Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JJo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 73
|
Lähetetty: 12.11.2014 07:54 Viestin aihe: |
|
|
Tarkastetaanko viivalla kaikki autot joka lähdössä ja onko siihen nimetty joku katsastaja vai riittääkö tikkuhenkilö? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapio Rautiainen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 60
|
Lähetetty: 12.11.2014 08:11 Viestin aihe: |
|
|
Katsastuspäällikkö merkitsee katsastussuunnitelmaan , joka esitetään ensimmäisessä tuomariston kokouksessa, katsastushenkilön joka on tekniikkana lähtöalueella. En minä ainakaan kelpuuta siihen tikkumiestä, ei hänellä ole aikaa katsoa autoa esim. takaa, alle ym. Kyllä kuuluisi silmäillä kaikki autot niissä puitteissa mitä siihen on aikaa. Juuri tälle henkilölle ne (salaiset kansiot) pitäisi saada sanottua siinä vaiheessa kun kerron hänen toimenkuvansa ja kriteerit viivalta pois otolle. Ei ole kenenkään etu että tekniikka ottaa auton viivalta teknisen vian takia ,sitten tulee suuri huuto ja tuomaristo käsittelee asian ja sanoo että meidän paperien mukaan auto olisi saanut osallistua lähtöön. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 12.11.2014 08:44 Viestin aihe: |
|
|
JV kirjoitti: | Ei kai siinä ole mitään epäselvää:
Art 252:
1. Yleistä:
1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI
YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,
OVAT KIELLETTYJÄ.
Auton osien tulee säilyttää alkuperäinen toiminta.
1.2 Yleisten määräysten käyttö: Yleisiä määräyksiä on
noudatettava mikäli ryhmän säännöt eivät aseta vielä
ankarampaa määräystä.
Moni unohtaa että yleiset säännöt ovat määrääviä ellei lajisäännöt muuta kerro. |
Paljonkin, esim:
Jos pyörä irtoaa..
Jos takasumuvalo sammuu..
Jos etu/huomiovalot ei toimi...
Jos jarruvalot ei toimi..
...muutamia mainitakseni
Jos tuon säännön mukaan mennään kirjaimellisesti, niin MO aina!
Ja kun vain ankarampi määräys sallitaan, pitää takasumuvalon sammuessa antaa aina MO.
Uskon kuitenkin että jos ja kun sääntöön kirjoitetaan takennus poisotosta, se on kaikkien etu. Todellä tyhmältä tuntuisi jos takasumuvalo sammuisi kesken lähdön, että se MO:lla otetaan pois.
Tuo pyörän tai ripustuksen puuttuminen täytyisi myös sopia, miten menetellään. Jos sitä ei liputeta, ei voi viivaltkaan ottaa autoa pois josta puuttuu yksi pultti tai mutteri.
Siis paljonkin on vielä epäselvää..
Paljon pienemmissäkin lajeissa pidetään lajipäiviä melkein vuosittain, ihmetellä voi siis sitäkin miksei jokkiksessakin.
Suurin laji kaikilla mittareilla, ja tähän ei riitä panostusta!
Yhteisesti sopimalla pelisäännöt on paremmin hyväksyttävissä kuin sanelemalla asetetut.
En väitä että viimeaikoina olis sanelemalla sääntöjäkään jokkiksessa tehty, mutta keskustelun kautta tulee aina parempi ja hyväksyttävämpi lopputulos.
"Salaiset kansiot" roviolle _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 12.11.2014 13:14 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: |
Tuo pyörän tai ripustuksen puuttuminen täytyisi myös sopia, miten menetellään. Jos sitä ei liputeta, ei voi viivaltkaan ottaa autoa pois josta puuttuu yksi pultti tai mutteri.
Siis paljonkin on vielä epäselvää..
|
Tätä sääntökeskustelua yritin viritellä jo viime vuonna, mutta en saanut kuin v**tuilua. Noh, edellä mainittuun kommentoitava Karstulan liigassa ilmeisesti ollut linjaus, eli jos renkaan/ripustuksen vaurion jälkeen autossa oli vielä jarrut tallella, ei MO-näytetty. Jos taas selkeästi voitiin olettaa, että auto on "jarruton" oli MO-lippu selvä. En tiedä oliko tuossa sitten huomioitu käsijarrun kireys ym =) Toisaalta taas eräässä toisessa SM-tason kapinassa käskettiin vetämään käsijarrulla katsastuksessa kun ei muuten mennyt pyörät lukkoon... Nää on näitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 12.11.2014 13:47 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: |
Paljonkin, esim:
Jos pyörä irtoaa..
Jos takasumuvalo sammuu..
Jos etu/huomiovalot ei toimi...
Jos jarruvalot ei toimi..
...muutamia mainitakseni
Jos tuon säännön mukaan mennään kirjaimellisesti, niin MO aina!
Ja kun vain ankarampi määräys sallitaan, pitää takasumuvalon sammuessa antaa aina MO.
|
No tällaisia esimerkkejä kyllä riittää, eiköhän järki jo sano että turvallisuus tai epäreilu kilpailuetu edellä täytyy mennä. Esimerkiksi:
- lähtöviivalla olevasta autosta puuttuu pari pyöränpulttia. Ilman muuta on selvää että rengas ei ole kiinnitetty valmistajan tarkoittamalla tavalla => pois viivalta, turvallisuusriski
- sumuvalo ei toimi kuraisissa ja syksyisissä oloissa ajettavassa kisassa => pois viivalta, turvallisuusriski
- sumuvalo hajoaa kesken lähdön => toimitaan kelin mukaan, kai sitä sentään tuomareidenkin päätettäväksi jotain voi jättää
- lähdön tiimellyksessä autosta putoaa pakoputki ja takapelti ja maalintulon jälkeen auto on alipainoinen => hylky
Niin ja kai myöskin kilpailijoiden on tiedettävä onko auto sääntöjenmukaisessa kunnossa viivalle tultaessa. Jos tietää että on turvallisuuspuutteita, ei mene viivalle. Ei sinne pakko ole mennä.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 12.11.2014 17:24 Viestin aihe: |
|
|
[quote
Niin ja kai myöskin kilpailijoiden on tiedettävä onko auto sääntöjenmukaisessa kunnossa viivalle tultaessa. Jos tietää että on turvallisuuspuutteita, ei mene viivalle. Ei sinne pakko ole mennä.
[/quote]
Säännöissä ja niiden tulkitsijoissa paljon parannettavaa mutta tuossa JV kyllä kiteytti sen oleellisen miten vältytään monelta ongelmalta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juksu
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 27
|
Lähetetty: 12.11.2014 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Jv..sun esimerkkihän on juuri sitä mitä hain! Johonki voi vedota ja jostakin löytää pykälän.
Eli ei mitään selvää sääntöä!
Kaveri kun on viivalla voi päästää läpi..
Ihminen kenestä ei pidä voidaan poistaa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jari Lehtimäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 13.11.2014 12:11 Viestin aihe: |
|
|
Tervehdys!
Minä olen "se mulkku", joka otti pyöränpulttien puuttumisen Karstulan
liiga -kisassa esille. Huomasin, että lähtöön oli menossa auto, jossa kaikki
neljä rengasta oli "kiinnitetty" vain kahdella pultilla. Huomautin asiasta
katsastushenkilölle. Sitä en tiedä, kuinka väärin asiassa tein, mutta katsoin
velvollisuuteni puuttua asiaan. Katsomossa kun oli myös lähimmäisiäni
katsomassa kilpailua... Näinä päivinä, kun renkaiden pysyminen autossa
kiinni neljälläkäänpultilla ei tahdo onnistua...
Olen anteeksipyynnön velkaa ja henkilökohtaisesti en tunne Juha Veikanmaata.
Joukkue nro 16 joukkueenjohtaja, Jari Lehtimäki |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 13.11.2014 15:34 Viestin aihe: |
|
|
Karstulassahan osa sai ajella ilman pyörää ilman että siitä liputetttiin musta-oranssilla, osalle tämä annettiin. Oliko kilpailun johto sitten ajantasalla, vai mistä tämä eriarvoisuus johtui? Mielenkiintoista olisi ollut olisiko vastalause mennyt tästä viivalta poistosta läpi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.11.2014 17:02 Viestin aihe: |
|
|
Miksi pyörät on kiinnitetty vain kahdella pultilla? miksi sillä autolla ajetaan ja vielä kilpaa. Eikö todennäköisyys ole melko suuri että lähdön joutuu keskeyttämään pyörän irtoamisen takia?
Laitilassa näin joskus kun lähtöön meni fiat ilman etupyörää ja pääsi vielä ajamaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juksu
Liittynyt: 20 Hel 2008 Viestejä: 27
|
Lähetetty: 13.11.2014 20:45 Viestin aihe: |
|
|
ari-matti empä tajua taaskaan tuota sun kommenttia kuten en monta muutakaan sun kirjoittamaa..nythän puhuttiin säännöistä ei siitä miksi sellaisella mennään viivalle..petrin kommenttiin joo eipä siinä varmasti se joka tästä itki ajatellut että jos joukkueeni ois ollu menossa jatkoon oisinhan tehnyt siitä vastalauseen vaikka omista rahoistani..mun kirjoituksenihan käsittää vaan sen että kuinka epäselvät säännöt ovat..ei sitä onko semmoinen auto oikein vai väärin päästää radalle.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.11.2014 21:06 Viestin aihe: |
|
|
Joo meni vähän ohi aiheen tuo suorituksen optimoinnin pohdiskelu, säännöissä ei tosiaan lue että pyörä olisi kiinnitettävä kaikista kiinnityspisteistään tai että kaikki pyörät pitää olla paikoillaan erään lähdettäessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jani rahikainen
Liittynyt: 27 Tam 2013 Viestejä: 16
|
Lähetetty: 13.11.2014 22:07 Viestin aihe: |
|
|
En ymmärrä miksi joku lähtee ajamaan ilman sitä pultti tai mutteri määrää mitä akselin valmistaja on määrännyt,ei niitää huvikseen mun mielestä ilmoiteta,voin olla väärässäkin on käsittämöntä et aikuiset miehet ie saa pyöriä kiinni VITTU |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 13.11.2014 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Tällä Salmisella on hyvin selkeesti ymmärrettäviä kirjoituksia... eikä tuollaista asiaa Lehtimäenkään varmaan anteeksi tarvitse pyydellä. Joka saitilla asia varmaan rönsyilee hieman ohi varsinaisen aiheen; mutta varmastikin avoin (eikä aina niinkään tuomitseva/vittuileva) keskustelu erilaisine ideoineen on hyväksi.
Ja kilpa-auto, jonka pyörät on kiinnitetty kahdella pultilla (neljän sijaan), on otettava pois viivalta. Sanoi sääntökirja mitä tahansa asiasta / pulttien lukumäärästä yms yms, niin onhan pystyttävä jollain tapaa sääntöjä soveltamaan, tarkoittanee myös "maalaisjärjen käyttöä"... täyttäähän soveltava "turvallisuus-aspekti" tällaisessa tilanteessa perusteet.
Monissa kannanotoissa täälläkin puhutaan sääntöjen valvonnan vaikeudesta. Laji kuin laji itse urheilussa ja kilpailtaessa; pisteiden ja voiton tavoittelu on niin kiivasta, että säännöt tuntuvat jostain syystä unohtuvan.. tai kaikin keinoin niitä pyritään kiertämään. >>>> tästä juuri valvonnan vaikeus johtuu! >> keskusteluissa täytyisi olla mukana myös itse KILPAILIJAN VASTUU (olkoon kyse tässä tapauksessa "jokkiskuskista" ), ja että hän sitoutuu osallistuessaan noudattamaan ns. sääntöjä.
Ja edelleenkin yhtenä näkemyksenä sääntötulkinnoissa on todella epätasapuolista ja vaihtelevaa usein tapaukset, joissa kanssakilpailija pilaa toisen kilpailun esim. mustan lipun arvoisesti.. kärsinyt kilpailija joka menettää esim. jatkopaikan; tulisiko hänelle antaa jollain tapaa mahdollisuus jatkaa vielä kilpailua..oikeusturvaa tämäkin... ja kuten edellä joku mainitsikin; samassa kisassa joku saa sanktion kun pyörä irtoaa, joku toinen ei...
..jo luetun perusteella tiedonkulku ja tiedottaminen on surkeaa, ja välillähän tuo näyttää siltä, kun kaikille ei taideta edes tietoa haluta jakaa.
Nämä ovat yksittäisiä kannanottoja ja "ihmetyksiä", ei virallisia sääntömuutosehdotuksia.. kun joku niitäkin haluaa väkisten kaivaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 14.11.2014 13:22 Viestin aihe: |
|
|
Sääntöjä on päivitetty 13.11.2014. http://www.autourheilu.fi/41727.aspx
Kun ei ole katsottu tarpeelliseksi tiedottaa mitä on päivitetty, selasin JM-sääntöjä läpi ja huomasin että sääntökohtaa 10.11.2. Talvikauden rengassääntö on päivitetty. Ei tuo päivittys muuta ole kuin että on muutettu sääntökohtaviittaus oikeanlaiseksi.
Mitä on päivitetty kansallisiin ja nopeuden sääntöihin, sitä en ole vielä tarkistanut.
Olisi kai ollut kaikille helpompaa jos tuohon tiedotteeseen olisi merkitty sääntökohdat ja numerot joita on mistäkin päivitetty. Näin kai saadaan ihmiset lukeman sääntöjä läpi, muuta järjellistä syytä en tähän puutteeseen nää _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|