Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 05.09.2012 05:11 Viestin aihe: |
|
|
Laji tarvitsee nämä erikoisemmatkin autot. Kyseisen Kuplan, Hansan, Tumpin Mossen, Jaltat, Kososen Sitikan ja Kohtaniemen ja Laapotin Ladatkin - sekä monet muut marginaalimerkit. Minulta iso käsi heille jotka rakentavat näitä pikantteja piristyksiä.
Merkkikirjo tulevassa EVK-liigassa on aivan eriluokkaa kun ajetussa Härmän liigafinaalissa, ja hyvä niin. Joillain keinoin pitäisi tuupparikalustoonkin saada lisää "uutuuksia".
Mikä olisi se kannuste? _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teemu Yrjölä
Liittynyt: 24 Hel 2010 Viestejä: 41
|
Lähetetty: 05.09.2012 07:51 Viestin aihe: |
|
|
minimipaino ylemmäs ja 1.8 kone sallituksi näihin 90+ tuuppareihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 05.09.2012 07:51 Viestin aihe: |
|
|
Juurikin samaa mieltä että erikoisuuksia täytyy olla, ja itse olen ostoreissulla varsin helposti päätynyt "pekiaali" laitteiden kohdalla tulokseen: Minä haluan tuon!! Vetää suupieliä väkisinkin hymyyn
Ja eikös tuossa jonkunlainen kannuste tuuppareihin jo mainita:
Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3.
Onhan noita jo muutama tainnut ollakkin, eikös juu? _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 05.09.2012 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Erkan lainaus
Tai sitten jalostan tuota kummajaista vielä uhalla lisää, käännän sen korin alustastaan toisinpäin, jolloin sen moottori on taas omalla paikallaan, mutta se on samalla sekä etuvetoinen että kardaani auto, eli 2250cm3 tunnusmerkit tuplasti täyttävä [/quote]
Sitä "peruuttaen" ajamista viivalle tuskin on kiellettykään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 05.09.2012 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Niin, eipä taida olla kielletty
En muuten voi olla nauramatta kun ajattelen katsastusmiesten ilmeitä heidän nähdessä kuplan "peruuttavan" pilttuuseen!
Huumoria juu... _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 05.09.2012 16:51 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tämä Suomisten tekemä Kupla on Kunkun jälkpeleissä "tuomittu" laittomaksi. Kuulemma kun siinä on vierasmoottori, pitäisi kuulemma olla alle 1650.
En kyllä ymmärrä mihin sääntöön tämä laittomaksi toteaminen perustuu?
Minä en löydä säännöistä kohtia jotka sen määrää. |
Ei sitä katsastus, tuomaristo tai mikään AKK:n taho laittomaksi voi julistaa, poliisi korkeintaan ja sittenkin vasta jos se varastetaan niin varastajan hallussa se on laiton...
Sääntöjenvastainen se auto kyllä voi olla.
Heti sinä vuonna kun tuli sääntö jolla saa etumoottorisesta -90+ autosta tehdä takamoottorisen heräsi idea tehdä kardaani/etuveto 133 ja luin sääntöä etu- ja takaperin, peilin kautta yms. mutta en vaan löytänyt kohtaa jossa saa takamoottorisen muuttaa etumoottoriseksi joten täytyy tyytyä viemään se moottori edestä takapenkille... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 05.09.2012 17:45 Viestin aihe: |
|
|
Katsastus, tuomaristo eikä AKK ei ole julistanut mtiään ko Kuplasta. Enkä minäkään. Sillä on ajettu kilpaa ja se on ollut jopa ostotarjouksien kohteena. Mitään laitonta ei siis ole tapahtunut?
Minä kerroin jälkipelien sen lainausmerkki auki tuominneen lainausmerkki kiini
Sääntöjenvastainen se on siitä että ko autossa edesä oleva moottori on yli 1650 kuutiosenttimetriä tilavuudeltaan, ei sen vuoksi että siitä on tehty kardaanivetoinen, eikä senkään vuoksi että moottori on edessä.
Minäkin olin lukenut sääntökirjaa melkein yhtä huonosti....jälkipelien lukijat tarkemmin. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 06.09.2012 03:16 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Automalliin kuuluvan moottorin asemasta voidaan
käyttää oman tai toisen valmistajatehtaan enintään
1650 cm3 moottoria, kardaani/etuvetoisissa autoissa
enintään 2250 cm3 moottoria. Sylinterien lukumäärä on
enintään neljä |
ja
Lainaus: | Moottorin paikka on vapaa joko auton etupäässä tai
takapäässä mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Moottori ja
vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi. |
Ruiskut ja cossun kansi vielä niin sehän alkaa olla valmis. Tuliseinä vielä 40 cm lähemmäs takapenkin selkänojan kiinnikkeitä alkuperäisestä (vai onko jo, en muista).
Ja edelleen olisi laillinen.
Vain tämän lauseen moottorin sijoitusta koskeva osuus pitäisi poistaa.
Lainaus: | Tämä koskee autoja, joiden mallivuosi on 1990 tai
uudempi ja moottori on sijoitettu auton takaosaan. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka Vehviläinen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 19 Paikkakunta: Suonenjoki
|
Lähetetty: 17.10.2012 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Laiton se kuulemma tolla moottorilla nyt sit kuitenkin on, eli ei saa olla kun 1650 kuutioo, vaikka on perkele ihan kuin muutkin kartaani autot!!
Eli jos jotakuta kiinnostaa niin kaupan on... _________________ No kuhan ei vuan sattus mittään... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 19.10.2012 22:06 Viestin aihe: |
|
|
Ministä vain kunnon takaveto evk lokkaan niinkuin jo nähtiin kunkussa, ja WV lailliseksi siirtämällä moottori 40 centtiä eteenpäin isolla koneella ja etuvetoiseksi, sehän on silloin etuvetoinen ja kardaaniautokin,missään ei sanota kummassa pääässä sen moottorin pitää olla
Mikään ei oo niin viisas kun jokkisrakentaja paitsi insinöööri |
|
Takaisin alkuun |
|
|
markku luostarinen
Liittynyt: 01 Huh 2011 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 20.10.2012 07:16 Viestin aihe: |
|
|
Eihän tuota kuplaa ole missään kisoissa laittomaksi todettu. Sääntöhän on aivan selvä kunsen lukee oikein. Ei noita säntöjä varmaan yhden auton takia tulla muuttamaan ja käyhän se Rokkiralliin noine hyvineen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 20.10.2012 14:03 Viestin aihe: |
|
|
mutt onhan tolla kuplalla ajettu oikein akk kisoja.ja sieltä arvalla saatu.mun mielestä pitäis ehdotomasti langettaa akk kilpailu kielto joka on tuolla autolla ajanut.kun uusi omistaja ei voi viedä tota autoa kun rokkiralliin ja siellä pitää myydä 500e.ja ei tuu tappiota kun 650e ja tarjous rahat mitä on siotanut.tai sitten kisan katsastus miehet uudeleen koulutukseen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kinnunen
Liittynyt: 05 Huh 2011 Viestejä: 151
|
Lähetetty: 20.10.2012 16:46 Viestin aihe: |
|
|
Minusta sääntö ei ole kirjoitettu oikein jos kyseisellä autolla ei saa ajaa. En ymmärrä mitä sellaista tässä autossa on että se ei ole kelvollinen? Vaarallinen? Turvaton? Ylivoimainen? Minusta kaikkein parhainta olisi jos sääntöä korjattaisiin, eikä autoa. Kilpailulkieltoja ja rangaistusvaatimuksia vaativille kerron että kyseisien asioiden käsittely on päättynyt 15 minuuttia siitä kun kilpailu on päättynyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 20.10.2012 17:44 Viestin aihe: |
|
|
Kardaanikuplahan on laillinen mutta AKK:n sääntöjenmukaisuus on ihan eri asia...
Missä kohtaa AKK:n jokkissäännöissä sallitaan moottorin siirtäminen takaa eteen?
Voisiko joku laittaa sen kohdan tähän ketjuun jatkoksi.
Minulla ei ole kyseistä kuplaa vastaan mitään vaan tekisin itsekin Fiat 133 mallista etuvetoise mutta minä en saa tulkittua asiaa että moottorin saisi siirtää takaa eteen.
Minin keskimoottorisuudesta sen verran että siihen ei ole mitään estettä mikäli kori on -90 tai uudempi. Paloseinän saa tehdä pääkaaresta taaksepäin ja moottorin on mahduttava sinne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 21.10.2012 21:40 Viestin aihe: |
|
|
Moottori kohdassa AKK sivuilta
10.12. Moottori
Autojen moottorit saa suojata korin sisäpuolelta suojaputkilla
(enintään 2 kpl), joiden ainevahvuuden enimmäismitat
ovat; neliöputki 60x60x4 mm ja rakenneputki
/ huonekaluputki halkaisija 62 mm ja seinämävahvuus 4
mm. Suojaputkiin tulee porata 5 mm reikä tarkistusmittausta
varten. Putket saa liittää toisiinsa vastaavanmittaisilla
väliputkilla. Putkien tulee olla onttoja, eli niitä ei
saa käyttää lisäpainojen sijoituspaikkana.
Moottorin tulee mahtua alkuperäiseen paikkaan ja
tilaan mahdollinen paloseinän siirto (katso kohta 10.3.
kori) sekä takamoottorissa autoissa sallittu takapellin
kannen muutos huomioiden.
Poikkeuksena edelliseen lauseeseen; Moottorin
paikka on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä
mahdollinen paloseinän siirto huomioiden. Moottori ja
vaihdelaatikko on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin kiinnityspisteet tulee vahvistaa vähintään 3
mm paksulla metallilevyllä, jonka koko on vähintään
12x12 cm. Tällaisen muutoksen saa tehdä autoon, jonka
mallivuosi on 1990 tai uudempi.Malllivuosi tarkoittaa
sitä, että kyseinen automalli on ollut tuotannossa vuonna
1990. Tämä moottorin paikan vaihto on sallittu vain
silloin, kun moottori on 8, 12 tai 16-venttiilinen enintään
1650 cm3. Tällaisessa tapauksessa saa paloseinää siirtää
enintään 40 cm. Tämä 40 cm siirto mitataan takapenkin
selkänojan yläkiinnityspisteestä.
Kun sen siirtää -90 kopassa paikkaan joka ei ole alkuperäistä moottoritilaa koko on 1650cc.
Muuten ei ole 90 kopassa väliä kummassa päässä kone on.
Niin kuin 70-luvun kuplan kopat. Jota on tehty 2000 luvullakin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|