Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tuomas Syyrakki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 101 Paikkakunta: Kerava
|
Lähetetty: 06.11.2012 21:53 Viestin aihe: |
|
|
Ajokorttia et tarvitse enää.
Jokkistutkinto, seuran jäsenyys, lisenssi ja henkilöllisyystodistus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 07.11.2012 06:01 Viestin aihe: |
|
|
Ajokorttia ei tosiaan tarvitse jokkiksessa olla.
Tutkinnossa pitää kaikille joilla ei ole vähintään b-luokan ajokorttia kirjoittaa debytantti kortti.
Ei ole määritelty koskeeko tämä ainoastaan tutkinnon ensikertalaisia, nuoria. Kortti pitäisi kirjoittaa kaikille kortittomille.
Kuka nämä ajokortit tarkistaa, sitäkään ei ole määritelty. Joten, kortti on kirjoitettu ainoastaan alle 18-vuotiaille.
Toimitaan siis osin sääntöjen vastaisesti, niisä lajeissa joissa ajokorttia ei vaadita.
Olisiko liikaa esitetty jos palattaisiin siihen että ajokortti vaadittaisiin yli 18-vuotialilta?
Auto ja ajokortti kuuluu niin keskeisesti yhteen. Miksi ne on pitänyt eroittaa toistaan autourheilussa? Minä en ymmärrä. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Sippala
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Raahe
|
Lähetetty: 07.11.2012 09:04 Viestin aihe: |
|
|
Ehdottomasti ajokortti pitää olla. Miten esim. rattijuopot, jotka korttinsa on menettäneet, karsitaan kisoista? Vai tarkistetaanko poliisilta onko ajokiellossa (eikös ajokiellon saa vaikka korttia ei olisikaan, lykkäystä tms?). Vai ilmoittaako poliisi Akk:lle joka kirjaa KITI:iin ajo-oikeudettomat? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pertti Siikavirta
Liittynyt: 22 Hei 2008 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 07.11.2012 11:28 Viestin aihe: |
|
|
V. 2013 säännöissä pisti silmään:
3.4 "Kilpailijan tulee osallistua ensimmäiseen ajokaavion mukaiseen
lähtöönsä, jotta hän voi jatkaa kilpailussa ajokaavion mukaisesti".
ja
6.1 "Mikäli kilpailija ei pääse osallistumaan ensimmäiseen lähtöönsä
on hänellä mahdollisuus osallistua karsintalähtöön, johon hänelle
on paikka osoitettu".
Veikkaan, että jälkimmäinen lainaus on voimassa v. 2013 kilpailuissa.
Saattaa joissain kilpailuissa keräilyjen taso nousta nykyisestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jenni Perhonen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 55
|
Lähetetty: 07.11.2012 11:30 Viestin aihe: |
|
|
Olikohan jossain vaiheessa niin, että jos menetti ajokortin niin lisenssi piti lähettää AKK:lle.
Ja ilmoittautumisen yhteydessä piti näyttää ajokortti.
Elekää ampuko, jos oon ihan väärässä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Pohja Site Admin
Liittynyt: 15 Tam 2005 Viestejä: 305 Paikkakunta: Vilppula
|
Lähetetty: 07.11.2012 12:00 Viestin aihe: |
|
|
PSI kirjoitti: | Veikkaan, että jälkimmäinen lainaus on voimassa v. 2013 kilpailuissa.
Saattaa joissain kilpailuissa keräilyjen taso nousta nykyisestä. |
Mun mielestä tuo tarkoittaa lähes muuttumattoman ostotarjoussäännön myötä sitä, että ensin autoja odotellaan alkuerissä, että mahtaisko tulla viivalle. Ja sitten niitä samoja autoja odotellaan keräilyerissä, että mahtaisko tulla viivalle.
Ja oikeasti kuskilla ei ole aikomustakaan tulla ajamaan. Tai sitten ilmoittautumisten vastaanotto on toiminut huonosti ja koko auto ei oikeasti ole edes kisapaikalla.
Eli päivät pitenee. Vaikkei välttämättä paljoa, mutta pienistä puroista syntyy iso virta.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jukka Kytöviita
Liittynyt: 26 Elo 2012 Viestejä: 8
|
Lähetetty: 07.11.2012 12:24 Viestin aihe: |
|
|
Epätietoinen kysyy:
Jokkiksessa ilmeisesti vaaditaan kuskinpuolelle tuplaoviputket?
Sääntökirjasta en kuitenkaan mainintaa löydä asiasta
Liite J kohta III Art. 253 mukainen turvakehikko, ovitason
pitkittäistuki molemmin puolin autoa, takapääkaaren
poikittaistuki, diagonaalituki ja kattovahvistus ovat
pakollisia. Vinottain kuljettajan puoleisesta etukulmasta
takakulmaan kulkeva katon vahvistusputki tai auton
pituussuuntaisesti kulkeva katon vahvistusputki ovat Vmuotoisten
lisäksi vaihtoehtoina sallittuja välittämättä
auton katsastuskortin hankkimispäiväyksestä.
Onko asiasta annettu jokin erillinen lisämääräys, jota en ole onnistunut löytämään ja miksiköhän asiaa ei ole päivitetty sääntökirjaan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 07.11.2012 14:53 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä sääntökirjasta löytyy teksti..
...Käytettävä liite J:n 8.3.2.1.2.oviputket kuvan 253-9 tai 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia yhdessä Nascarverkon kanssa ... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jukka Kytöviita
Liittynyt: 26 Elo 2012 Viestejä: 8
|
Lähetetty: 07.11.2012 15:13 Viestin aihe: |
|
|
Kuitti!
Ei vaan osunut heti silmään. Ilmeisesti tuo 253-11 kuvan mukainen sovellus taitaa olla eniten käytetty, jossa putket ovat päällekkäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Siikavirta
Liittynyt: 25 Tam 2012 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 07.11.2012 22:28 Viestin aihe: |
|
|
Timo kirjoitti: | PSI kirjoitti: | Veikkaan, että jälkimmäinen lainaus on voimassa v. 2013 kilpailuissa.
Saattaa joissain kilpailuissa keräilyjen taso nousta nykyisestä. |
Mun mielestä tuo tarkoittaa lähes muuttumattoman ostotarjoussäännön myötä sitä, että ensin autoja odotellaan alkuerissä, että mahtaisko tulla viivalle. Ja sitten niitä samoja autoja odotellaan keräilyerissä, että mahtaisko tulla viivalle.
Ja oikeasti kuskilla ei ole aikomustakaan tulla ajamaan. Tai sitten ilmoittautumisten vastaanotto on toiminut huonosti ja koko auto ei oikeasti ole edes kisapaikalla.
Eli päivät pitenee. Vaikkei välttämättä paljoa, mutta pienistä puroista syntyy iso virta.... |
Minusta tuo uusi sääntö tahtoo sanoa myös sitä, että alkuerissä ei enää isommin tarvitse odotella ketään viivalle. Eli nk. kilpailijan oikeusturva-pykälän voi ohittaa tämän osalta.
Voi olla hankalahkoa laskea etuja tai haittoja, mutta tulospalveluilla on nyt hyvä syy tehdä kaaviot niin, että keräilyt on lähtökohtaisesti aina täysiä (pitäisi olla ilman nykysääntöjäkin) kun niistä aina kuitenkin jää autoja pois. Sitähän ei kukaan voi etukäteen tietää mistä keräilylähdöstä jää kuinkakin monta autoa pois. Paljon on sellaisiakin kisoja missä jo pelkillä kaavioilla pitkitetään päivää. Nimimerkillä "Ollut katsojana kisoissa jossa 10 auton luokka ajoi 8 lähtöä..." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hannu Kettunen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 191
|
Lähetetty: 08.11.2012 10:00 Viestin aihe: |
|
|
Mut kilpailjoillahan on myös kerrottava tuloslaskentaan et ei enää aja. Näin se auttaa järjestäjiä jonkin verran jos he vain kävisivät ilmoittamassa asiasta. Osa käy ja osa ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 08.11.2012 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni ajokortti pitää olla kaikilla jotka toimivat kuljettajana kansallisissa luokissa poislukien nuorten luokan kuljettajat, samalla voidaan poistaa lääkärtodistuspakko kansallisista luokista kilpailevilta kuljettajilta, riittää samat terveydelliset vaatimukset kun ajokortin saamiseen. Nyt vaaditaan eräisiin sairauksiin jokavuotinen lääkärintodistus ja kun käytössä on vain kansainvälisen lisenssin vaadittava kaavake niin vaatlmus on kohtuuton mm näkökyvyn suhteen oltava 1 kun ab korttiin riittää 0.5. Paikallinen optikko mm ihmetteli tekstiä voisko joku täysin sokea edes yrittää lisenssin saamista? Toisen/molempien silmien täyssokeus on vasta-aihe lisenssille??. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 08.11.2012 11:33 Viestin aihe: |
|
|
Sääntö ei jokkiksessa määrää kilpailijaa viestimään mihinkään keskytyksistään. Peruutuksenkin suhteen määrtään vain aika siihen jonka puitteissä saa osanottomaksun takaisin,
Useassakaan kilpailussa ei keskeytyksestä määrätä edes ohjaajainfossa, vaikka se olisi osa sääntöjä.
Kilpailijat yrittävät saada autoa kuntoon viimeiseen asti, eikä he kerkiä viiestimään mistään. Eikä sitä mielestäni edes tarvitse vaatia.
Useastikkaan turhat odottelut ei ole kilpailijoista kiinni.
Järjestäjä voi näitä odotteluja kylläkin karsia. Järjestäjällä jos on hommat hanskassa, se lähettää lähdön silloin kun rata on tyhjä, eikä odottele turhia.
Nämä "hanskat" tarkoittaa sitä että lähdöt on ollut taululla riittävän ajan, ja lähdönnumerotaulu on ajantasalla.
Jos joku puuttuu lähdöstä ja järjestäjä on varma toimistaan, eikun pelit laulamaan!
Tuo lääkärintodistus asia tulee vakuutusehdoista. Ajokortin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ajokortti on varmiste siitä että kyseinen henkilö on edes joskus todettu ajokelpoikseksi _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markku Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 272 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 08.11.2012 11:49 Viestin aihe: |
|
|
Itse en näe ajokorttia tarpeelliseksi lajissamme. Syitä: Korttinsa syystä tai toisesta menettänyt voi harrastaa kaikessa rauhassa mitä tahansa muutakin lajia. Miksei sitten autourheilua? Ja onko meillä varaa potkia pois henkilöitä joilla ei ole välttämättä ole varaa kortin hankkimiseen?
Luin tänä vuonna jostain, että vain puolet pääkaupunkimme 18 vuotiaista omistaa ajokortin. Ei kai heiltä voida evätä mahdollisuutta harrastaa jokkista.
Sen sijaan debytanttisuoritus voitaisiin vaatia kaikilta uusilta harrastajilta.
3.4 kohta tarkoittaa toivottavasti sitä, että kuskeja ei tarvitse alkuerissä odotella viivalle (vähän selkeämmin näitä sääntöjä voisi kirjoitella)
Kaavioista Arille: Nykysääntöjen vaatimus osallistumisoikeudesta vähintään kahteen lähtöön/luokka tekee noista keräilyeristä vajaita. Ajokaavio tehdään luokan osallistujamäärän mukaan eikä sitä voi korjata kesken kaiken (tiivistää keräilyjä tms.). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 08.11.2012 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Katsoisin asiaa toiselta puolelta. Jos 18-vuotias ei hanki ajokorttia, tuskin hän on tulossakaan autourheiluun. Jos varallisuus ei riitä ajamaan ajokorttia (sinänsä ikävää sekin), ei se varallisuus riitä harrastaa autourheiluakaan koppiautoilla. Ruotsissa kaikki ovat aluksi debytantteja, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Suomalaiset varmaan oudoksuu sitä että heidät nimetään debytantiksi täysi-ikäisyyden jälkeen, joten en menisi siihen. Ajokorttia tarvitsee jokainen autourheilija suoriutuakseen lajin vaatimista siviilitoimista, siksi sen pitäisi kuulua myös lajin vaatimuksiin kilpaillessa. Onhan sen voimassaolo toidste siitä että on suoritunut myös liikenteessä noudattamalla liikenteeseen asetettuja sääntöjä ja määräyksiä. Autourheilussa on nollatoleranssi alkohoolin suhteen. En näe hyvänä että rattijuoppo voi ajaa järjestäytyneessä autourheilussa kilpaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|