Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 31.03.2013 20:39 Viestin aihe: |
|
|
Hankkikaan katsastushenkilöstölle käyttöön rengasliikkeissä käytetyt mitat joilla mitataan vanteen leveys.
Säännöissä lukee että rengas on asennettava STRO normin mukaisesti vanteelle ja esim. 185-60/15 rengas vaatii vähintään 5 tuumaisen vanteen mutta silti niitä kumeja on jopa 4 tuumaisilla vanteilla ja se jos jokin on turvallusuusriski.
Mikäli vanne on liian kapea ei se läpäise katsastusta ja lähdönkeräilyalueella vielä tarkistus ettei niitä alikapeita vanteita ole alle laitettu katsastuksen jälkeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 31.03.2013 21:58 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: | Hankkikaan katsastushenkilöstölle käyttöön rengasliikkeissä käytetyt mitat joilla mitataan vanteen leveys.
Säännöissä lukee että rengas on asennettava STRO normin mukaisesti vanteelle ja esim. 185-60/15 rengas vaatii vähintään 5 tuumaisen vanteen mutta silti niitä kumeja on jopa 4 tuumaisilla vanteilla ja se jos jokin on turvallusuusriski.
Mikäli vanne on liian kapea ei se läpäise katsastusta ja lähdönkeräilyalueella vielä tarkistus ettei niitä alikapeita vanteita ole alle laitettu katsastuksen jälkeen. |
Perustele miten 185 renkaan asentaminen alle 5 tuuman vanteelle on turvallisuusriski? Enemmänkin näkisin sen turvallisuusriskinä jos se sama kumi on asennettu 7 tuumaiselle vanteelle,jolloin se saattaa irrota siitä kovasti kantatessa ja tuskin sittenkään kun sisäkumit on,vaikka kukaan ei sellaista niin leveelle asenna....Tämä on taas niin turhaa kun olla ja voi ja ei vaikuta millään lailla mihinkään.
Tärkeintä turvallisuuden kannalta on ovien kiinnipysyminen,ruostevaurioiden karsiminen,kaaret,ohjaus ja jarrut. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 01.04.2013 07:15 Viestin aihe: |
|
|
Tuo STRO normi on jotensakin hämäräperäinen. Netistä ei löydy virallista tietoa asiasta.
Ko normi ei ole säännön vaatima, mutta luultavasti se on hyvä ohjeistus miten vanne ja rengas nivoutuu parhaiten yhteen.
Tuon löysin, mutta sen virallisuudesta en mene takuuseen.
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 01.04.2013 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Piti oikein katsoa tarkemmin sääntökirjaa...
Säännöissä on näköjään otettu aimo harppaus taaksepäin kun tuo määräys STRO normin mukaisesta asennuksesta on poistettu, olisi kiva tietää mikä sille poistamiselle on perusteena ja kenen toimesta on ehdotus sen poistamisesta tullut?
STRO normisto on tekijänoikeus suojan alaista ja sen vuoksi sitä normistoa ei löydä kokonaisuudessa netistä, ainakaan helpolla. Mikäli taulukko nettiin iomestyy niin se poistetaan melko nopeasti. Kaikista rengasliikkeistä tuo taulukko löytyy ja ammattimiehethän ei asenna renkaita kuin tuon normin mukaisesti...
vwtyp1 kirjoitti: | Perustele miten 185 renkaan asentaminen alle 5 tuuman vanteelle on turvallisuusriski? Enemmänkin näkisin sen turvallisuusriskinä jos se sama kumi on asennettu 7 tuumaiselle vanteelle,jolloin se saattaa irrota siitä kovasti kantatessa ja tuskin sittenkään kun sisäkumit on,vaikka kukaan ei sellaista niin leveelle asenna....Tämä on taas niin turhaa kun olla ja voi ja ei vaikuta millään lailla mihinkään.
Tärkeintä turvallisuuden kannalta on ovien kiinnipysyminen,ruostevaurioiden karsiminen,kaaret,ohjaus ja jarrut. |
Turhaanan tälläinen kirjoittelu on mutta kun tässä topicissa käsitellään rengassääntöä, turvallisia renkaita, miten säännöstä saataisiin turvallisempi renkaiden osalta jne.
Kokeile laittaa alle 185 rengas 4" tai 4 1/2" vanteelle ja tee nopeita kaarroksia molempiin suuntiin ja tee sama kun rengas on vaikkapa 5 1/2" tai 6" vanteella niin huomaat mistä on kyse.
Yhtälailla rengas ei ole turvallinen jos se asennetaan liian leveälle vanteelle.
185 rengas 5" vanteella menee STRO normiston mukaan mutta silti itse laittaisin sen mieluummin 6" vanteelle.
Esim. kuplaankin löytyy 4" ja 41/2" vanteita jotka ovat liian kapeita 185 renkaalle.
wwtyypille kysymys: miksi rata-autoissa renkaat asennetaan vanteelle joka on yhtä leveä tai leveämpi kuin rengas eli renkaan kylki on suora mikäli se ei olisi turvallisempi ja parempi ratkaisu kuin liian kapea vanne jossa renkaan pinta on huomattavasi leveämpi kuin vanne? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Ari Korpela
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 214
|
Lähetetty: 01.04.2013 22:07 Viestin aihe: |
|
|
Jorkin toteamus oikea>wwtyypille kysymys: miksi rata-autoissa renkaat asennetaan vanteelle joka on yhtä leveä tai leveämpi kuin rengas eli renkaan kylki on suora mikäli se ei olisi turvallisempi ja parempi ratkaisu kuin liian kapea vanne jossa renkaan pinta on huomattavasi leveämpi kuin vanne? ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 01.04.2013 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Perustele miten 185 renkaan asentaminen alle 5 tuuman vanteelle on turvallisuusriski? Enemmänkin näkisin sen turvallisuusriskinä jos se sama kumi on asennettu 7 tuumaiselle vanteelle,jolloin se saattaa irrota siitä kovasti kantatessa ja tuskin sittenkään kun sisäkumit on,vaikka kukaan ei sellaista niin leveelle asenna....Tämä on taas niin turhaa kun olla ja voi ja ei vaikuta millään lailla mihinkään. |
Kyllähän juoksukilpailuihinkin voi varmaan osallistua korkokengät jalassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 01.04.2013 22:49 Viestin aihe: |
|
|
Turha kinata siitä mikä on turvallinen tai ei, varmaan sitten viimeistään kemoran katsastusmiehillä on tuo alle 4 kymppiä maksava normikirja millä hylkäävät ne laittomat renkaat kapeilla tai leveillä vanteilla. Kysymyshän on siitä että sääntö sanoo millaiset rengas/vanneyhdistelmä on oltava jotta täyttävät säännön ja ovat sitten lailliset kilpailussa. Joku tietenkin vois vaikka kopioida nuo normit ja laittaa tänne linkin niin ei tarvi vääntää selvää sääntöä itselle sopivaksi. Normi saattaapi sanoa niinkin ettei vanteita saa itse levittää hitsailemalla , eivät ainakaan kelpaa normaalikatsastuksessa ja tuo normi koskee nimenomaan normaalia tieliikennettä pohjoismaissa |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 02.04.2013 08:18 Viestin aihe: |
|
|
Ymmärtäisin että STRO-normivaatimus on poistettu säännöistä sen vuoksi että sen noudattamisen valvonta on lähes mahdotonta. Kuka ja millä resursseilla normin kaikki statistiikka mitattaisiin? Ehkä siitä on luovuttu myös senkin vuoksi että normi on tekijänoikeudellinen, sen julkaisemineen on haettava lupa. Ohjeistuksena tuo normisto on hyvä.
4" tuuman vanne 185 renkaassa on nopeutta hidastava, ja tämäkin rengaskeskustelu pyörii enempi sen ympärillä millä nopeutta saataisiin lisää.
Luulisi siis että renkaaseen osattaisiin laittaa myös tarpeeksi leveä vanne ilman sääntöjen vaatimuksia, kun osataan netistä etsiä myös nopeampia renkaita
Kun kaikki radat eivät ole, eivätkä voi olla samanlaisia. Ja säännöt kuitenkin pitää kirjoittaa hyvinkin yksilöiväksi.
Olisi varmaan hyvä pohtia myös sitäkin että miksei sallittaisi kilpailun asettaa tarkentavia sääntöjä, vaikka juuri lisämääräyksen muodossa.
Tuskin ASKUn viimevuotinen lisämääräys heikensi turvallisuutta tai kilpailijan asemaa. Päinvastoin. Se paransi osaltaan turvallisuutta ja tasapuolisti kilpailijoiden keskenäistä asemaa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 02.04.2013 20:27 Viestin aihe: |
|
|
korpar-y kirjoitti: | Jorkin toteamus oikea>wwtyypille kysymys: miksi rata-autoissa renkaat asennetaan vanteelle joka on yhtä leveä tai leveämpi kuin rengas eli renkaan kylki on suora mikäli se ei olisi turvallisempi ja parempi ratkaisu kuin liian kapea vanne jossa renkaan pinta on huomattavasi leveämpi kuin vanne? ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
Sen takia tietenkin että saadaan kaikki hyöty/pito käyttöön renkaan leveydestä. Siltikään en näe ongelmana asentaa sitä esim.185 rengasta 4.5 tuumaiselle vanteelle kuten tähänkin asti on tehty,vaikka 5 tuumaa olisikin minimi stro. ja (huom. en ole siltikään sitä mieltä että se olisi hyvä/paras ratkaisu,mutta ei vielä siitä vaarallista tee noin pienellä erolla). ![Smile](images/smiles/icon_smile.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 02.04.2013 22:20 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä 185 15 renkaan saa asentaa myös 4,5" vanteelle STRO normin mukaan linkissäolevassa taulukossa on sallitut vanteet sivulla 25, 5" on vain sopivin, 4,5 on minimi ja 6" max 185 14 min on 5" ja max 6,5"
Säännöissä on edelleen maininta asennus Normin mukaiselle vanteelle vaikka ei ole STRO nimenomaan mainittu |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vesa Saarinen
Liittynyt: 24 Maa 2013 Viestejä: 3
|
Lähetetty: 02.04.2013 22:51 Viestin aihe: |
|
|
Mulla olis sellaane ehrotus, jotta ajettaas vaikka kilipaa välillä?
Joskus tämä oli sellaane mukava harrastus, moikattihin tuttuja varikolla ja onniteltihin voittajia päivän päätteeksi. Ny ristus aikuuset ihimiset taisteloo jostaki kuplan vanteen leveyksistä, ennenkö on eres kisoja ajettu.
Tairan laittaa romut myyntihin ja ruveta keräälemähän perhosia. Vai tulookahan sitä haaviaki joku karehtimahan, jos vaikkei olsikkaa jonku normin mukaane?
![Rolling Eyes](images/smiles/icon_rolleyes.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Heikki Salmijärvi
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 78 Paikkakunta: jyväskylä
|
Lähetetty: 02.04.2013 23:56 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: | Hankkikaan katsastushenkilöstölle käyttöön rengasliikkeissä käytetyt mitat joilla mitataan vanteen leveys.
Säännöissä lukee että rengas on asennettava STRO normin mukaisesti vanteelle ja esim. 185-60/15 rengas vaatii vähintään 5 tuumaisen vanteen mutta silti niitä kumeja on jopa 4 tuumaisilla vanteilla ja se jos jokin on turvallusuusriski.
Mikäli vanne on liian kapea ei se läpäise katsastusta ja lähdönkeräilyalueella vielä tarkistus ettei niitä alikapeita vanteita ole alle laitettu katsastuksen jälkeen. |
ootko Peltokoski tosissas ton kommentin suhteen? mitäs hiton väliä sillä on onko kuplassa 4 tai 5 tuumanen vanne,ei se merkittävästi heikennä lajin turvallisuutta.vai onko vanteiden leveyksien kanssa ollu ongelmia ylipäätään? Unohtakaa nyt jo koko hiton STRO normi.täähän on vaan jokkista ajetaan samoilla vanteilla kun tähänkin asti |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 03.04.2013 06:50 Viestin aihe: |
|
|
Säännöt on lyöty keväältä lukkoon ja näillä mennään. Yksi asia mikä tuli mieleen. Aikoinaan kun ajettiin endurancea ja siellä oli myös ratarenkaat käytössä niin tuli vannerikkoja prässätyistä vanteista, eli jos haluatte offsettiä niin kääntäkää näille katuslickseille ne vanteet niin ei tule yllätyksiä. Jatketaan tätä juupas/eipäs keskustelua vapunjälkeen, kun olemme kilpailua viisaampia. Aurinkoista ja asfalttisulattavaa kevättä. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 03.04.2013 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Eli näistä pajassa tehdyistä prässätyistä, käännetyistä ja levitetyistä vanteista ei tule hylkäyksiä missään tapauksessa? Minkäs normin mukaisia ne sitten on? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|