Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 08.04.2013 06:26 Viestin aihe: |
|
|
Kertokaas viisaat tyhmälle miksi puhutaan auton leveydestä. Onko auton leveys joku uhka turvallisuudelle vai mille? Pitääkö ilmoittautumisiin lisätä kohta; auton valmistajan ilmoittama leveys. Sitten katsastuksessa katsastaja katsoo ensin katsastusasiakirjoista auton leveyden, asettaa tämän jälkeen tikkuja pystyyn rullamitalla tarkkaillen. Jos auto ei osu tikkuihin, siirtyy auto seuraavaan mittauskohtaan jossa mitataan ettei auto ole vaan liian kapea, ettei sitä ole kavennettu. Tämä kaikki tapahtuu aamulla Klo 3. Jaa miksi tuohon aikaan? Siksi että kaikki autot keritään katsastamaan ja mittailemaan ennen kymmentä. Teiltä on jäänyt huomioimatta sekin että autoja on myös lyhennetty. Ilmoittautumiseen on laitettava myös kohta; valmistajan ilmoittama auton pituus, ja katsastuksen aloittamisajankohtaa siirtää heti kohta puolenyön jälkeen tapahtuvaksi.
Laittaisiko joku ehdotuksen lajipäälikölle uusiksi säännöiksi. Sääntökohdan vois nimetä; Leveydet ja pituudet, ei itäiset eikä pohjoiset. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 08.04.2013 07:22 Viestin aihe: |
|
|
Hohhoijaa.. eiköhän tässä ole kyse siitä, että pyörät tulee ulos levikkeistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 08.04.2013 07:28 Viestin aihe: |
|
|
Suomessa ajetaan vuosittain noin 100 JM-kilpailua. Miksi aina tällainen "haloo" yhdestä kilpailusta.Eikö sääntöjä kuitenkin tehdä niitä 99:ää kilpailua varten. Kuinka moni ajaa niitä muita kilpailuja 50 tai 55-sarjan renkailla?
Nyt on alettu vääntämään raideleveydestäkin,kun todellinen ongelma on akselistojen siirrot pituussuunnassa.
Yleisesti ottaen on kuitenkin ihan hyvä,että keskustelua säännöistä käydään,varsinkin nyt,kun se sääntöjen osalta on muutenkin ajankohtaista. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 08.04.2013 08:21 Viestin aihe: |
|
|
Yllä oleva oli yritykseni kirjoittaa sarkastisesti. Ei tässä ketjussa ole kyse vain yhdestä kilpailusta vaikka se onkin nimetty yhden kilpailun mukaan. Kyse on vuosittaisesta perinteestä kauden alkajaisiksi. Sen huomaa tästä rönsyilystä. Yhtä vähän tai paljon on sillä merkitystä onko raideväliä tai akseliväliä muutettu, jos asiaa ajattelee muutoin kuin sääntökirjan tekstiin verraten. Jos ei kyetä tai pystytä valvomaan sääntöjä, pitää ne osat säännöistä vapauttaa. Akselistojen muutoksien valvonta vaatisi katsastusaikataulujen suurta rukkaamista ja katsastuksien suorituspaikkojen oleellista parantamista. Kuka alkaa konttaamaan autojen alla ja mittailemaan akseliston alkuperäistä paikkaa? Pitäisi olla asianmukaiset paikat katsastukselle, eli katetut nosturitilat. Siksi nykyistäkään sääntöä ei ole valvottu kun siihen ei ole resursseja. Onko sillä edes rotan hännän vertaa merkitystä onko akseliston paikkaa muutettu 5 tai 10 senttiä? Sellaista merkitystä joka olisi uhka jollekin, esimerkiksi turvallisuudelle. Tietysti jos tehdään vastalause autosta jonka akselin paikkaa on muutettu yli 5 senttiä, on tämä auto hylättävä nykyisen säännön mukaan. Olisi syytä tarkistaa tämä +- 5cm sääntö, onko sille perusteltua tarvetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 08.04.2013 09:12 Viestin aihe: |
|
|
Sääntö ei sano akselin alkuperäispaikasta mitään vaan akseliväli pitää olla +-5cm. Eli voit siirtää etu päätä 10cm ja takapäätä 15cm.(Tämä on karrikoitu esimerkki!) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 08.04.2013 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Jos vaakasuoralla alustalla on kaksi pystysuoraa linjaa joiden väli on esim.tehtaan ilmoittama auton leveys + sallittu levikkeiden leveys, niin eikö sääntöjen mukaisen auton pitäisi kulkea tuosta välistä osumatta pystylinjoihin? Jos autossa on ylileveä raideväli niin silloin renkaat osuvat pystylinjaan ja se tekee autosta sääntöjen vastaisen.
|
Minusta tuo olisi oikea tulkinta. Varmasti on ollut kilpailutilanteita missä autojen renkaat on osuneet toisiinsa ja toinen osapuoli on kärsinyt tästä vaarallisella tavalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vieras
|
Lähetetty: 09.04.2013 17:00 Viestin aihe: |
|
|
T.H kirjoitti: | Sääntö ei sano akselin alkuperäispaikasta mitään vaan akseliväli pitää olla +-5cm. Eli voit siirtää etu päätä 10cm ja takapäätä 15cm.(Tämä on karrikoitu esimerkki!) |
Akselivälin muuttaminen on sallittu +- 5 cm rajoissa
ja mikäli auton vetotapaa (etu-, takaveto) muutetaan,
saa akseliston tyyppi muuttua.
Se on totta ja paljon tämän mukaan onkin tehty..
Vatupassi ja metrimitta riittää nopeasti selvittämään onko rengas ulkona lokasuojan reunasta ja mikä on levikkeen leveys korin tasoon nähden.
Kiinteää ainetta
olevat lokasuojan levikkeet on sallittu, enintään 5 cm/
puoli ja kardaaniautoissa enintään 7,5 cm/puoli. Kumia
tms. saadaan käyttää vain renkaan reunan ulkopuolisella
osalla mitattuna renkaan reunan pystysuoralta tasolta
Entä mikä on sitten ollut lokasuojan reunan alkuperäinen uloin mitta?
Uusi levikkeen reuna usein nostetaan ylöspäin ja lokasuoja kaartuu jo sisäänpäinkin.
Eikö 5cm levikesääntö ole levike.
Entä jos alkuperäisessä lokasuojanreunassa on jo esim.3cm uloke/levennys.
Voiko vielä enintään 5cm levittää olis sitten yhteensä 8cm?
Kardaaneissa olis taas 10.5cm?
Kuinka tuo pitäisi oikeasti tulkita? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 09.04.2013 19:16 Viestin aihe: |
|
|
Lokasuojan leveys mitataan alkuperäisen lokasuojan uloimmasta kohdasta, siihen +5 tai +7,5 cm lisää per puoli, mutta jottei olis liian helppoa niin miten sitten suhtaudutaan semmoiseen kuin esimerkiksi Escort jossa mallissa bda oli tehtaallta lähtiessä jo "hirmuiset" levikkeet valmiina, saakjo niitä vielä levittää tuon 7,5 per puoli, no kukas muuten tekis aidosta bda.sta jokkisauton kun raadotkin maksaa mailmalla maltaita.
Tuo 120 asteen sääntö ei täyty monessakaan kardaaniautossakaan uutena, jos ei perää ole laskettu alas. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 10.04.2013 12:00 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Lokasuojan leveys mitataan alkuperäisen lokasuojan uloimmasta kohdasta, siihen +5 tai +7,5 cm lisää per puoli, mutta jottei olis liian helppoa niin miten sitten suhtaudutaan semmoiseen kuin esimerkiksi Escort jossa mallissa bda oli tehtaallta lähtiessä jo "hirmuiset" levikkeet valmiina, saakjo niitä vielä levittää tuon 7,5 per puoli, no kukas muuten tekis aidosta bda.sta jokkisauton kun raadotkin maksaa mailmalla maltaita.
Tuo 120 asteen sääntö ei täyty monessakaan kardaaniautossakaan uutena, jos ei perää ole laskettu alas. |
Jos tehdas on ilmoittanut bda:n leveydeksi jonkun muun kuin vakio mallin leveyden, niin kai sitä voi käyttää? Mutta epäilen, että 133 Fiatista ei löydy mitään leveämpää tehdasmallia.
Jos 120 asteen sääntö ei täyty, silloin lokasuoja/levike rakennetaan sen täyttäväksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
janne peltonen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 44
|
Lähetetty: 10.04.2013 12:32 Viestin aihe: Hmm.. |
|
|
Eiks BDA:Tt luokitella B-ryhmään=jokkiksessa kielletty?? Samoin 2 ja 4-ryhmäläiset?? _________________ http://www.flavio.suntuubi.com/ |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 13.04.2013 20:58 Viestin aihe: |
|
|
Joo, kaikki 2- ja 4-ryhmän moniventiiliset mallit on kiellettyjä. Onkohan "bda" levikkeitä ollut muissa malleissa tehtaalta tullessa?
Luokiteltuja ne varmaan on muihinkin malleihin?
Mitenhän Fiat 600 abarth tulkitaan?
Huhujen mukaan askussa ollaan lyhentämässä lähtöjen pituuksia, ettei ratarenkaalla ajavat pääsisi hyötymää tilanteesta??? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jari-Pekka Niskanen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 35 Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
|
Lähetetty: 13.04.2013 21:46 Viestin aihe: |
|
|
Sama huhu on kantautunut tännekin. En kyllä ymmärrä miks sille keulassa ratarenkain huilaavalle tuupparille vähemmän kierroksia olisi jotenkin epäedullisempaa? Toisaalta se rapia satanen voitas kyllä minusta kellottaa suoraan katsastuksen jälkeen niin saatas kipot jaettua oikeille voittajille ja saadaan autot kaupattua perjantaina virka-aikaan. Siitähän näissä kisoissa on kyse? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Niko Keronen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Pyhäselkä
|
Lähetetty: 13.04.2013 23:25 Viestin aihe: |
|
|
Joo, maali siihen pääkatsomon eteen. Yksi mutka ja voittaja selvillä. Tärkein, Raaka-aine Konstassa Lauantaina. ![Laughing](images/smiles/icon_lol.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Ari Alanen
Liittynyt: 14 Maa 2010 Viestejä: 27 Paikkakunta: Nurmo
|
Lähetetty: 14.04.2013 08:36 Viestin aihe: |
|
|
Timo Mattila kirjoitti: |
Huhujen mukaan askussa ollaan lyhentämässä lähtöjen pituuksia, ettei ratarenkaalla ajavat pääsisi hyötymää tilanteesta??? |
turhaan lyhentävät renkaan takia lähtöjä,kyllä se Yokohama kylmänäkin on nopiampi kuin normi rengas. ![Exclamation](images/smiles/icon_exclaim.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 14.04.2013 08:49 Viestin aihe: |
|
|
Timo Mattila kirjoitti: | Huhujen mukaan askussa ollaan lyhentämässä lähtöjen pituuksia, ettei ratarenkaalla ajavat pääsisi hyötymää tilanteesta??? |
Kiihdytyskisat ovat erikseen, miksi askusta halutaan startti koetta? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|