Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tuomas Syyrakki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 101 Paikkakunta: Kerava
|
Lähetetty: 15.09.2009 15:29 Viestin aihe: |
|
|
Meinaako Jalmari laittaa munat palamattomaan pussiin Joensuussa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Heikkilä
Liittynyt: 23 Mar 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Hartola
|
Lähetetty: 15.09.2009 22:09 Viestin aihe: |
|
|
hevosenkenkä malli tarra takana, on tukeva eteen että taakse, koska JOS kypärän hihna on kiinni niska tuen päät menevät niskan taka puolelle ja estävät kypärää kääntymästä taakse päin. ja silloin etu puolella leuka ei pääse niin alas. nimittäin kypärän remmi kirastää aika kivasti jos leuka menee rintaan, mutta kypärä ei! Ja näin päin pitäen edes takainen liike on huomattavasti pienempi. ja onhan siinä penkin selkänojakin... mutta mistäs minä mittään tiedän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 25.06.2013 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Haluaisin vielä kysyä kannanottoja tähän "hevosenkenkä"-mallin käytön ohjeistukseen; mikä virallinen ja viimeisin kanta? Välillä kun katsoo jotain tän päivän kuvia, niin näkee, että tarrakiinnitysosa on joillain eteen päin?
Mielestäni, ja ammattikuntaa kuullessani, tämä tukikauluri tulisi käyttää niin, että tarrakiinnitys on takapuolella.
Heikki Härkönen
palomies-sairaankuljettaja
Etelä-Savo |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 25.06.2013 22:37 Viestin aihe: |
|
|
Tarra eteen.. kaulurihan suojaa iskulta pään mennessä taaksepäin. Hassulta tuntuis laittaa spoilerimallin tuki tarra taaksepäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 25.06.2013 22:55 Viestin aihe: |
|
|
Kun tuki/kauluri on leuan alla (siis oikeasti tukemassa) > niin pää ja leuka ei pääse osumaan rintaan (nyökähtämään eteen) > niin silloin myöskään ei pääse tapahtumaan ns. raipan iskua taakse päin ! Jos sinulla on tarra ja ns. kaulurin rako leuan alla, niin mitä se hyödyttää? >mahdollistaa vain pään liikkumisen edes takasin !
Kysyin, mikä on tällä hetkellä virallinen kanta ? En sinun mutu-tuntua ...kun hassulta tuntuu. Varsinkin, jos olet vaan kaulurin käyttäjä.
Ammattini puolesta tiedän kuinka nämä toimii; ja juuri tänä iltana olen lähes kymmenelle lääkärille/ hoitotason-ensihoitajalle / ajokouluttajalle soittanut asiasta. Ja siksi haluaisinkin tietää, että mikä on tämän lajiluokan virallinen viimeinen ohjeistus asiasta.
Rakentavasti, ja turvallisuutta ajatellen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 25.06.2013 23:17 Viestin aihe: |
|
|
..tämä "vieraan" kommentti on Härkösen kirjottama..lähti näköjään vieraana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 25.06.2013 23:43 Viestin aihe: |
|
|
Mun niskatuki menee kyllä edestäkin umpeen.. ei ole mitään rakoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 26.06.2013 05:36 Viestin aihe: |
|
|
Janze kirjoitti: | Olen ihmetellyt tuota Akk:n tiedotetta sen ilmestymisestä, ettei siinä huomioida, että on olemassa muitakin niskatukimalleja kuin tuo ylhäällä kuvassaoleva. Itsellä esim. on semmonen perinteinen "hevosenkenkä"-malli merkkiä Pirka. Kyseinen malli on juurikin sellainen, jossa tuen päät ei yletä toisiinsa.
Korjaus 15.9.2009:
Lainaus: | Asiaa niskatuen oikeasta käytöstä. Turvatyöryhmän tarkoittama yleisin kaulurimalli tarkoittaa nimenomaan "hevosenkenkämallia" . Pirkan vanhalta sivustoilta kaivettu ohje on väärä,johtuen siitä, että asiasta oli silloin väärää tietoa kun ohjetta tehtiin. SIIS LAJISTA RIIPPUMATTA KAULURI OIKEIN PÄIN, TARRA ETEENPÄIN.
T Jouko Puhakka
turvallisuuskouluttaja |
|
Tuollainen oli tuolloin kanta. (15.9.2009)
Itse käytän siten että tarra on taakse, ja niin tekee moni muukin.
Väärin tai ei, minusta näin se tuntuu turvallisemmalta.
Täytyisiköhän meidän uskoa ammattilaisia, eli tarra eteen!
Hans-tuen kanssa on myös ongelmia, monesti Hanssin hihnat on liian pitkät. Ei siitäkään mitään apua silloin ole, sitäkään kun perinteisestä niskatuesta.
Turvavarusteiden oikea käyttö on jokaisen itsensä vastuulla.
Ei katsastuskaan voi kaikkia valvoa, eikä sitä heiltä voida vaatia.
Turvavarusteiden käyttöön on ohjeistuksia mutta ne on osin niin hajallaan ettei niitä kukaan löydä.
Turvatyöryhmähän voisi koota ohjeistukset yhteen kansioon liiton sivulle.
Se parantaisi turvallisuutta paremmin kuin nykyinen hajanaisuus ja osin ymmärtämättömyys. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
marko salojärvi
Liittynyt: 19 Hel 2010 Viestejä: 12 Paikkakunta: äänekoski
|
Lähetetty: 26.06.2013 06:51 Viestin aihe: Niskatuet |
|
|
Härkösenn kanssa samaa mieltä. Tuon hevosenkenkä mallin kanssa.Ja keski-suomen puolella ensihoito henkilöiden/lääkäreiden kanssa keskustellut.
TV: Palomies-sairaankuljettaja.20vuotta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Saarinen
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 26.06.2013 12:11 Viestin aihe: |
|
|
Tarra ehdottamasti eteenpäin. Kyse on nimenomaan niskatuesta ei leukatuesta. Tuen tarkoistus on estää niskanikamien lyttyynpainuminen mikä pitäisi olla tiedossa myös sairaankuljettajiila/ensihoitajilla. Ja ennenkuin joku alkaa puhumaan että suojaajan se penkki pään taaksepäin retkahdusta niin kehoittaisin tutkimaan hidastuskuvia törmäyshetkestä. Siksi myös autoihin tuli niskatuet koska ne estivät niskanikamien painumisen. Se niskanikamien painuminen aiheuttaa halvaantumisvaaran, mutta pään retkahtaminen eteen päin vain kipeän niskan muutaman päivän. Tämä asia on aikoinaan kysytty eräältä ortopediltä joka näiden asioiden kanssa työskentelee päivittäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 26.06.2013 13:27 Viestin aihe: |
|
|
Keskustelin tänään hyvässä hengessä ja rakentavasti Tuomisen Empun kanssa. Yleensäkin turvallisuusasioista olisi hyvä koota tarkka ja yksiselitteinen "kansio", josta ei jäisi tulkinnan varaa eri variaatioille. Ja tieto varmasti tulee välittymään turvatyöryhmälle, ketä siinä nyt sitten nykyään onkaan. Niitä ohjeistuksia ei ilmeisesti ole hetkeen päivitetty.
Turvallisuusasioista keskusteluissa sivuttiin aiheita; pään edestakainen ja sivuttaisliike törmäystilanteessa (HANS;sopivuus, koko ja kiinnitys.... tukikaulurit ja niiden käyttö.... nascarverkko; koko ja kiinnitys ... turvavöiden kiinnitys ja kireys .... käsien irtoaminen ohjauspyörältä törmäystilanteessa; käsien liike nascarverkkoon, ohjausakselin tuentoihin ja samoin kun peltirakennelmiin ohjauspyörän lähellä (mittareille, katkaisimille), ehkäisten käsivammoja.
Aikanaan myös keskustelua herättänyt ns. fia-"pehmuste" kaariputkessa pään lähellä...onko se sit pehmuste vai mikä..kova ja palamaton kylläkin, mutta purkaako se sitten kovuudellaan iskuenergian kypärän sijasta niskaan.
Ensihoitajia, lääkäreitä, kuskeja ja mielipiteitä on moneen makuun..niin myös tässäkin asiassa.
Ja palomieskin tietää sen, että pää-ja vammapotilaan niskan ja pään tukeminen tapahtuu ns. leuan puolelta..säädettävällä tukikaulurilla. Pää ja ranka linjassa alustaan nähden, ja tukeminen etupuolelta...sieltä puolelta liikerata pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
marko salojärvi
Liittynyt: 19 Hel 2010 Viestejä: 12 Paikkakunta: äänekoski
|
Lähetetty: 26.06.2013 13:44 Viestin aihe: NisKATUET |
|
|
NO.OTTAKAA NE TUET NYT KOTONA ESILLE JA PEILIN ETEEN KOKEILEE JA NISKOJA VIPPAILEE KUMPI ON TUKEVAMPI, SIT PENKKIIN ISTUMAAN..KÄYTÄNNÖSSÄ VYÖT TIUKALLA KAULURI TARRA TAAKSE NIIN ON TUKEVA PAKETTI. LEUKA EI PAINU RINTAAN EIKÄ SAA SITÄ NIIN AIKAAN PIISKA EFEKTIÄ.TÖRMÄTESSÄ JOHONKIN EDESTÄ TULEVAAN ISKUUN(HANS ON ERI ASIA VIELÄ).SE ETTÄ PUHUTAAN NIKAMIEN PAINUMISESTA ISKU KOHDISTUU YLÄPUOLELTA SUORAAN RANGANSUUNTAISESTI KAADOSSA ALASPÄIN.MIELUUMMIN OTAN ISKUN SUORAAN RANGANSUUNTAISESTI KOKO MATKALLE RANGASSA. KUIN 2-3 NIKAMAN VÄLILLE SAMALLA VOIMALLA.SIINÄ KÄY HUONOSTI.PS.YKSI ORTOPEDI HALOO!TOINEN TYKKÄÄ KITKOISTA TOINEN NASTOISTA HEH |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi Saarinen
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 26.06.2013 14:54 Viestin aihe: |
|
|
Auto-onnettomuuksissa tapahtuvat niskavammat tulevat AINA kun pää retkahtaa taaksepäin, jolloin niskanikamat painuvat. Jos lääkäri väittää jotain muuta niin ilmoitus Valviralle lääkärin pätevyyttä epäillen. Ja nythän puhutaan NISKATUESTA ei leukatuesta, joka taitaa olla säännöissäkin kielletty. (oli ainakin ennen). Voihan sen kypärähupunkin laittaa väärinpäin jos haluaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 26.06.2013 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Ystävät hyvät..hyvässä hengessä...:) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
Lähetetty: 26.06.2013 16:18 Viestin aihe: |
|
|
Ihan ensimmäisenä tarvitsisi kiinnittää huomiota siihe miten kuljettajat pitävät niskatukia ylipäätään. Valitettavan moni roikottaa niskatukea rinnuksilla, jolloin siitä ei ole yhtään mitään hyötyä, ei eteen- eikä taaksepäin.
Raa´asti vaan viivalta pois jos ei ole niskatuki "laillisesti" yllä. _________________ http://www.mms-racing.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|