja tyhjentää useita tuhansia litroja lentopetrolia maahan kun kone on liian painava, kukas sen siivoa?
Jos jm radalta otettavat näytteet ovat puhtaita niin miten lautakunta perustelee asfaltoinnin tarpeen?
Ympäristö myrkkyjä teillä kuskataan ja pyttyjä kaatuu, tiet siivotaan niin hyvin kuin mahdollista mutta kuitenkin tälläisen tapauksen päästöt ovat pahempia kuin suomen ratojen päästöt yhteensä, kuten Emppu ylhäällä jo kirjoittikin.
Toisaalta säännöissä voisi vaatia myös jokaisen huoltoauton alle koko pohjan pinta-alan kokoisen pressun. Varikolla on paljon vanhoja huoltoautoja jotka vuotavat öljyä enemmän ja vähemmän. vrt kaupan parkkialue. Ainut ongelma tämän asian kanssa olisi isot linja-autot ja kuorma-autot.
Loppukevennyksenä voin väittää että yli 50% jokkisharrastajistakin juo ympäristömyrkkyä päivittäin. ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) _________________ http://www.mms-racing.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|