Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Asfalttikunkun rengas asiaa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 255
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 31.03.2013 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hankkikaan katsastushenkilöstölle käyttöön rengasliikkeissä käytetyt mitat joilla mitataan vanteen leveys.

Säännöissä lukee että rengas on asennettava STRO normin mukaisesti vanteelle ja esim. 185-60/15 rengas vaatii vähintään 5 tuumaisen vanteen mutta silti niitä kumeja on jopa 4 tuumaisilla vanteilla ja se jos jokin on turvallusuusriski.

Mikäli vanne on liian kapea ei se läpäise katsastusta ja lähdönkeräilyalueella vielä tarkistus ettei niitä alikapeita vanteita ole alle laitettu katsastuksen jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
vwtyp1



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 31.03.2013 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ILVES-Joe kirjoitti:
Hankkikaan katsastushenkilöstölle käyttöön rengasliikkeissä käytetyt mitat joilla mitataan vanteen leveys.

Säännöissä lukee että rengas on asennettava STRO normin mukaisesti vanteelle ja esim. 185-60/15 rengas vaatii vähintään 5 tuumaisen vanteen mutta silti niitä kumeja on jopa 4 tuumaisilla vanteilla ja se jos jokin on turvallusuusriski.

Mikäli vanne on liian kapea ei se läpäise katsastusta ja lähdönkeräilyalueella vielä tarkistus ettei niitä alikapeita vanteita ole alle laitettu katsastuksen jälkeen.


Perustele miten 185 renkaan asentaminen alle 5 tuuman vanteelle on turvallisuusriski? Enemmänkin näkisin sen turvallisuusriskinä jos se sama kumi on asennettu 7 tuumaiselle vanteelle,jolloin se saattaa irrota siitä kovasti kantatessa ja tuskin sittenkään kun sisäkumit on,vaikka kukaan ei sellaista niin leveelle asenna....Tämä on taas niin turhaa kun olla ja voi ja ei vaikuta millään lailla mihinkään.

Tärkeintä turvallisuuden kannalta on ovien kiinnipysyminen,ruostevaurioiden karsiminen,kaaret,ohjaus ja jarrut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 01.04.2013 07:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo STRO normi on jotensakin hämäräperäinen. Netistä ei löydy virallista tietoa asiasta.
Ko normi ei ole säännön vaatima, mutta luultavasti se on hyvä ohjeistus miten vanne ja rengas nivoutuu parhaiten yhteen.
Tuon löysin, mutta sen virallisuudesta en mene takuuseen.

http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 255
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 01.04.2013 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piti oikein katsoa tarkemmin sääntökirjaa...
Säännöissä on näköjään otettu aimo harppaus taaksepäin kun tuo määräys STRO normin mukaisesta asennuksesta on poistettu, olisi kiva tietää mikä sille poistamiselle on perusteena ja kenen toimesta on ehdotus sen poistamisesta tullut?

STRO normisto on tekijänoikeus suojan alaista ja sen vuoksi sitä normistoa ei löydä kokonaisuudessa netistä, ainakaan helpolla. Mikäli taulukko nettiin iomestyy niin se poistetaan melko nopeasti. Kaikista rengasliikkeistä tuo taulukko löytyy ja ammattimiehethän ei asenna renkaita kuin tuon normin mukaisesti...

vwtyp1 kirjoitti:
Perustele miten 185 renkaan asentaminen alle 5 tuuman vanteelle on turvallisuusriski? Enemmänkin näkisin sen turvallisuusriskinä jos se sama kumi on asennettu 7 tuumaiselle vanteelle,jolloin se saattaa irrota siitä kovasti kantatessa ja tuskin sittenkään kun sisäkumit on,vaikka kukaan ei sellaista niin leveelle asenna....Tämä on taas niin turhaa kun olla ja voi ja ei vaikuta millään lailla mihinkään.

Tärkeintä turvallisuuden kannalta on ovien kiinnipysyminen,ruostevaurioiden karsiminen,kaaret,ohjaus ja jarrut.


Turhaanan tälläinen kirjoittelu on mutta kun tässä topicissa käsitellään rengassääntöä, turvallisia renkaita, miten säännöstä saataisiin turvallisempi renkaiden osalta jne.

Kokeile laittaa alle 185 rengas 4" tai 4 1/2" vanteelle ja tee nopeita kaarroksia molempiin suuntiin ja tee sama kun rengas on vaikkapa 5 1/2" tai 6" vanteella niin huomaat mistä on kyse.
Yhtälailla rengas ei ole turvallinen jos se asennetaan liian leveälle vanteelle.

185 rengas 5" vanteella menee STRO normiston mukaan mutta silti itse laittaisin sen mieluummin 6" vanteelle.
Esim. kuplaankin löytyy 4" ja 41/2" vanteita jotka ovat liian kapeita 185 renkaalle.

wwtyypille kysymys: miksi rata-autoissa renkaat asennetaan vanteelle joka on yhtä leveä tai leveämpi kuin rengas eli renkaan kylki on suora mikäli se ei olisi turvallisempi ja parempi ratkaisu kuin liian kapea vanne jossa renkaan pinta on huomattavasi leveämpi kuin vanne?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Korpela



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 01.04.2013 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jorkin toteamus oikea>wwtyypille kysymys: miksi rata-autoissa renkaat asennetaan vanteelle joka on yhtä leveä tai leveämpi kuin rengas eli renkaan kylki on suora mikäli se ei olisi turvallisempi ja parempi ratkaisu kuin liian kapea vanne jossa renkaan pinta on huomattavasi leveämpi kuin vanne? Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 01.04.2013 22:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Perustele miten 185 renkaan asentaminen alle 5 tuuman vanteelle on turvallisuusriski? Enemmänkin näkisin sen turvallisuusriskinä jos se sama kumi on asennettu 7 tuumaiselle vanteelle,jolloin se saattaa irrota siitä kovasti kantatessa ja tuskin sittenkään kun sisäkumit on,vaikka kukaan ei sellaista niin leveelle asenna....Tämä on taas niin turhaa kun olla ja voi ja ei vaikuta millään lailla mihinkään.


Kyllähän juoksukilpailuihinkin voi varmaan osallistua korkokengät jalassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kusti



Liittynyt: 08 Tou 2009
Viestejä: 67
Paikkakunta: vaasa

LähetäLähetetty: 01.04.2013 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turha kinata siitä mikä on turvallinen tai ei, varmaan sitten viimeistään kemoran katsastusmiehillä on tuo alle 4 kymppiä maksava normikirja millä hylkäävät ne laittomat renkaat kapeilla tai leveillä vanteilla. Kysymyshän on siitä että sääntö sanoo millaiset rengas/vanneyhdistelmä on oltava jotta täyttävät säännön ja ovat sitten lailliset kilpailussa. Joku tietenkin vois vaikka kopioida nuo normit ja laittaa tänne linkin niin ei tarvi vääntää selvää sääntöä itselle sopivaksi. Normi saattaapi sanoa niinkin ettei vanteita saa itse levittää hitsailemalla , eivät ainakaan kelpaa normaalikatsastuksessa ja tuo normi koskee nimenomaan normaalia tieliikennettä pohjoismaissa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kusti



Liittynyt: 08 Tou 2009
Viestejä: 67
Paikkakunta: vaasa

LähetäLähetetty: 01.04.2013 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanha normi mutta sopii suurimmalle osalle jokkiskalustoa, ruotsalainen löytyy netistä suomalaisia kirjastoista maksutta

http://www.stro.se/obsolete/obsoletes.pdf
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.04.2013 08:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärtäisin että STRO-normivaatimus on poistettu säännöistä sen vuoksi että sen noudattamisen valvonta on lähes mahdotonta. Kuka ja millä resursseilla normin kaikki statistiikka mitattaisiin? Ehkä siitä on luovuttu myös senkin vuoksi että normi on tekijänoikeudellinen, sen julkaisemineen on haettava lupa. Ohjeistuksena tuo normisto on hyvä.
4" tuuman vanne 185 renkaassa on nopeutta hidastava, ja tämäkin rengaskeskustelu pyörii enempi sen ympärillä millä nopeutta saataisiin lisää.
Luulisi siis että renkaaseen osattaisiin laittaa myös tarpeeksi leveä vanne ilman sääntöjen vaatimuksia, kun osataan netistä etsiä myös nopeampia renkaita Cool

Kun kaikki radat eivät ole, eivätkä voi olla samanlaisia. Ja säännöt kuitenkin pitää kirjoittaa hyvinkin yksilöiväksi.
Olisi varmaan hyvä pohtia myös sitäkin että miksei sallittaisi kilpailun asettaa tarkentavia sääntöjä, vaikka juuri lisämääräyksen muodossa.
Tuskin ASKUn viimevuotinen lisämääräys heikensi turvallisuutta tai kilpailijan asemaa. Päinvastoin. Se paransi osaltaan turvallisuutta ja tasapuolisti kilpailijoiden keskenäistä asemaa.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
vwtyp1



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 02.04.2013 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

korpar-y kirjoitti:
Jorkin toteamus oikea>wwtyypille kysymys: miksi rata-autoissa renkaat asennetaan vanteelle joka on yhtä leveä tai leveämpi kuin rengas eli renkaan kylki on suora mikäli se ei olisi turvallisempi ja parempi ratkaisu kuin liian kapea vanne jossa renkaan pinta on huomattavasi leveämpi kuin vanne? Wink


Sen takia tietenkin että saadaan kaikki hyöty/pito käyttöön renkaan leveydestä. Siltikään en näe ongelmana asentaa sitä esim.185 rengasta 4.5 tuumaiselle vanteelle kuten tähänkin asti on tehty,vaikka 5 tuumaa olisikin minimi stro. ja (huom. en ole siltikään sitä mieltä että se olisi hyvä/paras ratkaisu,mutta ei vielä siitä vaarallista tee noin pienellä erolla). Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kusti



Liittynyt: 08 Tou 2009
Viestejä: 67
Paikkakunta: vaasa

LähetäLähetetty: 02.04.2013 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä 185 15 renkaan saa asentaa myös 4,5" vanteelle STRO normin mukaan linkissäolevassa taulukossa on sallitut vanteet sivulla 25, 5" on vain sopivin, 4,5 on minimi ja 6" max 185 14 min on 5" ja max 6,5"
Säännöissä on edelleen maininta asennus Normin mukaiselle vanteelle vaikka ei ole STRO nimenomaan mainittu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa Saarinen



Liittynyt: 24 Maa 2013
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 02.04.2013 22:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla olis sellaane ehrotus, jotta ajettaas vaikka kilipaa välillä?
Joskus tämä oli sellaane mukava harrastus, moikattihin tuttuja varikolla ja onniteltihin voittajia päivän päätteeksi. Ny ristus aikuuset ihimiset taisteloo jostaki kuplan vanteen leveyksistä, ennenkö on eres kisoja ajettu.
Tairan laittaa romut myyntihin ja ruveta keräälemähän perhosia. Vai tulookahan sitä haaviaki joku karehtimahan, jos vaikkei olsikkaa jonku normin mukaane?
Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heikki Salmijärvi



Liittynyt: 23 Hel 2008
Viestejä: 78
Paikkakunta: jyväskylä

LähetäLähetetty: 02.04.2013 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ILVES-Joe kirjoitti:
Hankkikaan katsastushenkilöstölle käyttöön rengasliikkeissä käytetyt mitat joilla mitataan vanteen leveys.

Säännöissä lukee että rengas on asennettava STRO normin mukaisesti vanteelle ja esim. 185-60/15 rengas vaatii vähintään 5 tuumaisen vanteen mutta silti niitä kumeja on jopa 4 tuumaisilla vanteilla ja se jos jokin on turvallusuusriski.

Mikäli vanne on liian kapea ei se läpäise katsastusta ja lähdönkeräilyalueella vielä tarkistus ettei niitä alikapeita vanteita ole alle laitettu katsastuksen jälkeen.


ootko Peltokoski tosissas ton kommentin suhteen? mitäs hiton väliä sillä on onko kuplassa 4 tai 5 tuumanen vanne,ei se merkittävästi heikennä lajin turvallisuutta.vai onko vanteiden leveyksien kanssa ollu ongelmia ylipäätään? Unohtakaa nyt jo koko hiton STRO normi.täähän on vaan jokkista Smile ajetaan samoilla vanteilla kun tähänkin asti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 03.04.2013 06:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Säännöt on lyöty keväältä lukkoon ja näillä mennään. Yksi asia mikä tuli mieleen. Aikoinaan kun ajettiin endurancea ja siellä oli myös ratarenkaat käytössä niin tuli vannerikkoja prässätyistä vanteista, eli jos haluatte offsettiä niin kääntäkää näille katuslickseille ne vanteet niin ei tule yllätyksiä. Jatketaan tätä juupas/eipäs keskustelua vapunjälkeen, kun olemme kilpailua viisaampia. Aurinkoista ja asfalttisulattavaa kevättä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Mattila



Liittynyt: 07 Lok 2010
Viestejä: 63
Paikkakunta: Vimpeli

LähetäLähetetty: 03.04.2013 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli näistä pajassa tehdyistä prässätyistä, käännetyistä ja levitetyistä vanteista ei tule hylkäyksiä missään tapauksessa? Minkäs normin mukaisia ne sitten on?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 3 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)