Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 20.02.2012 18:15 Viestin aihe: |
|
|
No mitenkäs sitten kuskin oven ikkuna? Sitähän ei sääntöjen mukaan tarvita ?
Apukuljettajan vastakkaisen etuoven ikkunan saa
päällystää turvaverkolla, jonka silmäkoko on enintään
20 mm ja langan paksuus vähintään kaksi (2) mm. Kiinnitys
tapahtuu ruuvaamalla ja/tai hitsaamalla.Tällöin
saa ikkuna olla auki tai poistettu.
Nk. Nascar-verkkoa on käytettävä ja sen saa poistaa
myyntimenettelyn yhteydessä.Se korvaa ikkunan metallisen
turvaverkon.
Eli jos on vanhan säännön mukaan metalliverkko ovessa niin ikkunaa ei tarvita, ja jos on "nascar"verkko niin silloinkaan ei ikkunaa tarvita kun se korvaa metalliverkon? olenko nyt käsittänyt oikein?
Täähän alkaa olemaan jo kohta kuin suomen lakikirja jossa jokatoinen kohta kumoaa edellisen. _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teppo Puttonen
Liittynyt: 07 Mar 2010 Viestejä: 13 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 20.02.2012 20:07 Viestin aihe: |
|
|
JUSA kirjoitti: | No mitenkäs sitten kuskin oven ikkuna? Sitähän ei sääntöjen mukaan tarvita ?
Apukuljettajan vastakkaisen etuoven ikkunan saa
päällystää turvaverkolla, jonka silmäkoko on enintään
20 mm ja langan paksuus vähintään kaksi (2) mm. Kiinnitys
tapahtuu ruuvaamalla ja/tai hitsaamalla.Tällöin
saa ikkuna olla auki tai poistettu.
Nk. Nascar-verkkoa on käytettävä ja sen saa poistaa
myyntimenettelyn yhteydessä.Se korvaa ikkunan metallisen
turvaverkon.
Eli jos on vanhan säännön mukaan metalliverkko ovessa niin ikkunaa ei tarvita, ja jos on "nascar"verkko niin silloinkaan ei ikkunaa tarvita kun se korvaa metalliverkon? olenko nyt käsittänyt oikein?
Täähän alkaa olemaan jo kohta kuin suomen lakikirja jossa jokatoinen kohta kumoaa edellisen. |
Nascar verkolla korvataan metalliverkko, mutta Nascar verkolla ei voi korvata ikkunaa. Ikkunanhan saa ottaa pois jos sinulla on turvaverkko eli jos otat verkon pois niin pitää olla ikkunan paikoillaan. Säännöissähän ei lue että ikkunan saisi korvata Nascar verkolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 20.02.2012 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Tulkintaa, ja monet oikeita, mutta toisensa pois sulkevia.
Jos veilä väännetään. Sääntöhän kertoo että Nascar verkko korvaa turvaverkon. Eikös sen sitten voi tulkita niinkin että kun kerta toinen verkko korvaa toisen verkon niin lasia ei tarvittaisikaan?
Luulisi että tähän voisi nyt säännön laatija antaa yksiselitteisen tulkinnan, miten tämä oikein menee. Tarvitseeko sitä lasia vai ei. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teppo Puttonen
Liittynyt: 07 Mar 2010 Viestejä: 13 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 20.02.2012 20:50 Viestin aihe: |
|
|
Se muuttaisi tilannetta jos Nascar verkon laittamisen jälkeen metalliverkko olisi pakko poistaa. Sääntöhän nimenomaan sanoo että metalliverkko pitää olla jos aikoo ikkunan poistaa. Jos päätät ottaa metalliverkon pois niin sääntö käskee pitämään ikkunan paikallaan. Itse en kyllä lähtisi oman turvallisuuden vuoksi ajamaan pelkkä Nascarverkko ikkunan paikalla.[/u] |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 20.02.2012 21:45 Viestin aihe: |
|
|
Säännössä lukee: Lasipinnat 10.4
Kuljettajan puoleisen etuoven ikkunanlasi on alkuperäinen
tai vähintään yksi (1) mm paksua polykarbonaattimuovia.
Sen saa pitää auki tai sen saa poistaa.
Sen saa suojata metallisella turvaverkolla, jonka silmäkoko on enintään 20 mm ja langan paksuus vähintään kaksi
(2) mm. Kiinnitys tapahtuu ruuvaamalla ja/tai hitsaamalla. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teppo Puttonen
Liittynyt: 07 Mar 2010 Viestejä: 13 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 20.02.2012 22:57 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Säännössä lukee: Lasipinnat 10.4
Kuljettajan puoleisen etuoven ikkunanlasi on alkuperäinen
tai vähintään yksi (1) mm paksua polykarbonaattimuovia.
Sen saa pitää auki tai sen saa poistaa.
Sen saa suojata metallisella turvaverkolla, jonka silmäkoko on enintään 20 mm ja langan paksuus vähintään kaksi
(2) mm. Kiinnitys tapahtuu ruuvaamalla ja/tai hitsaamalla. |
ja tästä pari riviä alaspäin lukee:
Apukuljettajan vastakkaisen etuoven ikkunan saa
päällystää turvaverkolla, jonka silmäkoko on enintään
20 mm ja langan paksuus vähintään kaksi (2) mm. Kiinnitys tapahtuu ruuvaamalla ja/tai hitsaamalla. Tällöin
saa ikkuna olla auki tai poistettu.
Eli säännöt tässä ovat hieman ristiriidoissa toisiinsa nähden.
Epäilen että ovat tuolla ylemmällä säännöllä tarkoittaneet mahdollisesti etuovessa sijaitsevaa ''tuuletusräppänää'' joka on mm. kuplawolkkareissa.
Voi olla tai ei, mutta eiköhän selvennys tähänkin asiaan tule. Toivottavasti se keventely ei niin grammapeliksi mene että pitää ikkuna ja verkko poistaa että saa tarpeeksi keveän auton. Lisää mielestäni aika paljon turvallisuutta ettei tule kiviä sisään soralla ajettaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 20.02.2012 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Toivottavasti asiaa vielä selvennetään. En ihan vielä tajunnut sitäkään mikä on "apukuljettajan vastakkaisen etuoven ikkuna"
Apukuljettajan vastakkainen ikkuna on tietenkin tuulilasi mutta tuo "etuoven" sana viittaa oveen, joka siis ei ole viereinen vaan vastakkainen. Eli sen pitää olla siis kuskin ovi??
Jokkiksessa ei edes käytetä apukuljettajaa... mutta tätä kohtaa voin sitten mietiskellä ihan vaan itteni kanssa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 21.02.2012 07:26 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä tulkinta ja sääntö on se että sivulasi kuljettajan ovessa saa olla tai sen saa poistaa. Verkon saa asentaa tai ei, ihan kuljettajan oman tarpeen mukaan. Pakollista on nascar verkko.
Edit:(Ja kuljettajan puoleisen ovisääntöä lukee kuin luciferus kirkonkirjaa, sen keventäminen on kielletty) Perun tämän tulkinnan _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Viimeinen muokkaaja, emppu tuominen pvm 21.02.2012 12:42, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 21.02.2012 12:13 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Kyllä tulkinta ja sääntö on se että sivulasi kuljettajan ovessa saa olla tai sen saa poistaa. Verkon saa asentaa tai ei, ihan kuljettajan oman tarpeen mukaan. Pakollista on nascar verkko.
Ja kuljettajan puoleisen ovisääntöä lukee kuin luciferus kirkonkirjaa, sen keventäminen on kielletty. |
Kyllä se tuossa lisämääräyksessä aika selvästi kerrotaan, että saa keventää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 21.02.2012 12:53 Viestin aihe: |
|
|
Sittana kirjoitti: | emppu kirjoitti: | Kyllä tulkinta ja sääntö on se että sivulasi kuljettajan ovessa saa olla tai sen saa poistaa. Verkon saa asentaa tai ei, ihan kuljettajan oman tarpeen mukaan. Pakollista on nascar verkko.
Ja kuljettajan puoleisen ovisääntöä lukee kuin luciferus kirkonkirjaa, sen keventäminen on kielletty. |
Kyllä se tuossa lisämääräyksessä aika selvästi kerrotaan, että saa keventää. |
Tuo lisämääräys ei liene kuitenkaan voimassa, jos se nyt edes on lisämääräys. Se on luotu/tehty 14.10.2011, ja ko tekstin kohtaa " keventämisestä " ei lue itse säännöissä, jotka on päivitetty viimeksi 13.12.2011.
Lopetan tulkitsemisen kun ei minullakaan ole tulkintoihin edes oikeutta, saati osaamista. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mirko Kykkänen
Liittynyt: 08 Kes 2011 Viestejä: 21
|
Lähetetty: 21.02.2012 21:59 Viestin aihe: |
|
|
Elikkäs viisaampana Te voisitte kertoa, että vaikka kuskin ovi olisi keventämätön, tulee olla tuplaoviputket ja nascar verkko? Ei noista säännöistä ota selvää ja ne voidaan ymmärtää väärin, joten päätinpä kysästä asiaan perehtyneiltä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 21.02.2012 22:08 Viestin aihe: |
|
|
RKR-95 kirjoitti: | Elikkäs viisaampana Te voisitte kertoa, että vaikka kuskin ovi olisi keventämätön, tulee olla tuplaoviputket ja nascar verkko? Ei noista säännöistä ota selvää ja ne voidaan ymmärtää väärin, joten päätinpä kysästä asiaan perehtyneiltä |
Eli tuplaoviputki ja nascar verkko ovat pakollisia,oli ovi keventämätön tai ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 27.02.2012 10:21 Viestin aihe: |
|
|
Miten Saarijärvellä katsastukset sujui oliko putket ja verkot oikein?
Eniten kiinnostais minkälaisia käyttökokemuksia nascarverkosta, tuliko mitään ylläreitä verkon kanssa? Mitä pitäs muiden ottaa huomioon? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harri salonen
Liittynyt: 09 Hei 2008 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 27.02.2012 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin omalla kohalla katsastus sujui hyvin. Verkko ei näin alkuu kyllä mukava ole mutta kai siihenkin tottuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|