Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Ajovarustesääntö 1.1.2011 alkaen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
raketti77



Liittynyt: 06 Hel 2008
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 06.10.2009 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi jos tätä uutta sääntöä ei voida hyväksyä(eikä pidä).

1.Käytetään sitä parasta voimaa eli joukkovoimaa: ei lunasteta lisenssiä,boikotoidaan kisoja ym. mitä vaan keksitään.Tää on niin suuri harrastajaryhmä että lisenssi/osallistumismaksujen poisjäännin on pakko vaikuttaa AKK:n toimintaan.Tässä pitäisi vaan olla porukan todella yhtenäinen eikä lipsua siitä mitä sovitaan esim. täällä jokkis.netin sivuilla."Vaihdossa" varustesäännöstä luopumisessa voitais tarjota alustavaa keskustelua ja myönnytyksiä autojen tehojen rajoittamiseen jos kerta AKK:n mielestä turvallisuutta on pakko parantaa.Tässä olisi nämä meitin "piällysmiehet" täällä netissä ja tietysti lajiryhmä AKK:ssa tärkeässä osassa.Lisäksi pitäisi tarkastella myös ratoja,ovatko ne kaikki jokkikseen soveltuvia?Voidaanko niitä muokkaamalla leikata huippunopeuksia?

2.Irtautuminen kokonaan AKK:sta.Tämä on se kivisempi tie joskaan ei mahdoton.Perussäännöstö on toimiva,kisat osataan järjestää jne...Mutta...mistä vetäjät?Kukaan ei yksin siihen pysty.Pitää hommata organisaatio joka hoitaa valvonnan,raha-asiat,yhteydet viranomaisiin ja seuroihin ja mitä kaikkea lie.Siinähän sitä työsarkaa kerrakseen ja kukaan tuskin semmoiseen ilmaiseksi rupeaa joten maksettava olisi jatkossakin jotain.

Kolmas vaihtoehto on tietysti lyödä nyrkkiä pirtin pöytään ja lopettaa mutta olis kyllä suru nähdä näin perinteikkään ja hienon lajin hiipuvan pelkän rahan takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taito Valonen



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 102

LähetäLähetetty: 06.10.2009 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvät on ehdotukset mutta turhia niin kauan kuin emme saa vaihdettua koko lajiryhmää muuten emme saa kuin pikkusia asioita läpi mutta hyvä niinkin. Joten vaihtoon koko porukka ja näin saadaan jokkis sille tasolle kuin se oli ja kuulu olla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 06.10.2009 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Milläs niitä ratoja muokataan kun nyt jo ympäristöluvat hautaa radat? Eihän Laitilassa sais ees autoansa tankata enää. Silti motocrossilla eri lupa vaikka ovat samalla alueella ja sama varikko. (ainakin sielä saa ajaa pyörällä myöhempänä aikana kuin jm autolla) Varikot pitäs asfaltoida jne, siihen ei AKK vaikuta. Ratoja on muutenkin "liian vähän" monella seuralla ei ole varaa kunnossapitää ratoja tai ei ole haluja? Se on nähty tässä muutamien vuosien aika kun radat menee todella huonoon kuntoon ja katsomopaikatkin on mitä on. Autoja menee nurin jo pelkästään sen takia kun radat on pehmeitä ja tulee uria ym. Monella radalla olevat rautakaiteet ne eniten tuhoa tuo autoihin, sen moni on nähnyt/kokenut ihan itsekkin. Tulee ratti syliin fiatista, kuplasta kuin muistakin autoista.

Taasen pitää muistaa jos irtautuu AKK:sta miten käy vakuutuksien? Kuka korvaa jos kippaat ja telot itsesi, käsi poikki tms? Korvaako sen esim. vapaa-ajan vakuutus? Meni jo hiukan OT:n puolelle pahoitteluni siitä.

Miten autojen tehoa sitten lasketaan?
-Iskunpituus taas rajatuksi? Ei sitä kyläkisoissa kuitenkaan valvota sen enempää mitä ennenkään.
-Vain yhdellänokka-akselilla olevat moottorit? Ei hyvä, vinkamimiehet nostaa älämölön Wink
-Vaihdelaatikon välitykset? Näitäkö sitten joka kyläkisassa laskeskellaa ja tarkastellaan?
-Kaasuttimen koko pienemmäksi? Taitaa esim 32mm vaakaweberit olla aika hyvin kivenalla? Tuuppariin 40mm ja kartaaniin 45mm läpän halkaisijaksi? Kuplassahan saa olla lähemmäs 60mm läpällä olevat terminaattorit jotka maksaa taasen parituhatta euroa, siihen kuin on kurkun koko rajoitettu eikä läpän koko. Vaikka kaasuttimen koko pienennettäisiin enemmänkin on kupla aina auto johon saa "hyvän" kaasarivalikoiman.
-Autokannan uudistus? Tulos on että ajetaan hetki uudemmilla evk autoilla sitten laji loppuu kokonaan. (Mikäli niiden pitää olla tehottomia ja etuvetoisesta ei saa tehdä takamoottorista)
-Rajattu puristussuhde? No tätäkään ei valvottaisi.
-Vierasmoottorin käyttökielto? Fiat miehet lopettaa ja monet muutkin.

Mikä siis on se keino millä tehoja lasketaan vahingoittamatta itse lajia Idea Question

edit: autokannan uudistus?
_________________
http://www.mms-racing.fi


Viimeinen muokkaaja, Miitri Ketonen pvm 06.10.2009 19:41, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 06.10.2009 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

raketti77 kirjoitti:

Kolmas vaihtoehto on tietysti lyödä nyrkkiä pirtin pöytään ja lopettaa mutta olis kyllä suru nähdä näin perinteikkään ja hienon lajin hiipuvan pelkän rahan takia.


Ja tähänhän me ei hemmetti vie taivuta! Kyllähän harrastajilla pitää jotain päätäntävaltaa olla! Me kai se parahiten teidetään, mitä turvallisuusvarusteita tarvitaan!

Tuo lajiryhmä pitäisi kyllä saada vaihtoon ekana. Se vaihtokauppaehdotus tehojen rajoittamiseksi olisi monellakin tapaa hyvä asia. Silloin myös autojen rakentelukustannukset pienenisivät ja lajiin saattaisi tulla vain entistä enemmän harrastajia, kun pienemmälläkin budjetilla voisi pärjätä. Ja laji menisi myös vähän lähemmäksi alkuperäistä ideaa, kustannustenkin osalta. Enkä nyt puhu mistään vakioautoluokasta kuitenkaan, joten ei herneitä! Smile Miten tehoja sitten järkevästi rajoitettaisiin, sitä en tiedä?

Se lakko tosiaan voisi toimia vähän paremmin jo 2010. Se olisi raju keino mutta saattaisi auttaa.

Nyt oikeasti tarvitaan sitä kuuluisaa jokkishenkeä, jossa kaikki on yhtä perhettä, eikä lipsu esim lakossa tai boikotissa! Muuten jokkiksen alasajo alkaa lopullisesti, kuskeja on kohta enää muutamia kymmeniä, ehkä satoja (rikkaimmat), eikä se kiinnosta enää yleisöäkään.

Mutta jos ekana saatais se lajiryhmä vaihtoon. Miten se tapahtuu?
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
arsi



Liittynyt: 04 Tou 2009
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 06.10.2009 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Off-topicia jos haluaa harrastaa niin viestiketjulla lukukertoja vajaat 17000 kpl, joten kyllä asia kiinnostaa, hyvässä ja pahassa Smile

Lisenssien ym maksujen maksamatta jättämisen lisäksi näpäytyksen paikka AKK:n suuntaan voisi olla, ettei mikään seura, alueesta riippumatta, ano 2011 arvokisoja. AKK kun näyttää tuota mainostavan etusivullaan. Tuskin niin rahanahnetta seuraa on, että noita välttämätön olisi hakea, etenkin kun JMSM-kilpailulupa maksaa enemmän kuin rallikisan lupa. Seurat saa kyllä katettua kulunsa pienemmilläkin kisoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veli-matti paakkari



Liittynyt: 04 Maa 2009
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 06.10.2009 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Boikotti pystyyn vain. Eikö ne ministeritkin eroa kun tulee luottamus pula?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taito Valonen



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 102

LähetäLähetetty: 06.10.2009 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos oikein muista niin me valittiin lajiryhmän avuksi ryhmä joka luppas kuunnella kentän ääniä nyt heitetään pallo niille ja ne rupeaa nopeasti lajiryhmän vaihtoon ja ajamaan sitä. Ja uuteen lajiryhmään olis valittava sellaisia henkilöitä jotka on kentän puolella ja ajaa itse ei mitään rivi jäseniä niitä on ollu jo tarpeeksi ja ne jus sitä pahaa saa aikaiseksi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pive



Liittynyt: 22 Tam 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Juuka

LähetäLähetetty: 06.10.2009 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked

Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 13:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 06.10.2009 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

peltokorpi kirjoitti:

-Autokannan uudistus? Tulos on että ajetaan hetki uudemmilla evk autoilla sitten laji loppuu kokonaan. (Mikäli niiden pitää olla tehottomia ja etuvetoisesta ei saa tehdä takamoottorista)


Tuo takamoottoriseksi muuttamisen sääntöhän on jo olemassa, joten se on sallittu jo. En puhu edelleenkään täysin vakioautoista, mutta kyllähän jokkisautot on olleet ennenkin melko tehottomia ja kuskeja ja yleisöä on kiinnostanut. Yleisöä ehkä jopa enemmän kuin nykyään. Ja kyllähän tietyt viritysasteet saisi sallia.

Mutta miksi laji loppuisi kokonaan? Uudistuuhan kalusto muissakin autourheiluluokissa, eikä silti lajit katoa?

Toki autokantaa on avikea uudistaa niin kauan, kuin ladon takaa löytyy Fiatin ja Mk1-Escortin koreja.

Kuitenkin kun llajin pitäisi olla jokamiesluokka, ei kustannukset saisi olla yhtä suuret, mitä MM-rallissa varusteiden suhteen! Jotain tälle on tehtävä, koska tämä jos mikä on asia, jonka takia laji loppuu!!
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 06.10.2009 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kuitenkin se kiellettäisiin, jollainhan takamoottoriautojen ylivoima pitää saada pois toisten mielestä. Olihan kuplakin aikanaan "ylivoimainen"? Silloin kuin tämä oli vielä sitä jokkista. Jos haluu ajaa tehottomalla etuvedolla tai kartaanilla niin rokkiralli onpi hyvä vaihtoeto siihen??? auton hinta 500e Laughing OT palataan takaisin aiheeseen.

edit. ei mitään tuuppari vs. evk keskutelua tähän Wink
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 06.10.2009 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän tässä tehottomuudesta puhuta. Smile

Kyllä rokkiralli on hyvä vaihtoehto (ehkä lähempänä perinteistä jokkista?), mutta kun taitaa lähimmät kisat olla 450 km:n päässä, niin ei sitäkään voi vaihtoehdoksi laskea.

Kyllähän jokkiksessa pitää vauhtia ja autojen värkkäämistä olla, mutta nopeudet pitäisi saada alemmas. Näin ei tarvittais mitään HANSseja sun muita. Tämä ei ole mittän tuuppari vs. muuveto-juttua, mutta yleensähän nopeimmat autot joutuvat pahimpiin onnettomuuksiin ja nämä nopeimmat on Fiatteja. Lissäpainoilla voisi hillitä nopeuksia, mutta sitten taas kun massaa on lisää, niin turvallisuuskin laskee....
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Toni Rask



Liittynyt: 30 Tam 2009
Viestejä: 16
Paikkakunta: Salo

LähetäLähetetty: 07.10.2009 00:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei ne autojen nopeudet mihinkään ole kasvanut viimesessä 15 vuodessa. se on turhaa puhetta. aikasemmin on osattu tehdä niitä moottoreita ihan niinkun tänäkin päivänä(tottakai pientä kehitystä, mutta suurimmaksi osaksi muuten moottorin toimivuuteen, eikä niinkään merkittävästi tehoon). Nykyään niihin vain käytetään enemmän rahaa.

Jos esim. verrattaisiin 90-luvun puolivälissä olleita fiiatteja tämänpäivän fiiatteihin niin nopeudet ei ole muuttunu mihinkään. Ainoa kehityksen aikaan saannos on parempi kiihtyvyys.

Joten kaikenlaiset sääntömuutokset niin ajovarusteiden kuin myös tehon rajoittamisen suhteen ovat täysin tarpeettomia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2063
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 07.10.2009 06:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T.R kirjoitti:
ei ne autojen nopeudet mihinkään ole kasvanut viimesessä 15 vuodessa. se on turhaa puhetta. aikasemmin on osattu tehdä niitä moottoreita ihan niinkun tänäkin päivänä(tottakai pientä kehitystä, mutta suurimmaksi osaksi muuten moottorin toimivuuteen, eikä niinkään merkittävästi tehoon). Nykyään niihin vain käytetään enemmän rahaa.

Jos esim. verrattaisiin 90-luvun puolivälissä olleita fiiatteja tämänpäivän fiiatteihin niin nopeudet ei ole muuttunu mihinkään. Ainoa kehityksen aikaan saannos on parempi kiihtyvyys.

Joten kaikenlaiset sääntömuutokset niin ajovarusteiden kuin myös tehon rajoittamisen suhteen ovat täysin tarpeettomia.


Millähän matemaattisella kaavalla laskien nopeus ei kasva jos kiihtyvyys kuitenkin kasvaa?
90-luvulla oli kuplassa tehoja parhaimmillaan n 120 hv. Nyt penkitetään parhaimmista tuuppareista jopa 170 hevosta.
Kardaaneissa nykyään päästään jopa yli 250 tehoon.
Katselin Ylen elävästä arkistosta Kaanaan ekaa SM:mmää jossa Sinkkilän Pena kertoi Volvonsa tehon olevan n 160 hv. Huimasti siis on menty tehoissa eteenpäin. Mihin tuo lisäänynyt teho katoaa, jos ei vauhtiin?

Itse olen kiertänyt kisoja kohta neljällä vuosikymmenellä. Arviona voisin sanoa että tänään viedään joka viidennestä kisasta joku sairasautolla jatkotutkimuksiin. 90-luvulla luku oli ehkä joka kymmenes. 80-luvulla pienempi.
Huoli turvallisuudesta on siis aiheellinen. Miten siis edetään? Jatketaanko tällä riskillä, vai että pienennetään riskiä.
Lajin kannalta ( edullinen muoto harrastaa autourheilua ) mielestäni paras olisi hillitä nopeuksia. Jos siihen ei ole valmiutta niin silloin on ymmärrettvästi parannettvaa mm kuljettajan ajovarusteita.

Autourheilukin on määräntynlaista politiikkaa. Toivottavasti ei "kansandemokratiaa" jossa vastutetaan jopa vastustamista Wink
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754


Viimeinen muokkaaja, emppu tuominen pvm 07.10.2009 06:59, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 07.10.2009 06:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä Emppu se on niin että sellaiset tuupparit(170hp) ja evk:oot(250hp) On todella vähissä jos mitataan ihan paikkaansa pitävällä dynolla!? Ja kyllä se on tosi asia että ne metalli kaiteet ovat myös vaarallisia useimmilla radoilla. Kuten myös joku viittasi ratojen huonoon kestävyyteen, joka myös aiheuttaa lisää tilanteita missä voi sattua vahinko. P.S Sinkkilä oli varmaan realisti oman autonsa tehojen suhteen!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2063
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 07.10.2009 07:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arvasin että alkaa puhe dynoista - ainainen keskustelunaihe.

Olisikin täytynyt kirjoittaa toisin. Niin että tuuppareissa tehot samoilla jarruilla mitattuna on nousseet noin 50 hv, ja kardaaneissa yli 70 hv.

Voi olla että tuollaiset on vähissä. Kuitenkin niitä on! Samoihin kaiteisiin ja penkkoihin nekin voi osua. Samoilla sännöillä nekin suorittavat. Jos niitä tänään on vähän, huomenna niitä on taas vähän enemmän.
Ajatelkaa myös sitä.

huoh...
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27  Seuraava
Sivu 4 Yht. 27

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)