Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
antti eeva
Liittynyt: 09 Hei 2009 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 02.09.2012 16:34 Viestin aihe: Kekimoottorinen mini? |
|
|
Mitenkäs nykyään, saako olla keskimoottoria? Olisi vaan aika hyvä minin koppa ja ylimääräisiä etuvetotekniikoita. En oikeen haulla löytänyt muutakuin jotain vanhoja juttuja. Ja jos saa tehdä, sovelletaanko niissä tuota -90 mallivuosisääntöä? Miniähän on tehty 2000 luvullakin. Toyotan 16v 1.6 pannu ja laatikko poikittain taakse, silloinhan se olisi keskimoottorinen. Mielellään faktatietoa, sääntökirjaa selilin mutta en löytänyt mitään keskari asiaa. Kiitos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 02.09.2012 16:46 Viestin aihe: |
|
|
olen kuullut huhuja ett akk meinaa vissiin tehdä sellaisen säännön et pitää olla todistaa et kori on .90 tää on vain kuulopuhetta.johtuu varmaan kun vw on laitettu 16vent tää sääntö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
antti eeva
Liittynyt: 09 Hei 2009 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 02.09.2012 16:55 Viestin aihe: |
|
|
Onnistuishan tuo sitten tietysti 8 valvenakin, jos tuo kuulopuhe muuttuu tosiasiaksi. Tai kuplan loota ja tekee rehellisen takatuupparin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 03.09.2012 21:16 Viestin aihe: |
|
|
Toivottavasti jonkun kulpan takia sääntöä ei muuteta, korkeintaan tarkennetaan että kori pitää olla samanlainen kuin -90+ tuotannossa ollut tai kuten JR puolella että malli joka on Suomessa ollut myynnissä -90.
Esim. Nissan Micra K10 on ollut tuotannossa -82 > -90 ja peruskori on sama koko ajan, ainoat muutokset ovat osissa jotka saa sääntöjen mukaan poistaa eli ihan järjetöntä jos aletaan vaatimaan että kyseisestä korimallista kelpaa vain joku tietty valmistenumero tms.
Sama asia monen muun kopan kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrki Siekkinen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 143 Paikkakunta: Jkl Rock City
|
Lähetetty: 03.09.2012 22:07 Viestin aihe: |
|
|
Mitenkähän kisapaikalla todetaan vaikkapa sen Micran vuosimalli? Maahantuojan todistuksella tietty, mutta pyytävät välillä aika miehekkäitä hintoja noista malli- / tyyppitodistuksista. Mutta kaluston uusimiseen on tietyissä piireissä niin suuri hinku (edelleen), että saattaahan tämä näinkin mennä.
--
Itse otsikkoon, aito oikea wanha Mini sotii hyvin jyrkästi tämän 90+ -säännön henkeä vastaan. Siihen en osaa ottaa kantaa, että onko se virallisesti laillinen. _________________ Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 04.09.2012 10:27 Viestin aihe: |
|
|
Sori en tarkistanut asiaa Ministä.
Kyllä sitä vanhakoppaista miniäkin on tehty vielä mk 3 mallia 69-2000.
Joten siihen voi laittaa koneen taakse 1650 tai keskimoottorin jos sopii. Takapenkki on ollut aika takana saako tuohon 40cm mahtuun kaikki?.
Tuuppariksi muuttamisen ongelma on että pyörät on nurkissa takaylitystä on aika vähän.
Korimallin kehitysversiot ei kai ole olellisesti muuttunut mk1-3 vai pitääkö olla mk3 kori mistä tehdä?
Uudemmat 4 pulttiset 70 luvun kuplat näyttää korimalliltaankin samalta 2003 viimeksi valmistuneen kanssa.
Kuplaan saa siten laittaa 16v tekniikan ainakin noihin 70 luvun koreihin.
Eikä siinä ole mitään epäselvää tulkintaa niin kauan kun korimalli pitää olla -90 ollut tuotannossa.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volkswagen_Bubbla_sista_bilen.jpg
Tee siitä etuvetoinen tai kardaani 2250 vierasmoottorilla?
Kuplaan voi muuttaa kardaaniksi kuten kunkussa oli.
Selvis että kuplan jos tekee niin silloin koneen koko max 1650cc
Viimeinen muokkaaja, sami kleemola pvm 04.09.2012 12:00, muokattu 3 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.09.2012 10:57 Viestin aihe: |
|
|
Tämä Suomisten tekemä Kupla on Kunkun jälkpeleissä "tuomittu" laittomaksi. Kuulemma kun siinä on vierasmoottori, pitäisi kuulemma olla alle 1650.
En kyllä ymmärrä mihin sääntöön tämä laittomaksi toteaminen perustuu?
Minä en löydä säännöistä kohtia jotka sen määrää. Paremmilla silmillä varustetut ovat kai löytäneet?
Minusta nämä erikoiset autot ovat lajin suola. Jos haluaa suolatonta keittoa syödä, sitä voi syödä jokainen kotonaan. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 04.09.2012 11:10 Viestin aihe: |
|
|
No en ymmärrä vielä minäkään..
Syy voi olla että kun kone asennetaan paikkaan jossa se ei alkuperäisesti ole.
Niin kun on nyt -90 etuvetokoreista tehty tuupareita ja kone on vaihtanut paikkaa koko on 1650cc max.
No niinhän se olikin ainakin mun 2010 säännöissä eli laiton tämän mukaan.
Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä.
Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3. Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
Sama tässä Akk sivuilta päivitettystä sääntökirjasta 2012
Kohdasta Moottori
Moottorin tulee mahtua alkuperäiseen paikkaan ja
tilaan mahdollinen paloseinän siirto (katso kohta 10.3.
kori) sekä takamoottorissa autoissa sallittu takapellin
kannen muutos huomioiden.
Poikkeuksena edelliseen lauseeseen; Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Moottori ja
vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3. Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä.
Viimeinen muokkaaja, sami kleemola pvm 04.09.2012 11:33, muokattu 5 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 04.09.2012 11:11 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Tämä Suomisten tekemä Kupla on Kunkun jälkpeleissä "tuomittu" laittomaksi. Kuulemma kun siinä on vierasmoottori, pitäisi kuulemma olla alle 1650.
En kyllä ymmärrä mihin sääntöön tämä laittomaksi toteaminen perustuu?
Minä en löydä säännöistä kohtia jotka sen määrää. Paremmilla silmillä varustetut ovat kai löytäneet?
Minusta nämä erikoiset autot ovat lajin suola. Jos haluaa suolatonta keittoa syödä, sitä voi syödä jokainen kotonaan. |
Automalliin kuuluvan moottorin asemasta voidaan
käyttää oman tai toisen valmistajatehtaan enintään
1650 cm3 moottoria, kardaani/etuvetoisissa autoissa
enintään 2250 cm3 moottoria. Sylinterien lukumäärä on
enintään neljä.
Takamoottorisissa autoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös 16-venttiilistä enintään 1650 cm3 moottoria
mutta vain kaasutinversiona. Tällaisen muutoksen saa
tehdä autoon, jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi.
Etuvetoisissa ja kardaaniautoissa saa käyttää vaihtomoottorina
myös moniventtiilistä tai suihkutusjärjestelmällä
varustettua moottoria, jonka kuutiotilavuus on
enintään 2250 cm3. Suihkutusjärjestelmän saa muuttaa
kaasutinversioksi. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon,
jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi.
Iskunpituus on vapaa.
Niissä autoissa, joissa käytetään automalliin kuuluvan
moottorin asemasta oman tai toisen valmistajatehtaan
enintään 1650 cm3 moottoria, kaasuttimen läpän
halkaisija saa olla enintään an kaksikurkkuiseen
kaasuttimeen, jossa kaasuttimen läpän
halkaisija on enintään 45 mm.
Suomisten Kuplahan on tehty kardaaniksi,niin eikös se ole ihan laillinen myös isolla moottorilla,vai miten näitä pitäs tulkita |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
Lähetetty: 04.09.2012 11:27 Viestin aihe: |
|
|
http://autowiki.fi/index.php/Mini#1970.E2.80.932000
"Uusi Mini Cooper uudelleenjulkaistiin vuosina 1990-1991, hieman tehottomampina kuin 60-luvun Cooperit."
"Alkuperäisen Minin valmistus kesti suurimpien kilpailijoiden uhat, Volkswagen kuplan, Citroën 2CV, ja Metro:n, ainakin Euroopassa. Viimeinen Mini rullasi tehtaan linjalta lokakuussa 2000, kun kokonaiset 5,3 miljoonaa autoa oli valmistettu. "
Wikin:n artikkelin mukaan sain käsityksen että vanhaa miniä tehty 2000 asti. Tähän kun hakee varmituksen jostain muualta kuin netistä niin lienee laillinen tehdä keski ja takamoottorinen? _________________ http://www.mms-racing.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mäkkäri
Liittynyt: 12 Hel 2008 Viestejä: 30 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 04.09.2012 11:31 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä on vanhakoppasta miniä tehty 90-luvulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Miitri Ketonen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 110 Paikkakunta: Lieto
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 04.09.2012 12:54 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: | Toivottavasti jonkun kulpan takia sääntöä ei muuteta, korkeintaan tarkennetaan että kori pitää olla samanlainen kuin -90+ tuotannossa ollut tai kuten JR puolella että malli joka on Suomessa ollut myynnissä -90.
Esim. Nissan Micra K10 on ollut tuotannossa -82 > -90 ja peruskori on sama koko ajan, ainoat muutokset ovat osissa jotka saa sääntöjen mukaan poistaa eli ihan järjetöntä jos aletaan vaatimaan että kyseisestä korimallista kelpaa vain joku tietty valmistenumero tms.
Sama asia monen muun kopan kanssa. |
ja mieluiten sellainen sääntö mitä autoa on tuotu suomeen yli 100kpl,vois helpotaa tulkintaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.09.2012 13:02 Viestin aihe: |
|
|
"...koko moottorin ja apulaitteiden tulee mahtua korin sisäpuolelle, ja ne tulee eroittaa tiiviillä paloseinällä koko ohjaamotilasta.
Paloseinän siirto (katso kohta 10.3.
kori) sekä takamoottorissa autoissa sallittu takapellin
kannen muutos huomioiden. Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Siirretty moottori ja vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Siirretyjen moottorin ja vaihdelaatikon kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Moottorin paikaa saa muuttaa edestä taakse, tai takaa eteen, autoissa jonka mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Moottorin paikan vaihto edestä taakse on sallittu vain
silloin, kun siirretty moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3. Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä".
Sääntö voisi olla kirjoitettu näin
Tosin tuotakin tekstiä voisi selventää, poistaa rönsyilyt. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 04.09.2012 18:41 Viestin aihe: |
|
|
Joo noin se sääntö sen kuplan kohdalla ainakin vielä toistaiseksi luetaan, että koska on moottorin paikka vaihdettu, niin ei saa olla isompi kuin 1650. Soitin tästä lajiryhmän suuntaan jossa sanoivat ottavansa asian puheeksi kokouksessa, josko siihen toisenlainen ajattelukanta saataisiin.
Sääntökirjaan ei tartteisi edes tehdä mitään muutosta, kun vaan yksinkertaisesti tulkittaisiin sitä hieman toisin.
Eli tämä sääntö että evk autoissa saa olla vierasmoottorina 2250cm3, kumoaisi sen moottorin paikan vaihdosta johtuvan 1650cm3 säännön, koska onhan kyseessä kuitenkin kardaani auto. Eikä varmasti omaa minkäänlaista etua muihin kardaaneihin verrattuna, että siinä pitäisi jostain syystä olla pienempi moottori!!
Sääntöhän on tehty rajoittamaan niiden autojen kuutiotilavuutta joista tehdään etuvetoisesta tuuppari, eikä säännön laatijalla ole ehkä käynyt mielessä että joku tekee tuupparista kardaanin, niin kuin Suomiset keksivät tehdä
Joten ainakin toistaiseksi pihaani koristaa perhanan hienosti rakennettu kartaanikupla, odottaen tuomiotaan.
Ajanpahan sillä vaikka rantasaunalle halkoja jos sillä ei saa jokkista ajaa.
Tai sitten jalostan tuota kummajaista vielä uhalla lisää, käännän sen korin alustastaan toisinpäin, jolloin sen moottori on taas omalla paikallaan, mutta se on samalla sekä etuvetoinen että kardaani auto, eli 2250cm3 tunnusmerkit tuplasti täyttävä _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|