Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
veini siekkinen
Liittynyt: 22 Mar 2008 Viestejä: 7
|
Lähetetty: 24.11.2008 18:59 Viestin aihe: unohtuko jotain. |
|
|
Morovielä.etkös puheittes mukaan käynyt autoa kokeilemassa ja siellä huudatit sen rikki,kun pitkäisku kone ei ole tarkoitettu huudattamiseen.samoin kävi vissiin suonenjoellakin.
kannen tekijälle kyssäri oletko ajanut etuvetoauto sen pitää vääntää heti 2500/3000 rpm siitä ylöspäin laajalla alueella niin kuin tämäkin.(tarkennus alueeseen 210nm/3000 rpm 4500rpm/257 ja 6500rpm/210nm mutta kierti vain 7000 rpm,eli ei voi tarkoitukseen sopivampi olla.
esim.jarkko nikara astra 163hv/23.5 voitti useita kisoja jossa oli 360hv pemareita ja pirusti kiertävi gt corolloita joka moottori minullekkin tuttu.esim.213hv/190nm.vetoalue paras 5500rpn/9300rpm.(miksi ei pärjännyt näillä laiteilla).
anssi tawasti opel kadet noin 166hv/230nm ajoi viimetalvena yleisen f-kapissa yleiskilpailun pohjia ja yl.voitto.miksi ei tehokkailla peleillä voitettu.vastaus moottori väänti laajasti heti 2500rpm 7000rpm jollaisen etuvetoauto vaatii.TOIMIVUUS JA LAAJAVÄÄTÖ SITÄ HAHETTIIN JA ONNISTUTTIIN.(ei teholla vaan älyllä) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi koskinen
Liittynyt: 09 Kes 2008 Viestejä: 24 Paikkakunta: nakkila
|
Lähetetty: 24.11.2008 22:04 Viestin aihe: |
|
|
juu mut se on ralli, tää taas jokkista. kunhan lähös piikkii ja hyvin mutkis peitellen, ni etköhän pärjää. ei oo kelloo vastas.... T:volvo 188/230 3000rpm |
|
Takaisin alkuun |
|
|
riku mykkänen
Liittynyt: 25 Tou 2008 Viestejä: 3 Paikkakunta: lapinlahti
|
Lähetetty: 24.11.2008 22:30 Viestin aihe: |
|
|
miten se pitkäisku akseli liittyy venttiilikoneistoon?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jarmo Ylipelkonen
Liittynyt: 21 Mar 2008 Viestejä: 36 Paikkakunta: Lapua
|
Lähetetty: 25.11.2008 12:17 Viestin aihe: Re: unohtuko jotain. |
|
|
veini.siekkinen kirjoitti: | Morovielä.etkös puheittes mukaan käynyt autoa kokeilemassa ja siellä huudatit sen rikki,kun pitkäisku kone ei ole tarkoitettu huudattamiseen.samoin kävi vissiin suonenjoellakin.
kannen tekijälle kyssäri oletko ajanut etuvetoauto sen pitää vääntää heti 2500/3000 rpm siitä ylöspäin laajalla alueella niin kuin tämäkin.(tarkennus alueeseen 210nm/3000 rpm 4500rpm/257 ja 6500rpm/210nm mutta kierti vain 7000 rpm,eli ei voi tarkoitukseen sopivampi olla.
TOIMIVUUS JA LAAJAVÄÄTÖ SITÄ HAHETTIIN JA ONNISTUTTIIN.(ei teholla vaan älyllä) |
Oonhan mä kokeillu etuvetopösöötä Kemoras, onhan sillä hiano päästellä mutkis, ja yrittää muita kiinni kun lähös jää niin paljon..en yhtään välittäisi vaikka auto sammuis alle 3500 rpm, silloin tiätäis ja oppis sen että nyt on liian vähän kierroksia..
Yks kaveri ajoi joskus Härmän jäsentenvälisis etuvetopösööllä, kelloa vastaan. Ruiskun bokseja kokeiltiin kahta erilaista, toinen boksi ilman rajoitinta, lisäksi ei toiminu yhtään alakierroksilla, sillä joutui oikein ajamaan eikä köröttelemään parempi aikahan sillä syntyi, kun joutui oikeen ajamaan tosissaan.
Kun lasketaan teho rpm/nm mukaan niin 4500 rpm/164 hv, ja 6500 rpm/194 hv.
Mistä ihmeen syystä sitten laitoit niin että 4500 rpm:llä oli jo huipputeho 195 hv? Muistikatkoksia? Nythän kone näyttää jo vähän sellaiselta kuin pitääkin, vaikka vähemmällä vaivallakin pääsis samaan..
Yhteen sprinttiStarlettiin tein Volvon vinovakiokannesta (530) oikeen virikannen
VAKIO 2.0 alakerta, vakiomännätkin. Matalamäen penkis 190 hv 240 nm. Ei ollu nostajakuppeja Italiasta, nokkakin oli vaan Lapualta, silti voi huudattaa konetta mielin määrin, ei nokkakoneisto siitä välitä..pienellä budjetilla rakennettu, ainut murhe oli se, ettei toiminu alle 4000 rpm, kansi tehtiin alunperin turbokonetta varten...sitä joutui oikein ajamaan, Alahärmän sprintis syksyllä kuitenkin luokkavoitto junioreis..
Pointti on se, että tälläinen halvalla tehty Starlet todennäköisesti näyttäis takavaloja etuveto?Saabille jokkikses.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veini siekkinen
Liittynyt: 22 Mar 2008 Viestejä: 7
|
Lähetetty: 25.11.2008 15:30 Viestin aihe: tehoa |
|
|
Moro taas.kävi tosta jutustasi ilmi että ei sitä etuveto autoa oltu liijemmin ajeltu.talvella viivalta lähdettessä lähetään etuvetoautolla niin että pyörä ei turhaa suttaa,eli että pitää vääntää alhaalta ja laajasti.jos toimii vasta 4000 ylöspäin niin muut jo menneet.(koskee etuveto autoa).saabissa myös pitkät välitykset ja jää yksi vaihtaminen pois lähtökiihdytyksessä.saab painaa 150kg enemmän kuin starletti.ja on sitä saabillakin etu/kardaanissa lähdetty piikkiin mutta myös lähdetty viivalta viimeisenä mutta maalissa ykkönen.
palataan vielä siihen kannen virtaukseen jos virtaa liikaa ei toimi alhaalta,jos nokka liian jyrkkä ei toimi alhaalta ym.tekijät.penkki tehot/väännön laput käytän lähinnä vertailemaan välityksiä toimivuutta laajasti.esim.oma f-ryhmän astra toisessa penkissä 206hv ja toisessa 187hv joka varmasti todellinen ja paikka oli motest autosäätö jyväskylässä.olen siellä penkittänyt muitakin vehkeitä missä muualla mitattu yli 200hv ja oikeesti ollut 172 hv.(mihinkä ne tehot häviää),pääasia että toimii hyvin.
starletti varmasti hyvä peli mutta epäilen tuota pärjäämistä saabille jos kelloa vastaan jäällä ajetaan ja sehän ratkee saarijärven talvimestaruudessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jarmo Ylipelkonen
Liittynyt: 21 Mar 2008 Viestejä: 36 Paikkakunta: Lapua
|
Lähetetty: 25.11.2008 17:12 Viestin aihe: |
|
|
Matalamäki on valtuutettu BMW-cuppilaisten moottorinpenkittäjä ja plommaaja, yli 200 hv ei saa olla, aika tarkasti näyttää sen 192 hv,n vakiotehon molemmin puolin BMW,n 2,5 24V vakiokoneisiin, eli uskoisin penkin olevan aika luotettava..
Jäällä Saab on varmasti hyvä, kunhan saa pyörät pitämään.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Samuli Anttila
Liittynyt: 05 Maa 2008 Viestejä: 14
|
Lähetetty: 25.11.2008 17:43 Viestin aihe: |
|
|
Joko on Veini Saabi Pelloon valmiina? Eihän Starletilla Saabille kerkee jäällä mutta Escortilla Veiniä viedään Saarijärvellä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
aija huutoniemi
Liittynyt: 08 Maa 2008 Viestejä: 58
|
Lähetetty: 26.11.2008 22:07 Viestin aihe: unohtuiko jotain |
|
|
olen ajanut fiateilla,mut paras auto on kardaani, ehkä siks että tykkään ajaa niillä. vai tuunko vanhaksi ,mut nyt täytyy sanoo niille jotka kokeilee etuvetoista autoa, olen kokeeillut kerran, enkä, kokeile toisten, en sillä etteikö kiinnostaisi, vaan en ossaa...:;essi; kyllä opasti,mut en vaan osaa, ilman muuta ,kokeilkaa mikä on teitin oma. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Henrik Björkqvist
Liittynyt: 13 Tou 2008 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 27.11.2008 20:33 Viestin aihe: |
|
|
joopa joo..
itse olen aina vannonut kardaaniin rallissa/sprintissä ja jopa niillä suht pärjännytkin
sit kerran iski uteliaisuus etuvetoon talvella ja pitihän sellanen saada
YLLÄTYIN todella kun kokeilin meidän reeni pätkällä mikä kääntyilee yks risteys jne missä kardaanilla on päästelty niin olipa yllättävän nopea heti kylmiltään tollanen etuveto!
pyörät koko ajan kurvin suuntaan ja kaasu pohjassa,silloin kyllä huomas eron kardaani peliin!!
tosin tämä kokemus ei ollut jäältä vaan talviselta metsätieltä
etuveto sitten myytiin mutta ei sen takia että olis ollut huono.
totuttelua kylläkin vaatii ajaa pimeetä rallia (ilman nuottia) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|