Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Janze
Liittynyt: 21 Maa 2008 Viestejä: 75
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Kohonen
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 04.11.2009 12:36 Viestin aihe: |
|
|
Ymmärsinköhän nyt oikein?
Eli saumallisten jokkiskaarien teko loppuu kohtapuoliin.
Tää on taas tätä lajien yhdenmukaistamista
lainaus 2010 sääntökirjasta, jokkiksen säännöistä:
"Autoissa joihin on hankittu katsastuskortti 1.1.2011
tai myöhemmin, tulee turvakehikon materiaalin ja rakenteen
vastata liite J:n kohdan 253.8. määräyksiä." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 04.11.2009 12:51 Viestin aihe: |
|
|
saadaan ari mekin toyotamme oikeisiin painoihin kun käytetään kevyempää putkea T:Weggi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 22.03.2010 15:05 Viestin aihe: Turvakaaret |
|
|
Luin tossa uusinta tiedotetta jonka kusti toi kotiovelle ja ihmettelin endurancen kaarimuutoksia niin kuin jm-luokassakin.
Kävin sitten sivuilla kans lukemassa..
Totta perkeleessä nekin pitää muuttaa sit tommoiseksi saumattomaksi putkeksi voi hyvä sylvi..
Akk haluaa että jokkisautoilla ajetaan muitakin lajeja
lainaus 2010 sääntökirjasta, jokkiksen säännöistä:
"Autoissa joihin on hankittu katsastuskortti 1.1.2011
tai myöhemmin, tulee turvakehikon materiaalin ja rakenteen
vastata liite J:n kohdan 253.8. määräyksiä.
Joka on saumaton putki..
Tilatkaa nyt kortit aijois projekti autoihin jossa on kaaret jo, muttei korttia. Myös autoihin johon varattuna vesijohtoputkea..
Vuosi aikaa mut se menee nopeaa.
Mulle on aivan sama jos joku haluaa ajaa ja rakentaa kaaret autoonsa jossain kaarisepällä saumattomasta höpisten painoista mun mielestä niitä pitäis nostaa.
Purematta en niele sitä että siitä pitää tulla pakollista.
Penkki sääntö on ok.
Hassua tässä on että siihen käy joku vanha FIA:n leima, vaikka voihan sekin palaa. Vetoan tässä ajopuku sääntöön jossa ei käynyt joku vanhempi FIA:n oma luokitus.
Olisihan penkki sääntökin voitu yhtenäistää tässäkin muiden lajien kanssa samanlaisiksi.
Tarkistelin akk tiedotteet koko viime vuodelta, eikä siinä ollut mitään mainintaa tästä asiasta, tää eniten tässä ottaa nuppiin
Penkki muutoksenkin löysin vain AKK hallituksen päätöksiä 3/09.
Täytyy tilata vissiin kaikkiin raatoihin kortti minkä vois ajatella tehdä joskus. Niitä olis noin 15kpl jossa pariin jo onneksi on kortit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 22.03.2010 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Tämä kaarisääntö oli tulossa jo aiemminkin, mutta tyssäsi johonkin, en nyt muista mihin.
Kai tämänkin säännön lähtökohta on turvallisuus. Sanasta turvallisuus on tullut oikein muotisana.
Ollaan huolissaan turvallisuudesta, mikä sinänsä onkin oikein. On havahduttu että on turvallisuusvajetta.
Turvallisuuden riskit on kasvaneet, aikaisemmista sääntömuutoksista johtuen. Nyt riskiaukkoja yritetään harsia umpeen hansseilla ja turvakehikoilla. Päättäjätaholta katsottuna helpoin tapa, ei tarvitse kuin kirjoittaa sääntö ja viedä se nettiin. Voi hyvillä mielin palata luottamustehtävä kokouksista kotiin. On tehty taas jotain harrastajan eteen.
Harrastajan eteen on tehty paljonkin. Kasattu iso kasa esteitä harrastaa. Kun ymmärrettäisiin jokamiehenluokan lähtökohta ja tarve, silloin ei olisi tarvittu tätä uutta ajovarustestandardia kokonaisuudessaan, eikä näitä saumattomia putkiakaan.
Tämä kaarisääntö tuo sen tullessaan että ehjiä ja uusia koreja tulee entistä vähemmän kilpailuihin.
Ajovarustesääntö vie isolta osalta harrastajia järkevän mahdollisuuden harrastaa järjestäytynyttä autourheilua. Summana että iso osa lopettaa koko harrasteen. Toivottavasti vaan kilpailijana, etteivät poistuisi kokonaan autourheilun parista.
Olisiko viisasta aloittaa koko jokamiehenluokka alusta. Vaikka nimellä kansanluokka. Kirjoittaa säännöt niin että olisi vajaamielistä vaatia hanssia tai saumatonta putkea, turvallisuuden riskin ollessa yhtä pieni kuin vuonna 2005. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 22.03.2010 19:36 Viestin aihe: |
|
|
Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 14:41, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa-Matti Junnila
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 25.03.2010 09:44 Viestin aihe: |
|
|
Tämä on vain mun käsitykseni asiasta:
Eikös aikojen alussa kun jokkikseen tuli ensimmäiset turvakaaret ollut säännöissä kirjattuna saumaton putki... Jokkiskuskit vain rakensivat autoihinsa vesijohtoputkesta kaaret joka mitoitettiin vähän yli saumattoman putken; tämä ihan kustannuksista johtuen. Muutaman vuoden jälkeen tämä vakiintunut käytäntö sitten siirrettiin sääntöihin koska 99% autoista oli varustettu saumallisella kehikolla.
Ei taida Autourheilun Kansallisessa Kuoletusliitossa olla päättämässä yhtään autonrakentajaa... Sellaisia putkentaivuttimia ei ole joka suulin takana joilla saumaton taittuu. Itse olen omin pikku kätösin väännellyt muutaman satasen putkentaivuttimella omat kaareni ja välillä muillekin tutuille ja kylänmiehille. Arvatkaapa meinaanko nyt hankkia kymmenen kertaa kalliimman vehkeen että saan taittumaan saumatonta putkea ja kuinka moni muu firaabelimies uusii laitteensa... Eikä löydy monestakaan putkifirmasta vaadittuja vehkeitä... Eli tuskin saumattomien kaarien hinnat tulevat laskemaan jolloin auton lunastushintaan tulee (taas lisää) korotuspaineita.
Kyllä se nyt on poijaat sillälailla että tämän lajin harrastajien määrässä tulee tapahtumaan muutoksia ihan lähiaikoina. Nämä Hanssit sunmuut ajovarustejutut nyt voisi vielä laittaa turvallisuuden parantamisen piikkiin mutta saumallinen putki on jopa vahvempaa kuin saumaton... Ei se sauma sitä mihkään heikennä; ei ole koskaan sauma revennyt putkea taittaessa eikä muutenkaan. Ja mennään takapakkia se 20 vuotta jolloin viimeksi pyydettiin saumatonta putkea.
Lopuksi yhteenvetona voisi todeta: EI JUMALAUTA! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Liikala
Liittynyt: 18 Syy 2008 Viestejä: 49 Paikkakunta: Alajärvi
|
Lähetetty: 25.03.2010 11:05 Viestin aihe: |
|
|
Joo, näistä kaarista vielä senverran; teetin pariviikkoa sitten "Leppärillä", Ähtärissä kaaret Meganeen ja Astraan, toiseen saumallisesta ja toiseen saumattomasta putkesta eikä poishakiessani kuulunut minkäänlaisia kirosanoja eikä voivotusta tekemisen vaikeudesta. Entiiä mikä tästä kaariasiasta tekee näin vaikean. p.s. oli muuten hyvin tehty kaaret molemmissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
acer
Liittynyt: 13 Tou 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 25.03.2010 15:27 Viestin aihe: |
|
|
Ei se saumaton putki tosiaankaan ole juuri sen kummempaa taivutella kuin saumallinenkaan !!! eri asia on sitten CrMo putki jota ei tavallisilla vehkeillä työstetä mutta sitä ei onneksi edes vaadita.
Itse olen tähänkin asti taivutellut saumattomasta sprinttiin kaaret eikä laitteet tosiaankaan maksa hunajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 25.03.2010 17:45 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se saumaton taipuu ihan samalla taivuttimella, tosin lestit joutuu tekemään hieman paremmin kuin mitä näissä halpistaivuttajissa yleensä on mukana.
Sitten kun vielä muistaa käyttää KYLMÄVEDETTYÄ saumatonta putkea eli käytännössä hydrauliikkaputkea. Kattilaputket (yleensä tuumamittaisia ja huomattavasti halvempia) ovat kuumavedettyjä ja niitä ei saa käyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pive
Liittynyt: 22 Tam 2008 Viestejä: 236 Paikkakunta: Juuka
|
Lähetetty: 25.03.2010 18:38 Viestin aihe: |
|
|
Viimeinen muokkaaja, pive pvm 19.07.2010 14:42, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Taito Valonen
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 102
|
Lähetetty: 25.03.2010 21:28 Viestin aihe: |
|
|
Jos oikein rivien välistä lukee on tämä kaari juttu tehty vain silmän lumeeksi.
kun tätä aikansa porukat valittaa AKK:sallii vanhan säännön kaariin ja sanoo hyvä sallitaa kaari säännöt mutta Hanssi ja kalsarit ynnä ajopuku sit tulee.JOTEN ÄLKÄÄ MENKÖ TÄHÄN VIPUUN itse ehdotan ja kannustan eroamaan AKK:sta mutta katsotaan vielä mitä se meidän toinen saa aikaan pahaa pelkään että ei muuta kuin auton hinnan nousua ylös ja ehdotetut säännöt
Olis aika saada jotain näkyvää ei vaan kirjotuksia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markku Keskikallio
Liittynyt: 24 Tam 2010 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 26.03.2010 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Meilläpäin yksi taitava kaariseppä joka on sitten niitä tehnyt vähäsen enemmänkin kun laki salli ja monenlaiseen kilpurin,teki palokunnan kanssa testi,ja jos oikein muistan niin palokunnan hytrauliikka puristimet eivät saanet poikki uuden säännön kaaria,ja voin vannottaa että yksikään palokunta ei uusi laiteitaan jonkun jokkiksen takia,eli heikoila olemme matkassa jos kisois pitäisi kaaria leikata,tätä ei ole tainut akk edes ajatella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
acer
Liittynyt: 13 Tou 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 27.03.2010 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä menee saumaton poikki siinä missä saumallinenkin (on testattu) normi palokunnan vehkeillä. Mutta jälleen tulen siihen CrMo putkeen jota käytetään myös kaarissa niin sen kanssa on niin ja näin heikommilla vehkeillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|