Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
renkaat asfalttikunkkuun.?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 13.03.2013 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mika Manninen kirjoitti:
Onhan noita yokohamoja ollut porukalla kisoissa eikä ole todettu laittomiksi.

Missä ja milloin? Tuo kopioimani sääntö on tullut tälle vuodelle sääntöihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 13.03.2013 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös se ratkaise mitä renkaan kyljessä lukee? Katsastuksissa kilpailupaikalla luetaan hyvin vähän nettiä.
Mielestäni sääntöjä ei saa mennä nyt enään muuttamaan ja kaikilla on vielä aikaa hommata sääntöjen mukaiset renkaat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miikka Prittinen



Liittynyt: 30 Tam 2008
Viestejä: 155

LähetäLähetetty: 13.03.2013 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin ja taas pääsee tuuppari kuskit valittaan kun evk kalustoon on jokku löytäny hyvät rattaat että nekin joskus pärjää!!! samaa hankookkia olis saanu 185 leveänä mitä oli hämeenkorvellaki alla! nykyään aina kauhia spekuloiminen noista renkaista ennen kemoraa! eihän se ole kuin menee säännön mukaan miten se on tehty!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 13.03.2013 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sääntöä ei tarvitse muuttaa. Sääntö kieltää jo nytkin kyseisen Yokohaman käytön. Jos halutaan että tua Yokohama käy, niin silloin sääntöä on tarve muuttaa. Minäkin olen sitä mieltä ettei sääntöä tarvitse muuttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 13.03.2013 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Markkis kirjoitti:
"Kun haeskelin tuon esimerkki Yokohaman tietoja netistä, esiintyi aina esittelyssä sanat racing tai race. Kyseinen rengas on siis tarkoitettu race tai racing käyttöön. Vain aasi hankkii tuollaiset renkaat kilpailuun, todetakseen kilpailupaikalla että niitä ei hyväksytä sinne kun sääntö ne kieltää.


Saivarrellaan hiukan: jos minä nyt ilmoitan myyväni Marangoni Trioja kilpailukäyttöön, tekeekö se renkaasta laittoman jokkikseen? Eli mainoslauseiden varassa ei voida mennä, jos rengas on hyväksytty tieliikenteeseen, niin se on, riippumatta siitä mitä mainosmies on kynäillyt renkaan esittelyyn. Jos nämä Toyo, Avon, Hankook, Yokohama ym. nopean ajon renkaat halutaan kieltää on siitä tehtävä selkeä sääntö rengaslistoineen.

Ja edelleen, jos sääntö sallii, niinkuin se tällä hetkellä tekee, ei tässä kannata antaa tasoitusta. (Ps. mulla olis vielä kierros ajamattomia Rollster A100:sia, eiköhän vedetä niillä)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 13.03.2013 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saivarrella saa, teen sitä seuraavassa itsekin. Yokohamatire.com sivulta löytyy valikko TIRE SEARCH. Tästä valikosta kun valitsee ruutulipulla kuvatun valinnan; competition. Tämän alta löytyy mm ADVAN AO48 rengas. Jos ei ymmärrä kuvakkeesta mitä ruutulippu tarkoittaa, niin voi vaikkapa googlen kääntäjällä kääntää mitä sana competition tarkoittaa. Jos ei ymmärrä mitä säännössä tarkoitetaan hyväksytyistä renkaista jokamiehenluokassa, en voi sääntöä enempää avata. Vaadittaessa listaa kielletyistä renkaista, vaaditte oikeastaan sen käänteistä versiota; listaa sallituista renkaista. Sitä saa mitä tilaa, on tapana sanoa.
Älkää sitten ensi vuonna tähän samaan aikaan aloittako tätä joka keväistä keskustelua renkaista. Olen saanut kuulla että ÄSSÄ renkaasta on tullut uusi malli, enkä näkisi lainkaan pahan jos se vaan olisi sallittu, tällaisen aasimaisen typerän eipäsjuupaskeskustelun sijaan.
Ymmärrän että halutaan parhaat mahdolliset renkaat, nopeimmat. Olisi toki hyvä jos sääntöä tarkennettaisiin, nimen omaan mitä "tarkoitettu" tekstillä on haluttu kertoa. Tämä keskustelu syntyy aina yhden kilpailun kohdalle. Siksi on todella tärkeää että järjestäjä kertoo myös riittävän ajoissa tuleeko lisämääräyksiä renkaiden suhteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kokko



Liittynyt: 20 Tam 2008
Viestejä: 23
Paikkakunta: Alajärvi

LähetäLähetetty: 13.03.2013 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime syksyn asfalttikisoissa Jurvassa ja Alastarossa noita Yokohamoja ja vastaavia renkaita oli käytössä kun ei ollut mitään lisämääräyksiä.

Onko Kinnusen mielestä auto jossa on ensiasennusrenkaana Yokohama048:t
tarkoitettu vain rata-ajoon?

Itse ennemmin panostan kemoraan kunnon renkaisiin kun johonkin 1500€ kytkylaatikkoon kun vakiollakin on ehtinyt mutta huonoilla renkailla ei siellä voi menestyä

Tässähän on edelleen kyse siitä että sääntötekstin voi tulkita eri tavoin, mutta mikä on oikea tulkinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 13.03.2013 18:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi minä, jolla ei ole osuutta mihinkään kilpailutoimintaan enää, näitä kirjoittelen. Siksi että olen huolissani myös turvallisuudesta, sinunkin. Esimerkiksi Trion ja AO48 ero kierrosnopeuksissa on iso, ja se tarkoittaa myös nopeuksien kohoamista. Onko hyvä vertailla asiaa näin kun se suoran huippunopeus taidetaan saavuttaa Triollakin, ja kaarteessa pito on heikompi kuin AO48:lla. Tosiasiat täytyy myös hyväksyä tarvittaessa. Olen huolissani myös tästä kehityksestä mikä lajin piirissä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana. Lajia ajetaan aivan samoilla radoilla ja profiileilla kuin rallicrossia, ja kalusto on paljonkin turvattomampaa. Tuo kysymys minkä Marko Kokko kirjoitti ei ole oikein relevantti. Vastaan siihen kuitenkin niin että nykyauton ensiasennusrengas ei ole monestikaan säännön mukainen, jo profiilinsakin suhteen.
Katselin viime vuonna hymyissä suin kuin Hämeenkorpi jallitti koko sakin, että se kertoo kenen joukoissa seison kalustollisesti. Marko Kokonkin suorituksia olen seurannut jo vuosia, jos voi sanoa ihaillen. Kalustosta tulee suuret pisteet. Rengassääntö ei ole nyt tasapuolinen. Jos ajetaan samassa luokassa kilpaa, pitää rengassääntökin olla sama kaikille. Tätä perustelen sillä kun nykyään kisa kuin kisa on evk:lle oma luokka, miksi evk:n pitäisi saada etua renkaista tuuppareiden kanssa ajaessa. Olisi mielenkiintoista tietää, miksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Liikala



Liittynyt: 18 Syy 2008
Viestejä: 49
Paikkakunta: Alajärvi

LähetäLähetetty: 13.03.2013 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Marko Kinnuselle senverran, että kun sanoit että et osallistu Asfalttikunkkuun tänä vuonna Kilpailijana - et "ehkä" osaa samaistua kilpailijoiden suureen huoleen siitä, että millä renkalla saa ajaa Kemoralla tänä keväänä.
Nopeusluokka -merkinnän sallimat renkaat maksava n. 520,00 € sarja, ja jos ne oston jälkeen joutuvat kiellettyjen listalle, epäselvän rengassäännön vuoksi - niin VARMASTI OSTAJAA KOHDELLAAN LIIAN KALTOIN(epäoikeudenmukaisesti).
Rengassääntöön pitää tulla tarkennus perjantaisessa JM-lajiryhmän palaverissa(SAAKO KAIKILLA H-LUOKAN E-HYVÄKSYTYILLÄ RENKAILLA AJAA)!!!

Timo Liikala
_________________
Timo Liikala
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hakkuri



Liittynyt: 28 Hel 2008
Viestejä: 37
Paikkakunta: Loimaa

LähetäLähetetty: 13.03.2013 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten rengassääntö ei ole tasapuolinen? Saman sääntökirjan mukaan ne renkaat saa valita evk:hon tai tuuppariin... Se leveys ei kuitenkaan ole se ratkaisevin tekijä. Ja kyllä Marko toi mainitsemasi teksti oli sääntokirjassa jo viime vuonna. Noita "parempia" renkaita oli myös fiateissa viime vuonna esim. Somerolla yksissä kisoissa ja taisi olla sm kisoissakin. Niitäkin löyty ainakin viime vuonna kokoina 185/60/14.
Ja kyllä mää ainakin tykkäsin ajella Rähinöissä tolla vakio civicillä noilla mun "siviili" renkailla! Twisted Evil
Tero Hakanen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 254
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 14.03.2013 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli tässä saivartelua tai samaa jankkaamista mutta koska tämä ketju toistuu joka kevät ja se on vain merkki siitä että sääntö on epäselvästi kirjoitettu.

Tuo sääntökirjan määrite on erittäin hatara sellaisen renkaan kohdalla josta löytyy E tai DOT merkintä.
Mikä on se taho joka määrittelee katukäyttöön hyväksytyn renkaan ratarenkaaksi?
Riittääkö se että jossain ilmoituksessa lukee kyseisen renkaan kohdalla että myydään kilpakäyttöön?
Mikäli tuo on määrite niin moniko nyt käytössä oleva rengas on säännön vastainen?

Esimerkki:
Jokkis kisatarvike OY ostaa kontillisen Trioja ja laittaa ne sivulleen myyntiin, sillä hetkellä Triosta tulee sääntöjenvastaiset koska niitä myydään kilparenkaaksi.

Olikos viime vuonna Askussa lisämääräyksessä maininta että rengas on sääntöjenvastainen jos siitä löytyy pintamateriaalin kovuusmerkintä?
Sillä säännöllä ainakin jonkin verran pehmeitä renkaita rajoitettaisiin.

Miten rengassääntö sorsii tuuppareita? Sääntö on sama kaikille, ainoa rajoite tuuppareilla on 185 leveys, 50 profiilista saa käyttää tuuppareissakin mutta jostain ihme syystä niiden alla näkyy paljon jopa 70 profiilin renkaita joka ei todellakaan ole mikään asfaltille sopiva profiili etenkään kun rengaspaine on liian pieni.
Tuuppareiden minimipaino on 710kg ja niin keveään autoon 185 rengas tarjoaa varmasti kilpailukykyisen pidon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 14.03.2013 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luin tekniikan maailmasta rengasvertailua, jossa mainittiin näin:
Renkaan tärkein tehtävä on tarjota ohjautuvuutta ja turvallisuutta myös silloin, kun pidon raja on ylitetty.
Mielestäni tuo on hyvin sanottu ja kyllä hyvin pitävä rengas on myös radalla turvallinen. Onkohan kaikki "aasit" tässä samaa mieltä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niko Keronen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 56
Paikkakunta: Pyhäselkä

LähetäLähetetty: 15.03.2013 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämän "aasin" mielestä parempi renkaan pito lisää kaarre nopeuksia. Joten jos ratin takana oleva "aasi" on ratti miehiä niin suoranopeudet ja huippu nopeus kasvaa. Jarrutus matkat ja auton kulkeminen reaktio ajan aikana pitenee joten kaiteeseen tai muuhun esteeseen törmäämis nopeus kasvaa ja etenkin jos jarrut ei ole kulkenut kehityksessä mukana ja ovat näille nopeuksille riittämättömät. Riski "aasin" loukkaantumiselle kasvaa. Joten parempi pito ei lisää turvallisuutta rataolusuhteissa. TM:n lause on tarkoitettu tieliikenteeseen jossa tien pitäjä on määrännyt nopeus rajoitukset. Siellä paras mahdollinen pito lisää turvallisuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2063
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 15.03.2013 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokamiehenluokkaan kelpaa ne renkaat jotka täyttävät säännön. Ne renkaat eivät kelpaa jotka eivät täytä sääntöä.

Renkaan täytyy olla tieliikennekäyttöön E-hyväksytty hienokuvioinen rengas. Renkaan suurin sallittu nopeusluokka on H. Renkaasta ei saa löytyä sääntökirjassa mainittuja kieltäviä merkintöjä. Renkaalle on myös määrätty profiili ja kokorajoituksia.
Jos nämä säännön ehdot täytyy, on rengas hyväksytty jokamiehenluokan kilpailuussa käytettäväksi.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sittana



Liittynyt: 04 Jou 2008
Viestejä: 168

LähetäLähetetty: 15.03.2013 13:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

A048 onkin todella hienokuvioinen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Tekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)