![Jokkis.net Foorumin päävalikko](templates/subSilver/images/logo_phpBB.gif) |
Jokkis.net Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
|
![Jokkis.net Foorumin päävalikko](../mainos/pb_mainos.jpg) |
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
wanhus
Liittynyt: 26 Maa 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 09.02.2014 09:38 Viestin aihe: Entten tentten ... Ykkösryhmä pelistä pois |
|
|
Jokkiksessa paneudutaan turvallisuuden uppaamiseen. Kiellettiin Group1 eli Ykkösryhmään luokiteltu auto. Ja koska Gr2 ja Gr4 saatiin pienemmällä määrällä homologation papereihin – lienevät ne vielä vaarallisempia. XR8 sai FIAn Gr1 luokituksen -84 rakentamalla 200+ samanlaista siviilikärryä.
Ford SA ( Port Elisabeth, Ford tehtaat) teki -84 kesällä 250+ Ford Sierra XR8 katuautoa. Ne vietiin käsistä, hinta tuolloin 15700 puntaa. Kymmenkunta meni Ford Competition SA käyttöön. Sitä johti tuolloin mr Mick Jones. Monille tuttu ralli inkenjööri Ford Boreham ajoilta.
Talvella 84/85 XR8 Gr1 päihitti luotettavuudellaan kestävyysajojen kisoissa kilpailijansa. Päätettiin tehdä -85 toiset 250 kpl XR8. Tuotantoa jatkettiin vuoteen -88. Ensimmäisiä XR8 lehtijuttuja 1984, Motor, mr Jeremy Sinek. Kirjoissa eka XR8 esillä 1985, ISBN0947891012.
Wiki ja JokkisAKK kertoo ”pienessä määrin kilpakäyttöön” ja Group A. Ikävien tapahtumien myötä toki XR8 sai GrA transferi luokkarin. Mutta nyt näytään turvan kohentamisessa lytättävän FIAn Group1 luokkarin tuotantovaateet. Ovatko siis kaikki Kuplat, Fiatit, Volkkarit, Opelit turvattomia (= kielletään JM kilpailuista) kun niitä aikoinaan luokiteltiin Gr1 ”kilpureiksi”.
Jenkeissä Ford tehtaat tekivätten tuhansia Ford Merkur X6 ja XR8 autoa. Ja V8 koneen sai valita 5 tai 7 litrasesta ”Clevelandista”. Nimen (Ciera) oli varannut GM, joten Sierra korinen Ford = Merkur. Tehokkain XR lienee XR7, miljoona tehty ennen -83. Ja eikun rakentamaan Mercury Capri V8 tai Merkur Scorpio XR8 tai Ford Merkur XR8.
AKK hyväksyi todisteeksi VMn Jyskälän aikakausi-kuvan. Ja luokittelemattoman jousituksen sai 90 luvulla tehdä. Wikin todistusarvosta en tiedä. XR8 alkuajan lehtikirjoitukset 10+ kpl ja kirja 1985 eivät ole tyhjästä. USA malleista owners workshop manual ja
http://hisse.kuvat.fi/kuvat/Hisse/Ford+Sierra+XR8.jpg (napsauta isommaksi) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Timo Ahonen
Liittynyt: 07 Hel 2008 Viestejä: 2 Paikkakunta: Siilinjärvi/Pohjois-Savo
|
Lähetetty: 09.02.2014 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Onko Sierra XR8 luokiteltu FIA:n toimesta ryhmään 1?
Mikä sen luokitusnumero on?
Minimituotantovaatimus r1 luokitukselle on ollut 5000kpl autoa 12kk aikana.
Onko siirtoluokitusnumeroa ryhmään A?
Mainitaanko XR8 jossakin luokituspaperissa lisäluokituksena?
Numeroryhmät 1, 2, 3, 4 ja 5 vaihtuivat N, A, B ja C-ryhmiksi 1982.
Ei tarvitse tämän jälkeen kertoa, että "mitä sinä höpötät joutavia, eihän luokitusta tarvita jokkiksessa".
Nyt on ilmeisesti vedetty AKK:ssa virallista linjaa sille, että 250kpl tuotantoerä ei ole riittävä, että jokin automalli voidaan katsoa sarjatuotantohenkilöautoksi.
Jos Ford Merkur XR8:aa on tehty tuhansia kpl, niin tee sellainen, älä Sierraa.
Hanki jostakin tieto tarkoista valmistusmääristä, ja ajoneuvon rakenteesta, niin soveltuuhan se silloin sarjavalmistuksen puitteisiin |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)
|